عصر آذربایجان

گزارش خبر

آيين عزاداري محرم با 600سال قدمت در اردبيل

آيين عزاداري محرم با 600سال قدمت در اردبيل

1400/05/31

گروه تاريخي: آئين عزاداري سنتي محرم در اردبيل امسال به دليل شرايط کرونايي متفاوت برگزار شد.

 گروه تاريخي: آئين عزاداري سنتي محرم در اردبيل امسال به دليل شرايط کرونايي متفاوت برگزار شد.
فرهنگ عزاداري اردبيل از جايگاه ممتازي برخوردار بوده و مردم دارالارشاد اردبيل از ديرباز ارادتي خالصانه به سرور و سالار شهيد امام حسين (ع) و ياران باوفاي او دارند.
مراسم سوگواري ايام محرم همه ساله در اردبيل با شور خاصي برگزار مي‌شود بعد از مراسم طشت گذاري که از روز 27 ذي الحجه به مدت سه روز برگزار مي‌شود، از اول محرم شاهد برگزاري عزاداري سالار شهيدان در بازار تاريخي و گوشه و کنار شهر مي‌شويم.
 بيوک جامعي پژوهشگر و کارشناس تعزيه با اشاره به قدمت عزاداري حسيني اردبيليان که به عصر صفويه بر مي‌گردد از نظم و انضباط خاص آن مي‌گويد و مي‌افزايد: شبکه بندي شهر اردبيل به شش محله اصلي شامل محلات سرچشمه، عالي قاپو، گازران، پيرعبدالملک، اوچدکان و طوي که هر کدام داراي ده‌ها شعبه از محلات کوچکتر هستند با تعيين دقيق زمانبندي عزاداري‌هاي اين محلات از جمله برنامه‌هاي طراحي شده در قرون گذشته است که تاکنون همچنان پايدار است.
اين کارشناس فرهنگ عامه ادامه مي‌دهد به طوري که هر کدام از اين محلات پرچم قديمي مخصوص به خود دارند، اين پرچم‌ها عموماً به شکل سه ضلعي قائمند و در جنس‌هاي متفاوت مانند ترمه و مخمل بوده و داراي نقش و نگار خاص و منحصر به فردند. از مهم‌ترين آن‌ها بيرق محله گازران است که اهدايي نادرشاه افشار بوده و با خطوط عالي نوشته و زردوزي شده است.
 جامعي خاطر نشان مي‌کند: بعد از پايان عزاداري محلات ششگانه در سطح شهر در شب تاسوعا هيئت‌ها و دسته جات عزاداري در مساجد محلات همسايه تا پاسي از شب عزاداري کرده به طوري که در اين شب عزاداري اهالي تا پخش اذان صبح ادامه پيدا مي‌کند و از ظهر تاسوعا آئين شمع گرداني توسط عزاداران و سوگواران سيدالشهدا (ع) آغاز مي‌شود و شرکت کنندگان با تهيه شمع به تعداد 41 عدد در 41 مسجد شهر اردبيل به نيت برپا بودن 41 خيمه امام حسين (ع) در کربلا روشن مي‌کنند و با اين حرکت خود عشق و ارادت خود را به ساحت سيدالشهدا و باب الحوائج حضرت عباس (ع) نشان مي‌دهند.
اين پژوهشگر و کارشناس مي‌افزايد: همزمان با عاشوراي حسيني، گروه‌هاي کثيري از عاشقان اهل بيت (ع) در نقاط مختلف شهر اردبيل با برپايي آيين‌هاي شبيه خواني، فجايع خونبار دشت کربلا را براي عزاداران ترسيم مي‌کنند. آيين‌هاي سنتي شبيه خواني روز عاشورا در اردبيل در ميادين و يا مقابل مساجد در سه نوبت سپيده دم، ظهر و شامگاه عاشورا با شکوهي خاص اجرا مي‌شود.
اين کارشناس تعزيه معتقد است: مردم با شرکت در اين آئين‌ها عاشوراي حسيني را زنده نگه مي‌دارند و گروه‌هاي عزادار در گذر از خيابان‌ها از سوي بانيان تکيه‌هاي بزرگ و خانواده‌هاي شهدا با چاي و شربت نذري پذيرايي مي‌شوند؛ پوشيدن رخت سياه به ويژه کودکان نذري است که همچنان در ميان مردم رواج دارد.
 بلبلي نويسنده کتاب عزاداري در اردبيل مي‌گويد: پس از ظهور صفويان در گستره ايران زمين و اعلام مذهب شيعه به عنوان مذهب رسمي کشور شاهان صفوي با بهره گيري از تمام ظرفيت‌هاي ديني، فرهنگي و هنري آن زمان سعي گسترده و چند صد ساله‌اي را براي برگزاري هر چه باشکوهتر و تاثير گذارتر آيين‌هاي عزاداري امام حسين (ع) به کار بستند.
وي مي‌افزايد: در دوران صفوي است که شاهد اوج شعر مرثيه در رثاي امام حسين (ع)، شکل گيري روش‌هاي عزاداري جديد همچون سينه و زنجير زني، شبيه گرداني و ... هستيم.
بلبلي بيان مي‌دارد: در دهه اول ماه محرم به جز روز‌هاي اول، نهم و جمعه ده روز اول ماه هر روز به عزاداري يک محله از محلات ششگانه در سطح شهر اختصاص مي‌يابد. دستجات عزاداري هر محله و شعب آن با توجه به موعد مقرر و با در دست داشتن بيرق‌هاي سياه پرچم‌هاي مخصوص هر محله در مسير‌هاي از پيش تعيين شده در سطح شهر راه مي‌افتند.
اين کارشناس مي‌گويد: در جلو اين دسته‌ها گروه طبل و شيپور در حالي که افراد گرداننده آن لباس متحدالشکلي بر تن دارند و آهنگ‌هاي مخصوص عزاداري مي‌نوازند حرکت مي‌کنند، سپس بيرق و علم مخصوص هر محله حمل مي‌شود و در پشت سر آن و جلو سينه زنان و زنجيرزنان ريش سفيدان محله حرکت مي‌کنند. اين دسته‌ها وقتي به مقابل مسجد محلات ديگر مي‌رسند توسط ريش سفيدان آن محله در حاليکه پرچم مخصوص خود را حمل مي‌کنند مورد استقبال قرار مي‌گيرند و پس از پايان مراسم عزاداري و ترک آن مسجد تا محل مشخص توسط ريش سفيدان بدرقه مي‌گردند.
 عاملي مداح واستاد دانشگاه در خصوص مداحي ومرثيه سرايي اردبيل گفت: در قلمرو ادبيات عاشورايي، اردبيل داراي سهمي بزرگ و پربرکت است. اگر ادبيات در نقاط مختلفي از اين کشور مشخصات مخصوص به خود دارد ويژگي اصلي ادبيات اردبيل؛ ادبيات عاشورايي است.
 اين کارشناس خاطر نشان کرد: عشق و علاقه مردم اردبيل به جوهره دين و عرفان و به ويژه مسايل مذهبي و وقايع تاريخي مذهب سراسر شور و حماسه تشيع سبب شده است که در رشته مرثيه پردازي و نوحه سرايي و سرايش منظومه‌هاي حماسي پديدآوران آثار بي نظير به موقعيتي ممتاز و بي همتا دست يابد به طوري که مراثي شکوهمند و پرشور و حال اين خطه که بر پايه عشقي جنون آسا و علاقه‌اي گسست ناپذير نسبت به مقام رفيع حضرت سيدالشهدا (ع) استوار است داراي چنان فصاحت و بلاغتي است که اشعار هيچ نقطه‌اي از ميهن ما که در اين زمينه سروده مي‌شود بدان پايه نمي‌رسد.
 تجمع حسينيان اردبيل در تاسوعا و عاشورا
به همت نهاد‌هاي فرهنگي مذهبي استان از جمله صدا و سيما، تبليغات اسلامي و فرهنگ و ارشاد و با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با رؤسا و هيئت امناي محلات ششگانه از سال 1390 شمسي، مراسم عصر تاسوعا و عاشورا به صورت يکپارچه و منسجم در ميدان عالي قاپوي اردبيل برگزار مي‌شود که در اين مراسم مداحان و نوحه خوانان محلات به ترتيب به نوحه خواني و مرثيه سرايي مي‌پردازند.
 شب عاشورا مراسم تعزيه داري در مسجد محله و يا کوچه‌هاي اطراف برپا مي‌شود و صبح عاشورا عزادران حسيني در تکايا و مساجد زيارت عاشورا قرائت مي‌کنند.
مراسم شاخسي (شاه حسين) و شبيه خواني در اکثر ميادين شهر و در محوطه مساجد برگزار مي‌شود و مردم به دور ميدان شبيه خواني حلقه مي‌زنند و با ديدن صحنه‌هاي نمادين شهادت امام حسين (ع) و اسارت اهل بيتش، اشک ماتم مي‌ريزند.
در ظهر عاشورا مردم اردبيل پس از اتمام مراسم عزاداري، نماز ظهر را به ياد نماز ظهر عاشورا در خيابان امام به جماعت اقامه مي‌کنند و پس از اتمام مراسم عزاداري، سفره‌هاي احسان و اطعام در خانه‌ها و مساجد محلات برپا مي‌شود و شب عاشورا نيز مراسم شام غريبان در مساجد برگزار مي‌شود.
 در روز‌هاي 11 الي 13 محرم، مراسم عزاداري ادامه دارد به طوري که در روز 12 محرم از صبح تا ظهر تعزيه داري و مراسم دفن نمادين شهداي کربلا توسط عزاداران مسجد اعظم اردبيل در محلات ششگانه اجرا مي‌شود و عزاداري تا اربعين حسيني در اکثر مساجد و منازل اردبيل ادامه مي‌يابد.عشق مردم اين منطقه به حسين (ع) به آن اندازه است که در طول تاريخ اين شهر و منطقه به شهر حسيني معروف گشته است.بسياري از دوستداران حسيني از دور و نزديک و حتي از کشور‌هاي همسايه براي شرکت در اين عزاداري‌ها به شهر اردبيل مسافرت مي‌کنند.
 عزاداري در شرايط کرونايي
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبرگزاري صدا و سيما،اما امسال عزاداري سيد و سالار شهيدان امام حسين عليه السلام و يارانش به دليل شيوع بيماري کرونا با فاصله گذاري و با استفاده از ماسک برگزار شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها