عصر آذربایجان

گزارش خبر

روستاي اشتبين ؛ ماسوله آذربايجان

روستاي اشتبين ؛ ماسوله آذربايجان

1401/07/17

گروه سيري در استان ها: روستاي تاريخي اشتبين يا اوشتبين که مربوط به دوره‌ صفوي است، در شهرستان جلفا قرار دارد. اين روستا در کنار رودخانه‌ مرزي ارس واقع شده است و به ماسوله‌ آذربايجان شهرت دارد.

گروه  سيري در استان ها: روستاي تاريخي اشتبين يا اوشتبين که مربوط به دوره‌ صفوي است، در شهرستان جلفا قرار دارد. اين روستا در کنار رودخانه‌ مرزي ارس واقع شده است و به ماسوله‌ آذربايجان شهرت دارد.

اشتبين با معماري پلکاني و منحصربه‌فرد و آثار تاريخي متعدد، يکي از جاهاي ديدني استان آذربايجان شرقي محسوب مي‌شود. اين روستا در تاريخ 17 خرداد 1379 هجري شمسي با شماره ثبت 2692 به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيد.اشتبين داراي سابقه تاريخي کهني است و وجود گويش تاتي در روستاهاي اقمار اين آبادي (کرينگان و مردانقم) حاکي از پيشينه درخشان تاريخي آن ميباشد. روستاي پلکاني اشتبين که مربوط به دوره صفوي مي‌باشد. طبيعت زيبا و سبز اين روستا بهشت را به تصوير مي‌کشد.خانه‌هاي روستاي اشتبين نيز معماري بسيار زيبايي دارد. در حال حاضر چند کتيبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب و شاه عباس صفوي در اين آبادي وجود دارد، و نيز گورستان قديمي آن، کتيبه هايي باقي مانده است.

همچنين در بين ديگر آثار تاريخي موجود در اين روستا مي‌توان به تعدادي از سنگ درب خانه‌هاي روستايي اشاره کرد که يکي از آن‌ها را مربوط به دوران سلطنت سلطان محمد خدابنده دانسته اند.اين روستا يکي از معدود روستاهاي استان آذربايجان شرقي است که ده‌ها کتاب و آثار تاريخي از جمله کتاب تاريخ نادري در بين مردم روستا نگه داري مي‌شود. نکته جالب اين است که مردم اين روستا نسبت به حفظ آثار هنرمندان خود در روستا حساسيت خاصي دارند و سعي مي‌کنند که اين آثار را خودشان نگه داري کنند.برخي کارشناسان بر اين عقيده‌اند از آنجا که روستاي اشتبين از سه آبادي هراس، سياوشان و جعفرآباد تشکيل شده، «اشتبين» از ترکيب دو کلمه‌ «اوش» در زبان ترکي به معني «سه» و کلمه‌ «تبين» در زبان ترکي تاتي به معني «طايفه» تشکيل شده است.

روستاي اشتبين در منطقه‌اي کوهستاني واقع شده است و به‌دليل شيب تند کوه، معماري منحصربه‌فردي دارد. خانه‌هاي آن به‌صورت پلکاني بنا شده، به‌طوري که سقف هر خانه، حياط خانه‌ ديگر است. اين امر و عوامل ديگري مانند بستر سنگي و شرايط اقليمي خاص روستا باعث شده‌اند که اين محل بافت مسکوني متمرکزي داشته باشد و امکان توسعه فقط از محدوده‌ شمالي آن ميسر باشد. کوچه‌هاي تنگ اين روستا با پله‌هاي زيادي به يکديگر راه دارند. خانه‌هاي قديمي اشتبين به سبک معماري دوره‌ صفويه و قاجاريه ساخته شده‌اند. الگوي داخلي و خارجي خانه‌ها بنا بر اقتصاد و معيشت روستا بنا شده است و هرکدام از خانه‌ها داراي اتاق نشيمن، آشپزخانه، اتاق‌ خواب، انبار علوفه، آغل و کارگاه ابريشم‌بافي هستند. جهت ساخت خانه‌ها نيز براي محفوظ ماندن از سرما به‌سمت شرقي-غربي است.
ويژگي ديگر معماري اين روستا، استفاده از بالکن است که مردم محلي به آن «آرتيرما» مي‌گويند؛ فضايي که از ساختمان بيرون آمده است و روي معابر قرار دارد. آرتيرما در تابستان جلوي تابش زياد آفتاب به درون اتاق را مي‌گيرد و به‌عنوان فضاي بادگير و خنک محسوب مي‌شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از سلام نو،ديگر ويژگي خاص معماري اين روستا فضايي به نام «بنه‌گاه» يا «بناگاه» است که طبق اظهارات مردم محلي به‌دلايل امنيتي شکل گرفته است. اين قسمت از بنا هيچ روزنه‌اي به خارج ندارد و تنها نورگير آن، قسمت انتهايي سقف است. ارتفاع آن تقريبا به‌اندازه دو طبقه ساختمان است و سقف چوبي و هرمي آن را چهار ستون چوبي نگه مي‌دارند که معمولا سرستون‌هاي آن حکاکي شده‌اند. زير اين سقف اغلب تنوري براي پخت نان وجود دارد.

منبع :  

برچسب ها:  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حضور موفقي در بازار روسيه نداريم

رئيس اتاق بازرگاني اردبيل:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني استان اردبيل گفت: متأسفانه برخلاف برنامه‌ريزي‌ها حضور موفقي در بازار روسيه نداريم.

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید
خروج

به گزارش عصرآذربایجان، طی روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی اعضای تعاونی‌ زمین‌های ارتش و توحید واقع در خیابان میرداماد ارومیه مقابل استانداری آذربایجان غربی بودیم.

کوه چهل مر شهيدان اروميه

 
خروج

گروه سيري در استان ها: تک قله مرتفع چهل مرد شهيدان بر روي يک خط الرأس شمالي – جنوبي قرار گرفته که از سمت شمال پس از يک قله 3024 متري بدون نام به قله 3400 متري مرتفع بره عزد و سپس ساير ارتفاعات منطقه متصل مي شود.قله زيباي كوه شهيدان، با نام چهل مر شهيدان كه از قرار معلوم تعدادي از شهيدان 14 قرن پيش در اينجا مدفون هستند و قله آن زيارتگاه و مكان مقدس محسوب مي شود.

بخاری‌های نفتی مدارس آذربایجان شرقی تا مهر ماه جمع‌آوری می‌شود‌

 
خروج

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: اولویت اول آموزش و پرورش جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس استان تا اول مهر ۹۸ است.

ارسباران، قربانی بی‌تدبیری‌ها

 
خروج

دوشنبه‌ي سياه 28 مردادماه بود که شعله‌‌هاي خشمناک و سوزان آتش، امان جنگل‌هاي ارسباران را بريد و تن سرسبز آن را سياه پوش کرد، سه روز متوالي ارسباران همچنان در آتش مي سوخت ولي هنوز خبر اين حادثه براي اذهان عموم منتشر نشده بود تا اين‌که ماجراي اين حادثه‌ي تلخ در عصر روز چهارشنبه، سي‌ام مردادماه، به‌صورت گسترده رسانه‌اي و عمق فاجعه برهمگان آشکار شد، اکنون بعد از گذشت 10 روز از واقعه‌ي ناگوار آتش سوزي‌ اخير، 632 هکتار از تن بي جان و خاکستر شده‌ي ارسباران بر جاي مانده است.

نهاد خانواده سقف امن هر انسان

 
خروج

گروه گزارش: خانواده، مناسبت ترين نظام براي تأمين نيازهاي روحي و معنوي بشر است و بهترين سقف امن هر انسان به شمار مي‌رود.

مشکلات نهایی مسکن‌مهر اردبیل برطرف می‌شود

 
خروج

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اتمام پروژه مسکن مهر در آینده ای نزدیک مشکلات نهایی این پروژه برطرف می‌شود که در این راستا مسئولان ذی‌ربط باید نهایت همکاری را داشته باشند.

موسيقي مذهبي اصيل را به گوش مردم برسانيد

 
خروج

گروه گزارش: اغلب نوحه‌خوانان يا روضه‌خوانان اطلاعاتي از موسيقي ندارند. مي‌بينيم که تلويزيون هم نوحه‌خواني آنها را پخش مي‌کند و در نتيجه جوان‌ترها نحوه نوحه‌خواني آنها را مي‌بينند و از همان تقليد مي‌کنند.

شهرستان سويوق بلاغ

 
خروج

گروه سيري در استان ها: "شهر سويوق بلاغ که امروزه به آن مهاباد گفته مي شود يکي از بزرگترين شهرهاي استان آذربايجان غربي مي باشد.

تقویت ۴۰ درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول

 
خروج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلار در زمان آقای روحانی از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است، نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است.

دانش ‌آموزان اردبیلی به ترویج استفاده از کالای استاندارد در سطح جامعه کمک کنند

 
خروج

مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: رویداد دانش آموزی ایده‌های نوآورانه دانش‌ آموزان در راستای ترویج استاندارد برای اولین بار در سطح استان اردبیل برگزار شد.

فکر تعدي به مرزها با مشت فولادين پاسخ داده مي‌شود

 
خروج

گروه خبر: فرمانده سپاه شهداي آذربايجان‌غربي گفت: اگر دشمن فکر تعدي به مرزهاي اين کشور را داشته باشد با اراده و مشت فولادين مردم و بسيجان پاسخ خود را مي‌گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها