عصر آذربایجان

گزارش خبر

پروژه ملی پایاب سد «خدا آفرین» سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

پروژه ملی پایاب سد «خدا آفرین» سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

1402/11/28

عصر آذربایجان- استاندار اردبیل گفت: با عنایت رهبر معظم انقلاب و اقدامات رئیس جمهور برای پروژه ملی سد پایاب خدا آفرین ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت و این پروژه تا پایان شهریورماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 سيدحامد عاملي در گفت‌وگوي زنده با مردم استان اردبيل در برنامه دولت مردم شبکه سبلان که در جوار مقبره مطهر شيخ صفي‌الدين اردبيلي برگزار شد، اظهار داشت: در کشورمان حدود دو دهه يک چرخه معيوب اقتصادي در جريان است که براي جلوگيري از تورم به سمت چاپ پول رفتيم و پس از مدتي همان چاپ پول يکي از عوامل اصلي تورم مي‌شود و اين چرخه غلط به شکل متوالي در حال تکرار است.

وي افزود: ميزان و منابع درآمد سالانه کشورمان مشخص است، اما خرج دولت روز به روز افزايش پيدا مي‌کند و يکي از آثار مهم اين موضوع کسري بوده و اين مسئله مهم تبديل به يک چرخه معيوب در ساليان اخير شده است و با توجه به ظرفيت انواع منابع مورد نياز در کشورمان، مسير اصلي اصلاحات و تحولات اقتصادي از مجلس شوراي اسلامي است و علاوه بر قوه مقننه، دو قوه مجريه و قضائيه بايد به شکل ويژه پا به ميدان بگذارند.

استاندار اردبيل گفت: مردم استان اردبيل توجه داشته باشند که قدم اول اصلاحات و تحولات اقتصادي، انتخاب گزينه‌هاي اصلح براي دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي است که منجر به تشکيل مجلس قوي مي‌شود.

عاملي تصريح کرد: اصلي‌ترين مسئله استان اردبيل، رشد اقتصادي است و اين امر با اقدامات جزيره‌اي رخ نخواهد داد و در اوايل استقرار دولت محلي در راستاي توسعه اقتصادي استان يک برنامه جامع تدوين شده است و رشد اقتصادي منوط به توليد کالا و خدمات است.

وي ادامه داد: توليدات قابل توجه در بخش‌ کالا و توليد که منجر به توسعه اقتصادي در استان اردبيل شود نيازند زيرساخت‌هاي اساس و پايدار است که استان در اين حوزه‌ زيرساختي مشکلات اساسي داشت که در طي 28 ماه اخير برنامه‌ ريزي‌هاي جامعي صورت گرفته است.

استاندار اردبيل تشريح کرد: ميزان سرانه درآمد مردم استان اردبيل حدودا نصف ميانگين کشور است و اين شکاف موجود در ميزان درآمد مردم استان، منجر به کاهش تخصيص هزينه‌ در آموزش، بهداشت و درمان خانوارها مي‌شود که اين موضوع در کوتاه و بلند مدت تاثيرات و تبعات جبران ناپذيري دارد.

عاملي گفت: اصلي‌ترين زيرساخت‌ توسعه و رشد اقتصادي، ارتباطات ريلي، زميني، هوايي و شبکه است و راه آهن اردبيل مهمترين پروژه زيرساختي استان اردبيل محسوب مي‌شود که 8 هزار ميليارد ريال در سال 1400، 12 هزار و 500 ميليارد ريال در سال 1401 و 10 هزار و 500 ميليون ريال و در روزهاي اخير 4 هزار ميليارد ريال اعتبار به پروژه راه آهن اردبيل_ميانه تزريق شده است و در سفر رياست محترم جمهور به استان اردبيل به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي با اشاره به دومين اصل ارتباطات ادامه داد: در آغاز دولت سيزدهم در استان اردبيل، استان از 185 کيلومتر بزرگراه برخوردار بود که در سال گذشته 52 کيلومتر به بزرگراه‌هاي استان اضافه شد و در سال جاري برنامه ريزي 85 کيلومتر بزرگراه انجام شد که 40 کيلومتر به اتمام رسيده و از 45 کيلومتر باقي مانده آسفالت لايه اول انجام شده و آسفالت لايه دوم منوط به شرايط آب و هوايي است و برنامه ريزي لازم صورت گرفته است تا پايان دولت سيزدهم، در مجموع 185 کيلومتر بزرگراه در سطح استان اردبيل به بهره‌برداري خواهد رسيد.

استاندار اردبيل اظهار کرد: يکي از مشکلات ارتباطي استان اردبيل، وضعيت لغو پروازهاي فرودگاه اردبيل بود که براي رفع اين موضوع سيستم ناوبري کت2 و دستگاه يخ زدايي به فرودگاه اردبيل اختصاص يافت، 126 پرواز فرودگاه اردبيل در سال 1400 لغو شد که لغو پروازها در سال گذشته به 21 پرواز و در سال جاري به 12 پرواز کاهش يافته است و البته پروازهاي فرودگاه اردبيل در سال جاري به شکل قابل توجهي افزايش پيدا کرده است.

عاملي گفت: چهارمين رکن اصلي ارتباطات، شبکه است که توافقاتي با وزارت ارتباطات انجام شده است که کليه واحد‌هاي کسب و کار در سطح استان اردبيل به فيبر نوري متصل شوند و کليه روستاهاي بالاي 20 خانوار به اينترنت پر سرعت دسترسي داشته باشند.

وي با تاکيد بر حوزه‌هاي ديگر توسعه و رشد اقتصادي استان اردبيل ادامه داد: سهم مصرفي گاز استان اردبيل 11 ميليون متر مکعب است که در فصل پاييز و زمستان با افزايش ميزان مصرف گاز روبرو هستيم که در برخي از نقاط استان افت فشار گاز رخ مي‌دهد و از همين رو خط دوم انتقال گاز چلوند-اردبيل با اعتبار 30 هزار ميليارد ريال و افزايش سهميه گاز استان به 25 ميليون متر مکعب در سال جاري آغاز شد.

استاندار اردبيل تشريح کرد: شهريور ماه سال آينده پروژه خط دوم انتقال گاز چلوند-اردبيل به بهره‌برداري خواهد رسيد و در ادامه خط دوم انتقال گاز چلوند-اردبيل، خط انتقال گاز از اردبيل به گرمي، از گرمي به پارس آباد و از پارس آباد به اصلاندوز با اعتبار 14 هزار ميليارد ريال در حال انجام عمليات اجرايي است و باتوجه به گازرساني‌هاي انجام شده به واحد‌هاي توليدي و روستايي، پوشش گازرساني استان اردبيل در سال جاري به 99 درصد افزايش پيدا کرد.

وي تشريح کرد: شهريور ماه سال آينده پروژه خط دوم انتقال گاز چلوند-اردبيل به بهره‌برداري خواهد رسيد و در ادامه خط دوم انتقال گاز چلوند-اردبيل، خط انتقال گاز از اردبيل به گرمي، از گرمي به پارس آباد و از پارس آباد به اصلاندوز با اعتبار 14 هزار ميليارد ريال در حال انجام عمليات اجرايي است و باتوجه به گازرساني‌هاي انجام شده به واحد‌هاي توليدي و روستايي، پوشش گازرساني استان اردبيل در سال جاري به 99 درصد افزايش پيدا کرد.

عاملي گفت: برق يکي ديگر از اصل‌هاي توسعه و رشد اقتصادي بوده که در سال جاري عمليات اجرايي 10 پست 63 و 230 کيلو ولت در سطح استان اردبيل آغاز شد که دو پست 63 کيلو ولت و يک پست 230 کيلو ولت در سطح استان با اعتباري بالغ بر 5 هزار ميليارد ريال به بهره‌برداري رسيد.

وي افزود: يکي از مشکلات استان اردبيل در حوزه آب کشاورزي و شرب است که در طي 28 ماه اخير، 3 سد عنبران، گيوي و عمارت در سطح استان آبگيري شده است که تاثيرات بسيار مثبت و مهمي در مناطق فوق داشته و در حال تکميل پاياب سدهاي فوق هستيم تا به شکل کامل در اختيار مردم قرار بگيرد.

استاندار اردبيل تشريح کرد: براي تامين پايدار آب شرب استان اردبيل در طي 5 دهه آينده برنامه‌ريزي‌هاي لازم تدوين شده و در حال اخذ مجوزهاي لازم براي تخصيص اعتبارات ملي به پروژه فوق هستيم و عمليات اجرايي اين پروژه در سفر رياست جمهوري به استان اردبيل آغاز خواهد شد و يکي ديگر از اقدامات در راستاي تامين آب شرب استان، تامين حق آبه‌هاي خارج از استان اردبيل که در نواحي شمال و جنوب قرار دارد و مطالعات لازم در راستاي انتقال آب از درياي خزر به استان در حال انجام است.

عاملي گفت: آبرساني به 82 روستا با اعتبار 2 هزار و 820 ميليارد ريال اعتبار در حال انجام عمليات اجرايي است . مجتمع‌هاي آبرساني موران و‌ خروسلو که يکي از مطالبات اصلي مردم منطقه بود به بهره‌برداري رسيد و سد سبلان مشکين‌شهر پس از بلاتکليفي نزديک‌ به يک دهه، در سال جاري عمليات اجرايي پروژه فوق آغاز شد.

وي افزود: جلوگيري از خروج آب‌هاي سرزميني‌مان از استان اردبيل يک‌ مسئله مهمي بوده که با عنايت رهبر معظم انقلاب و اقدامات رئيس جمهور محترم، براي پروژه ملي سد پاياب خداآفرين 60 هزار ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافت و پروژه فوق تا پايان شهريور ماه سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد و اين پروژه در افزايش يک ميليون تن ميزان توليدات کشاورزي و افزايش سرانه درآمد مردم استان اردبيل تاثير گذاري قابل توجهي خواهد داشت.

استاندار اردبيل تصريح کرد: در سطح استان اردبيل يک مجموعه توليدي با اشتغال زايي يک هزار نفر فعال است که با برنامه ريزي‌ها و اقدامات انجام شده در سال آينده تعداد اعضاي باشگاه هزارتايي‌هاي استان به 10 مجموعه افزايش پيدا خواهد کرد.

عاملي گفت: در سطح استان اردبيل 2 هزار کلاس درسي کمبود داريم که اگر اقدامات لازم در دستور کار نباشد با وضعيت تحصيلي سه شيف روبرو خواهيم بود که اين موضوع يک خط قرمز مهم محسوب مي‌شود، باتوجه به برنامه ريزي‌هاي انجام شده در سطح استان اردبيل 500 کلاس آموزشي توسط خيرين محترم، 500 کلاس توسط دولت و يک هزار کلاس از طريق مولد سازي ساخته خواهد شد و در چارچوب اين برنامه ريزي 217 کلاس آموزشي در سال جاري به بهره‌برداري رسيده است.

وي ادامه داد: در سال جاري اردبيل پايتخت گردشگري کشورهاي عضو اکو بود و بر اساس تلاش‌ها و اقدامات انجام شده، در سال جاري استان اردبيل در حوزه بازاريابي گردشگران خارجي رتبه اول کشور را کسب کرده است و باتوجه به ظرفيت‌هاي گردشگري استان، ساخت دو هتل پنج ستاره در اردبيل و سرعين در سال جاري آغاز شده و در سال آينده ساخت چند پروژه هتل پنج ستاره در دستور کار خواهد بود.

استاندار اردبيل گفت: بايد در استان اردبيل فرهنگ تقدير و‌ سپاسگزاري از اقشار مختلف نهادينه شود که در سال جاري از چهره‌هاي مختلف شاخص در حوزه هنري، فرهنگي، ورزشي و علمي در رده سنين مختلف تجليل و تقدير شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها