عصر آذربایجان

گزارش خبر

چه سرنوشتي براي سيب‌هاي آذربايجان غربي رقم خواهد خورد!

چه سرنوشتي براي سيب‌هاي آذربايجان غربي رقم خواهد خورد!

1401/05/02

گروه جامعه: به گفته رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي پيش بيني مي شود امسال حدود يک ميليون و 100 هزار تن سيب درختي از باغات استان برداشت شود. درست حدس زديد سريال تکراري سيبهاي استان بخصوص سيب اروميه براي کمتر کسي نا آشناست، معضلي که همه ساله به دليل عدم مديريت تبديل به فاجعه نابودي تن ها سيب درختي و انباشت سيب صنعتي در کنار جاده ها شده است. عقل سليم ايجاب مي کند حال که سيب ها هنوز کال و نارسند فکري به حال پاييز و فصل برداشت سيب استان کرد. گويا مقرر شده است سه کارگروه جداگانه براي بررسي وضعيت سيب صنعتي ، صادرات سيب درختي و قيمت گذاري سيب در سردخانه ها در استان تشکيل و به پيگيري مشکلات مرتبط بپردازند که اميد است اين کارگروهها موثر واقع شوند.

گروه جامعه: به گفته رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي پيش بيني مي شود امسال حدود يک ميليون و 100 هزار تن سيب درختي از باغات استان برداشت شود. درست حدس زديد سريال تکراري سيبهاي استان بخصوص سيب اروميه براي کمتر کسي نا آشناست، معضلي که همه ساله به دليل عدم مديريت تبديل به فاجعه نابودي تن ها سيب درختي و انباشت سيب صنعتي در کنار جاده ها شده است. عقل سليم ايجاب مي کند حال که سيب ها هنوز کال و نارسند فکري به حال پاييز و فصل برداشت سيب استان کرد. گويا مقرر شده است سه کارگروه جداگانه براي بررسي وضعيت سيب صنعتي ، صادرات سيب درختي و قيمت گذاري سيب در سردخانه ها در استان  تشکيل و به پيگيري مشکلات مرتبط بپردازند که اميد است اين کارگروهها موثر واقع شوند.
 پيش بيني برداشت يک ميليون و 100 هزار تن سيب در آذربايجان غربي
اکبر کرامتي در جلسه ساماندهي خريد و فروش سيب صنعتي و  بررسي موانع و راهکارهاي تسهيل صادرات سيب درختي استان در سال جاري با بيان اينکه بر اساس پيش بيني هاي صورت گرفته امسال حدود يک ميليون و 100 هزارتن سيب از باغات استان برداشت مي شود، افزود: پيش بيني مي شود با توجه به شرايط جوي و گرماي هوا از اين ميزان حدود 20 درصد شامل  240 هزار تن به صورت سيب صنعتي توسط کارخانجات کنسانتره خريداري شود. پيش بيني افزايش ميزان سيب صنعتي استان در سال جاريوي با بيان اينکه برداشت سيب  استان از اواسط شهريورماه تا اواسط آبان ماه انجام مي شود، ادامه داد: با توجه به تجربه سال گذشته و تغييرات اقليمي به همراه گرماي هوا و وزش باد در شهريور پيش بيني مي شود ميزان سيب صنعتي استان افزايش داشته باشد که بايد از امروز براي مديريت آن چاره انديشي شود.
کرامتي با اشاره به پيش بيني برداشت زودتر از موعد سيب از باغات استان به دليل شرايط اقليمي عنوان کرد: سال گذشته 9شهرستان استان در بحث سيب صنعتي درگير بودند که با ورود به موقع دولت و سازمان تعاون روستايي در بحث خريد تضميني توانستيم 42هزار و 500تن سيب صنعتي از باغداران خريداري و تحويل واحدهاي فرآوري و کارخانجات بدهيم.رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي، خريد تضميني سيب صنعتي توسط دولت را از راهکاري خوب دولت طي سال گذشته براي ساماندهي بازار سيب صنعتي استان ذکر و خاطرنشان کرد: با ورود به موقع سازمان تعاون روستايي و خريد تضميني سيب صنعتي توانستيم بخشي از مشکلات باغداران را برطرف کنيم امسال نيز بايد اين اقدامات به موقع انجام گيرد.
ضرورت ساماندهي دپوي سيب در کنار جاده ها
کرامتي گردش مالي بالا، سهم بالاي اشتغال، معيشت بيش از 60 هزار خانوار استان و وجود صنايع پايين دستي مناسب در استان را از مهمترين دلايل اهميت ساماندهي بازار سيب استان برشمرد و گفت: با استفاده از تجارب خوب سال گذشته و ايجاد مکان هاي بهداشتي براي نگهداري سيب صنعتي امسال بايد موضوع دپوي اين محصول در کنار جاده ها را ساماندهي کنيم تا ضمن استفاده اقتصادي بهينه از سيب صنعتي شاهد برخي  مشکلات سالهاي گذشته در اين زمينه نباشيم.
انباشت سيب در کنار جاده‌هاي استان ممنوع است
وي با اشاره به داير کردن 83 مرکز مجاز فروش سيب صنعتي دراستان در سال گذشته، گفت: انباشت سيب در کنار جاده‌هاي استان ممنوع است و با متخلفان برخورد مي‌شود، از پارسال مراکزي مجوز دريافت کردند تا در زمينه جمع آوري بهداشتي سيب زير درختي اقدام کنند که امسال 83 مرکز خريد مجوزدار در زمينه جمع آوري بهداشتي سيب زير درختي اقدام خواهند کرد که در صورت دريافت مجوز و افزايش تقضا امکان افزايش تعداد اين مراکز تا اخر فصل برداشت وجود دارد.  کرامتي افزود: برابر اعلام سال گذشته از مجموع يک ميليون و 270 هزار تن سيب توليدي استان ، بيش از 550 هزار تن از محصول از طريق گمرکات استاني و کشوري به کشورهاي هدف صادراتي ارسال شده است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا؛ معضل سيب آذربايجان غربي و عمدتاً اروميه سالهاي سال است که تکرار مي شود، نه تنها کشاورز متضرر مي شود بلکه منابع آبي و انساني زيادي به هدر مي‌رود در حالي که معضل کم آبي درکل کشور بيداد مي‌کند اميد است مسئولان ذيربط از هم اکنون به فکر مديريت سيب هاي کال روي درخت باشند تا در فصل برداشت سريال سيب‌ها باز پخش نشود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها