عصر آذربایجان

گزارش خبر

صادرات، کليد طلايي رونق توليد و اشتغال‌زايي

صادرات، کليد طلايي رونق توليد و اشتغال‌زايي

1402/11/02

گروه گزارش: صادرات به عنوان يک فعاليت اقتصادي داراي تاثيراتي عميق، در ابعاد مختلف است.

جوامع محلي از جهات مختلف در توسعه و گسترش صادرات نقش موثر و غيرقابل چشم‌پوشي دارند، در واقع جوامع محلي از يک‌سو مي‌توانند باتوجه به توليد با کيفيت و استاندارد بسيار بر گسترش صادرات اثرگذار باشند و از سوي ديگر بسيار از گسترش صادرات متاثر خواهند بود.
جوامع محلي در پويايي اقتصاد کشور، از جمله بهبود رشد اقتصادي، کاهش نرخ تورم، افزايش نرخ اشتغال نقش موثري دارد و منشا اصلي توليدات کشاورزي، دامي، صنعتي و خدماتي‌ است.
 بررسي‌ها در ايران نشان مي‌دهد عمده مزيت صادرات غيرنفتي ايران به محصولات  برمي‌گردد که محل توليد آن در جوامع محلي است.
در بسياري از کشورهاي پيشرفته، صادرات محور اصلي توسعه بوده و اهميت بسياري در حضور آن کشور در بازارهاي جهاني دارد.
توليدات داخلي و عرصه آن در بازار رقابت جهاني يا به بيان ديگر صادرات يکي از عواملي است که مي‌تواند کشورها را مستقل کند. اهميت و ضرورت حضور کالاهاي ساخت يک کشور در بازار جهاني و فضاي اقتصاد بين‌المللي از مهمترين عوامل توسعه است.
 نقش صادرات در اين بين به اندازه‌اي مهم است که بسياري کارشناسان صادرات را تنها مسير موفق به توسعه اقتصادي يک کشور در بازار جهاني مي‌دانند.
نبايد فراموش کنيم مهمترين مسئله براي هر کشوري چون ايران دستيابي به توسعه اقتصادي و برخورداري از نظام اقتصادي و توليدگرا و صادرات‌محور است. براي رسيدن به اين امر پيش از هر چيز لازم است نيازهاي داخلي کشور رفع شده و صادرات کالا و خدمات مازاد بر مصرف داخلي نيز توسعه پيدا کند.
 براي رسيدن به جامعه‌اي که در آن خبري از فقر، بيکاري و عقب‌ماندگي نباشد بايد براي رشد اقتصادي آن تلاش شود.با توجه به اين موضوع در استان زنجان مسئولان براي توسعه و رونق توليد و در کنار آن صادرات برنامه‌ريزي و چشم‎اندازهاي متنوعي در ادوار مختلف تدوين کرده‌اند.
استاندار زنجان در اين حوزه معتقد است توسعه تجارت خارجي استان نيازمند برنامه عملگرا است و در اين رابطه مي‌گويد: جلسه با هيئت‌هاي تجاري خارجي و سفرا نبايد به چند عکس و تفاهم نامه بر زمين مانده ختم شود.
محسن افشارچي با تاکيد بر معرفي کامل و به روز از قابليت‌هاي استان، اظهار مي‌کند: بايد تعداد مشخصي از کشورها را انتخاب و براي تقويت مراوادت تجاري و اقتصادي با هر يک از آنها برنامه مشخص تدوين کنيم و اين برنامه را هم در فواصل زماني معين مورد سنجش و ارزيابي قرار دهيم.
صادارات کليد طلايي توليد و اشتغال‌زايي
صادرات نقش مهمي در توليد و اشتغال دارد بنابراين توجه زيادي براي گسترش و حضور فعال در بازارهاي جهاني را مي‌طلبد.
 همچنين بايد صادرکنندگان عرصه اقتصادي نيز مورد تشويق قرار گيرند.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي زنجان در اين رابطه با تاکيد بر اينکه براي توسعه تجارت خارجي بايد برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و بلندمدت داشت، مي‎گويد: دعوت از سفراي جمهوري اسلامي ايران، برقراري پروازهاي مستمر از زنجان از جمله موارد و  زيرساخت‌هاي مهم توسعه صادرات است و نبود آن لطمه زيادي به صادرات استان مي‌زند.صمد يوسفي‌اصل با اشاره به صادرات 600 ميليون دلاري استان زنجان طي سال گذشته، عنوان مي‌کند: افزايش صادرات به دست صادرکنندگان بايد صورت پذيرد که اين مهم نيز بسته به رفع موانع صادراتي است.
تنوع در صادرات رمز موفقيت
امروزه، افزايش بهره‌وري به عنوان روشي موثر جهت دستيابي به رشد اقتصادي با توجه به کميابي منابع توليدي مطرح است و در اين راستا، ضرورت مطالعه عوامل موثر بر آن در حوزه تجارت به صورت اتخاذ سياست‌هاي تجاري نيز برجسته مي‌شود.
 با عنايت به تاکيد برنامه‌هاي توسعه کشور بر ارتقاي بهره‌وري و استراتژي رشد مبتني بر صادرات، متنوع‌سازي صادرات صنعتي، يکي از سياست‌هاي مناسب در اين زمينه به‌شمار مي‌آيد.
مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در اين رابطه مي‌گويد.
 به منظور توسعه صادرات استان و افزايش کشورهاي مقصد صادراتي، محصولات صادراتي و صادرکنندگان، بايد شرکت‌هاي مديريت صادرات در استان ايجاد و فعال شوند.
مجيد گلشني‌منفرد اظهار مي‌کند: از جمله مشکلاتي که استان هم‌اکنون در امر صادرات با آن مواجه است پايين بودن تنوع محصولات صادراتي، کشورهاي مقصد صادراتي و تعداد تجار و صادرکنندگان از استان است که اين امر با ايجاد شرکت‌هاي متنوع مديريت صادرات در استان مرتفع مي‌شود.
وي مي‌افزايد: شرکت مديريت صادرات يکي از کليدي‌ترين نقش‌هاي فرايند صادراتي است که براي کمک به بنگاه‌هاي اقتصادي جهت ورود به بازارهاي جهاني و افزايش صادرات کالا يا خدمات ايفاي نقش مهمي دارد.
اين مسئول با اشاره به خدمات قابل ارائه توسط شرکت مديريت صادرات، ادامه داد: انجام تحقيقات بازاريابي براي شناسايي بازار هدف، تعيين ويژگي‌هاي کمي و کيفي محصول موردنياز بازار هدف، شناسايي و انتخاب توزيع‌کننده ماهر و با تجربه و مذاکره براي کسب مجوزهاي لازم از جمله خدمات قابل ارائه توسط اين شرکت‌ها به شمار مي‌رود.
حوزه‌هاي صادراتي مغفول و فرصت‌هاي از دست رفته
اين صحبت‌ها در شرايطي عنوان مي‌شود که صادرات استان در 9 ماهه سال جاري 457 ميليون دلار به ميزان 867 هزار تن اعلام شده است.در اين مدت 11 کشور جديد صادراتي به مقاصد صادراتي استان افزوده شده و 21 کالاي جديد صادراتي وارد سبد محصولات صادراتي استان شده است.  البته تعداد شرکت‌هاي صادراتي استان از 172 واحد در سال گذشته به 203 واحد صادراتي در سال جاري رسيده است.با توجه به اينکه عمده اقلام وارداتي استان را ماشين آلات و مواد اوليه کارخانجات به خود اختصاص داده است، اين امر حاکي از رشد صنعتي در آينده نزديک دارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا،در اين بين اقلام صادراتي استان ميزان صادرات صنايع دستي و محصولات کشاورزي ناچيز است در حالي‌که عمده محصولاتي که مي‌توان در استان در توسعه صادرات به آن تکيه کرد در اين دو حوزه است که بايد براي توسعه صادرات در اين بخش‌ها بيش از گذشته کار و با برنامه‌ريزي دقيق چشم‌انداز روشني براي آن تدوين کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها