عصر آذربایجان

گزارش خبر

اُميکرون امان نمي‌دهد

اُميکرون امان نمي‌دهد

1400/11/24

گروه اجتماعي: رشد آمار مبتلايان به کرونا نشان مي‌دهد اُميکرون بي‌وقفه در حال تاخت و تاز است، متخصصان مي‌گويند بي‌توجهي به دستورالعمل‌هاي بهداشتي، عادي انگاري و از همه مهمتر کوتاهي در تکميل واکسيناسيون اين وضعيت را رقم زده بطوريکه شمار مراجعه کنندگان به مراکز درماني با شتاب رو به افزايش است.

گروه اجتماعي:  رشد آمار مبتلايان به کرونا نشان مي‌دهد اُميکرون بي‌وقفه در حال تاخت و تاز است، متخصصان مي‌گويند بي‌توجهي به دستورالعمل‌هاي بهداشتي، عادي انگاري و از همه مهمتر کوتاهي در تکميل واکسيناسيون اين وضعيت را رقم زده بطوريکه شمار مراجعه کنندگان به مراکز درماني با شتاب رو به افزايش است.

 بيش از 2 سال از آغاز همه‌گيري کرونا در کشور مي‌گذرد، اين بيماري در پيک هاي مختلف تعداد زيادي را مبتلا و بسياري را به کام مرگ فرو برد و تغيير چهره و رفتارهاي اين ويروس هزار چهره نشان مي‌دهد با وجود اقدامات پيشگيرانه از قبيل واکسيناسيون، سستي در رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي موجب شده سويه اُميکرون با وجود اينکه نسبت به سويه هاي قبلي ضعيف تر است، بيش از تصور مرزها را درنوردد و در زمان کوتاهي عده کثيري از افراد را مبتلا کند.
سويه جديد کرونا اوايل دي ماه امسال در آفريقاي جنوبي شناسايي شد، ميزان کم واکسيناسيون در اين کشور که در آن زمان کمتر از 26 درصد بود، عامل مهم جهش ويروس کرونا و پيدايش اين سويه عنوان شد، ويروسي که ميزان سرايت و انتقال آن بسيار بيشتر از واريانت‌هاي قبلي ويروس کرونااست و گسترش آن به صورت تصاعدي در جوامع مختلف مشاهده مي‌شود.
البته بايد به اين مهم توجه داشت که تجربه کشورهايي که قبل از ايران با اين ويروس مواجه شدند، نشان مي‌دهد در کمتر از يک هفته اُميکرون به ويروس غالب کرونا در اين کشورها تبديل شده است و با توجه به سرعت و گستره انتشار آن، از نظر ميزان مرگ نيز بر خلاف تصورات اوليه چندان هم کم تلفات نيست و از نظر ميزان ابتلا به مراتب وضعيتي نگران کننده‌تر از سويه‌هاي قبلي کرونا دارد.
پيش از اين عباس متوليان، متخصص اپيدميولوژي در اين خصوص گفت: با توجه به سرايت پذيري بالاي سويه اُميکرون و تجربه جهاني، ابتلا به اين ويروس رشد انفجاري دارد، سرايت‌پذيري اين ويروس از سويه‌هاي قبلي آلفا، بتا و دلتاي کرونا خيلي بيشتر است و با شيب خيلي تندي تعداد مبتلايان بالا مي‌رود.
تا چند روز پيش تعداد مبتلايان روزانه به کرونا در کشور حدود هزار نفر بود اما با ورود سويه اُميکرون به کشور تقريبا هر روز هزار نفر به تعداد مبتلايان شناسايي شده اضافه شد و اکنون به بالاي 27 هزار نفر رسيده و همچنان رشد انفجاري دارد و تعداد مبتلايان رو به افزايش است.
عباس متوليان اضافه کرد: اکنون به طور قطعي مي‌توان گفت در هفته‌هاي آينده تعداد مبتلايان به کرونا و سويه اُميکرون در کشور به بالاي 100 هزار نفر مي‌رسد و اين امر کاملا مسجل است. البته اين آمار افرادي است که تست مي‌دهند و تست آنها مثبت مي‌شود. تعداد واقعي مبتلايان بسيار بيشتر و شايد 10 برابر بيشتر از اين ميزان است ضمن اينکه افراد بسيار زيادي براي تست مراجعه نمي‌کنند. با اين روند ممکن است به جايي برسيم که نتوانيم از همه مبتلايان تست بگيريم.
براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، 120 شهرستان در وضعيت قرمز، 153 شهرستان در وضعيت نارنجي، 167 شهرستان در وضعيت زرد و تنها هشت شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند.  اين در حالي است که پيش از اين نيز تمامي شهرهاي استان زنجان در وضعيت آبي قرار گرفته بود، به دليل عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي که بر اساس اعلام مسوولان بهداشتي به کمتر از 50درصد رسيده بود و همين روند شيب تند مبتلايان به سويه اُميکرون را به دنبال داشته که طبق آخرين رنگبندي، شهرستان ابهر در وضعيت قرمز کرونايي قرار گرفته و شهرستان‌هاي زنجان، خدابنده و خرمدره در وضعيت رنگ نارنجي و شهرستان‌هاي ايجرود، سلطانيه، طارم و ماهنشان هم در شرايط زرد هستند.
بررسي ميداني خبرنگار نيز نشان مي دهد که شمار مراجعه کنندگان با علايم اُميکرون به درمانگاهها، کلينيک ها و حتي مطب هاي پزشکان افزايش يافته بطوريکه به معناي واقعي حالت انفجاري گرفته است و هر روز نيز بر شمار آنان اضافه مي شود.اينجا يکي از درمانگاههاي پرتراکم شهر زنجان است، کمي مانده به ظهر، وارد اين مکان مي شوم، شمار زيادي از مراجعه کنندگان در گروههاي مختلف سني منتظر ملاقات با پزشک هستند، ظرفيت صندلي هاي موجود بدون رعايت پروتکل ها تکميل شده اند، هياهوي بالايي در سالن پيچيده، هر کسي مي خواهد زودتر از بقيه خود را به اتاق ويزيت پزشک برساند، اما چاره اي نيست و بايد منتظر ماند.
ناهيد محمدي 35 ساله از جمله مراجعه کنندگاني است که با حالت اضطراب در حال نظاره کردن اين وضعيت است، او در خصوص علت مراجعه اش مي گويد: مادرم چند روزي است بيمار شده، بيشتر بدن درد دارد، درمان هاي خانگي چندان اثري نداشته است. او ادامه مي دهد: براي در امان ماندن ديگران در اين فضاي کوچک مادرم را در ماشين منتظر گذاشته ام، تا به محض رسيدن نوبت ويزيت او را بياورم.
اين مراجعه کننده سپس، شماره ويزيت صد و چهارمين نفر را نشان مي دهد و اظهار مي کند: از وقتي که به اين درمانگاه رسيدم، مراجعه کننده با شماره 80 به اتاق پزشک مي رفت، حال آنکه هنوز نوبت ما نرسيده است.
نگاهي به محيط مي اندازم، از کودک چهار ساله گرفته تا افراد با سنين بالاتر و مسن هريک با وضعيت جسماني بدتر از ديگري منتظر ويزيت هستند، اگرچه همه اين افراد بيمار هستند اما حتي اگر درصدي از آنها نيز بيماري کوويد - 19نداشته باشند در اين محيط کوچک مسقف با جمعيتي که بدون فاصله اجتماعي و ساعتها در انتظار نوبت ويزيت هستند، به احتمال قوي مبتلا خواهند شد.از درمانگاه خارج مي شوم، در کنار اين مکان، داروخانه قرار دارد، مراجعه کنندگان بيرون در صف منتظر دريافت داروهاي خود هستند، يکي  از مراجعه کنندگان که خود را حسين رضايي معرفي مي کند  مي گويد: متاسفانه کرونا زندگي روزمره را تحت تاثير خود قرار داده است، هر بار با سويه اي جديد و اين بار " اميکرون" .وي با اشاره به اينکه ميزان مراجعات بيانگر افزايش مبتلايان به اين سويه است، مي افزايد: حدود 40 دقيقه اي مي‌شود که در انتظار دريافت داروهاي نسخه هستم، به دليل آنکه متصديان داروخانه مي گويند که نسخ بصورت الکترونيکي صادر مي شود و به همين دليل بايد قدري صبوري کرد.مسوولان استاني نيز در خصوص گسترش اين ويروس و تمهيدات لازم براي مقابله با آن تاکيدات، توصيه ها و آمارهاي روزانه را ارايه مي دهند و هر بخشي به فراخور مسووليت هاي خود در صدد پيشگيري، کنترل و درمان هرچه سريعتر مبتلايان به اين ويروس هستند تا از وقوع بحران و وضعيتهاي نامطلوب جلوگيري کنند.رييس سازمان نظام پزشکي استان زنجان، با اشاره به شيوع سويه جديد اُميکرون در کشور و اين استان گفت: در زمان حاضر با توجه به آمارهاي اعلام شده ابتلا به اُميکرون در کشور و اين استان صعودي بوده بطوريکه نرخ ابتلا به اين سويه در شهرستان زنجان 20 برابر شده است.
محمد محرمي اضافه کرد: نرخ بستري‌هاي سويه جديد کرونا در بيمارستان هاي استان سه برابر و بستري هاي ارجاعي به مراکز آي سي يو به مراتب نسبت به 2 هفته گذشته تا حدود زيادي افزايش يافته و اين موضوع بيانگر لزوم توجه جدي به اين مقوله مهم است.
اين مسوول در خصوص ميزان مراجعه هم استاني ها به مطب هاي پزشکان ادامه داد: شمار مراجعه کنندگان به مطب ها و کلينيک‌ها، درمانگاه‌هاي شبانه روزي و حتي بيمارستان‌هاي دانشگاهي و غيردانشگاهي با توجه به نرخ ابتلا روند افزايشي دارد و با سير صعودي چندين برابر شده است.وي با بيان اينکه تخمين زده مي‌شود اُميکرون در مقايسه با سوش هاي قبلي کرونا، انتقال پذيري، سرايت پذيري و از الگوي انتقال پذيري بالايي برخوردار است، اظهار داشت: به همين خاطر مطب ها و مراکز درماني مي توانند منشاء آلودگي و سرايت باشند، بر اين مبنا توصيه مي شود، همشهرياني که به اين مکان ها مراجعه مي کنند رعايت اصول بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي را مورد توجه قرار دهند.
محرمي با تاکيد بر اينکه مراجعه کنندگان در اين روزهاي اُميکروني نوبت گيري الکترونيکي، فاصله گذاري اجتماعي را در مراکز و کلينيک ها رعايت کنند، افزود: مراجعه کنندگان در صورت امکان به مراکزي مراجعه کنند که ازدحام و شلوغي بالايي نداشته باشد و علاوه بر آن به موضوع مهم تهويه مکان نيز توجه جدي داشته باشند.
وي اظهار داشت: مراجعه کنندگان هنگام مراجعه به کلينيک ها و مراکز درماني به وضعيت فاصله گذاري صندلي و نشيمنگاه ها با فاصله حداقل يک و نيم متري توجه داشته باشند و از همه مهمتر با توجه به الگوي انتقال و سرايت اين سويه جديد استفاده از ماسک بيش از گذشته توصيه مي شود.رييس سازمان نظام پزشکي استان زنجان ادامه داد: علاوه بر آن، تردد به نوبت و هوشمند نيز بايد در مطب ها مورد توجه قرار گيرد که همکاران پزشک و درماني و عوامل اجرايي اين مهم را بصورت تلفني يا حضور فيزيکي و يا الکترونيکي تخمين دقيقي از مراجعه کنندگان انجام دهند و توزيع مناسب آن را براي روزها و هفته هاي آتي مد نظر قرار دهند. استاندار زنجان دراين ارتباط گفت: در زمان حاضر استان وضعيت شيوع سويه جديد اُميکرون را به صورت لحظه‌اي رصد مي‌کند و تمام تمهيدات لازم بر مبناي آن اتخاد مي‌شود و در اين خصوص منتظر تصميم گيري ستاد ملي کرونا هستيم.محسن افشارچي با اشاره به شيوع سويه اميکرون در کشور و استان افزود: در ستاد کروناي استاني، مصوباتي در خصوص محدود سازي تجمعات و اختيار تعطيلي بخشي از مدارس به آموزش و پرورش داده شد.وي با تاکيد بر اينکه استانداران اختيار تعطيلي کلي مدارس را ندارند، اضافه کرد: اين موضوع به آموزش و پرورش ابلاغ شده  است که در صورت وجود موارد خاص، به ويژه در مقطع ابتدائي نسبت به تعطيلي کلاس ها مبادرت خواهد شد.استاندار زنجان ادامه داد: در اين جلسه به تسريع در امر واکسيناسيون به ويژه تزريق دُز سوم واکسن تاکيد شد و علاوه بر آن به دستگاههاي متولي امر نيز اعلام شد که لجستيک مورد نياز دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني را تامين کنند.
وي اظهار داشت: بر اين اساس، فعاليت تالارهاي استان نيز با توجه به شيوع اُميکرون با يک سوم ظرفيت خواهد بود که در اين خصوص نظارت هاي لازم نيز از سوي کارشناسان مربوطه انجام خواهد گرفت.استاندار زنجان ادامه داد: در مجموع در ارتباط با سويه اميکرون محدوديتها در استان وضع شده است، اما منتظريم ببينيم سرعت رشد و بستري ها به چه سمتي پيش مي_رود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،وي اظهار داشت: در زمان حاضر ابتلا به سويه جديد کرونا در کشور صعوي شده است اما موارد شناسايي بر مبناي تست نيست، بلکه بر مبناي علائم باليني تشخيص داده مي شود.افشارچي خاطرنشان کرد: هر سرماخوردگي نيز ممکن است به اُميکرون ارتباط داده شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها