عصر آذربایجان

گزارش خبر

کشف تاريخي تازه در شمال‌غرب ايران

کشف تاريخي تازه در شمال‌غرب ايران

1402/08/07

گروه فرهنگي: باستان‌شناسان 230 مترمربع از بقاياي معماري پيش از تاريخ و تدفيني مربوط به دور? ساساني را در قديمي‌ترين محوطه شناسايي‌شده در نزديکي سد »چپرآباد« کشف کردند.

گروه فرهنگي: باستان‌شناسان 230 مترمربع از بقاياي معماري پيش از تاريخ و تدفيني مربوط به دور? ساساني را در قديمي‌ترين محوطه شناسايي‌شده در نزديکي سد »چپرآباد« کشف کردند.
به گزارش  عصر آذربايجان، تپه باستاني چپرآباد در حدود ه کيلومتري جنوب‌شرقي شهر اشنوي? استان آذربايجان‌غربي و در بخش نالوس واقع شده است. کاوش‌هاي نجات‌بخشي اين محوطه پيش از آبگيري سد چپرآباد آغاز شد. سد از اوايل شهريورماه 1402 آبگيري شده و به گفته باستان‌شناسان، سطح آب دامنه‌هاي شمالي و شرقي محوطه را در برگرفته است. با اين وجود گفته شده نزديک‌ترين محوط? باستاني به ساختگاه سد چپرآباد و فاصل? آن تا تاج سد حدود 500 متر است.
باستان‌شناسان فصلِ نخست کاوشِ اين محوطه را در سال 1400 و فصل دوم آن را در سال 1402 انجام دادند. در اين دو فصل کاوش، بخش‌هايي از معماري اين استقرار پيش از تاريخ آشکار شد.
فصل سوم کاوش تپه چپرآباد، همزمان با آبگيري سد چپرآباد و از شهريورماه، به مدت 50 روز انجام شد. در اين فصل، 10 ترانشه به ابعاد گوناگون در ادامه بخش‌هاي کاوش‌شده دو فصل پيش، کاوش شد که در نتيجه آن، بيش از 230 مترمربع از بقاياي معماري اين استقرار پيش از تاريخي آشکار شد.
به گفته حنان بحراني‌پور ـ سرپرست هيأت باستان‌شناسي مستقر در اين محوطه، اين ميزان کاوش بيش از پنج برابر مساحت آشکارشده در فصل نخست و حدود 10 برابر مساحت کاوش‌شده در فصل دوم است.
باستان‌شناسان پس از سه فصل دريافتند »تپه چپرآباد« بقاياي روستايي کوچک مربوط به نيمه دوم هزاره پنجم قبل از ميلاد (حدودا هفت‌هزار سال پيش) است.
سرپرست کاوش نجات‌بخشيِ محوطه پيش از تاريخ چپرآباد بر اساس مجموعه سفاليِ به‌دست آمده از اين محوطه، گفت: چپرآباد مربوط به فاز انتقالي بين دو دوره مهم پيش از تاريخ در توالي فرهنگي شمال‌غرب ايران، يعني دوره‌هاي »دالما« و »پيزدلي«است. تا پيش از کاوش چپرآباد، مرحله گذارِ بين اين دو دوره در هيچ محوطه‌اي شناسايي نشده بود. در نتيجه اين کاوش‌ها بخش بزرگي از معماري اين روستاي پيش از تاريخي، که روي برونزدي صخره‌اي شکل گرفته، آشکار شد که اين معماري‌ها اطلاعاتي مهم از ماهيت کارکردي و فضايي محوطه در اختيار گذاشته است. بحراني‌پور از ميان يافته‌هاي جالب توجه فصل سوم تپه باستاني چپرآباد، به کشف تدفيني مربوط به دوره ساساني اشاره کرد که با توجه به سنت‌هاي تدفين در دوره ساساني، يکي از معدود تدفين‌هاي شناسايي‌شدهاين دوره شناخته شد.
اين باستان‌شناس همچنين اظهار کرد: مطالعات باستان‌شناسي و ميان‌رشته‌اي ‌روي مواد به‌دست‌آمده از فصل‌هاي اول و دوم کاوش آغاز شده، که از آن ميان مي‌توان به مطالعات سفالي، ارسال نمونه‌هاي ذغال براي تاريخ‌گذاري مطلق محوطه و همچنين منشأيابي ابزارهاي ابسيديني اشاره کرد.
کاوش‌ها در تپه چپرآباد با مجوز پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شده است. سرپرست کاوش نجات‌بخشيِ محوطه پيش از تاريخ چپرآباد معتقد است: ادامه کاوش‌هاي نجات‌بخشي در چپرآباد و يافته‌هاي فصل سوم، در نتيجه سياست‌هاي جديد اين پژوهشگاه مبني بر لزوم کسب بيشترين اطلاعات ممکن از محوطه‌هاي در معرض نابودي و تعيين بودجه‌اي مناسب براي کاوش فصل سوم اين محوطه بوده است.تپه چپرآباد در برنامه بررسي و شناسايي به نام تپه گَرگَرو با کد اختصاري CHD?3 نام‌گذاري شد، ولي بر اساس اسناد ميراث ‌فرهنگي استان آذربايجان‌غربي و گفته اهالي منطقه به نام تپه چپرآباد معروف است. اين محوطه را يکي از قديمي‌ترين محوطه‌هاي شناسايي‌شده در حوضه آبگير سد چپرآباد (نيمه دوم هزاره پنجم قبل از ميلاد) مي‌دانند.
به گفته سرپرست کاوش نجات‌بخشيِ محوطه پيش از تاريخ چپرآباد، آبگيري سد چپرآباد از اوايل شهريورماه 1402 همزمان با هفته دولت، شروع شده و سطح آب دامنه‌هاي شمالي و شرقي محوطه را در برگرفته است، ولي هنوز بقاياي معماري آشکارشده در بالاي تپه به زير آب نرفته است.باستان‌شناسان پيش‌تر گفته‌ بودند يافته‌هاي پشت اين سد نقطه عطفي براي باستان‌شناسي جنوب آذربايجان غربي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها