عصر آذربایجان

گزارش خبر

اميرکبير و مبارزه با حقوق‌هاي نجومي

اميرکبير و مبارزه با حقوق‌هاي نجومي

1402/01/21

گروه تاريخي: اميرکبير با قبول پست صدراعظمي تلاش فراواني براي مقابله با زياده‌روي‌هاي شاه و دربار در استفاده از بودجه عمومي کشور کرد.

گروه تاريخي: اميرکبير با قبول پست صدراعظمي تلاش فراواني براي مقابله با زياده‌روي‌هاي شاه و دربار در استفاده از بودجه عمومي کشور کرد.
 طوري که وزير مختار انگليس نوشت اميرکبير حقوق ناصرالدين شاه را سالي 15 هزار تومان در نظر گرفت، در حالي که حقوق محمدشاه، پدر او کمتر از سالي شصت هزار تومان نبود. فريدون آدميت مي نويسد: از گرفتاري‌هاي عمده ديگر کشور مساله براتهاي(1) نکول(2) دولتي بود و بدهي گزافي که از اين راه بر عهده خزانه قرار داشت. در نظر اول دو راه در پيش اميرکبير بود؛ يا اينکه همه را معتبر بداند و يا اينکه يکسره بي اعتبار شمارد. طريق نخست با تنگدستي مالي دولت عملي نبود و طريق دوم دولت را ورشکسته اعلام مي‌کرد و به کلي از اعتبار مي‌انداخت. اما راه درستي که برگزيد اين بود که دستور داد همه براتها را مورد رسيدگي قرار دهند. آنها را که درست بود و بدهي حقيقي دولت به شمار مي‌رفت قبول کرد و قرار پرداخت تدريجي آنها را داد و براتهايي که صورت بخشش انعام و خاصه خرجي‌هاي فراوان حکومت ميرزا آقاسي را داشت بکلي وازد و دولت را متعهد به تاديه آن‌ها ندانست.
کم کردن حقوق همه
براي تعديل و خرج کشور هياتي از مستوفيان را تحت نظر ميرزا يوسف مستوفي الممالک گماشت که صورت درستي از وضع بودجه مملکت تنظيم نمايند. اين هيات ميزان کمبود عايدي را از مخارج، يک ميليون تومان ( قريب پانصدهزار ليره انگليسي) تعيين نمود. امير که خود در فن استيفا(3) سررشته داشت بر اساس آن صورت، تصميم دليرانه و قاطعي گرفت. يعني از حقوق تمام کساني که از خزانه دولت مواجب يا مقرري داشتند از شخص ناصرالدين شاه گرفته تا نوکر جزء، به تناسب کاست.
شرحي که در صدرالتواريخ آمده نقل مي کنيم: »ميرزا تقي خان اميرکبير اول کاري که کرد از مواجب جميع مردم کاست و از براي هر يک، شش ماهه مواجب منظور نمود و شش ماه ديگر را بازگرفت. در اين خصوص فرمان‌ها به مردم داد که هنوز آن فرمان‌ها موجود است. حقوق جميع علما را هم کسر کرد و نصف سال منظور نمود. حتي شاهزادگان عظام و وزراي فخام نتوانستند کاري از پيش ببرند و حال همه کس يکسان بود. اگر چه ميرزا تقي خان خان مواجب مردم را کسر کرد ولي کسر او بهتر از زيادي و افزودن ديگران بود. به جهت اينکه در عهد شاه مرحوم و صدارت حاجي ميرزا آقاسي؛ اسم مواجب زياد و رسم آن کم بلکه هيچ بود. مثلا به شخصي ده هزار تومان مواجب مي‌دادند ولي چون وصول نمي‌شد صاحب آن مجبور مي‌شد آن برات را به هزار تومان بفروشد و به ازاء آن هزار تومان هم اسباب خرازي فرنگ بگيرد. لکن ميرزا تقي خان اگر چه کسر کرد ولي هر قدر مواجب که داده مي‌شد به سهولت به حيطه وصول مي‌رسيد.«
مقابله با بي عدالتي
ترديد نيست اين کار امير دشمن تراشي مي_کرد. خاصه در ميان اميران و شاهزادگان که از خوان يغماي دولت پول هاي کلان مي‌بردند. وزير مختار انگليس مي‌نويسد»امير با عمل بي پرواي خود در کم کردن حقوق و مواجب افراد، همه را دشمن خود ساخته است. البته اين تصميمي بود لازم؛ خاصه اينکه بيشتر عايدي دولت صرف مستمري‌هاي گزاف مي‌گرديد که تناسب با درآمد کم ايران نداشت. اما عاقلانه اين بود که در کاستن آنها تبعيضي قائل مي‌گرديد و اين آزمايش را به زمان ديگري موکول مي‌ساخت که حکومت پايه استوارتري مي‌يافت.«
ولي امير تبعيض روا نداشت و تمام حرفش برانداختن تبعيض و بي‌عدالتي بود. از آن گذشته عدم تناسب فاحشي ميان حقوق وزيران و حکام و بزرگان مملکت و عايدي دولت و خرج زندگي وجود داشت.
بريز و بپاش شديد دربار
شيل (سفيرانگليس در تهران) مي نويسد »حقوق خالص ديواني ميرزا آقاخان نوري به زمان صدارتش سالانه چهل و دوهزار تومان( حدود 21 هزار ليره انگليسي) بود حال آنکه رييس الوزراي(نخست وزير) انگليس در همان وقت، فقط سالي پنج هزار ليره حقوق مي‌گرفت. همچنين رقم حقوق حکام ايالات ايران، معادل حقوق فرمانفرماي هندوستان است.«
امير جهت تعديل بودجه دولت، حتي از حقوق شاه کاست. در اين کار شيوه قائم مقام فراهاني را پيش گرفت و مقدار آن را فقط ماهي دوهزار تومان مقرر داشت. دستخط شاه بر اين معني صراحت دارد: " سهراب خان! پولي که براي صرف جيب ما معين شده است ماهي دو هزار تومان است. امروز جناب اميرنظام(امير کبير) مي‌گفت که معين کرده‌ام و به سهراب خان داده‌ام. البته از اول ثور[ارديبهشت] تا آخر سال، ماه به ماه دو هزار تومان را به حضور بياوريد. في جمادي الاول 1266
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،اما وزير مختار انگليس، حقوق شاه را در زمان صدارت امير از آن مبلغ هم کمتر يعني سالي پانزده هزار تومان ثبت کرده است و از نظر مقايسه مي‌نويسد: حقوق سالانه محمدشاه (پدر ناصرالدين شاه) کمتر از شصت هزار تومان نبود.
منبع: اميرکبير و ايران، فريدون آدميت
(1) نکول در زبان عربي به معناي عدم قبول يا رد است. در اصطلاح کارکنان مالي اگر طرف قرارداد نتواند در قبال قراردادي که بسته است به تمام يا بخشي از تعهدات‌اش، خواسته يا ناخواسته، عمل کند، گويند که "نُکول" انجام داده است.
(2) برات نوشته‌اي است که بر اساس آن شخصي به شخص ديگري امر مي‌کند مبلغي در وجه يا حواله کرد خودش يا شخص ثالثي در موعد معيني بپردازد.
(3) علم استيفاء عبارتست از معرفت قوانين که بدان ضبط دخل ديوان و کيفيت و کميت آن را محاسبه مي‌کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها