عصر آذربایجان

گزارش خبر

تجارت فرش در دوره قاجار

تجارت فرش در دوره قاجار

1401/09/13

گروه تاريخي:تجارت قالي در ايران به شدت تحت تاثير دامنه عرضه و تقاضاي خارجي بوده است، به گونه‌اي که در اوايل قرن بيستم طولي نکشيد که هجوم روزافزون اروپاييان و آمريکاييان بدان باعث افزايش تقاضاي خارجي شد.

گروه تاريخي:تجارت قالي در ايران به شدت تحت تاثير دامنه عرضه و تقاضاي خارجي بوده است، به گونه‌اي که در اوايل قرن بيستم طولي نکشيد که هجوم روزافزون اروپاييان و آمريکاييان بدان باعث افزايش تقاضاي خارجي شد.
اين مساله منجر به افزايش توليد قالي در منابع سنتي، برقراري و تاسيس کارخانه‌ها و کارگاه‌ها به‌وسيله تجار خارجي و نيز تجار داخلي چون تجار تبريز و ساير بازرگانان شد، به گونه‌اي که کنسول انگلستان در تبريز اشاره کرده است؛ »در عرض دو سال گذشته تقاضا براي قالي‌هاي ايران به طرز چشمگيري بالا رفته و صادرات آن دو برابر شده است، قالي در همه جاي ايران توليد مي‌شود، ولي قالي‌هاي مناطق زير به‌خاطر زيبايي و دوامشان معروفند، فراهان، سلطان آباد، سرابند و دهات اطراف مشهد و جوين، در کردستان سنه(سنندج) و در دهات مجاور آن، در آذربايجان ناحيه قراداغ، بخشايش و هريس.«
صادرات قالي تبريز(از راه طرابوزان) حدود 28هزار ليره در سال 1872 و 25هزار ليره در سال 1873م. بوده، فراهان و سلطان آباد در همين زمان در حدود 50هزار ليره صادرات به اروپا و ترکيه داشتند و در سال 1789م صدور قالي از تبريز به 65هزار ليره ترقي کرد.
در همين زمان »لرد کرزن«، بيشترين مقدار تجارت اروپايي را متعلق به فرش دانسته، که با ارزش 42260 ليره بيشتر به انگلستان و آمريکا صادر مي‌شده است و از احتمال وجود همين ميزان صادرات به‌صورت قاچاق مي‌گويد.
وي به نقل از يکي از»تجار با اطلاع« در اين زمينه، صادرات فرش را سالانه بين 90هزار تا 100هزار ليره دانسته که بيشتر به انگلستان، فرانسه و آمريکا مي‌برند، وي سپس برمبناي ارقام و آماري که از عثماني و ايران به‌دست آورده، ميزان صادرات قالي را 25هزار بار قاطر دانسته که هرساله از راه کرمانشاه به بغداد عبور مي‌کرده‌اند.
کالاهاي عمده وارداتي از قبيل منسوجات و... را وارد ايران کرده و بر همين مبنا وي حدس مي‌زند، ارزش صادرات ايران که از کرمانشاه به خارجه مي‌رفته است، که عمده‌اش، پشم، پنبه، فرش و ترياک بوده است، مجموعا 540هزار ليره انگليسي بوده است، و مطابق مجله»اطاق تجارت اسلامبول« مورخ 17 مه 1890 صادرات فرش ايران به عثماني در حدود 4هزار ليره ترک بوده است.
در سال 1914م ارزش صادرات به يک ميليون ليره رسيد، که تقريبا يک‌هشتم کل تجارت ايران را تشکيل مي‌داد، قسمت اعظم اين صادرات به روسيه و ترکيه مي‌رفت، تا آزادانه به ايالات متحده، انگليس، فرانسه و ساير ممالک صادر شود.مطابق گزارش »کارگزار مهام خارجه کرمان و بلوچستان« تجارت قالي در کرمان اين گونه رواج داشته است؛»... دو سال بود، قالي کرمان خيلي تنزل کرده بود، اين اوقات به‌واسطه حمل آمريکا کمال ترقي را حاصل کرده، تجار آذربايجاني به قيمت خيلي گزاف به‌رقابت همديگر خريده حمل تبريز و از آنجا از راه اسلامبول حمل آمريکا مي‌شود، بحمدالله وسعتي به جهت فروش قالي به اهالي دست داده...«
که متن اين گزارش حاکي از آن است که در اواسط دوره قاجاريه، »آمريکا«به‌عنوان يکي از مشتريان و بازارهاي هدف اصلي فرش دستباف مطرح شده و نقش تجار و بازرگانان تبريزي در اين ميانه بسيار برجسته است و مسير عمده تجارتي قالي در دوره قاجاريه نيز حمل به تبريز و از آنجا به اسلامبول و سپس بارگيري به مقاصد کشورهاي مختلف از جمله آمريکا است.و بنابر مکاتبه »سفارت شاهنشاهي ايران در واشينگتون«، قالي در آمريکا عمده‌ترين و اصلي‌ترين متاعي است که رواج دارد، که صدها هزار نفر در ايران از آن نان مي‌خورند و نوعي مدد بودجه دولتي است. و نيز از »فيلادلفيا« به‌عنوان يکي از مراکزي که تجارت فرش ايران در آنجا خيلي وسعت پيدا کرده، نام برده شده است.
در همين زمان در گنجه»منسوجات پشمي و ابريشمي و به ويژه قالي« با وجود تنزل مال‌التجاره‌هاي ايراني از جمله خشکبار رواج داشته و ويس قونسول قفقاز از»اقسام فرش و گليم تبريز و عراق«به‌عنوان عمده امتعه ايران نام برده است، و نيز بنا بر گزارش کارپردازي اول دولت ايران در شام، »مال‌التجاره که از امتعه ايران به‌شام مي‌آورند، عبارت از سجاده و قالي تبريز و خراسان و کرمانشاهان است و گاهي حسب اتفاق از شيراز خيلي کم مي‌آورند«.يا آنچنان که سفير اتازوني (آمريکا) در تهران بيان کرده است، »... در نيويورک و لندن بازار بزرگي جهت فروش قالي ايران که اعظم‌ترين و معتبر شعبات تجارتي مصنوعات ايران است مهيا است...«در مجموع بايد اذعان کرد، اقتصاد فرش ايران در قرن نوزدهم(عصر قاجاريه) داراي دامنه و گستره نامحدودي است که از گستره اين پژوهش خارج است.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از خبرآنلاين،بايد پذيرفت اقتصاد فرش در اين قرن، رو به توسعه و ترقي گذاشته است، توسعه‌اي ناموزون که منجر به تغييرات اقتصادي گسترده در سازمان توليد فرش شد. از جمله مهم‌ترين عوامل اين توسعه، توسعه نظام سرمايه‌داري، اقتصاد وابسته ايران عصر قاجار، صادرات در مقابل واردات و گسترش بازارهاي بين‌المللي فرش دستباف بود، امري که منجر به تجاري‌سازي فرش دستباف شد. بدون شک اين روند تجاري‌سازي از منظر کيفي براي فرش مطلوب نبوده، اما از منظر کمي در اقتصاد بيمار عصر قاجار نقش مهمي ايفا کرده است، به گونه‌اي که به عاملي ثروت‌زا و ثروت‌آفرين تبديل شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها