عصر آذربایجان

گزارش خبر

برنامه‌ريزي براي جهش توليد گندم ديم در استان زنجان

برنامه‌ريزي براي جهش توليد گندم ديم در استان زنجان

1401/03/29

گروه اقتصادي: توليد گندم مهم‌ترين بخش زراعت و اقتصاد کشاورزي در استان زنجان است که جدي‌ترين و دقيق‌ترين حمايت‌ها از اين محصول استراتژيک به منظور توليد حداکثري انجام مي‌شود تا رکن اصلي امنيت غذايي حفظ شود.

گروه اقتصادي: توليد گندم مهم‌ترين بخش زراعت و اقتصاد کشاورزي در استان زنجان است که جدي‌ترين و دقيق‌ترين حمايت‌ها از اين محصول استراتژيک به منظور توليد حداکثري انجام مي‌شود تا رکن اصلي امنيت غذايي حفظ شود.

 بخش کشاورزي به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي مولد اقتصادي در کشور ما، نقش مهمي در رشد و پيشرفت اقتصادي کشور ايفا مي‌کند و توجه به اين بخش مي‌تواند به موتور محرکه رشد اقتصادي کشور تبديل شود.
با اين حال توليد گندم مهم‌ترين بخش زراعت و اقتصاد کشاورزي است که همه کشور‌ها به خصوص کشورهاي پيشرفته متناسب با مزيت‌هاي طبيعي و نسبي تلاش مي‌کنند جدي‌ترين و دقيق‌ترين حمايت را به منظور خودکفايي در توليد اين محصول مهم و اساسي نموده تا رکن مهم امنيت غذايي را حفاظت نمايند.
خوشبختانه امنيت غذايي و خودکفايي در محصولات اساسي به خصوص گندم از مواردي است که در اسناد و قوانين جمهوري اسلامي ايران به خوبي مورد مشاهده قرار گرفته و علي‌رغم خشکسالي‌هاي سال‌هاي اخير، ظرفيت‌هاي بسياري مناسبي براي تحقق اين موضوع مهم در کشور وجود دارد.
با تمام اين‌ها در بيشتر کشورهاي دنيا به‌ويژه کشورهايي که از منابع آبي خوبي برخوردارند غالب گندم آن‌ها به‌صورت ديم و با آب سبز توليد مي‌شود که فشاري هم به منابع آب زيرزميني وارد نمي‌کند اما خشکسالي‌هاي اخير ايران سبب شده است که ميزان توليد گندم در کشور که سطح کشت قابل‌توجهي را نيز به خود اختصاص داده است، کاهش يابد.
اما در بين سازمان جهاد کشاورزي براي گذر از بحران و نهايت استفاده از منابع طرح جهش توليد در ديمزار‌ها را ارائه داد و از سال‌هاي گذشته اين طرح در استان‌هاي مختلف به اجرا درآمد به طوري که جواد ساداتي نژاد وزير جهاد کشاورزي در ارتباط با طرحي که براي افزايش توليد محصولات ديم در کشور با نام جهش توليد در ديمزارهاي کشور با همکاري سازمان جهاد کشاورزي و ستاد اجرايي فرمان امام(ره) به اجرا درآمد، اظهار داشت: در اين طرح کشاورزان تسهيلاتي نظير توسعه سطح بيمه، تسهيلات مالي ارزان‌قيمت و کمک‌هاي بلاعوض دريافت مي‌کنند، از ظرفيت‌هاي فناوري و تحقيقات براي توليد بذرهاي مناسب و دانش‌بنيان استفاده مي‌شود؛ و با اجراي اين طرح ميانگين توليد گندم در هر هکتار به دو تن مي‌رسد.
علي‌رغم تمام اين‌ها، متأسفانه بعد از شيوع بيماري کرونا، قيمت مواد غذايي در دنيا به طرز حيرت‌آوري افزايش يافته و متأسفانه اين مسأله با وقوع جنگ روسيه و اکراين شدت بيشتري يافته است.جنگ اوکراين و روسيه و ساير تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي حاکي از آن است خودکفايي در توليد محصولات کشاورزي راهبردي به خصوص گندم، ديگر امري تشريفاتي و مستحب براي کشورهاي دنيا به خصوص کشور ما نخواهد بود، بلکه راهبردي اجباري و امري واجب است تا امنيت غذايي سرزمين را تثبيت و پايدار کند.
با اين شرايط استان زنجان نيز از سال زراعي جاري وارد طرح جهش توليد در ديمزار‌ها شد بلکه بتواند گام موثري در توليد اين محصول استراتژيک در کشور بردارد، به طوري که طبق اذعان مسئولان سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان امسال بيش از 200 هزار هکتار از گندم‌زارهاي استان زنجان مشمول طرح جهش توليد در ديمزار‌ها شده است.
اما سوال اين است که سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان جهت افزايش توليد محصول گندم چه راهکار‌هايي در پيش گرفته است؟ پيش‌بيني ميزان توليد و خريد تضميني گندم چه ميزان خواهد بود؟ چه حمايت‌هايي از کشاورزان در راستاي توليد گندم در استان زنجان شده است؟
پيش‌بيني توليد 320 هزار تن گندم در استان زنجان
در اين راستا رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان ، با اشاره به اينکه خشکسالي براي بخش کشاورزي و گندم ديم يک تهديد محسوب مي‌شود، اظهار کرد: اين امر مي‌تواند در توليد محصولات کشاورزي اثرگذار بوده و توليد را کاهش دهد.
روح‌الله حسني، با اشاره به اينکه توليد گندم ديم وابسته به آب است و ميزان برداشت سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد هر سال بارش‌ها خوب و مکفي بوده توليد گندم با رشد مواجه شده افزود: هر سال که ميزان بارش‌ها کاهش داشته ميزان توليد گندم افت پيدا کرده است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان با بيان اينکه سال گذشته ميزان بارش‌ها در استان مناسب نبود گفت: کل گندم تحويلي کشاورزان به سيلو‌هاي استان نيز در حدود 73 هزار تن بود.
وي با اشاره به اينکه خوشبختانه امسال بارش‌ها از 4 تا 18 ارديبهشت ماه در سطح استان خوب بود، گفت: اين بارش‌ها تاثير مثبتي بر افزايش عملکرد محصول گندم ديم خواهد داشت.
حسني تصريح کرد: امسال با بارندگي‌هاي مناسب، توليد افزايش خواهد يافت و با توجه به قيمت اعلامي که 11 هزار و 500 تومان است کشاورزان اشتياق بيشتري براي تحويل گندم به سيلو‌ها خواهند داشت.
وي خاطر‌نشان کرد: از سطح زير کشت گندم استان که قريب به 291 هزار هکتار گندم ديم و 18 هزار هکتار گندم آبي است پيش‌بيني مي‌شود امسال 330 هزار تن محصول گندم برداشت شود و پيش‌بيني خريد نيز 290 هزار تن است.
طرح جهش توليد در ديمزارها قرار دارد
با اين وجود مجيد خياوي، ناظر فني طرح جهش توليد در ديمزارهاي استان زنجان ، با اشاره به اينکه تاکنون بيش از 200 هزار هکتار از اراضي ديم اين استان تحت پوشش طرح جهش توليد در ديمزارها قرار گرفته است، اظهار داشت: در نخستين سال اجرايي، سهميه ابلاغي استان زنجان در طرح جهش توليد در ديمزارها، 200 هزار هکتار ويژه محصولات گندم و جو ديم بود که در سال زراعي جاري قرار‌داد کشت در سطح 202 هزار و 194 هکتار منعقد و تاکنون 198 هزار و 749 هکتار در 8 شهرستان و 646 روستا با تعداد 7 هزارو 165 بهره‌بردار نيز کشت شده است.وي افزود: سطح بيمه محصولات در طرح جهش توليد 63 هزارو 273 هکتار است که در مقايسه با سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است به طوري که بازاي هر هکتار سطح بيمه مبلغ 250 هزار ريال بعنوان يارانه از طرف ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) پرداخت شده است.
تامين بذر‌ گندم اصلاح شده مورد نياز کشاورزان
جواد تاراسي، فرماندار شهرستان خدابنده ، با اشاره به اينکه همه ساله شهرستان خدابنده تقريبا نيمي از گندم استان را توليد مي‌کند، اظهار داشت: خوشبختانه جهاد کشاورزي با همکاري و همراهي کشاورزان منطقه توانست بذر اصلاح شده را تهيه کرده و در اختيار زارعان قرار دهد که اين مسئله خود تاثير گذار بر ميزان توليد خواهد بود.
وي با بيان اينکه جهاد کشاورزي کود و سم را تهيه کرد و در اختيار کشاورزان قرار داد، ابراز داشت: کشاورزان شهرستان خدابنده طبق سهميه و سطح کشتي که وجود داشت اقدام به کشت محصول کرد.
فرماندار شهرستان خدابنده با اشاره به اينکه براي افزايش ميزان توليد محصول کلاس‌هاي ترويجي و توصيه‌اي لازم در خصوص مصرف کود، سم و ريز‌مغزي‌ها داده شده است، گفت: سطح وسيعي از مزارع گندم اين شهرستان عليه سن مادر سمپاشي شد و اين روز‌ها در محل‌هايي که تراکم سن پوره وجود دارد با توصيه کارشناسان جهاد کشاورزي اقدام به سمپاشي مي‌شود.
آمادگي37 مرکز براي خريد گندم
ولي‌الله زماني، مديرکل غله و خدمات بازرگاني استان زنجان نيز ، با اشاره به اينکه براي خريد تضميني محصول استراتژيک گندم در اين استان 37 مرکز راه اندازي خواهد شد، گفت: اين تعداد مراکز، ملکي و خصوصي اعم از سيلوهاي ملکي، سيلوهاي کارخانه‌هاي آردسازي و انبارهاي تعاون روستايي در سطح استان است.
وي اذعان کرد: هفته آينده 37 مرکز تجهيز شده در استان زنجان آماده خريد اين محصول استراتژيک از کشاورزان مي شود.
مديرکل غله و خدمات بازرگاني استان زنجان گفت: از اواخر خرداد ماه در برخي از شهرستان‌هاي استان خريد تضميني گندم به نرخ مصوب دولتي انجام مي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم،با تمام اين‌ها آنچه که مشهود به نظر مي‌رسد اين است که با توجه به شرايط موجود و نياز به خودکفايي در توليد گندم، مسئولان سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان نيز همگام با مسئولان کشوري؛ امسال بيشتر از سال‌هاي گذشته همت کرده‌اند و سعي بر اين بوده است تا با کمترين چالش به اهداف از پيش تعيين شده در زمينه توليد اين محصول استراتژيک برسند بلکه گامي هر چند جزئي در گوشه‌اي از کشور برداشته باشند و اندکي از وابستگي به واردات گندم از ساير کشور‌ها بکاهند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها