عصر آذربایجان

گزارش خبر

مناطق ويژه علم و فناوري پلي بين دانشگاه و بخش خصوصي هستند

استاندار آذربايجان شرقي:

1395/02/27

گروه خبر: استاندار آذربايجان شرقي از مناطق ويژه علم و فناوري به عنوان پلي بين دانشگاه و بخش خصوصي ياد کرد.

گروه خبر: استاندار آذربايجان شرقي از مناطق ويژه علم و فناوري به عنوان پلي بين دانشگاه و بخش خصوصي ياد کرد.
اسماعيل جبارزاده در همايش توسعه و تجاري‌سازي فناوري‌هاي نفت و گاز در استانداري با اشاره به نام گذاري سال جديد توسط رهبر انقلاب اسلامي گفت:  اگر اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتي را در بحث فناوري خلاصه کنيم، به بيراهه نرفته‌ايم.
وي با اشاره به اين که روشهاوتجارب سنتي در عرصه اقتصاد جوابگوي نيازهاي امروز کشور نيست افزود: اقتصاد دانش‌بنيان و فناوري‌محور و توليد ثروت از علم يکي از ضرورت‌هاي امروز است و ما به عنوان خدمت‌گزاران مردم مصمم هستيم که در بحث اقتصاد مقاومتي، نگاه وسيعي به مقوله فناوري و توليدات دانش‌بنيان داشته باشيم. استاندار آذربايجان شرقي ادامه داد: به تاريخ وتمدن خودوهمه آن‌چه که در عرصه علم و ادب و فرهنگ ميهن‌مان در گذشته اتفاق افتاده است افتخارمي‌کنيم اما تنها بخشي که نمي‌توانيم با افتخارازآن يادکنيم ومعتقدم که بايدنسل حاضر کم‌کاري‌هاي گذشته را درآن جبران کند، بخش نفت است.وي با تاکيد بر جبران کم‌کاري‌هاي گذشته در بخش نفت و گاز و استفاده از علوم و فناوري‌هاي جديد در اين بخش گفت: امتياز نفت و گاز متعلق به همه کشور است و همه بايد براي اين بخش کار کنند و امروز بخش خصوصي آذربايجان شرقي آماده است بخشي از نيازهاي صنعت نفت و گاز کشور را تامين کند.
 جبارزاده با اشاره به آنچه که در دوران تحريم‌ها بر صنعت نفت گذشت، افزود: شايد برخي بگويند که تکنولوژي نفت را به ما نمي‌دهند، اما مگر تکنولوژي‌هاي ديگر را به ما داده‌اند و امروز اگر در بخش‌هايي مانند انرژي هسته‌اي و صنايع نظامي و موشکي صاحب جايگاهي در دنيا هستيم و حرفي براي گفتن داريم، جز با همت و تلاش متخصصان و دانشمندان خودمان نبوده است و در بخش نفت هم بايد همين‌گونه باشد.وي با اشاره به اين که از زمان اکتشاف نفت در کشور کار خاصي در اين بخش انجام نشده و تنها خام‌فروشي کرده‌ايم، تصريح کرد: چرا بايد کشوري که از بزرگترين دارندگان منابع نفت و گاز در دنياست، ساده‌ترين تکنولوژي‌هاي اين بخش را از کساني بگيرد که حتي يک بشکه نفت هم ندارند. استاندار آذربايجان شرقي افزود: امروز تکنولوژي کدام يک از شرکت‌هاي ما در بخش نفت متعلق به خودمان است، در حالي که کشورهايي که مديريت نفت را سال‌ها  قبل از ما ياد گرفته بودند، امروز صاحب آخرين تکنولوژي‌ها در اين بخش هستند. وي با اشاره به تشکيل ستاد توسعه فناوري نفت و گاز در استان گفت: شش ماه نسبت به اين که با وجود در اختيار نداشتن منابع نفت و گاز چرا روي اين بخش متمرکز شده‌ايم پاسخگو بوديم در حالي که معتقديم نعمت نفت متعلق به کل کشور است و همه بايد براي اين بخش کار کنند و اگر تا به حال کار نشده، خطا بوده است. جبارزاده افزود: ياد گرفته‌ايم که نفت را به وفور و با قيمت ارزان مصرف کنيم، در حالي که بايد همه مردم حتي کودکان را نيز با بخش نفت و گاز آشنا کنيم تا بتوانيم از اين امتيازي که در اختيار ماست به درستي استفاده و بايد گذشته را جبران کنيم. وي همچنين گفت: امروز در اين زمينه متهم هستيم و هيچ بهانه‌اي هم قابل قبول نيست، اما مهم اين است که باور داشته باشيم و همه توان علمي اين بخش را در جهت توانمندسازي و توسعه صنعت نفت و گاز متمرکز کنيم. استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به ظرفيت‌هاي علمي و پژوهشي استان از جمله سه هزار و 400 عضو هيات علمي دانشگاه‌ها و 22 هزار دانشجوي تحصيلات تکميلي افزود: امروز اعلام مي‌کنيم که با وجود اين که از منابع نفت و گاز دور هستيم، اما متخصصان و انديشمندان ما آماده‌اند با تمرکز در بخش نفت و گاز بخشي از نيازهاي کشور را در اين زمينه تامين کنند. به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازمهر،وي با بيان اين که بخش خصوصي آذربايجان شرقي توانمندي حضور در همه عرصه‌هاي صنعتي را دارد، افزود: اگر بخش خصوصي اطمينان يابد که نقش‌آفرين بوده و محصولاتش خريدار خواهد داشت قطعا در فاصله زماني کوتاهي مي‌تواند در بخش نفت و گاز متمرکز شده و بخشي از نيازمندي‌هاي صنعت نفت و گاز کشور را تامين کند.جبارزاده در پايان گفت: اطمينان دارم که با ايجاد خوشه صنعتي نفت و گاز در استان، اساتيد و پژوهشگران ما با همکاري بخش خصوصي مي‌توانند کشورمان را از خريد محصولات خارجي بي‌نياز کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مناطق ويژه علم و فناوري پلي بين دانشگاه و بخش خصوصي هستند

استاندار آذربايجان شرقي:
خروج

گروه خبر: استاندار آذربايجان شرقي از مناطق ويژه علم و فناوري به عنوان پلي بين دانشگاه و بخش خصوصي ياد کرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها