عصر آذربایجان

گزارش خبر

قطب سيب ايران پشت سد صادرات

سيب آذربايجان غربي رکورد زد//

1402/08/07

گروه اقتصادي: آذربايجان غربي امسال با توليد 1.5 ميليون تن سيب، رکورد توليد اين محصول را در کشور زد اما رفع موانع و تسهيل مسير صادرات همچنان يکي از دغدغه‌هاي اصلي کشاورزان به شمار مي‌رود.

سکينه اسمي

گروه اقتصادي: آذربايجان غربي امسال با توليد 1.5 ميليون تن سيب، رکورد توليد اين محصول را در کشور زد اما رفع موانع و تسهيل مسير صادرات همچنان يکي از دغدغه‌هاي اصلي کشاورزان به شمار مي‌رود.
آذربايجان غربي با توليد سالانه نزديک يک ميليون و 200 هزار تن سيب قطب اول توليد اين ميوه در کشور به شمار مي‌رود اما امسال پيش بيني توليد بيش از 1.5 ميليون تن رکورد توليد اين محصول اقتصادي و استراتژيک شکسته شد، در حال حاضر بيش از يک سوم سيب کشور در اين استان توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي مي‌شود.
اما هر سال مهر ماه با آغاز فصل برداشت اين محصول، صادرات و عرضه به يکي از دغدغه‌هاي اصلي باغداران و مسئولان آذربايجان غربي تبديل مي‌شود که در اين ميان موانع صادراتي از جمله تعهد ارزي، سورت و بسته بندي نامناسب، منطقي نبودن قيمت‌ها با توجه به هزينه توليد، گران بودن هزينه‌هاي حمل و نقل به همراه فراهم نبودن زيرساخت‌هاي صادراتي به اين دغدغه‌ها دامن مي‌زند.
اينکه پايه اقتصاد آذربايجان غربي بر کشاورزي استوار بوده و معيشت بيش از 60 هزار خانوار استان را به صورت مستقيم شامل مي‌شود موضوعي است که بازار پس از توليد، صادرات اين محصول استراتژيک و برنامه ريزي براي رفع مشکلات پيش روي سيب در استان را همزمان با آغاز برداشت اين محصول در صدر برنامه ريزي و جلسات با محور کشاورزي در استان قرار مي‌دهد.اما بايد ديد امسال با وجود رکورد زني توليد محصول، آغاز زودهنگام صادرات آن و اظهار نظر مسئولان در خصوص پيش بيني‌هاي مديريت خوب بازار پس از توليد سيب در سال جاري در ماه‌هاي آينده باز مشکلات تکراري هر سال بازار اين ميوه تکرار مي‌شود يا نه؟
هر چند سال گذشته با ورود دولت از طريق تعاون روستايي و خريد تضميني سيب صنعتي اميدها براي رفع اين مشکل اقتصادي چندين ساله بخش کشاورزي استان زنده شد اما خريد ديرهنگام و فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم سبب شد اين طرح چندان موفق نباشد و امسال در حالي که دو ماه زمان به برنامه ريزي ساماندهي بازار سيب استان زمان باقي است اميد مي‌رود ديگر باغداران اين منطقه مشکلات سال‌هاي گذشته را تجربه نکنند.امسال جلسات و نشست‌هاي متعدد برنامه ريزي و ساماندهي سيب صنعتي و صادرات سيب در استان تشکيل شده است و بايد منتظر ماند و ديد اين جلسات متعدد و وعده‌هاي مکرر مسئولان مي‌تواند گره مشکلات بازار پس از توليد اين محصول مهم و اقتصادي را برطرف کند يا نه؟ آيا بازار سيب به خصوص سيب صنعتي مثل هر سال گريبانگير باغداران منطقه خواهد شد يا نه؟ايجاد زيرساخت صادرات هوايي، ايجاد پايانه صادراتي سيب در مرزهاي آذربايجان غربي، تدوين سند جامع سيب، خريد تضميني توسط سازمان تعاون روستايي، حل مشکل بسته بندي و سورت اين محصول بخشي از وعده‌هاي مسئولان در جلسات متعدد ساماندهي بازار سيب استان در سال‌هاي گذشته بود که تا الان هيچکدام از آنها محقق نشده است بايد منتظر ماند و ديد مسئولان امسال اين وعده‌ها را تکرار مي‌کنند يا نسخه جديدي براي حل اين مشکل چندين ساله دارند.
پيش بيني توليد 1.5 ميليون تن سيب در آذربايجان غربي
رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص توليد و بازار صادراتي سيب آذربايجان غربي گفت: از مجموع 122 هزار هکتار از اراضي باغي استان در حدود 65 هزار و 41 هکتار از باغ‌ها به محصول سيب اختصاص دارد و سالانه در حدود يک ميليون و 695 هزار تن انواع ميوه هسته دار و دانه دار در استان توليد مي‌شود و با بررسي‌هاي تکميلي صورت‌گرفته، پيش‌بيني مي‌شود امسال بيش از يک ميليون و 500 هزار تن سيب در استان توليد شود.
خسرو شهبازي با بيان اينکه پيش بيني توليد محصول سيب صنعتي امسال در استان، حدود 320 هزار تن است، اظهار کرد: از 1.5 ميليون سيب در استان يک ميليون و 221 هزار تن سيب درختي است که حدود 750 هزار تن آن به کشورهاي هند، پاکستان، روسيه، افغانستان و عراق صادر و يا روانه سردخانه‌ها براي ذخيره سازي شده و حدود 150 هزار تن نيز به مصرف تازه خوري داخلي و مابقي نيز به صورت سيب صنعتي تحويل کارخانه‌هاي توليد آبميوه و کنسانتره مي‌شود.رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با بيان اينکه سال‌هاي گذشته دپوي سيب‌هاي صنعتي در حاشيه راه‌هاي استان به يکي از معضلات جدي در اين حوزه تبديل شده بود، عنوان کرد: امسال با مديريت خوب، همکاري کارخانجات و داير کردن 85 مرکز خريد سيب صنعتي مجوز دار تا حدودي اين مشکل مديريت شد و امسال شاهد صحنه‌هايي از دپوي سيب در حاشيه جاده‌هاي استان به صورت محدود و ناچيز بوديم.شهبازي همچنين قيمت مناسب خريد سيب‌هاي صنعتي را يکي از راهکارهاي ديگر براي حل مشکل چندين ساله در اين بخش اشاره کرد و افزود: تعاون روستايي استان نيز در صورت افت قيمت سيب صنعتي آماده خريد به صورت توافقي با قيمت مناسب است.
صادرات سيب آذربايجان غربي آغاز و روند خوبي طي مي‌کند
شهبازي با اشاره به آغاز زودهنگام صادرات سيب از استان به خارج از کشور عنوان کرد: امسال صادرات سيب از همان مرحله برداشت سيب از باغ در استان آغاز شده است، گفت: به دليل کيفيت بالاي سيب در کنار افزايش ميزان توليد تاکنون استقبال خوبي از سوي کشورهاي هدف براي صادرات سيب استان صورت گرفته است.وي کشورهاي هند، پاکستان، روسيه، افغانستان و عراق را از مهمترين کشورهاي هدف صادرات سيب استان عنوان و اضافه کرد: به دليل سرمازدگي و نيز افت توليد سيب در برخي از استان‌هاي توليد کننده سيب در کشور و حتي برخي کشورهاي همسايه و نيز افزايش کيفيت سيب توليدي در استان به دليل مديريت مناسب سال‌هاي گذشته و مبارزه با آفات پيش بيني مي‌شود بازار صادرات سيب آذربايجان غربي امسال رونق خوبي داشته باشد.
رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به اينکه سورت و بسته بندي در سال‌هاي گذشته يکي از مشکلات پيش روي صادرات سيب بود، گفت: در اين حوزه طي سال‌هاي اخير اقدامات ارزنده‌اي صورت گرفته و هم اکنون ظرفيت سالانه سورت و بسته بندي مطابق سليقه بازارهاي هدف به ميزان 300 هزار تن در استان ايجاد شده است.شهبازي توليد کنسانتره، پوره سيب و چيپس سيب را از ديگر ظرفيت‌هاي مديريت بازار پس از توليد سيب در استان عنوان کرد: و افزود: اين محصولات به خصوص کنسانتره و چيپس سيب نيز بازارهاي هدف خوبي در بخش صادرات دارند و همه تلاش استان اين است ضايعاتي در بخش سيب نداشته باشيم.رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي لزوم ساماندهي بحث برندسازي سيب صادراتي استان، تعهد ارزي، تعليق کارت بازرگاني برخي تجار به دليل عدم انجام تعهد، مشکل بازگشت ارز به کشور به دليل تحريم‌ها و کمبود کشتي در بندرعباس براي صادرات سيب استان را بخشي از مشکلات و چالش‌هاي اين محصول نيز برشمرد و گفت: با رايزني‌هاي صورت گرفته تلاش مي‌شود بخشي از اين چالش‌ها نيز برطرف شود.
مکانيزاسيون نياز اصلي کشاورزي آذربايجان غربي است
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان‌غربي با بيان اينکه اقتصاد استان وابسته به کشاورزي است، گفت: چرخه توليد محصولات کشاورزي از مزرعه تا بسته بندي در راستاي صادرات موفق بايد به سمت مکانيزه شدن حرکت کند.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان غربي بيان کرد: زيرساخت‌هاي لازم در بخش سورتينگ و بسته بندي و همچنين فراهم کردن ملزومات توليد در دستور کار دولت در اين استان است، تسهيلات لازم از منابع مختلف بوده و بانک‌هاي عامل براي فراهم کردن توليدات مکانيزه بخش کشاورزي نيز پرداخت خواهند کرد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،آذربايجان غربي با توليد سالانه1.2 ميليون تن سيب درختي رتبه نخست توليد سيب کشور را داراست که 30 درصد آن به سيب صنعتي تبديل مي‌شود.امسال توليد اين محصول رکورد زده بايد منتظر و ماند و ديد نسخه رفع موانع و تسهيل مسير صادراتي به همراه مديريت بازار سيب استان مي‌تواند زخم کهنه هر ساله باغداران، تجار بخش سيب استان را بهبود بخشد يا خير؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها