عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرا حجازي‌فر "موقعيت مهدي" را ساخت

چرا حجازي‌فر "موقعيت مهدي" را ساخت

1401/03/08

گروه فرهنگي: کارگردان فيلم "موقعيت مهدي" گفت: بسياري از افراد خانواده از جمله پدر و عموهايم در لشکر 31 عاشورا خدمت مي‌کردند و پدرم، در زماني که به دانشگاه تهران رفتم، از من خواست تا زندگي آقا مهدي (شهيد مهدي باکري) را بسازم و دوست داشتم اين دِين را با ساخت اين فيلم ادا کنم.

گروه فرهنگي: کارگردان فيلم "موقعيت مهدي" گفت: بسياري از افراد خانواده از جمله پدر و عموهايم در لشکر 31 عاشورا خدمت مي‌کردند و پدرم، در زماني که به دانشگاه تهران رفتم، از من خواست تا زندگي آقا مهدي (شهيد مهدي باکري) را بسازم و دوست داشتم اين دِين را با ساخت اين فيلم ادا کنم.

 در آستانه سالروز فتح خرمشهر، فيلم سينمايي »موقعيت مهدي«، برنده بهترين فيلم »چهلمين جشنواره فيلم فجر«، در تالار ايرانِ فرهنگستان هنر براي اهالي فرهنگ و هنر به‌صورت ويژه به نمايش درآمد و لوح ويژه »فَرِّ فرهنگستان هنر« به هادي حجازي‌فر، کارگردان، بازيگر و فيلم‌نامه‌نويس، اهدا شد.
همچنين، فرهنگستان هنر با اهداي لوح سپاس به حبيب‌الله والي‌نژاد، تهيه‌کننده اين فيلم و محمدرضا تقي‌پور، مدير موزه صلح تهران و جانباز هشت سال دفاع مقدس، از اين تهيه‌کننده قدرداني کرد.
هنر بهترين وسيله براي يادآوري و خاطره‎ داري است
در اين مراسم که با حضور اهالي فرهنگ و هنر در تالار ايرانِ فرهنگستان هنر برگزار شد، پس از اکران فيلم »موقعيت مهدي«، بهمن نامورمطلق، رئيس فرهنگستان هنر، درباره لوح ويژه »فَرِّ فرهنگستان هنر« سخن آغاز کرد و گفت: فرهنگستان هنر نشاني ويژه با عنوان فَرِّ فرهنگستان هنر دارد که براي قدرداني از هنرمنداني است که آثار کم‌نظير خلق مي‌کنند. اين نشان اولين بار به مجيد مجيدي براي فيلم »خورشيد« اهدا شد و امروز، براي قدرداني از فيلم »موقعيت مهدي«، به آقاي حجازي‌فر که اثري بسيار فاخر در حوزه دفاه مقدس خلق کردند، اهدا مي‌شود.
او در همين زمينه، ادامه داد: اين فيلم از جمله آثاري است که بخش پژوهشي فرهنگستان هنر آن را از جنبه‌هاي مختلف روايتي، نشانه‌شناسي، تحليل گفتمان و ديگر مباحث بررسي و نتيجه بررسي‌هاي خود را به‌صورت کتاب منتشر خواهد کرد. اما امشب به پاس قدرداني، براي يادآوري خاطرات هشت سال دفاع مقدس، از کارگردان و تهيه‌کننده اين فيلم تجليل مي‌شود.
او تصريح کرد: هنر اصولاً غلو مي‌کند تا آن چيزهايي که طبيعي و روزانه است ديده شود؛ زيرا پديده‌هاي روزانه تماشايي و ديدني نيستند، اما هنر با فشرده‌سازي و متراکم‌کردن و شگفت‌انگيزکردن، آنها را ديدني مي‌کند. همچنين، هنر معاني‌اي را که در زندگي گم مي‌شوند به ما يادآوري مي‌کند.
رئيس فرهنگستان هنر، با يادآوري سخن امام‌(ره) که »شهادت هنر مردان خداست«، خاطرنشان کرد: موضوع شهادت و دفاع مقدس نياز به غلو ندارد. شهادت هنر است و همه بايد بدانيم شهادت هنري است که همه هنرهاي ديگر هر چه تلاش کنند به آن نمي‌رسند؛ زيرا معاني بسياري دارد و خود متراکم و شگفت‌انگيز است.
عضو پيوسته فرهنگستان هنر عنصر «زمان» را موجب فراموشي دانست و در اين زمينه توضيح داد: بايد از آقاي حجازي‌فر تشکر کنيم که مسائلي را به ما يادآور شد که فراموش کرده‌ايم؛ زيرا زمان ضد ياد است و منشا فراموشي است؛ مشکلات پيراموني ما ناشي از فراموشي موقعيت‌هايي است که در گذشته داشته‌ايم و هنر بهترين وسيله براي يادآوري است. زمان با ايجاد گسست، اسطوره‌ها و يادها را با خود مي‌برد. حضرت علي(ع) مي‌فرمايد: ياد موجب انس مي‌شود. ما بايد در اين برهه زماني، موقعيت خود را با »موقعيت مهدي« نزديک کنيم و از آن ياد کنيم و امروز، تجليل از کساني است که براي ما خاطره‌داري کردند.
فيلم موقعيت مهدي داراي معاني ويژه در عرصه مقاومت است
حجت‌الاسلام دعايي، مديرمسئول روزنامه اطلاعات، از ديگر حاضران در اين مراسم بود که با خواندن شعري از شفيعي‌کدکني درباره شهدا، از کارگردان و تهيه‌کننده فيلم تشکر و قدرداني کرد و فيلم «موقعيت مهدي» را در عرصه مقاومت داراي معاني ويژه دانست.
شهيد باکري جزئي از واقعيت و حقيقت تاريخ ماست
علي‌اکبر صالحي، معاون پژوهشي و قائم‌مقام رئيس فرهنگستان علوم، از سه شُکر ويژه نام برد و اظهار کرد: ما بايد سه شُکر ويژه به‌جا آوريم؛ نخست آنکه مسلمانيم و ديني با عظمت داريم. دوم آنکه ايراني هستيم و در جايي به دنيا آمده‌ايم که داراي مرزهاي فرهنگي پهناوري است و هزاران سال تاريخ شفاهي و مکتوب دارد و به‌رغم مشکلات و مصائب تاريخي، همواره استوار و پابرجا باقي مانده است. سوم آنکه ملتي هستيم که همواره افتخارآفرين بوده است.
او با يادآوري خاطره‌اي از مردماني که صدام آنها در سال‌هاي 1355 و 1356 از عراق رانده بود، افزود: در زماني که صدام بسياري از تجار و مردم خود را از کشور بيرون راند، کودکان ايراني با آب و غذا به کمک آنها شتافتند. همچنين، ملت ايران در زمان هشت سال دفاع مقدس، ميزبان و پذيراي صدها هزار خواهر و برادر افغان بود که به ما پناه آورده بودند.
معاون پژوهشي فرهنگستان علوم افتخارآفرين‌هاي کشور را در تمامي عرصه‌هاي علم و فناوري و هنر بسيار دانست و در اين زمينه خاطرنشان کرد: برخي نيمه خالي ليوان را مي‌بينند و دست به نقد مي‌زنند، اما در اين چهار دهه بعد از انقلاب اسلامي، کارهايي بزرگ در کشور انجام شده و ما در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي قدم‎هايي بزرگ برداشته‌ايم.
او با يادکرد از شهيد باکري اضافه کرد: ما به دنبال اسطوره‌سازي نيستيم؛ زيرا شهيد باکري و امثال او واقعيت و حقيقت تاريخ ملت ما هستند. اين مملکت در درون خود اسوه‌هايي آفريده که براي ما راهنماهايي خوب به شمار مي‌آيند و از اين الگوها کم نداريم. اميدوارم در عرصه هنر بتوانيم، با کارهاي فاخر، آنها را به برندهاي بين‌المللي تبديل کنيم.
اميدوارم ساخت اين فيلم باعث نزديکي قلب‌ها شود
هادي حجازي‌فر، کارگردان، نويسنده و بازيگر فيلم »موقعيت مهدي«، روي صحنه حاضر شد و ابتدا، با يادآوري فيلم‌برداري بخش‌هاي بسياري از فيلم در آبادان، به بازماندگان حادثه ريزش ساختمان در اين شهر تسليت گفت.
او سپس، به انگيزه شخصي خود براي ساخت فيلم »موقعيت مهدي« پرداخت و گفت: بسياري از افراد خانواده از جمله پدر و عموهايم در لشکر 31 عاشورا خدمت مي‌کردند و پدرم، در زماني که به دانشگاه تهران رفتم، از من خواست تا زندگي آقا مهدي را بسازم و دوست داشتم اين دِين را با ساخت اين فيلم ادا کنم.
او با اشاره به کساني که فارغ از مرزهاي زباني و قومي به دفاع از کشور پرداختند، از کساني ياد کرد که در هشت سال دفاع مقدس جانانه از کشور پاسداري کردند و اظهار اميدواري کرد که ساخت اين فيلم بتواند باعث نزديکي قلب‌ها به هم شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا ، در پايان اين مراسم حاضرين از تعدادي از آثار نقاشي با موضوع دفاع مقدس و با عنوان »نقش خدا« که در محوطه ورودي فرهنگستان هنر به نمايش در آمده بود، ديدن کردند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها