عصر آذربایجان

گزارش خبر

آذربايجان شرقي پيشران اقتصادي کشور است

رييس مجلس شوراي اسلامي در تبريز:

1402/02/10

گروه خبر: رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: آذربايجان شرقي پيشران اقتصادي کشور است و يکي از قطب هاي صنعتي و معدني کشور به شمار مي رود.

گروه خبر: رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: آذربايجان شرقي پيشران اقتصادي کشور است و يکي از قطب هاي صنعتي و معدني کشور به شمار مي رود.
به گزارش عصرآذربايجان، محمدباقر قاليباف بعداز ورود به فرودگاه بين المللي تبريز در جمع خبرنگاران گفت: آذربايجان شرقي يکي از استان‌هاي مهم کشور بوده که يکي از اميدهاي تحول در حوزه اقتصادي است.
وي سپس ادامه داد: امروز بازديدي از برخي کارخانجات استان به همراه شرکت در جلسه شوراي اداري و همايش سرمايه گذاري کليبر خواهيم داشت.
وي افزود: اولين سفر نظارت ستادي در سال جديد و در آستانه تدوين برنامه هفتم توسعه به استان آذربايجان شرقي انجام شد؛ اين مهم در حالي است که در سال جديد بحث توليد و کنترل تورم از اولويت‌هاي مهم حوزه اقتصاد بشمار مي‌رود.
رييس مجلس با بيان اينکه توليد و کنترل تورم از اولويت‌هاي مهم حوزه اقتصاد است، گفت: بررسي دقيق شرايط استان و برخي کارخانجات استان و پروژه‌هايي که نقش کليدي در حوزه صنعت و تأمين نيازمندي‌هاي مواد اوليه دارند اما سالهاست که معطل مانده، مي‌تواند در برنامه هفتم توسعه تأثير داشته باشد.
قاليباف ادامه داد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد استان آذربايجان‌شرقي در ابعاد مختلف حوزه اقتصادي اعم از کشاورزي، دامپروري، صنعت، معادن، گردشگري و از همه مهم‌تر بهره‌مندي از نيروهاي کارآفرين و با تجربه در عرصه تجارت و توليد، جز استان‌هاي پيشران محسوب مي‌شود.
محمدباقر قاليباف در بدو ورود به تبريز در فرودگاه بين‌المللي شهيد مدني اين شهر مورد استقبال نماينده ولي فقيه، استاندار آذربايجان‌شرقي و جمعي از ديگر مسئولان محلي و نمايندگان اين استان در مجلس قرار گرفت.
رييس خانه ملت قرار است در شهرستان سراب از واحد توليدي نساجي و اجراي طرح توليد آلومينا از نفلين سينيت اين شهر ديدن کند.
بازديد از کارخانه توليد قند و شکر در شهر اهر و سخنراني در نشست عمران و سرمايه گذاري شهرستان کليبر برنامه‌هاي ديگر قاليباف در اين سفر است.
بزرگترين چالش اقتصادي ما سرمايه‌گذاري و بهره‌وري است
 رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: امروز ما جنگ اقتصادي داريم، امروز تک تک مردم ميدان داران اين عرصه هستند، براي تحول در اقتصاد به سرمايه‌گذاري و بهره‌وري نياز داريم که بزرگترين چالش ما است.
محمدباقر قاليباف در همايش توسعه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري شهرستان‌هاي کليبر، خداآفرين و هوراند اظهار کرد: امروز سعادتي داشتيم تا در جمع کارآفرينان باشيم که اگر به گذشته نگاه کنيم و از گذشته درس بگيريم که تجربه شهدا و ملت عزيز است اهميت اين جلسه و نشست را همه‌ي ما درک مي‌کنيم.
وي ادامه داد: ما يک روز در جنگ نظامي بوديم و به قطع آن روز براي آن مأموريت دست مان بارها و بارها براي دفاع از اين سرزمين خالي‌تر از امروز بود و هفت هشت ماه از جنگ گذشته بود، چنين سازمان‌هايي وجود نداشت، افراد خبيثي چون بني صدر هم اجازه چنين چيزي نمي‌دادند اما مردم ايستادند و با دست خالي چنين اتفاقاتي را رقم زدند که امروز در تراز ده. کشور برتر دنيا چه از نظر تکنولوژي و توانش به قدرت بازدارندگي رسيديم که دشمنان ما بهت زده‌اند.
وي افزود: امروز ما جنگ اقتصادي داريم، امروز تک تک مردم ميدان داران اين عرصه هستند، براي تحول در اقتصاد به سرمايه‌گذاري و بهره‌وري نياز داريم که بزرگترين چالش ما است.
قاليباف گفت: اگر امروز درک متقابلي از هم نداشته باشيم و وارد اين عرصه نشده و جدي اهميت کارمان را درک نکنيم کسي دست ما را نخواهد گرفت.
وي خاطرنشان کرد: امروز همه‌ي ما مي‌فهميم سرمايه‌گذار و مردم ما به دنبال ثبات اقتصادي هستند که با سرمايه‌گذاري اتفاق مي‌افتد، ما در يک جنگ هستيم که ظرفيت‌هاي بسيار بزرگي در کشور داريم که مي‌توانيم از آنها استفاده کنيم.
وي ادامه داد: بايد از مردان مرد عرصه اقتصاد امروز در کشور بيشتر از هر زمان ديگري محترم بشماريم، بزرگ بدانيم و حمايت کنيم و امنيت سرمايه گذاري را برقرار کنيم و فقط از طريق مردم و اقتصاد مردمي برقرار مي‌شود و از ظرفيت دولتي برقرار نمي‌شود.رييس مجلس شوراي اسلامي متذکر شد: يکي از ويژگي‌هاي اقتصاد منابع انساني و افراد کارآفرين است که بايد توليد، توزيع و صنعت را بشناسند و آذربايجان شرقي يکي از پيشران‌هاي جدي در اين عرصه است.
وي افزود: وسط استان تقسيم به دو قسمت شرق و غرب شده و شرق و غرب آن باهم متفاوت هستند، شرق آن نسبت به غرب آن در عين اينکه ظرفيت‌هاي خوبي دارد، اما حداقل 73 درصد مردم آن در روستا هستند؛ بنابراين امروز به شرق استان سفر کرديم.وي گفت: در آستانه برنامه هفتم هستيم و يک ماه ديگر در صحن مجلس آن راشروع مي‌کنيم و مصمم هستيم با واقعيت‌ها و ظرفيت‌ها بنويسيم و از اين پتانسيل مردم براي مردمي کردن اقتصاد کشور استفاده کنيم، ايران زماني قوي مي‌شود که تک تک مردم ايران قوي شوند، قدرت ما قلب مردم است و مصمم هستيم مسئله محور حرکت کنيم و در اين مسير پيش رويم.
قاليباف گفت: از استاندار آذربايجان شرقي تشکر مي‌کنم که فرصت را براي کارآفرينان استان فراهم کردند، امسال در بودجه 1402 تبصره 18 فقط براي اشتغال بود که همه‌ي بروکراسي‌هاي سخت را به حداقل ممکن رسانديم و از حدود 140 هزار ميليارد تومان که حدود 100 هزار ميليارد تسهيلات 4 درصدي و 40 هزار ميليارد تومان تسهيلات 15.5 درصدي است در استان توزيع کرده و تصميم‌گيري را بر اختيار شوراي برنامه‌ريزي استان قرار داديم.
وي اظهار کرد: تمرکز گرايي استعدادها را از بين مي‌برد و تمرکز زدايي فرصت را براي ايده‌هاي خلاق فراهم مي‌کند و ما اين را در برنامه هفتم در نظر گرفته‌ايم که اميدواريم بعد از اجراي برنامه هفتم نگوييم 30 درصد 50 درصد اتفاق افتاد و اميدواريم بالاي 70 درصد روي دهد.
وي با بيان اينکه بايد تلاش کنيم با ظرفيت‌هاي دولتي زيرساخت‌ها هم فراهم شود، تاکيد کرد: اگر زيرساخت‌ها و توزيع درست باشد، بين 23 تا 25 درصد توليد ما برقرار است و کارگران آسيب نمي‌بينند و ما به طور جد بايد به آن توجه کنيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: اميدوارم دست به دست هم دهيم و ثبات اقتصادي را فراهم کنيم که ضرورت اجتناب‌ناپذير است و دولت و کارآفرينان نيز دست به دست دهند چراکه اگر توليد ثروت کردند در سياست‌هاي جبراني و باز توزيع ثروت براي توجه وظيفه اخلاقي خود بدانند و دست به دست هم دهند و کار را به درستي انجام دهند.وي افزود: با تمام وجود در خدمت مردم هستيم و تلاش مي‌کنيم چوب لاي چرخ حرکت کارآفرينان نگذاريم و کار دوم ما اين است تا تسهيل‌گري و کمک کننده شما باشيم و از کارهاي دولتي در حوزه اقتصادي فاصله گرفته و در قانون گذاري به اين سمت حرکت کنيم و دولت پيگيري مي‌کند تا محيط کسب و کار را فراهم کنيم.
وي يادآور شد: به‌عنوان مثال قانون دانش بنيان‌ها را تصويب و ابلاغ کرديم که به طور جد مي‌تواند تحول جدي ايجاد کند يا در بحث ماليات بر سوداگري، طرح آن نزديک دو سال انجام شده و طي دو ماه آينده نهايي شده و ارزش توليد کننده و کارآفرين را حرمت مي‌داريم و آمار افرادي که شامل اين قانون مي‌شوند کمتر از 4 درصد هستند.
قاليباف در پايان تاکيد کرد: اين منطقه فرصت‌هاي بزرگ خوبي براي گردشگري دارد، همين که بيش از 70 درصد مردم در روستاها زندگي مي‌کنند، اقتصاد، بوم گردي را درست کرده و پيشرفت و توسعه را داشته باشيم و طوري نباشد که مردم ما در مرز احساس کنند که مردم ديگر پيشرفت بيشتري داشته‌اند چراکه ظرفيت ما بيشتر از اين است‌.
ثبات اقتصادي در کشور يک ضرورت است
 رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه ثبات اقتصادي در کشور يک ضرورت است، گفت: امسال مهار تورم در اولويت کارهاي اقتصادي قرار گيرد.
محمد باقر قاليباف در بازديد از يک مجموعه نساجي در سراب گفت: تصميم‌گيري‌هاي درست، صحيح و پايدار، ثبات اقتصادي رقم مي‌خورد.
وي با اشاره به اينکه کارآفرينان و مخصوصاً گروه‌هاي زنجيره توليد و ايجاد ارزش مي‌توانند نقش آفريني کنند، افزود: مجموعه‌هايي که از توليد گوشت و فعاليت‌هاي کشاورزي تا توليد پارچه و لباس انجام مي‌دهند، مي‌توانند حداکثر ثروت و منفعت را با کمترين هزينه براي کشور فراهم کنند.قاليباف سپس با تاکيد بر اينکه اشتغالزايي و مهار نقدينگي در کشور ضروري است، ادامه داد: کارآفرينان پيشقراولان توليد ثروت در کشور هستند.
رييس مجلس با اشاره به بازديد از پروژه احداث فرودگاه سراب گفت: مجوزهاي مربوط به اين فرودگاه صادر شده و فعاليت‌هاي احداث آن با رديف بودجه عملياتي شده است؛ نبايد فراموش کرد که پيشرفت اين فرودگاه در گرو توجيه اقتصادي و بهره‌گيري از بخش خصوصي است.
قاليباف گفت: با توجه به اينکه در سال جاري رشد توليد به عنوان اولويت کارها قرار دارد، توجه به ثبات اقتصادي داراي اهميت است؛ بنابراين بايد در حوزه اقتصاد براي سرمايه‌گذاران، آرامش و امنيت برقرار کنيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها