عصر آذربایجان

گزارش خبر

جهش توليد در ديمزارها طرحي براي تضمين امنيت غذايي

جهش توليد در ديمزارها طرحي براي تضمين امنيت غذايي

1401/12/15

گروه گزارش: امنيت غذايي يک استراتژي تاثيرگذار در سياستگذاري‌هاست و در اين ميان طرح جهش توليد در ديمزارها براي تضمين اقتدار توليد در بخش کشاورزي و تضمين امنيت غذايي کشور در دستور کار قرار گرفته است.

گروه  گزارش: امنيت غذايي يک استراتژي تاثيرگذار در سياستگذاري‌هاست و در اين ميان طرح جهش توليد در ديمزارها براي تضمين اقتدار توليد در بخش کشاورزي و تضمين امنيت غذايي کشور در دستور کار قرار گرفته است.
 بي‌شک عرصه کشاورزي يکي از اساسي‌ترين و مهم‌ترين حوزه‌هاي بشري است؛ چرا که به طور مستقيم با قوت مردم سر و کار داشته و ايجاد چالش و وجود دغدغه در اين بخش مي‌تواند بحران‌هاي جبران‌ناپذيري را در زندگي انسان‌ها ايجاد کند، از اين رو دولت‌مردان همواره تلاش بر اين دارند تا با برنامه‌ريزي مدون و نيز نگاه رو به جلو در اين بخش، زمينه رشد و توسعه عرصه کشاورزي را فراهم کنند.
زنجان يکي از استان‌هايي است که در توليد برخي از محصولات کشاورزي از جمله زيتون، سير، انار، سيب و … در جايگاه ارزشمندي قرار داشته و مسئولان استان در طول سال‌هاي گذشته تلاش کرده‌اند تا توليد محصولات استراتژيک در استان با چالش کمتري مواجه شود؛ هر چند برخي اوقات شاهد کم‌کاري و يا برنامه‌ريزي‌هاي غيراصولي و غيرکارشناسانه نيز در اين زمينه هستيم.
تجربه استان‌هايي که شاهد اجراي طرح جهش توليد در ديمزارها بودند، حاکي از آن است که بهره‌برداري از آب‌هاي جاري و نزولات جوي که در حوزه کشاورزي به يکي از مهم‌ترين دغدغه‌ها در اين بخش تبديل شده بود، حالا با اجراي اين طرح، جاني دوباره به خود گرفته و بدون ترديد تداوم اجراي اين طرح در استان‌هاي پايلوت و نيز تسري دادن آن به استان‌هايي نظير زنجان نيازمند حمايت‌هاي ويژه از آن است.
يکي از مهم‌ترين حمايت‌ها براي اجراي هر چه بهتر طرح جهش توليد در ديمزارها، برگزاري دوره‌هاي آموزشي رايگان براي کشاورزاني است که قرار است به عنوان مجريان اين طرح در خط مقدم قرار گيرند و بي‌ترديد ارائه تسهيلات قرض‌الحسنه، يارانه بيمه محصولات ديم و مواردي از اين قبيل مي‌تواند در کنار آموزش‌هاي کاربردي، مسير رسيدن به اهداف ترسيم شده در اين بخش را هموار کند.
يکي از کشاورزان زنجاني که يد طولاني در کشت گندم دارد، معتقد است که براي اجراي مطلوب طرح جهش توليد در ديمزارها، ابتدا به ساکن بايد شاهد حمايت دولت از ديم‌کاران استان باشيم تا اين طرح از همان ابتدا با قدرت آغاز شود، از اين رو اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه، اعطاي کود و بذر يارانه‌اي و مواردي از اين قبيل بايد جزو حمايت‌هاي دولت در اين زمينه باشد.
شجاعي نقش آموزش در اين زمينه را بسيار با اهميت دانست و اظهار مي‌کند: اگر قرار باشد حمايت‌هاي دولت بدون ارائه آموزش‌هاي لازم همراه باشد، بي‌ترديد خروجي لازم را نخواهد داشت؛ چرا که اين آموزش‌ها به ما کمک مي‌کند تا بهترين بهره‌وري و خروجي لازم را از کشت محصولات در ديمزارها داشته و همين مسئله انگيزه فعالان اين عرصه را به دنبال خواهد داشت.اين فعال حوزه کشاورزي با تاکيد بر اينکه يکي ديگر از مشوق‌هاي اجراي مطلوب طرح جهش توليد در ديمزارها، خريد تضميني محصولات است، خاطرنشان مي‌کند: با توجه به اينکه طرح جهش توليد در ديمزارها به تازگي آغاز شده و ريسک‌پذيري بالايي دارد، به همين خاطر ممکن است با استقبال کمي مواجه شود اما خريد تضميني محصولات کشت شده در قالب اين طرح به کشاورزان اين انگيزه را مي‌دهد که با اطمينان خاطر وارد اين عرصه شوند.
320 هکتار از اراضي ديم زنجان در طرح جهش توليد قرار دارد
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان مي‌گويد: 320 هزار هکتار از اراضي استان زير پوشش طرح جهش توليد در ديمزارها قرار دارد.سعيد ناصر وفايي ، به اجراي طرح جهش توليد در ديم‌زارها اشاره و اظهار مي‌کند: زنجان جزو 21 استان اجراکننده اين طرح است و سال گذشته 200 هزار هکتار از اراضي استان مشمول اين طرح شد و امسال 320 هزار هکتار از اراضي ديم تحت پوشش قرار گرفت.وي با اشاره به اينکه حمايت‌هاي مالي طرح جهش توليد در ديم‌زارها با ستاد اجرايي فرمان امام خميني (ره) است، ابراز مي‌کند: مجري‌گري طرح را نيز وزارت جهاد کشاورزي برعهده دارد و يکي از اهداف مهم آن افزايش توليد در واحد سطح اراضي ديم است.مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان با اشاره به اينکه 85 درصد از راضي استان زنجان ديم و 15 درصد آن آبي است، بيان مي‌کند: همين موضوع توجه به 650 هزار هکتار از راضي ديم استان را آشکار مي‌سازد و بايد برنامه‌ريزي لازم انجام و کشاورزان مورد راهنمايي و حمايت قرار گيرند.
وي يادآور مي‌شود: با وجود اينکه ديم‌زارها به ميزان بارندگي وابسته هستند و بارش بيشتر به توليد بيشتر منجر مي‌شود، اما با همان بارندگي اگر يک سري عمليات زراعي به شکل فني و اصولي انجام گيرد، مي‌توانيم عملکرد را افزايش دهيم و جهش توليد داشته باشيم.
وفايي ادامه مي‌دهد: طرح جهش توليد در ديم‌زارها 5 ساله بوده و بايد سالانه ? درصد به ميزان توليد محصولات زراعي در ديم‌زارها اضافه شود و در پايان طرح بايد 25 درصد رشد داشته باشيم که البته با توجه به بارش‌هاي سالانه و شرايط زماني اين رقم متغير خواهد بود.
کشاورزان در طرح جهش توليد در ديم‌زارها حمايت مي‌شوند
ناظر ستاد اجرايي فرمان امام خميني (ره) استان زنجان در طرح جهش توليد در ديم‌زارها، مي‌گويد: کشاورزان در طرح جهش توليد در ديم‌زارها از حمايت‌هاي مالي و بيمه‌اي بهره‌مند مي‌شوند.مهدي پيرنياکاني ، در مورد طرح جهش توليد در ديم‌زارها به عنوان يکي از بزرگ‌ترين برنامه‌هاي در حال اجرا اظهار مي‌کند: طرح جهش توليد از 3 سال پيش در سطح کشور و از سال گذشته در استان زنجان به اجرا درآمده است.وي با اشاره به اينکه برش استاني در نظر گرفته شده براي اجراي طرح جهش توليد در ديم‌زارها براي سال گذشته 200 هزار هکتار از اراضي ديم استان بود، ابراز کرد: در سال جاري اين رقم به 320 هزار هکتار رسيده است.
ناظر ستاد اجرايي فرمان امام خميني (ره) استان زنجان در طرح جهش توليد در ديم‌زارها بيان مي‌کند: مجري اين طرح وزارت جهاد کشاورزي و بحث نظارت و حمايت مالي بر عهده ستاد اجرايي فرمان امام (ره) بوده و گستره فعاليت آن کل استان است اما با توجه به وسعت و استعداد هر شهرستان، کارهاي اختصاصي براي هر منطقه در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به اينکه کشاورزان و ديم‌کاران در چند قالب مورد حمايت قرار مي‌گيرند، تصريح مي‌کند: يکي از مهم‌ترين حمايت‌هاي ستاد به تجهيز مکانيزاسيون کشت ديم اختصاص دارد که تسهيلات 100 ميليون توماني با نرخ 4 درصد به کشاورزان اعطا مي‌شود و در سال جاري 30 ميليارد تومان اعتبار براي اين منظور پيش‌بيني شده است.
پيرنياکاني پوشش بيمه‌اي محصولات توليدي اين طرح را از ديگر حمايت‌ها برشمرد و مي‌گويد: در اين حالت نيز کشاورزان مشمول طرح، 100 هزار تومان از هزينه 220 هزار توماني بيمه را از طريق ستاد فرمان امام و مابقي را خود پرداخت مي‌کنند که سال گذشته 10 ميليارد تومان و امسال 16 ميليارد تومان اعتبار براي امر اختصاص يافته است.
وي با اشاره به اينکه در طرح جهش توليد ديم‌زارها تأمين نهاده‌هاي کشاورزي نيز مورد حمايت قرار گرفته است، عنوان کرد: در سال گذشته برخي از نهاده‌ها به رايگان در اختيار کشاورزان قرار گرفت و امسال نيز اين امکان فراهم شده است.
ناظر ستاد اجرايي فرمان امام خميني (ره) استان زنجان در طرح جهش توليد در ديم‌زارها يادآور مي‌شود: کنترل عوامل زيان‌رسان از ديگر حمايت‌هاي طرح است که مبارزه با آفات و بيماري‌ها در 2 قالب انجام مي‌شود و يکي به خريد سموم کشاورزي و ديگري به اعطاي کمک‌هزينه‌هاي سم‌پاشي مزارع مشمول طرح اختصاص دارد.پيرنياکاني خاطرنشان کرد: از اهداف اصلي طرح، تقويت کشاورزان ضعيف و جهش توليد و ارتقاي بهره‌وري است و چند محصول عمده شامل گندم، جو، دانه‌هاي روغني، نباتات علوفه‌اي و گياهان دارويي مورد توجه قرار گرفتند و ارقام جديد محصولات نيز به کشاورزان معرفي مي‌شود.در ادامه ناظر فني طرح جهش توليد در ديمزارها با بيان اينکه زراعت گندم وجود به عنوان زراعت مادر محسوب مي‌شود، مي‌گويد: با توجه به خشکسالي‌هاي چند سال اخير با اجراي اين طرح ميزان خريد استان از 70 هزار تن در سال گذشته به 220 هزار تن در امسال افزايش پيدا کرد.
مجيد خياوي با بيان اينکه 600 هزار هکتار اراضي ديم در استان وجود دارد، مي‌گويد: متوسط توليد استان در هر هکتار از اراضي ديم يک تن است که اگر کشاورزي اصولي و علمي انجام شود مي‌توان از هر هکتار ميزان ?-? تن برداشت نمود.وي با اشاره به پتانسيل بالاي کشت ديم در استان خاطرنشان مي‌کند: با انجام کشاورزي مبتني بر دانش و پايش مزارع مي‌توان به ارتقاي بهره وري، توليد پايدار و خودکفايي در توليد دست پيدا کرد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،بدون شک اجراي مطلوب طرح جهش توليد در ديمزارها را مي‌توان معامله برد – برد بين دولت و کشاورزان قلمداد کرد؛ چرا که اولاً دولت به اهداف خود در حوزه امنيت غذايي که همان تأمين محصولات استراتژيک است، دست پيدا مي‌کند و ثانياً کشاورز نيز فارغ از ايجاد اشتغال، به موهبت بزرگي چون تأمين معيشت مي‌رسد؛ بنابراين انتظار مي‌رود زنجان يکي از استان‌هاي موفق در اجراي اين طرح باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها