عصر آذربایجان

گزارش خبر

از ضرورت اجراي قانون جواني جمعيت تا استيصال خانواده ها از هزينه ها

از ضرورت اجراي قانون جواني جمعيت تا استيصال خانواده ها از هزينه ها

1401/09/13

گروه گزارش: جمعيت هر کشوري يکي از مولفه هاي قدرت ملي آن کشور است و روند کاهش جمعيت در آن به يک تهديد جمعيتي تبديل مي شود. اکثر کارشناسان بر اين نظر هستند که نيروي انساني يکي از عوامل توسعه يک کشور است و حذف و کاهش آن مي تواند توسعه يک کشور را به تاخير انداخته و کشور را با بحران مواجه کند.

گروه گزارش: جمعيت هر کشوري يکي از مولفه هاي قدرت ملي آن کشور است و روند کاهش جمعيت در آن به يک تهديد جمعيتي تبديل مي شود. اکثر کارشناسان بر اين نظر هستند که نيروي انساني يکي از عوامل توسعه يک کشور است و حذف و کاهش آن مي تواند توسعه يک کشور را به تاخير انداخته و کشور را با بحران مواجه کند.
 ايران نيز در سالهاي اخير با روند کاهش جمعيت روبرو بوده که اگر جلوي اين رشد منفي جمعيت گرفته نشود، کشور با مشکلات فراواني روبرو خواهد شد. عوامل بنيادي در کاهش جمعيت کشور دخيل هستند، تغيير سبک زندگي و گرايش به زندگي غربي، تبليغات رسانه اي و کم رنگ کردن ارزش مادر بودن و تشکيل خانواده ،عدم اجراي سياست هاي تشويقي براي افزايش جمعيت از جمله اين عوامل هستند.
تصويب و اجراي طرح هاي تشويقي موثر براي فرزندآوري، تخصيص بودجه و اجراي صحيح اين طرح ها، فراهم آوردن شرايط آموزشي با کيفيت بالا ، شرايط بهداشتي و رفاهي مناسب براي خانواده ها توسط دولت و مسئولين مربوطه مي تواند در بهبود روند فرزند آوري در خانواده ها تاثير گذار باشد.
عبدالهي، يکي از شهروندان اروميه که ?سال است ازدواج کرده و يک دختر 6ساله دارد با بيان اينکه با اين شرايط اقتصادي داشتن يک فرزند کافي است، تصريح کرد: داشتن خانواده پرجمعيت خيلي خوب است و باعث نشاط در بين افراد مي شود و کودک به افسردگي دچار نمي شود اما وضعيت اقتصادي جامعه اصلا قابل پيش بيني نيست ،نمي توان با اين وضع درآمدها خواسته هاي يک فرزند را تامين کرد، چه برسد به چند فرزند که تامين نيازهاي انها خيلي سخت است.
عبدالهي ياد آور شد: فقط زايمان و 9ماه بارداري بيش از 30 ميليون تومان هزينه دارد ، ساير هزينه ها هم که بماند، متاسفانه دولت نيز حمايت چنداني از خانواده ها نمي کند.
مهسا ولي زاده يک شهروند اروميه اي که 12سال است ازدواج کرده و خود و همسرش شاغل هستند افزود: يک پسر 10 ساله دارد و علاقه به داشتن بيش از 3 فرزند دارد اما با وجود اينکه همسر و خودش شاغل هستندت، توانايي مالي براي داشتن فرزند بيشتر را ندارند.
وي خاطر نشان کرد: هزينه تحصيل،اجاره بها ،خرج زندگي و خوراک و پوشاک بسيار بالاست. ولي زاده ياد آور شد: اکنون شرايط زندگي فرق کرده ،خواسته هاي بچه ها زياد شده و همين موجب شده خانواده ها به داشتن يک فرزند اکتفا کنند هرچند تک فرزندي معايب بسياري دارد ولي شرايط زندگي موجب اين مسئله شده است.
اين شهروند ادامه داد: در خبرها آمده که دولت براي فرزندان بيشتر وام ، زمين و سبد کالا مي دهد ولي در عمل هيچ اتفاقي نيفتاده است.  
 طرح هاي تشويقي براي فرزند آوري اجرايي شود
مهدي عيسي زاده، رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه در گذشته با خانواده هايي مواجهه بوديم که پرجمعيت بودند اما اکنون با تک فرزندي و يا دوفرزندي نمي شود کاهش جمعيت را جبران کرد، گفت: جواني جمعيت اهميت ويژه اي دارد و بدون داشتن نيروي جوان، کشور با خطرات بسياري مواجهه مي شود بايد طرح هاي تشويقي براي فرزند آوري اجرايي شود.
وي ادامه داد: در کنار اجراي طرح جواني جمعيت، مجلس براي کمک به دهک هاي پايين سبد کالا براي 25 قلم تعريف کرد چرا که مجلس معتقد است افزايش حقوق موجب ايجاد تورم مي شود و بهتر است به دليل کمبود منابع مالي به خانواده هاي داراي فرزند تازه  متولد شده سبد کالا داده شود.نماينده مردم مياندوآب در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اختلاف نظر مجلس و دولت در خصوص پرداخت کالا برگ يا سبد کالا به خانواده هاي داراي فرزند تازه متولد شده ،ياد آور شد: از دولت درخواست مي شود، مشکلات مربوط به پرداخت سبدکالا و کالابرگ را حل کند.
عيسي زاده با تاکيد به اينکه مشکل اقتصادي ومعيشت وجود دارد و قابل کتمان نيست ،اظهارکرد: با اين وجود نبايد اين عوامل موجب شود از رسالت اصلي خود که اجراي قانون جواني جمعيت است دست بکشيم. رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: در اجراي طرح جواني جمعيت براي تشويق مردم به ويژه دهک هاي پايين جامعه انتظار مي رفت پول نقد،زمين،ماشين داده شود اما تاکنون تامين منابع نشده است بنابراين از دولت درخواست مي شود منابع اين طرح را تامين کند.
نگراني از کاهش نيروي کار در کشور
وي با اشاره به اينکه يکي از نگراني ها درخصوص کاهش جمعيت ، کمبود نيروي کارگري است، تصريح کرد: اگر بااين روند جمعيتي پيش برويم با کاهش جمعيت نيروي کار و کارگري مواجهه مي شويم و بايد از خارج نيروي کار وارد کنيم.
عيسي زاده با اشاره به اينکه با نيروي جوان مي شود يک کشور را اداره کرد، افزود: در دهه اول انقلاب جوانان توانستند کشور را اداره کنند و تمامي مشکلات آن دوره را حل کنند اکنون نيز با استفاده ازجوانان و اتکا به جوانان مي توان بر مشکلات فائق آمد.
تبليغات دشمن براي کاهش فرزند آوري در بين خانواده ها يک تهديد براي کشور است
سردار شهسواري، فرمانده سپاه شهداي آذربايجان غربي افزود: دشمن به هيچ عنوان توان مقابله نظامي باايران را ندارد، تنها تهديد که کشور با آن روبرو است تبليغ براي کاهش فرزند آوري در بين خانواده ها است.
وي بااشاره به اينکه دشمن با تبليغ نگه داشتن حيوان به جاي فرزند در حال فرهنگ سازي و کاهش جمعيت کشور است، تصريح کرد: با وجود مشکلات اقتصادي  وتورم موجود که همگي از آن اطلاع داريم،نبايد از موضوع کاهش جمعيت و عدم تمايل به فرزند آوري غفلت کرد.
سردار شهسواري ياد آور شد: با نيروي انساني و جمعيت جوان مي توان مشکلات کشور را حل کرد، بنابراين تنها مشکلي که جامعه با آن روبرو است روند منفي رشد جمعيت است.
بايد کمک هاي مالي براي فرزند آوري افزايش يابد
فرمانده سپاه شهداي آذربايجان غربي اظهار کرد: بايد برنامه هاي تشويقي و کمک هاي مالي براي فرزند آوري افزايش يابد و سپاه نيز در اين بخش از تمام ظرفيت هاي خود براي کمک به اجراي طرح هاي افزايش جمعيت و جواني جمعيت استفاده خواهد کرد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا؛ نقش دولت و حاکميت تسهيل ازدواج و فرزند آوري خانواده ها است. اگر زوجين به اين باور برسند که برنامه ريزي هاي دولت به درستي اجرا خواهد شد و آنها به خواسته ها و مطالبات خود مي رسند و مشکلات اجتماعي خانواده ها برطرف ميشود در مقابل سياست هاي جمعيتي مقاومت نخواهند کرد و اين طرح ها بيشترين تاثير را در روند افزايشي جمعيت خواهد گذاشت.
آنچه پيداست اين است که دليل اجراي نشدن درست سياست هاي جواني جمعيت و افزايش جمعيت کشور عدم اجراي درست، کافي نبودن بستر اقتصادي و اجتماعي و نبود بسته هاي تشويقي در جهت تحقق اين سياست ها است که دولت و مجلس بايد براي آن چاره اي بيانديشند و از ظرفيت تمام نهاد ها و سازمان ها نيز بهره بگيرند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها