عصر آذربایجان

گزارش خبر

واقعيتي که آمريکا درباره ايران پذيرفت

واقعيتي که آمريکا درباره ايران پذيرفت

1402/07/16

گروه سياسي :شواهد موجود، حاکي است که نتايج مقاومت ايران در مقابل فشارهاي خصمانه دو دهه‌اي غرب در حال نمايان شدن است و ايالات‌متحده در حال پذيرش واقعيت‌هاي موجود و ايران هسته‌اي است.

 گروه سياسي :شواهد موجود، حاکي است که نتايج مقاومت ايران در مقابل فشارهاي خصمانه دو دهه‌اي غرب در حال نمايان شدن است و ايالات‌متحده در حال پذيرش واقعيت‌هاي موجود و ايران هسته‌اي است.
چالش 20 ساله ايران و آمريکا در حال رسيدن به نقطه‌اي است که چندان براي ايالات‌متحده خوشايند نبوده اما واقعيتي است که اين کشور در حال پذيرش آن است و براي کم‌کردن سطح تخاصمات راهي جز قبول آن ندارد.
ايران با آشکارکردن برنامه صلح‌آميز هسته‌اي‌ خود از اوايل دهه 80 که حق مسلمش بود، اروپا و آمريکا را وارد چالشي کرد که تا امروز هم ادامه دارد. هر چند که غرب با امنيتي‌سازي برنامه هسته‌اي ايران و تهديد قلمداد‌کردن کشورمان براي جامعه‌جهاني و وارد کردن اتهام ساخت سلاح‌ هسته‌اي سعي داشت که دست‌اندازي بزرگ در مسير هسته‌اي شدن ايران و رسيدن به قله‌هاي تکنولوژي اين صنعت ايجاد کند اما تمام فشارهاي آمريکا به نتيجه مطلوب نرسيده و با وجود تمام راهبردهاي مبتني بر فشار از جمله تحريم‌هاي اقتصادي، اجماع ديپلماتيک عليه کشور و ترور دانشمندان هسته‌اي، برنامه هسته‌اي ايران شتاب چشمگير و قابل‌توجهي را طي کرد و نيل به اين نقطه، موجب شده که ايالات‌متحده در قدرت هسته‌اي کشورمان را بپذيرد.
هضم و پذيرش فتح قله‌هاي تکنولوژي و صنعت توسط کشورهاي جهان سوم براي غرب و به‌خصوص آمريکا مسئله‌اي دشوار است اما زماني که واقعيت‌ موجود خود را بر منويات تحميل مي‌کند، راهي جز پذيرش وجود ندارد.
کاخ سفيد در حال پذيرش واقعيت ايران هسته‌اي است
اخيراً يکي از اعضاي انديشکده »مرکز منافع ملي آمريکا« به اين مسئله اذعان کرده که دولت آمريکا در حال پذيرش ايران به عنوان يک قدرت هسته‌اي است.
»گِرِگ پريدي« عضو ارشد بخش خاورميانه در انديشکده »مرکز منافع ملي« آمريکا در وبگاه »نشنال اينترست« اين کشور، يادداشتي تحت اين عنوان منتشر کرد: «گزينه‌هاي بد بايدن در قبال ايران«. اين تحليلگر ارشد آمريکايي در مطلب خود تصريح کرده که »متاسفانه ايران يک قدرت هسته‌اي است و کاخ سفيد در حال پذيرش اين واقعيت است«.
وي نوشت: »به دنبال تبادل زندانيان که هفته گذشته بين ايالات متحده و ايران پس از انتقال6 ? ميليارد دلار از درآمد نفتي ايران انجام شد، منتقدان دولت بار ديگر مخالفت خود را با معامله با دولت فعلي ايران ابراز کردند. علاوه بر شروط تاييد شده توافق مبادله زندانيان و انتقال دارايي‌ها، در ماه‌هاي اخير همچنين مشخص شده است که تلاش‌هاي گسترده‌تري براي تشويق ايران به کاهش سرعت برنامه غني‌سازي اورانيوم و کاهش تنش‌ها در خاورميانه در جريان است. هدف از اين کار ايجاد "تفاهمات" غيررسمي با ايران از طريق ترکيبي از "خط قرمزهاي" ايالات متحده و کاهش آشکار تحريم‌ها که صادرات نفت ايران را هدف قرار مي‌دهد، به جاي مذاکره براي توافق رسمي است؛ توافق رسمي که اگر حاصل شود مشمول بررسي کنگره بر اساس قانون بررسي توافق هسته‌اي ايران (قانون اينارا) خواهد بود«.
به نوشته عضو ارشد انديشکده مرکز منافع ملي آمريکا، »اين رويکرد حمايت علني کمي در ميان طبقه سياسي هر يک از اين حزب در واشنگتن خواهد داشت. اما در فقدان هر گونه جايگزين‌هاي بهتر، (چنين وضعيتي) فرصتي را براي دولت بايدن براي جلوگيري از تشديد بحران با ايران و مقابله با تحرکات عربستان سعودي براي بالا بردن بهاي نفت ايجاد مي‌کند؛ هر يک از اين دو اقدام مي‌تواند تلاش بايدن براي انتخاب مجدد در سال 2024 را تضعيف کند«.
گرگ پريدي ادامه داد: »تاکنون نتايج اين تلاش روي مسير هسته‌اي ايران نسبتا کم اما مثبت بوده است. آخرين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که اوايل سپتامبر قبل از نشست شوراي حکام منتشر شد، نشان داد که آنها توليد اورانيوم با غلظت 60درصد خودشان را کاهش دادند... و برخي از مواد را رقيق کردند تا ميزان ذخاير خودشان را کاهش دهند آنها همچنين سرعت نصب سانتيرفيوژهاي پيشرفته را کاهش دادند. چنين اقداماتي اگر ايران غني‌سازي اورانيوم در سطح نظامي را انتخاب کند، باعث طولاني‌تر شدن "زمان گريز" نمي‌شود اما اين توقف يک گام کاهش تنش است که در صورت ادامه، از يک بحران حاد جلوگيري مي‌کند«.
به ادعاي اين تحليلگر ارشد آمريکايي، »ايران همچنين به نيروهاي نيابتي خود در عراق و سوريه دستور داده است تا حملات به پرسنل نظامي آمريکايي مستقر در آنجا را متوقف کنند؛ حملاتي که تا سال گذشته مکرر انجام مي‌شد. بيش از چهار ماه است که چنين حوادثي (حملات به مواضع آمريکايي‌ها) در سوريه و بيش از يک سال در عراق رخ نداده است. در حالي که ايران همچنان با حضور ايالات متحده در آن کشورها مخالف است و مي‌تواند تصميم بگيرد که اين اقدام را معکوس کند(دوباره دستور حملات نيروهاي نيابتي خود به آمريکايي‌ها در منطقه را بدهد)، در حال حاضر يک منبع ديگري از تنش را که مي‌تواند به بحران تبديل شود، از بين مي‌برد«.در شرايطي که دولت جو بايدن همچنان در حال پيش بردن سياست »کارزار حداکثري« دولت دونالد ترامپ عليه ايران است، پريدي ادعا کرد که واشنگتن از شدت تحريم‌هاي نفتي کاسته است.اين عضو ارشد انديشکده آمريکايي مدعي شد: «در زمينه نفت، در (فصل) تابستان به طور فزاينده‌اي آشکار شده است که ايالات متحده حتي بيشتر (از قبل) به سمت اجراي سست تحريم‌هاي صادرات نفت ايران رفته است...در حالي که وزارت خارجه (آمريکا) رسما چنين تغيير سياستي را تکذيب کرده است، مقام‌هاي ايالات متحده تاييد کردند که اجراي تحريم‌ها را با "شدت سبک‌تر" دنبال کرده‌اند. مطمئنا منتقدان مراودات دولت بايدن با ايران اين موضوع را متوجه شده‌اند«.
به باور او، »عربستان سعودي در ژوئن اعلام کرد که يک ميليون بشکه نفت در روز کاهش توليد يکجانبه خود را از ماه جولاي آغاز کرده است، علاوه بر کاهش توليد به عنوان بخشي از چارچوب اوپک پلاس، که اکنون حداقل تا پايان سال تمديد شده است. اين حرکت غافلگيرکننده بود و نشان دهنده فشار بسيار تهاجمي براي با ثبات سازي بازار و حمايت از قيمت‌ها بود. از زمان اعلام عربستان سعودي، بهاي نفت خام بيش از 25 درصد افزايش يافته است و قيمت نفت برنت بالاتر از 94 دلار است و پيش بيني خود اوپک کسري عرضه بزرگ 3.3 ميليون بشکه در روز براي سه ماهه چهارم سال 2023 را نشان مي‌دهد«.
پريدي اضافه کرد:»در حالي که دولت بايدن در حال پيگيري يک توافق چند وجهي براي عادي سازي روابط بين عربستان سعودي و اسرائيل است که مي‌تواند روابط آمريکا و عربستان را بهبود بخشد، هيچ نشانه‌اي وجود ندارد که سياست توليد نفت عربستان بخشي از مذاکرات کنوني آمريکا و عربستان سعودي باشد. با توجه به اينکه تحليلگران وال استريت دوباره در مورد پتانسيل نفت 100 دلاري در هر بشکه صحبت مي‌کنند و انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده در سال آينده در راه است، براي دولت بايدن اتخاذ (سياست) اجراي سخت گيرانه‌تر عليه ايران را دست کم دشوار خواهد کرد«.
تحليلگر ارشد آمريکايي مدعي شد: »هر چند تاکنون دولت بايدن درباره رايزني‌هاي غير مستقيم خودش با ايران سخني نگفته و هيچ توافقي را درباره ارتباط صبر آشکار ايران در مورد غني سازي و حملات نيروهاي نيابتي در قبال بردباري آشکار ايالات متحده در قبال اجراي تحريم‌ها تاييد نکرده است. اين موضوع، احتمالا عامدانه است چرا که يک توافق رسمي باعث مطرح شدن قانون بازبيني توافق هسته‌اي ايران (اينارا) کنگره خواهد شد؛ موضوعي که بسيار چالش زا و با توجه به سال انتخاباتي کنوني، مساله‌اي حزبي خواهد شد. همچنين نشان‌دهنده آن چيزي است که به نظر مي‌رسد روي آن توافق شده است در مقايسه با هرگونه پيگيري رسمي و قابل قبول برجام که احتمال آن بسيار محدود است«.
وي ادعا کرد: »تلاش‌هاي ميانجيگران شامل قطر و عمان براي تقويت اين تلاش ادامه دارد. با اين حال، بعيد است که پيش از انتخابات نوامبر 2024 آمريکا شاهد توافق رسمي باشيم. تلاش‌هاي شايعه شده براي ترتيب دادن حداقل يک مراوده غيرمستقيم بين ايالات متحده و ايران طي نشست هفته گذشته مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک ظاهراً ناموفق بوده است«.
پريدي مدعي شد: »حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه ايران اخيراً به احتمال آغاز مجدد مذاکرات با ميانجيگري اروپا با آمريکا اشاره کرد...اما اين بعيد به نظر مي‌رسد. ايالات متحده تصريح کرده است که پنجره بازگشت به برجام بسته شده است و با نزديک شدن به پايان دوره اول رياست جمهوري جو بايدن، درخواست‌هاي ايران براي "تضمين‌هاي" ايالات متحده در آن زمان بسيار دور از ذهن به نظر مي‌رسد«.
تحليلگر آمريکايي معتقد است: »در حال حاضر، تلاش براي جلوگيري از فاجعه در کوتاه مدت بهترين گزينه موجود است. اين موضوع، رضايت‌بخش نيست اما با توجه به محدوديت‌هايي که آنها با آن مواجه هستند، از جمله از دست رفتن اعتبار ايالات متحده در نتيجه خروج رئيس‌جمهور ترامپ از برجام در حالي که ايران به آن توافق پايبند بوده است، اگر دولت بايدن واقعاً ايران را از يک مسير اتمي شدن هسته‌اي دور کرده باشد؛ مسيري که به سرعت به بحران منتهي مي‌شد، (دولت بايدن) شايسته دريافت اعتبار و تحسين است«.
مقاومتي که در حال جواب‌دادن است
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از الف، هر چند که هنوز تا پذيرش ايران هسته‌اي توسط جامعه‌جهاني فاصله وجود دارد اما شواهد مويد اين نکته است که نتايج مقاومت دو دهه‌اي ايران مقابل فشارهاي خصمانه غرب در حال نمايان شدن است. اينکه انديشکده‌هاي آمريکايي در رسانه‌ها در حال تئوريزه‌کردن و جاانداختن ايران هسته‌اي هستند، نشانگر هضم آرام واقعيت موجود توسط آمريکا و دولت‌مردان اين کشور است. سياست‌مداران آمريکايي دريافته‌اند که تمامي گزينه‌هاي مبتني بر فشار کارايي خود را از دست داده و راهي جز پذيرش واقعيت‌ها وجود ندارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها