عصر آذربایجان

گزارش خبر

نوسازي، رمز رفع اتهام از آلايندگي نيروگاه برق تبريز

گزارش//

1401/10/05

گروه گزارش: نيروگاه حرارتي تبريز با بيش از 35 سال قدمت از جمله نيروگاه هاي قديمي کشور محسوب مي شود که به رغم تلاش مهندسان و کارکنان توانمندش براي سرپا نگه داشتن آن از طريق انجام تعميرات اساسي دوره_اي، نياز به نوسازي دارد تا از اتهام آلوده کردن هواي شهر به ويژه در فصول سرد رهايي يابد.

 گروه گزارش: نيروگاه حرارتي تبريز با بيش از 35 سال قدمت از جمله نيروگاه هاي قديمي کشور محسوب مي شود که به رغم تلاش مهندسان و کارکنان توانمندش براي سرپا نگه داشتن آن از طريق انجام تعميرات اساسي دوره_اي، نياز به نوسازي دارد تا از اتهام آلوده کردن هواي شهر به ويژه در فصول سرد رهايي يابد.
 نيروگاه حرارتي تبريز در جنوب غربي اين کلان شهر، سازه اصلي تامين انرژي اين کلان شهر محسوب مي شود که از سال 1365 تا به امروز مشغول فعاليت بوده است؛ اما آنچه در فصول سرد سال، نام اين نيروگاه را بر زبان ها مي اندازد، سهم آن در ?ايندگي هواي تبريز است که با بروز پديده وارونگي هوا، مضاعف مي شود.
هر چند مديران حوزه برق آذربايجان شرقي و نيز نيروگاه حرارتي تبريز بر اين باورند که درباره سهم نيروگاه از آلودگي هواي تبريز به بهانه مازوت سوزي، مبالغه مي شود و سهم اين واحد توليد برق از آلايندگي هواي شهر نه 17 يا 27 درصد، بلکه حدود 2 درصد است، اما اين گزاره ها چيزي از اتهام نيروگاه در آلايندگي در نزد افکار عمومي نمي کاهد.
اين واقعيت را نيز بايد پذيرفت که نيروگاه حرارتي تبريز عمر مفيد خود را کرده است و اگر امروز نيز با همان توان سال هاي نخست به توليد برق ادامه مي دهد، در سايه از خودگذشتگي نيروهاي متخصص و کارگري آن است که با انجام تعميرات اساسي دوره اي، ضمن سر پا نگه داشتن نيروگاه، اجازه نمي دهند که شبکه برق کشور و به تبع آن تبريز از برق توليدي اين واحد محروم شوند.از سوي ديگر، تحريم هاي ظالمانه و غيرقانوني آمريکا و متحدانش عليه کشورمان و تشديد آن در سال هاي گذشته باعث شده که انجام برخي اقدامات اساسي از قبيل نصب فيلتر و تعويض برج هاي خنک کننده نيروگاه حرارتي تبريز، به دليل ترس شرکت هاي خارجي از تحريم، دشوار و هزينه هاي انجام آن نيز چند برابر شود.به اين مسايل بايد اقدام نادرست دولت قبلي مبني بر واگذاري نيروگاه تبريز به بخش خصوصي، شستا و صندوق بازنشستگي در قبال رد ديون را نيز افزود که سبب شد يکپارچگي مديريتي در حوزه برق آذربايجان شرقي از بين برود؛ زيرا مديريت بخش خصوصي بر نيروگاه تبريز الزامات خود را دارد و در هر حال سبب کاهش قدرت مانور مديريت توليد برق استان در تصميم گيري هاي مربوط به آن مي شود.
دولت قبل با واگذاري نيروگاه تبريز از وظايف خود شانه خالي کرد
مديرعامل شرکت مديريت توليد برق آذربايجان‌شرقي با بيان اينکه شخصا معتقدم، واگذاري نيروگاه تبريز توسط دولت روحاني به بخش خصوصي و شستا و صندوق بازنشستگي بدترين اقدام بود، گفت: خواهش مي.کنيم به داد توسعه نيروگاه تبريز رسيده شود و براي تعويض برج هاي خنک کن از تر به خشک با توجه به مصرف هر ساعت هزار تن آب در اين برج‌ها حمايت گردد.سيدمحسن موسوي در نشست دانشجويي دانشگاه تبريز با موضوع بررسي علل آلودگي هواي تبريز و راهکارهاي برون‌رفت از آن اظهار داشت: نيروگاه تبريز داراي دو واحد بخار و پايه مازوت سوز و خط لوله انتقال سوخت آن از پالايشگاه به نيروگاه بوده و يکي از بهترين نيروگاه‌هاي کشور است که از سال 82 گازسوز شدن آن با هزينه هنگفت از سوي دولت اجرا و شرکت گاز موظف شد، هشت ماه از سال گاز آن را از فروردين تا آبان تامين کند و در ساير ايام از مازوت استفاده مي‌شود.
وي ادامه داد: از 16 شهريور سال گذشته نيروگاه تبريز به همراه هفت نيروگاه ديگر مجاز به مازوت‌سوزي شدند و سال گذشته تنها 200 ميليارد تومان براي بهينه‌سازي نيروگاه از سوي مالک آن هزينه شده و در زمان استفاده از مازوت، مالک نه تنها سودي از اين بابت ندارد و فقط به ازاي توليد هر وات هزينه دريافت مي‌کند بلکه استفاده از اين نوع سوخت به تاسيسات نيروگاه نيز آسيب مي‌زند.مديرعامل شرکت مديريت توليد برق استان تصريح کرد: هر چند دولت قبل با واگذاري نيروگاه حرارتي تبريز و شانه خالي کردن از وظايف خود، هزينه‌هاي سنگين اورهال و تعميرات اساسي نيروگاه را به مالک تحميل کرد، با اين حال اين نيروگاه همان راندمان 34 درصدي سال 65 را امروز نيز با همت 700 کارگر متخصص دارد.وي افزود: اگر مازوت نيروگاه عامل آلودگي هواي تبريز است، چرا در زمستان در شهري مانند تهران نيز که مازوت‌سوزي ندارد هوا آلوده مي‌شود و چرا از تاثير تردد خودروهاي پرشمار در بروز اين آلودگي‌ها غفلت مي‌کنيم هر چند منکر تاثير سوخت مازوت در اين خصوص نيستيم اما اين ميزان به اندازه آلايندگي خودروها و منابع متحرک بالا نيست.
موسوي خاطرنشان کرد: البته تبريز از نعمت نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي به دلايلي نامشخص بي‌بهره بوده و آخرين نيروگاه حرارتي کشور در بناب نصب شده و خط قرمز ما قطع برق است، چرا که با وجود تقاضاي يک هزار و 700 مگاواتي در استان يک هزار و 200 مگاوات توليد و باقي را از استان‌هاي مجاور وارد مي‌کنيم.
وي يادآور شد: بايد سال‌ها قبل نسبت به ساخت نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي اقدام مي‌کرديم نه اينکه دولت براي رد ديون خود نيروگاه تبريز را که هر چند وضعيت آن بهتر از متوسط کشوري است، به بخش خصوصي واگذار مي‌کرد و خواهش مي‌کنيم به داد توسعه نيروگاه تبريز رسيده شود و براي تعويض برج‌هاي خنک‌کن از تر به خشک با توجه به مصرف هر ساعت هزار تن آب در اين برج‌ها حمايت گردد.
مديرعامل شرکت مديريت توليد برق آذربايجان‌شرقي در مورد نصب فيلتر براي کاهش آلايندگي نيروگاه تبريز نيز اضافه کرد: براي اين منظور تفاهم‌نامه‌اي با يک شرکت ژاپني منعقد کرده بوديم که با روي کار آمدن ترامپ از اين همکاري کنار کشيدند و با وجود فراخوان‌هاي متعدد در اين زمينه تاکنون هيچ شرکت و مجموعه‌اي براي رفع اين نياز اعلام آمادگي نکرده و استفاده از برخي روش‌هاي ديگر نيز آلودگي خاک و آب را به دنبال خواهد داشت.
موسوي با اعلام آمادگي کامل براي همکاري با هر شرکت و مجموعه‌اي براي ساخت و نصب فيلتر استحصال گوگرد از گاز خروجي سوخت مازوت نيروگاه تبريز متذکر شد: توسعه نيروگاه وظيفه حاکميتي و بر عهده دولت است و اين نيروگاه همه زيرساخت‌هاي لازم را براي اين مهم دارد و اگر نمايندگان و مسؤولان استاني در اين زمينه با جديت ورود کنند، مي‌توانند زمينه ايجاد نيروگاه‌هاي جديد را در تبريز فراهم کنند.
لزوم استانداردسازي و نصب فيلتر در نيروگاه حرارتي تبريز
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست با اشاره به فرسودگي، راندمان پايين سوخت و اتلاف منابع آبي در نيروگاه تبريز گفت: ميزان توليد برق اين نيروگاه در اوج خود 700 مگاوات است و در زمان‌هايي که با مشکل کمبود گاز مواجه مي‌شويم.
روح الله متفکرآزاد اظهار داشت: مسائل زيست محيطي به واسطه آثار بلند مدت در دنيا و به تبع آن کشور و استان ما با عدم فهم درست و به موقع مواجه است و اهميت کنوانسيون‌ها جهاني و در کشور ما سازمان حفاظت محيط زيست از همين حيث بالاست.
وي ادامه داد: انتظار مي‌رود دستگاه‌هاي مسئول در موضوعي مانند آلودگي هوا بدون ملاحظه و در موقع لزوم با استفاده از ابزاري چون قانون هواي پاک ورود کنند و البته در مورد خدمات علمي دانشگاه و قراردادهاي آن در چنين مواقعي نيز نقص قانوني وجود دارد و بايد در موضوعاتي مانند آلودگي هوا که دانشگاه يک مرجع علمي است، بتواند بدون طرف اظهار نظر کند.
اين نماينده مجلس گفت: آلودگي هوا در کلانشهرها با پديده وارونگي دمايي پيوند خورده و آثار آلايندگي بلند مدت بجا مي‌گذارد و مازوت سوزي در شهري مانند تبريز به دليل جهت جريان‌هاي هوايي اين شهر در بروز اين پديده بي‌تاثير نيست ولي تنها عامل نيز محسوب نمي‌شود و در کنار نيروگاه عواملي مانند خودروها نيز نقش بالايي در آلودگي هوا دارند.
وي با اشاره به فرسودگي، راندمان پايين سوخت و اتلاف منابع آبي در نيروگاه تبريز تصريح کرد: ميزان توليد برق اين نيروگاه در اوج خود 700 مگاوات است و در زمان‌هايي که با مشکل کمبود گاز مواجه مي‌شويم، به دليل بي‌توجهي به سرمايه‌گذاري و توسعه ميادين گازي کشور در سال‌هاي گذشته شاهد قطع گاز واحدهايي مانند نيروگاه تبريز و مازوت سوزي در آن هستيم.متفکر آزاد افزود: بنا بر اعلام مسئولان شرکت گاز امسال 60 ميليون متر مکعب افرايش مصرف رخ داده و دولت با قراردادي چهار ميليون دلاري با گاز پتروليوم روسيه براي حل اين مشکل اقدام کرده اما با اين وجود دولت در مقام اجرا و مجلس در مقام نظارت بايد به وظايف خود در خصوص مشکل آلودگي هوا عمل کنند.
وي خاطرنشان شد: 16 شهريور سال قبل نيروگاه تبريز تنها نيروگاه از 16 نيروگاه مازوت سوز کشور بود که گازرساني به آن متوقف شد و به آن اعتراض کرديم و هر چند از ضعف خطوط گازرساني در منطقه شمالغرب آگاه هستيم اما بايد عدالت در توزيع رعايت شود نه اينکه شهيد منتظري اصفهان 8 ميليون متر مکعب گاز بگيرد اما نيروگاه تبريز با 3.8 ميليون متر مکعب نياز گازي، مازوت بسوزاند.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: بر اين اساس امسال سه ماه بيشتر به نيروگاه تبريز گازرساني شد و از نهم آذر البته همراه با ساير نيروگاه هاي مازوت سوز کشور استفاده از مازوت در آن شروع شد و چند روز پيش پيگيري کرديم و براي يکي دو روز امکان گازرساني به آن فراهم شده تا شايد کمکي به کاهش آلودگي هواي تبريز بکند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، متفکرآزاد خاطرنشان کرد: در اين زمينه مذاکراتي با مجموعه هايي چون بنياد مستضعفان شده که با توجه به قيمت پايين خريد برق، ايجاد نيروگاه جديد توجيهي براي آنها نداشته و به دنبال سرمايه گذاران ديگري براي ساخت نيروگاه هاي جديد سيکل ترکيبي و انرژي هاي نو هستيم چرا که در اين زمينه حتي نسبت به استان هاي همجوار عقب مانده ايم و پيگير اين موضوع از طريق بررسي تک تک گزينه هاي ممکن در کنار مسئولان اجرايي هستيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها