عصر آذربایجان

گزارش خبر

سيب آذربايجان‌ غربي درگير بي‌برنامگي

سيب آذربايجان‌ غربي درگير بي‌برنامگي

1400/07/11

گروه گزارش:آذبايجان‌ غربي قطب توليد سيب کشور است ولي نبود مشوق‌هاي صادراتي و مشکلات موجود در زيرساخت‌هاي صادرات سبب شده در سنوات گذشته سيب توليدي اين استان در دست باغداران فاسد شود و امسال نيز با افزايش ميزان توليد، در صورت عدم همکاري دولت در تسهيل صادرات، بار ديگر شاهد بر باد رفتن زحمات باغداران آذربايجان‌ غربي خواهيم بود.

گروه گزارش:آذبايجان‌ غربي قطب توليد سيب کشور است ولي نبود مشوق‌هاي صادراتي و مشکلات موجود در زيرساخت‌هاي صادرات سبب شده در سنوات گذشته سيب توليدي اين استان در دست باغداران فاسد شود و امسال نيز با افزايش ميزان توليد، در صورت عدم همکاري دولت در تسهيل صادرات، بار ديگر شاهد بر باد رفتن زحمات باغداران آذربايجان‌ غربي خواهيم بود.

آذربايجان‌غربي از دهه 60 توليدکننده عمده انگور بود، از اينرو به اين شهر، شهر انگور نيز گفته مي‌شد؛ بعد از دهه 60 به ويژه در دهه 70 با برداشت آب از منابع زيرزميني، به تدريج باغداران به سمت کشت و توليد سيب درختي نيز روي آوردند.رشد باغات سيب، صنايع فرآوري و تبديلي را در استان رونق داد و همين امر سبب شد تا سيب درجه 3 يا همان سيب زير درختي در دست باغداران نماند و زمينه‌اي فراهم شد تا حتي يک سيب هم از چرخه مصرف خارج نشود.طي سال‌هاي گذشته سياست‌هاي خارجي دولت، عدم توانايي باغداران در بازاريابي محصولات کشاورزي، عدم توجه به سورتينگ و بسته‌بندي سيب، سنتي بودن کشاورزي در استان و بالا بودن ميزان سيب صنعتي توليدي، نبود مشوق‌هاي صادراتي براي تجار، شيوع بيماري کرونا و بسته شدن مرزهاي زميني سبب شد تا بازار سيب استان از رونق بيافتد و عليرغم اينکه آذربايجان‌غربي ‌بزرگترين توليد کننده سيب کشور است، بازارهاي جهاني را از دست داده و سيب در دست کشاورزان استان فاسد شود.
در اين ميان افغانستان که بزرگترين وارد کننده سيب استان بود و سيب استان از طريق اين کشور روانه بازارهاي اوراسيايي مي‌شد، امسال با ناآرامي‌هاي داخلي مواجه است که اين موضوع سبب شده تا باغداران بازارهاي اوراسيا را نيز از دست بدهند و علاوه بر اين، با گران شدن جعبه پلاستيکي حمل ميوه، افزايش هزينه سموم و آفت‌کش‌ها و بالا رفتن هزينه نگهداري سيب در سردخانه، امسال باغداران استان اميدي براي سودآوري اين محصول ندارند.
 قيمت‌گذاري سيب به دست دلالان/ دولت به نقش نظارتي خود ضعيف عمل مي‌کند
فرامرز نوري باغدار اروميه‌اي در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: با توجه به بالا رفتن هزينه‌هاي تمام شده، در ابتدا تمايلي براي برداشت سيب از باغاتمان نداشتيم و ترجيح مي‌دادم سيب‌ها دور ريز شوند چرا که هر جعبه پلاستيکي براي نگهداري و حمل در سردخانه امسال 20 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود و اين جعبه‌ها افزايش 2 برابري قيمت دارند و عملا نهادهاي نظارتي بر اين موضوع نظارت نمي‌کنند.
وي تصريح کرد: از سوي ديگر قيمت سموم و دفع آفات نيز افزايش چشمگيري داشت و در کنار اينها اگر دستمزد کارگر و هزينه نگهداري سيب در سردخانه‌ها را محاسبه کنيم، با قيمت‌گذاري‌هايي که مي‌شود، امسال باغداران استان نه تنها سودي نخواهند کرد بلکه متضرر نيز خواهند شد.نوري با بيان اينکه تغييرات اقليمي نيز سبب شد تا امسال سيب درجه 3 بيشتر توليد شود، ادامه داد: سيب صنعتي که در ابتدا توسط دولت قيمت‌‌گذاري شده بود مورد بي‌توجهي قرار گرفت و در نهايت کارخانه‌دارها، سيب صنعتي را قيمت‌گذاري کردند و سيب صنعتي به قيمت850 تومان خريداري شد.
اين باغدار يادآور شد: با توجه به اينکه همان هزينه و زحمتي که براي توليد سيب‌هاي درجه يک و درجه 2 انجام مي‌شود، براي سيب درجه 3 نيز صورت مي‌گيرد، ضرورت دارد دولت در قيمت‌گذاري سيب صنعتي نيز حساسيت ويژه‌اي داشته باشد.نوري با بيان اينکه اقتصاد استان بر مبناي کشاورزي و اقتصاد کشاورزان استان نيز بر روي سيب مي‌چرخد، افزود: سياست‌هاي دولت و عدم نظارت بر بازار سموم کشاورزي زمينه‌اي فراهم آورده تا باغداران طي سال‌هاي متوالي متضرر شوند.وي با اشاره به بالا بودن ميزان توليد سيب درجه 3 در سال جاري، اعلام کرد: با توجه به تحريم‌ها عليه ايران، سمومي که براي دفع آفات و توليد محصول با کيفيت استفاده مي‌شود در بازار وجود ندارد و همين امر سبب شده تا شاهد ريزش سيب و توليد سيب صنعتي بيشتري شويم.
خلف وعده کارخانه‌ها براي خريد هر کيلو سيب صنعتي به قيمت 1500 تومان
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان‌غربي با بيان اينکه امسال ميزان توليد سيب در استان بيش از ساير سال‌ها است، گفت: امسال سال باروري درختان سيب استان است به طوري که امسال 300 هزار تن بيشتر از سال گذشته سيب توليد شده است.صادقي با بيان اينکه امسال يک ميليون و 500 هزار تن سيب در استان توليد شده است، تصريح کرد: تغييرات اقليمي و گرم بودن هواي استان، سبب شد تا ميزان توليد سيب صنعتي استان امسال بيشتر باشد به طوري که امسال بيش از 300 هزار تن سيب صنعتي توليد شده و اين روند همچنان ادامه دارد.وي يادآور شد: عدم توجه به بسته‌بندي و بازارپسند نبودن سيب توليدي استان، ناتواني در بازاريابي و مسائل و سياست‌هاي بين‌المللي دست به دست هم داده‌اند تا سيب درختي استان آنطور که بايد براي کشاورزان سودآوري نداشته باشد و امسال نيز شرايط اقليمي، به اين موضوع دامن زد.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان‌غربي از خلف وعده کارخانه‌هاي کنسانتره استان براي خريد هر کيلو سيب صنعتي به قيمت يک هزار و 500 تومان خبر داد و گفت: برداشت زودهنگام سيب به دليل گرم بودن هواي استان سبب شد تا صاحبان کارخانه‌هاي کنسانتره غافلگير شده و با توجه به برنامه کاري کارخانجات، اين امر سبب شد تا بخش عمده‌اي از سيب صنعتي نيز در صف‌هاي خريد مقابل کارخانه‌ها فاسد شود.
سهم صادراتي سيب استان بيش از يک ميليون تن است
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌غربي با بيان اينکه با وزارت جهاد کشاورزي هماهنگي لازم جهت خريد تضميني سيب هماهنگي‌هاي لازم به عمل آمده است گفت: با توجه به افزايش ميزان توليد سيب در استان، ضرورت دارد امسال برنامه‌ريزي‌ها زودتر از موعد مقرر انجام گيرد تا مثل سنوات گذشته با مشکل فساد سيب‌ها در سردخانه‌ها مواجه نشويم.اکبر کرامتي با بيان اينکه براي اين منظور نيازمند شناسايي بازارهاي جهاني هستيم، ادامه داد: 50 هزار تن سيب توليد استان صرف تازه خوري مي‌شود و ضرورت دارد نسبت به بازاريابي مابقي سيب توليدي استان اقدام شود چرا که سهم صادراتي سيب استان بيش از يک ميليون تن است که در اين خصوص نيز با مشکلات متعددي از جمله نبود واحدهاي سورتينگ و بسته‌بندي، شيوع بيماري کرونا و بسته بودن مرزها، کمبود خودروهاي يخچال‌دار براي صادرات و ... مواجه هستيم.
وي اذعان داشت: جلسات متعددي با اتحاديه سردخانه داران، بخش خصوصي و صادر کنندگان داشتيم و اين جلسات همچنان ادامه دارد تا بتوانيم به نتيجه واحدي در زمينه صادرات و خريد تضميني برسيم.
افزايش صادرات در گرو بهبود روابط سياسي و تجاري بين کشورها است
عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني اروميه نيز از صادرات 885 هزار تن سيب درختي طي سال گذشته خبر داد و گفت: ضرورت دارد امسال موانع صادراتي از پيش‌رو برداشته شود و محصول بيشتري صادر شود چرا که امسال ميزان بارآوري درختان سيب استان بيشتر بود.
بهنام تاج‌الديني با اشاره به موانع داخلي از جمله بي توجهي دولت دوازدهم به راه‌اندازي واحد سورتينگ و بسته‌بندي، تصريح کرد: با تغيير دولت، اميدواريم سياست‌هاي خارجي به نفع صادرات کنندگان باشد چرا که سال‌هاي گذشته بازار اواسيا را از دست داديم و از طريق افغانستان نسبت به صادرات اقدام مي‌کرديم.
وي با بيان اينکه امسال شاهد مشکلاتي در کشور افغانستان هستيم، اظهار داشت: افغانستان نيز يکي از بازارهاي هدف ما پس از قفقاز بود به طوري که 40 درصد صادرات سيب از طريق افغانستان انجام مي‌شد که با مسائل پش آمده در افغانستان، عملا امسال اين بازار را نيز از دست داده‌ايم.عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني اروميه با بيان اينکه در صورت بهبود روابط سياسي شاهد بهبود وضعيت صادرات نيز خواهيم بود گفت: انتظار داريم دولت جديد فکري به حال صادرکنندگان کرده و روابط اقتصادي خوبي بين کشورهاي حاشيه خليج فارس و به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس، کشورهاي همسايه ايجاد کنند چرا که نبود روابط اقتصادي خوب در کنار کمبود زيرساخت‌هاي صادراتي سبب مي‌شود تا علاوه بر تاجرها، باغداران نيز سود چنداني از توليدات خود نداشته باشند.
عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني اروميه اعلام کرد: در نظر گرفتن مشوق‌هاي صادراتي و تسهيل در امور صادرات به ويژه صادرات محصولات کشاورزي، مي‌تواند به اقتصاد استان که بر پايه کشاورزي است، کمک شاياني کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها