عصر آذربایجان

گزارش خبر

تاريخچه ورود موبايل به ايران

تاريخچه ورود موبايل به ايران

1397/07/23

گروه تاريخي: نوکيا اولين شرکتي بود که گوشي تلفن همراه را به ايران آورد. پس از آن از شرکت‌هايي که در ايران به ارائه گوشي تلفن همراه پرداختند، مي‌توان زيمنس، آلکاتل، اريکسون و صاايران را نام برد. در سال 1973 ميلادي، يعني درست 14 فروردين 1352 شمسي روزي بود که اولين تماس تلفني موبايل با موبايل‌هاي اوليه توسط مارتين کوپر يکي از مديران شرکت موتورولا از خياباني در نيويورک به رئيس شرکت رقيب موتورولا انجام گرفت.

گوشي توليدشده توسط شرکت موتورولا که در آن زمان يک شرکت کوچک بود »دايناتَک« نام داشت و به تلفن آجري ملقب بود، ارتفاعي حدود 20 سانتيمتر داشت داراي 30 مدار الکترونيکي و يک باتري بود که 10 ساعت طول ميکشيد تا شارژ شود و تنها نيم ساعت دوام مي آورد. از زمان اولين تماس موبايل 9 سال طول کشيد تا توسعه شبکه موبايل و مراحل قانوني استفاده از وسايل ارتباط بي‌سيم توسط عامه مردم آماده شود. در سال 1983 ميلادي بود که گوشي دايناتک با قيمت 3995 دلار رسماً وارد بازار آمريکا شد که با حساب نرخ تورم يعني معادل حدود 10 هزار دلار در دنياي امروز. در سال 1989 بود که ورود گوشي‌هاي موبايل در سريال‌هاي تلويزيوني، باعث معرفي آن به قشر جوان در آمريکا شد. در سال 1991 اولين گوشي همراه توليد انبوه يعني نوکيا 1011 وارد بازار شد که مي‌توانست 99 شماره را ذخيره کند.
آغاز موبايل در ايران
تلفن همراه سال 1372 و با 20 سال تاخير وارد ايران شد. تا سال 1991 تنها استفاده از تلفن همراه مکالمه صوتي بود و بس. تنها يک سال بعد در سال 1992 اولين پيامک فرستاده شد، که به تاريخ شمسي مي‌شود سال 1373 و البته اين در حالي است که اولين پيامک در ايران با هشت سال تاخير يعني سال 1381 ارسال شد. در ابتدا استفاده از سرويس پيام کوتاه ملزم به ثبت‌نام براي اين سرويس بود و مشترکان براي استفاده از سرويس پيام کوتاه بايد به دفاتر مخابرات مراجعه کرده و با پر کردن فرم مربوطه اين سرويس را فعال مي‌کردند. نوکيا اولين شرکتي بود که گوشي تلفن همراه را به ايران آورد. پس از آن از شرکت‌هايي که در ايران به ارائه گوشي تلفن همراه پرداختند، مي‌توان زيمنس، آلکاتل، اريکسون و صاايران را نام برد. گوشي‌هاي اوليه به لحاظ ظاهري تفاوت چنداني با هم نداشتند و همه بزرگ و سنگين بودند. در ابتدا قيمت گوشي‌هاي تلفن همراه بسيار بالا بود مثلاً حدود يک ميليون تومان، البته اگر يک ميليون تومان را با نرخ تورم سال 1373 حساب کنيد متوجه قيمت بسيار بالاي تلفن همراه در آن زمان خواهيد شد. شايد بشود گفت اولين موبايل هوشمند يا smartphone گوشي سيمون شرکت IBM بود که در سال 1993 با قيمت 900 دلار وارد بازار شد. يک سال بعد در سال 1994 اولين بازي موبايل، تِتريس وارد گوشي‌ها شد. در 1996 توليدکنندگان به اين فکر افتادند تا برد راديو را هم در موبايل بگنجانند و استفاده بهينه‌تري از اين وسيله داشته باشند و به اين ترتيب راديو هم به امکانات تلفن‌هاي همراه افزوده شد.
1997 دوربين به موبايل اضافه شد
ايده يکپارچه‌سازي گوشي موبايل با دوربين يا وسايل ديگر و مهيا کردن امکاناتي براي اشتراک عکس با ديگران ايده تازه اي نبود و پيش از اينکه به فکر فيليپ کان برسد، چندين کمپاني از جمله شرکت اپل و اليمپوس به اين فکر افتاده بودند، اما نخستين موبايل مجهز به دوربين در 11 ژانويه سال 1997 (22/10/1375) توسط شرکت شارپ ژاپن و آقاي کان ساخته شد و در همين سال بود که فيليپ کان شرکت استارفيش را در زمينه نرم‌افزارهاي گوشي تاسيس کرد. در همين سال اولين خريد از دستگاه خودپرداز نوشابه توسط يک دستگاه موبايل انجام شد. در سال 1998 گوشي معروف نوکيا 5110 که ميشد سه ساعت با آن صحبت کرد به بازار راه پيدا کرد. يک سال بعد نوکيا يک گوشي هوشمند و مجهز به مرورگر را به نام نوکيا I9110 به علاقهمندان معرفي کرد. يکي از پرفروش‌ترين گوشي‌هاي جهان نوکيا 3310 بود که در سال 2000 وارد بازار شد و تا به امروز بيش از 126 ميليون از اين گوشي در دنيا پخش شده است. اولين گوشي توليد انبوه مجهز به دوربين، موبايل‌هاي اوليه نوکيا 7650 بود که در سال 2002 به بازار راه پيدا کرد. در همين سال اضافه شدن پخش موسيقي به تلفن همراه هم انقلابي در عرصه گوشي‌هاي همراه به پا کرد.
پرفروشترين گوشي تلفن همراه دنيا
پاييز 2003 نوکيا يک گوشي با ظاهر بسيار معمولي به نام نوکيا 1100 روانه بازار کرد. شايد شرکت نوکيا هم تصور نمي‌کرد اين گوشي ساده به پرفروش‌ترين گوشي تاريخ تلفن همراه تبديل شود. 1100 تا امروز بيش از 250 ميليون عدد فروش داشته است. اختلاف بسيار زياد اين گوشي با آيفون5 که حدود 150 ميليون تلفن همراه فروخته است نشان از اين دارد که احتمالاً نوکيا 1100 پرفروش‌ترين گوشي دنيا خواهد ماند و رکوردش شکسته نخواهد شد. گوشي Razer از شرکت موتورولا اولين گوشي با طراحي نازک و عمر باتري نسبتاً طولاني بود که در سال 2004 وارد بازار شد.
اسمارت‌فون‌ها آمدند
در سال 2007 بود که با ورود گوشي همراه محبوب شرکت Apple به بازار آهسته آهسته معني تلفن همراه از وسيله اي فقط براي تماس به وسيلهاي براي اتصال به اينترنت و انجام کارهاي متنوع تغيير پيدا کرد. اولين فروشگاه اينترنتي خريد نرم‌افزارهاي مخصوص موبايل يا همان اپليکيشن‌ها يعني App Store در سال 2008 راه‌اندازي شد و آغاز صنعت جديدي در دنياي فناوري بود. در سال 2009 تلفن هاي مجهز به نرم افزار وارد بازار شدند و در همين سال ويدئوچت به تلفنهاي همراه راه پيدا کرد. همچنين در سال 2009 شرکت سامسونگ اولين مدل از گوشي‌هاي Galaxy را وارد بازار کرد و از سال 2009 تا 2013 تلفن‌ها قدرتمندتر، نازکتر، پردوام‌تر، باکيفيت‌تر و سريعتر شده‌اند. شرکت سيسکو تخمين ميزند تا سال 2017 بيش از 10 ميليارد گوشي تلفن همراه در جهان وجود داشته باشد در حال حاضر اين عدد حدود شش ميليارد است. امروزه رقابت بسيار بالا بين برندهاي متفاوت وجود دارد و شرکت هايي چون اپل، سامسونگ، اچ‌تي‌سي، سوني و بسياري برندهاي معتبر ديگر با معرفي محصولاتي جذاب بازار رقابت را بسيار داغ‌تر کرده‌اند.  به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مشرق، در بازار ايران اگرچه خيلي دير سيم‌کارت آمد، اما در سالهاي اخير با توجه به رشد ميليوني مشترکان تلفن همراه برندهاي معروف گوشي در جهان نيز بلافاصله در توليد در اين بازار حضور چشمگيري دارند. اکنون در گوشه و کنار بازار ايران، انواع و اقسام گوشي‌هاي روز جهان با برندهاي معروف خودنمايي مي‌کنند. 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تاريخچه ورود موبايل به ايران

تاريخچه ورود موبايل به ايران
خروج

گروه تاريخي: نوکيا اولين شرکتي بود که گوشي تلفن همراه را به ايران آورد. پس از آن از شرکت‌هايي که در ايران به ارائه گوشي تلفن همراه پرداختند، مي‌توان زيمنس، آلکاتل، اريکسون و صاايران را نام برد. در سال 1973 ميلادي، يعني درست 14 فروردين 1352 شمسي روزي بود که اولين تماس تلفني موبايل با موبايل‌هاي اوليه توسط مارتين کوپر يکي از مديران شرکت موتورولا از خياباني در نيويورک به رئيس شرکت رقيب موتورولا انجام گرفت.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها