عصر آذربایجان

گزارش خبر

عبور از سنگلاخ‌ ساخت و ساز با اجراي طرح نهضت ملي مسکن در آذربايجان‌شرقي

عبور از سنگلاخ‌ ساخت و ساز با اجراي طرح نهضت ملي مسکن در آذربايجان‌شرقي

1401/12/21

گروه گزارش: جريان طرح نهضت ملي مسکن از طرح‌هاي دولت سيزدهم براي خانه‌دار شدن مردم و برآورده کردن آرزوي اقشار کم درآمد و محروم براي ايجاد سقفي بالاي سرشان در آذربايجان شرقي با فراز و نشيب ها و چالش هايي مواجه بوده ولي حرکت آن هيچ وقت متوقف نشده و مسير خود را از بين سنگلاخ هاي مشکلات ادامه داده است.

گروه گزارش: جريان طرح نهضت ملي مسکن از طرح‌هاي دولت سيزدهم براي خانه‌دار شدن مردم و برآورده کردن آرزوي اقشار کم درآمد و محروم براي ايجاد سقفي بالاي سرشان در آذربايجان شرقي با فراز و نشيب ها و چالش هايي مواجه بوده ولي حرکت آن هيچ وقت متوقف نشده و مسير خود را از بين سنگلاخ هاي مشکلات ادامه داده است. مسکن به عنوان يکي از مهمترين نيازهاي اوليه انسان و از شاخص هاي مهم رفاه اجتماعي جزو اولين دغدغه اقتصادي عموم جامعه در کنار خوراک و پوشاک است و نقش مهمي در محافظت و امنيت انسان ايفا مي کند.
بر اساس اصل 31قانون اساسي جمهوري اسلامي، داشتن مسکن متناسب با نياز، حق هر فرد و خانواده ايراني است و دولت موظف است با رعايت اولويت براي آنها که نيازمندترند به خصوص روستانشينان و کارگران زمينه اجراي اين اصل را فراهم کند.
دولت هاي مختلف براي تسهيل و تامين مسکن نيازمندان طرح هاي مختلفي در قالب »مسکن مهر«، » اقدام ملي مسکن« و »نهضت ملي مسکن« اجرا کرده و تسهيلات ويژه اي نيز در اين راستا از سوي نهادها، دستگاه هاي مختلف و بانک ها پرداخت شده است.
تامين مسکن براي محرومان و اقشارکم درآمد جامعه از بدو پيروزي انقلاب اسلامي جزو دغدغه ها و اولويت هاي دولت‌هاي مختلف بوده و در دولت سيزدهم نيز چشم اميد محرومان و اقشار کم درآمد آذربايجان‌شرقي به طرح نهضت ملي مسکن دوخته شده است.
دولت سيزدهم نيز با اجراي طرح اقدام ملي مسکن با عنوان »مسکن زندگي« ساخت چهار ميليون واحد مسکوني در چهار سال را در برنامه هاي خود گنجانده است و به گفته کارشناسان حوزه مسکن اکنون ساخت بيش از 1.5 ميليون واحد در سطح کشور و به تبع آن ساخت بيش از 67هزار واحد در آذربايجان شرقي آغاز شده است.
آذربايجان شرقي با بيش از چهار ميليون نفر جمعيت از جمله استان هاي مهم کشور در اجراي طرح نهضت ملي مسکن محسوب مي شود که بنا بر آمار اداره کل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي، سهميه اين استان از نهضت ملي مسکن در سال اول اجرا حدود 50 هزار واحد مسکوني است در حالي که براي بهره مندي از اين طرح 278 هزار و 314 نفر ثبت نام کرده و از اين تعداد 42 هزار و 88 نفر حايز شرايط و تاييد نهايي شده اند.
بر اساس برآوردهاي کارشناسان حوزه مسکن در آذربايجان شرقي، ناتواني متقاضيان طرح نهضت ملي مسکن , دهک هاي پايين در تامين آورده اوليه، انصراف متقاضيان بدليل عدم توانايي در تامين آورده هاي دوم، عدم جذابيت وام بافت فرسوده براي متقاضيان، طولاني شدن مدت اجراي پروژه هاي بلند مرتبه سازي، افزايش قيمت ساخت پروژه هاي طرح نهضت ملي مسکن متناسب با افزايش بي رويه قيمت مصالح و دستمزدها، لزوم اجراي نيرورساني و تاسيسات زير بنايي و همچنين رو بنايي متناسب با پيشرفت پروژه ها و مشکل تامين منابع مالي براي سخت واحدها و اخذ قيمت تمام شده از متقاضي از جمله چالش هاي پيش روي طرح نهضت ملي مسکن در اين استان است.
ناظران و کارشناسان حوزه مسکن نيز عمل به تعهد واريز اوليه از سوي دستگاه هاي حمايتي در طرح نهضت ملي مسکن، افزايش ميزان تسهيلات بانکي به همراه کاهش نرخ سود و همچنين افزايش طول دوران مشارکت براي کاهش ميزان اقساط پرداختي، حذف شرط واريز 150 ميليون تومان سهم دولت به صورت يک جا و افزايش طول دوران بازپرداخت مشابه وام خود مالکي، انعقاد قرارداد در 2 مرحله (مرحله اول اسکلت و سفت کاري و مرحله دوم اجراي نازک کاري) و تامين مصالح عمده از قبيل ميلگرد و سيمان توسط دولت به نرخ يارانه اي در پروژه هاي طرح نهضت ملي مسکن را از راه حل هاي رفع اين چالش ها مي دانند.به عقيده کارشناسان حوزه مسکن، تعيين سهم دستگاه هاي خدمات رسان از اعتبارات ملي و استاني (مشابه مسکن مهر) به کارگيري روش اجاره به شرط تمليک و تامين منابع مالي از طريق تهاتر اراضي و احداث واحدها توسط دولت و اخذ قيمت تمام شده از متقاضي به صورت تقسيط بلند از ديگر راه حل ها براي کاستن از چالش هاي پيش روي اين طرح است.با وجود چالش هاي پيش روي طرح نهضت ملي مسکن در اين استان، اجراي پروژه ها در شهرهاي مختلف استان آغاز شده و ساخت واحدهاي مسکوني در مراحل مختلف پيشرفت قرار دارد در برخي از شهرها نيز واحدها تکميل و به متقاضيان واگذار شده است.
طرح نهضت ملي مسکن با ناتواني متقاضيان و دهک هاي پايين در تامين آورده اوليه مواجه است
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي با بيان اينکه طرح نهضت ملي مسکن با وجود برخي چالش ها در سطح استان از پيشرفت مناسبي برخوردار است، مي گويد: ناتواني متقاضيان طرح نهضت ملي مسکن و دهک هاي پايين در تامين آورده اوليه، انصراف متقاضيان بدليل عدم توانايي در تامين آورده هاي دوم و طولاني شدن مدت اجراي پروژه هاي بلند مرتبه سازي از جمله چالش هاي پيش روي اين طرح است.اميربخشي زاده، مي افزايد: عمل به تعهد واريز اوليه از سوي دستگاه هاي حمايتي در طرح نهضت ملي مسکن، افزايش ميزان تسهيلات بانکي به همراه کاهش نرخ سود و افزايش طول دوران مشارکت جهت کاهش ميزان اقساط پرداختي از راه حل هاي کاستن از چالش هاي اين طرح است.
وي اظهار مي کند: از بين 278 هزار و 314 متقاضي اين طرح در اين استان، شرايط 42 هزار و 88 متقاضي تاييد شده و 15 هزار و 947 متقاضي آورده شخصي خود به ميزان بيش از 40ميليون تومان را واريز کرده اند.
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي، با اشاره به تخصيص پروژه براي 60هزار و 334متقاضي، مي گويد: عمليات ساخت 67 هزار و 262 واحد در سطح شهرهاي مورد تقاضاي اين استان آغاز شده است.
بخشي زاده، با بيان اينکه اين طرح در شهرهاي جديد سهند و شهريار و تبريز، مراغه، مرند و اهر به عنوان شهرهاي بالاي 100 هزار نفر و شهرهاي زير 100 هزار و روستاها اجرا مي شود، ادامه مي دهد: هشت هزار و 354 پروژه در شهرهاي جديد، سه هزار و 27 پروژه در شهرهاي بالاي 100 هزار نفر، يکهزار و 889 پروژه در شهرهاي زير 100 هزار نفر، 14 هزار و 635 واحد در روستاها و 32 هزار و 429 واحد به صورت خود مالک شهري تخصيص يافته است.مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي مي گويد: اکنون عمليات اجرايي 13 هزار و 470 واحد در شهرهاي جديد، سه هزار و 332 واحد در شهرهاي بالاي 100 هزار نفر، سه هزار و 396 واحد در شهرهاي زير 100 هزار نفر و واحدهاي روستايي و خودمالک در سطح استان آغاز شده است. بخشي زاده، با تاکيد بر اينکه بايد کيفيت زندگي مردم و تحقق خانه‌دار شدن خانوارها با اجراي طرح نهضت ملي مسکن ارتقا يابد، مي افزايد: اين روند در تمام شهرهاي استان با تامين اراضي مورد نياز با جديت دنبال و پيگيري روزانه از طريق معاونت مسکن و ساختمان اين اداره کل انجام مي شود.وي يادآوري مي کند: سهميه آذربايجان شرقي از طرح نهضت ملي مسکن حدود 200 هزار واحد است که اين تعداد براي چهار سال برنامه ريزي شده و براي تامين زمين سهميه استان در اين طرح، از ابزارهاي مختلف پيش‌بيني شده در شيوه‌نامه به ويژه الحاق اراضي استفاده شده است.
افزايش بي رويه قيمت مصالح و دستمزدها از چالش هاي پيش روي طرح نهضت ملي مسکن است
مديرکل بنياد مسکن آذربايجان شرقي نيز مي گويد: عدم جذابيت وام بافت فرسوده براي متقاضيان و افزايش قيمت ساخت پروژه هاي طرح نهضت ملي مسکن متناسب با افزايش بي رويه قيمت مصالح و دستمزدها از چالش هاي اجراي اين طرح ملي است.
حجت الله سروري، مي افزايد: حذف شرط واريز 150 ميليون تومان سهم دولت به صورت يک جا و افزايش طول دوران بازپرداخت مشابه وام خودمالکي، انعقاد قرارداد در 2 مرحله ( مرحله اول اسکلت و سفت کاري و مرحله دوم اجراي نازک کاري) و تامين مصالح عمده از قبيل ميلگرد و سيمان توسط دولت به نرخ يارانه اي در پروژه هاي طرح نهضت ملي مسکن از راه حل هاي رفع اين چالش ها به شمار مي رود.
وي با بيان اينکه اجراي طرح نهضت ملي مسکن در شهرهاي زير 100 هزار نفر جمعيت بر عهده اين بنياد است، اظهار مي کند: اکنون ساخت سه هزار و 396 واحد در قالب طرح نهضت ملي مسکن در شهرهاي زير 100 هزار نفر آذربايجان شرقي آغاز شده است.مديرکل بنياد مسکن آذربايجان شرقي با اشاره به پيشرفت هاي فيزيکي 10 تا 100 درصد اين واحدها نسبت به شهرهاي در حال اجرا، مي گويد: با توجه به روند اجراي اين واحدها پيش بيني مي شود تا پايان امسال يا اوايل سال آينده ساخت حدود 2 هزار واحد به اتمام برسد و تحويل متقاضيان شود.
سروري ادامه مي دهد: در اجراي اين طرح تهيه زمين توسط راه و شهرسازي انجام و تحويل بنياد مسکن مي شود و اين بنياد در تهيه نقشه ها، انجام مراحل مربوط به نظام مهندسي، شهرداري و اخذ پروانه با متقاضيان همکاري مي کند.
وي با اشاره به اينکه در 57 شهر بالاي 100 هزار نفر جمعيت استان حدود 68 هزار و 504 نفر در اين طرح ثبت نام کرده بودند، مي گويد: از اين تعداد هشت هزار و 503 نفر واجد شرايط اين طرح شناخته شده اند.
مديرکل بنياد مسکن آذربايجان شرقي مي گويد: هم اکنون در قالب اين طرح ساخت 14 هزار و 635 واحد در روستاها و 32 هزار و 429 واحد به صورت خودمالک شهري در شهرهاي زير 100 هزار نفر جمعيت آغاز شده است.
سروري، مي افزايد: در چند شهر زير 100 هزار نفر جمعيت مشکل زمين وجود دارد که تلاش مي شود اين مشکل نيز با همکاري اداره کل راه و شهرسازي رفع و پس از واگذاري زمين به اين بنياد، عمليات اجراي اين طرح در اين شهرها نيز آغاز شود.
وي با دعوت از سازندگان بخش خصوصي براي مشارکت در اجراي اين طرح ملي، يادآوري مي کند: اين افراد براي ساخت مسکن مي توانند با معرفي اين بنياد بدون سپرده و اوراق وام 300 ميليون توماني با بازپرداخت 20 ساله از بانک هاي عامل دريافت و به متقاضيان معرفي شده از سوي بنياد مسکن واگذار کنند.
اجاره به شراط تمليک و تقسيط بلند قيمت تمام شده واحدهاي مسکن ملي از راهکارهاي حل چالش هاي پيش روي طرح است
به عقيده معاون مسکن و ساختمان مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان‌شرقي، لزوم اجراي نيرو رساني و تاسيسات زيربنايي و همچنين روبنايي متناسب با پيشرفت پروژه ها و مشکل تامين منابع مالي براي احداث واحدها و اخذ قيمت تمام شده از متقاضي از چالش هاي طرح نهضت ملي مسکن در اين استان است.مهدي اسحقي نژاد، تعيين سهم دستگاه هاي خدمات رسان از اعتبارات ملي و استاني (مشابه مسکن مهر) به کارگيري روش اجاره به شرط تمليک و تامين منابع مالي از طريق تهاتر اراضي و احداث واحدها توسط دولت و اخذ قيمت تمام شده از متقاضي به صورت تقسيط بلند را از راهکارهاي حل اين چالش ها مي داند.وي با اشاره به پيشرفت بيش از 35 درصدي طرح نهضت ملي مسکن در اين استان مي گويد: هم اکنون ساخت 16 هزار و 500 واحد از واحدهاي اين طرح در سطح استان در مرحله اجراي فونداسيون ( پي ريزي ) است.مهدي اسحقي نژاد، با بيان اينکه به غير از برخي شهرهاي زير 100 هزار نفر جمعيت که با مشکل زمين مواجه هستند در ساير شهرهاي استان اين طرح در حال اجراست، مي افزايد: در اغلب شهرهاي داراي متقاضي طرح نهضت ملي مسکن زمين مورد نياز براي اجراي اين طرح تامين شده و ثبت نام از متقاضيان اين طرح در برخي شهرهاي کوچک استان همچنان ادامه دارد.وي اظهار مي کند: در اين طرح، تسهيلات 400 ميليون توماني در تبريز و شهرهاي جديد سهند و شهريار، تسهيلات 350 ميليون توماني در شهرهاي بالاي 100 هزار نفر جمعيت و تسهيلات 250 ميليون توماني در شهرها و روستاهاي زير 100 هزار نفر جمعيت اعطا مي‌شود.
اسحقي نژاد، با اشاره به اينکه فاقد مسکن بودن از شروط مهم ثبت نام براي سرپرستان خانوار و حتي افراد مجرد در اين طرح است، ادامه مي دهد: بر اين اساس متقاضيان نبايد از يکم فروردين سال 84 تاکنون هيچگونه معامله مسکن و سابقه مالکيت مسکوني داشته و از اول انقلاب تاکنون، هيچ تسهيلات دولتي مسکن دريافت نکرده باشند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،وي يادآوري مي کند: افراد متقاضي اين طرح همچنين بدون توجه به کدملي، پنج سال اخير را برابر اسناد و مدارک در هر شهري که ساکن باشند، مي‌توانند درخواست ساخت مسکن را در همان شهر ارايه دهند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها