عصر آذربایجان

گزارش خبر

تحليلگران درباره مذاکرات وين چه مي‌گويند

تحليلگران درباره مذاکرات وين چه مي‌گويند

1400/09/14

گروه سياسي: همزمان با از سرگيريِ مذاکرات وين ميان ايران و گروه چهار بعلاوه يک (بدون حضور مستقيم آمريکا) از تاريخ 29 نوامبر (هشتم آذرماه)، بسياري از رسانه‌ها و تحليلگران مهمِ بين المللي، بار ديگر توجه ويژه‌اي را به اين مساله معطوف کرده اند و معادله اتمي ايران، بار ديگر به تيترِ يک بسياري از رسانه‌هاي معتبر جهان تبديل شده است.

گروه سياسي: همزمان با از سرگيريِ مذاکرات وين ميان ايران و گروه چهار بعلاوه يک (بدون حضور مستقيم آمريکا) از تاريخ 29 نوامبر (هشتم آذرماه)، بسياري از رسانه‌ها و تحليلگران مهمِ بين المللي، بار ديگر توجه ويژه‌اي را به اين مساله معطوف کرده اند و معادله اتمي ايران، بار ديگر به تيترِ يک بسياري از رسانه‌هاي معتبر جهان تبديل شده است.

در اين راستا، تحليل‌هاي مختلفي نيز در مورد ماهيت اين مذاکرات و ابعاد گوناگون آن منتشر شده و مي‌شود که در نوع خود از اهميت زيادي برخوردار است.به عنوان مثال، "عصام نعمان" نويسنده و تحليلگر پايگاه خبري "ميدل ايست مانيتور" در مقاله‌اي مي‌نويسد: "حتي اگر در وين توافقي نيز حاصل شود، باز هم آمريکا و اسرائيل فعالانه دست به اقداماتِ خرابکارانه عليه ايران در بُعد منطقه‌اي خواهند زد. در واقع، واشنگتن و تل آويو شديدا از اوج گيري قدرتِ نيرو‌هاي نزديک به ايران در منطقه نظير حزب الله لبنان و حماس در هراسند و مي‌دانند که انجام هرگونه اقدامي عليه ايران (در صورت شکست مذاکرات هسته اي)، مي‌تواند منجر به وارد آمدنِ خسارات سنگين به منافعشان در منطقه شود. با اين حال، آن‌ها گزينه ديگري جز تضعيفِ محور مقاومت ايران در منطقه، پيش روي خود نمي‌بينند. از اين منظر، توافق در وين به معناي حل شدن مشکلات ايران و آمريکا و متحدان منطقه‌اي آن نخواهد بود.
"اريک بروِر" از مقام‌هاي ارشد تيم سابق هسته‌اي آمريکا که در جريان مذاکرات مرتبط با انعقاد توافق برجام نيز حضور داشت (سال 2015 و اکنون پژوهشگر ارشد "انيسيتو مطالعات راهبردي و بين المللي" است، در توئيتي پس از پايان روزِ اول از سرگيري مذاکرات هسته‌اي وين مي‌نويسد: "برداشت من پس از روز اول مذاکرات هسته‌اي ايران در وين: من شانس احياي توافق برجام را بسيار کم ارزيابي مي‌کنم و حتي نسبت به آن بدبين هستم. من حتي کوچکترين نشانه‌اي که اميدور کننده باشد را نديده ام".
"مارکو کارنِلوس" ديپلمات سابق ايتاليايي نيز که در دولت سه نخست وزيرِ ايتاليا، در دستگاه سياست خارجي اين کشور فعال بوده و به طور خاص سِمت‌هايي نظير نماينده ويژه دولت ايتاليا در مساله سوريه و همچنين سفارتِ اين کشور در عراق را عهده دار بوده، در مقاله‌اي براي پايگاه خبري ميدل ايست آي مي‌نويسد: "بايدن عملا برخلاف وعده خود جهت بازگشت بي قيد و شرط به برجام عمل کرد و زمان را تا حد زيادي جهت تعامل با تهران به هدر داد. در شرايط کنوني، وضعيت منطقه خاورميانه در کشور‌هايي نظير عراق، لبنان، سوريه، يمن و افغانستان، کاملا در راستاي منافع ايران قرار دارد و در عين حال، تهران به دليل افزايش سطح غني سازي خود و توليد سانتريفيوژ‌هاي پيشرفته نيز، از اهرم‌هاي فشارِ قبال توجهي در هرگونه مذاکره‌اي برخوردار است. امري که عملا موجب شده تا تهران براي دستيابي به توافق، هيچ عجله‌اي نداشته باشد و مولفه يِ زمان، در جبهه منافع آن قرار داشته باشد". "توماس فريدمن"، تحليلگر برجسته "نيويورک تايمز" نيز در مقاله‌اي اقدام ترامپ در خارج کردن آمريکا از برجام که با اصرار‌ها و رويه‌هاي مخرب "مايک پمپئو" وزير خارجه سابق آمريکا و "بنيامين نتانياهو" نخست وزير سابق اسرائيل همراه بوده را يکي از بدترين و بي فکر‌ترين تصميم‌ها در کل تاريخ سياست خارجي آمريکا ارزيابي کرده که تا حد زيادي موجب ايجاد وضعيت فعلي در چهارچوب معادله هسته‌اي ايران شده و کلمات قادر به توصيفِ وسعتِ غلط بودن اين تصميم نيستند.امري که عملا موجب شد تا در نهايت ايران در مسيري قرار گيرد که اکنون همزمان با از سرگيري مذاکرات وين، نه تنها پيشرفت‌هاي اتمي بيشتر و قابل توجه تري را انجام داده بلکه عملا مي‌تواند با تحت فشار قرار دادن طرف‌هاي مقابلِ برجامي، تا حد زيادي آنچه مي‌خواهد را به دست آورد.
فريدمن به طور خاص به اين مساله اشاره مي‌کند که بايدن در استفاده از نيروي نظامي عليه ايران، کاملا بلوف مي‌زند، زيرا وي به خوبي، مخصوصا پس از بحران انرژي اخير آمريکا فهميده که هرگونه ماجراجويي از سوي آمريکا عليه ايران مي‌تواند تبعات فاجعه باري را براي اقتصاد اين کشور و اينده سياسي دموکرات‌ها به همراه داشته باشد.
جداي از اين ها، روسيه و چين نيز به طور خاص در شرايط کنوني به دليل اختلافات گسترده و عميق خود با آمريکا در مسائل گوناگون بين المللي (مخصوصا اختلاف چين با آمريکا در مساله تايوان و همچنين اختلاف روسيه با آميکا در مساله اوکراين)، چندان حاضر به همراهي با سياست‌هاي مخرب واشنگتن عليه ايران نيستند. در اين راستا عجيب نخواهد بود اگر بايدن را ميراث‌برِ فاجعه آفريني‌هاي ترامپ در عرصه سياست خارجي آمريکا در مسائل مهمي نظير توافق برجام و تعامل با ايران بدانيم. "به گزارش عصرآذربايجان به نقل از فرارو، ناتاشا تاراک" تحليلگر خبرگزاري "سي ان بي سي" آمريکا نيز در تحليلي، بي اعتمادي جدي دولت و فعالان سياسي جديد ايران به آمريکا را، مساله‌اي مهم در چهارچوب از سرگيري مذاکرات هسته‌اي در وين ارزيابي کرده است. وي تاکيد مي‌کند که تهران اکنون با توافقي طرف است که يک بار آمريکا عملا آن را از اعتبار ساقط کرده است. از اين رو، ايران با سخت گيري شديدي وارد فرآيند مذاکرات وين شده و بنا ندارد اشتباهات گذشته را مجددا تکرار کند. در اين راستا، عملگرايي، راهنماي اصلي مذاکره کنندگان ايراني خواهد بود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها