عصر آذربایجان

گزارش خبر

دوچرخه سواري بين صخره‌هاي عون ابن علي

دوچرخه سواري بين صخره‌هاي عون ابن علي

1395/09/14

گروه ورزشي: تريال از جذاب ترين رشته_هاي دوچرخه سواري مورد توجه نوجوانان و جوانان آذربايجان شرقي است که با وجود استعدادهاي قابل توجه، آن چنان که بايد مورد توجه و حمايت قرار نگرفته است.

گروه ورزشي: تريال از جذاب ترين رشته_هاي دوچرخه سواري مورد توجه نوجوانان و جوانان آذربايجان شرقي است که با وجود استعدادهاي قابل توجه، آن چنان که بايد مورد توجه و حمايت قرار نگرفته است. صبح يک روز پاييزي که مهمان جاذبه هاي عون بن علي تبريز و تمام توجهم به زيبايي هاي طبيعت و تله کابين، پارک حيات وحش و آرامگاه شهداي گمنام واقع در اين مکان بود  ناگهان حرکات جالب يک دوچرخه سوار در ميان شکاف ها و صخره هاي محوطه اي سنگلاخي توجه مرا به خود جلب کرد. با هر پرش اين دوچرخه سوار و ساير دوستانش از روي سنگ ها و ساير موانع طبيعي حيرت رهگذران و افراد ايستاده به تماشاي آن ها دو چندان مي شد و همين جذابيت ترغيبم کرد تا با کمي پرس و جو از افرادي که اين حرکات را انجام مي دادند، متوجه شوم که نام اين رشته دوچرخه سواري تريال است.
*تريال؛ هيجان دوچرخه سواري با دوچرخه هاي بدون صندلي
دوچرخه سواري تريال مخصوص اجراي حرکات نمايشي جهت پرش از پله ها و موانع است و در اين رشته دوچرخه سوار بيشتر با انجام حرکات تعادلي، جفت کشيدن، رکاب زدن در سربالايي، حرکات آکروباتيک و خاص توجه تماشگران را جلب مي کند به گونه اي که هرکس دوچرخه را مي بيند، اولين سئوالي که در ذهنش ايجاد مي شود اين است که چرا اين دوچرخه صندلي ندارد. دوچرخه سواري تريال چند سالي است که در ايران رواج يافته و مسابقات بين_المللي در کشور برگزار مي شود و اين رشته به طور چشمگيري در حال پيشرفت بوده و تيم ملي دوچرخه سواري تريال جمهوري اسلامي ايران نيز تشکيل شده است. دوچرخه سواري تريال نيازمند يک پيست با موانع طبيعي و مصنوعي است تا دوچرخه سواران اين رشته بتوانند درآن تمرينات خود را انجام دهند و نوع دوچرخه مورد استفاده ورزشکاران اين رشته و جذابيت ها و هيجان آن موجب شد تا گفت و گويي با جوان دوچرخه سواري داشته باشم که آن حرکات هيجان انگيز را با دوچرخه بدون صندلي اش در گوشه اي از تفرجگاه عون ابن علي انجام مي داد.
*يک زمين تمرين تنها دستاورد 10 ساله رشته تريال در آذربايجان شرقي
صادق عبدي دوچرخه سوار تريال تبريزي که حدود 10 سال پيش تمرينات خود را بدون هيچ امکاناتي آغاز کرده است، اظهار داشت: اين رشته هنوز در آذربايجان شرقي جايگاه خاصي ندارد و تا چندي پيش تمرينات خود را در پارک هاي سطح شهر انجام مي داديم که خوشبختانه  بعد از 10 سال با پيگيري هاي پي در پي اعضاي  تيم تبريز و همکاري شهردار منطقه دو اين شهر موفق شديم تا مکاني را براي انجام تمرينات در اختيار داشته باشيم. اين ورزشکار جوان در ادامه افزود: در آذربايجان شرقي  حدود 35 نفر در اين رشته فعاليت دارند که مي توان گفت اين تعداد در مقايسه با شهر هاي ديگر کشور آمار بالايي محسوب مي شود و همين افراد با وجود اين که هيچ امکاناتي در اختيار نداشته اند اما به مقام هاي قابل توجهي دست يافته اند.
*استعدادهاي تريال کاران استان مورد توجه قرار نمي گيرد
عبدي با بيان اينکه رشته تريال نتوانسته جايگاه خوبي در آذربايجان شرقي به دست آورد، خاطر نشان کرد: با وجود رکابزنان برتر و علاقمندي قابل توجه به اين رشته، فرهنگ سازي متناسبي با ظرفيت هاي آن در استان صورت نگرفته و اين در حالي است که در سايرشهرها تريال يکي از محبوب ترين رشته ها براي جامعه دوچرخه سواري به شمار مي رود و مورد حمايت مردم قرار گرفته است و همين امر باعث شده که استاني مانند اصفهان در رشته دوچرخه سواري تريال به مسابقات بين المللي راه يابد. وي کمبود حمايت از سوي هيئت وچرخه سواري و نبود امکانات ورزشي در پيست اين رشته را يکي از مهمترين مشکلات دوچرخه سواران تريال در تبريز و استان عنوان و تصريح کرد: شهر هايي که در اين رشته به مسابقات بين المللي راه يافته اند مورد حمايت هئيت و اسپانسر ها قرار گرفته و سابقه چندين ساله دارند و همين امر منجر شده که تريال کاران آذربايجان شرقي با وجود استعداد و توانايي هاي بالا، از رقابت هاي بين الملي دور بمانند.
*دو چرخه سواران تريال آذربايجان شرقي نيازمند حمايت هستند
دوچرخه سوار تريال  تبريزي دغدغه اساسي ورزشکاران فعال در اين رشته را تامين هزينه_هاي سفر براي شرکت در مسابقات استاني و کشوري برشمرد و افزود: صدور مجوز از سوي هئيت و گاهي اوقت تامين هزينه هاي مسابقات و جوايز براي شرکت در اين مسابقات از اقدامات هيئت دوچرخه سواري است که تاکنون انجام داده است در حالي که براي اين که براي رسيدن ورزشکاران استان بر روي سکوهاي قهرماني مهم اين  رشته بايستي حمايت مالي از سوي هئيت صورت گيرد.  عبدي در پايان اظهار داشت: از مسئولين و اداره کل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي انتظار داريم که درصورت امکان يک پيست مجهز در اختيار اين رشته قرار دهند و از اين رشته حمايت کنند تا  دوچرخه سواران آذربايجاني بتوانند فرصت حضور در مسابقات بين المللي را داشته و به افتخاراتي که شايستگي آن را دارند، دست يابند.
*برنامه هاي ويژه اي براي دوچرخه سواري تريال و کوهستان آذربايجان شرقي داريم
موضوعات مطرح شده از سوي اين ورزشکار را بر آن داشت تا موضوع را از دبير هئيت دوچرخه سواري آذربايجان شرقي پيگيري کند و وي نيز در ارتباط با جايگاه هيئت دوچرخه_سواري تريال به  گفت: باوجود فعاليت هاي هئيت دوچرخه سواري رشته دوچرخه تريال تاکنون جايگاه خاصي را به دست نياورده است. ناصر هوشيار به عدم شناخت مردم از رشته اي با عنوان دوچرخه سواري تريال اشاره و تصريح کرد: هئيت دوچرخه سواري آذربايجان شرقي تمام اقدامات لازم را براي آشنا کردن مردم با اين رشته انجام مي دهد تا با جذب علاقه مندان زمينه توسعه و ارتقاي جايگاه اين رشته فراهم شود. وي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي دستيابي به اين هدف از سوي هئيت دوچرخه سواري نيز اظهار داشت: با همکاري اداره کل آموزش و پرورش مرحله استعداديابي اين رشته آغاز و با مشارکت شهرداري تبريز نيز مکاني براي انجام تمرين دوچرخه سواري تريال اختصاص داده شده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، دبير هئيت دوچرخه سواري آذربايجان شرقي در پايان خاطر نشان کرد: با وجود اينکه دوچرخه سواري کورسي در آذربايجان شرقي حرف اول را مي زند اما هئيت دوچرخه سواري استان براي ارتقاء سطح رشته هاي تريال و کوهستان نيز برنامه هاي ويژه اي را براي سال 96 در نظر گرفته تا آذربايجان شرقي در اين رشته ها نيز جايگاه واقعي خود را به دست آورد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دوچرخه سواري بين صخره‌هاي عون ابن علي

دوچرخه سواري بين صخره‌هاي عون ابن علي
خروج

گروه ورزشي: تريال از جذاب ترين رشته_هاي دوچرخه سواري مورد توجه نوجوانان و جوانان آذربايجان شرقي است که با وجود استعدادهاي قابل توجه، آن چنان که بايد مورد توجه و حمايت قرار نگرفته است.

دوچرخه سواري و مزاياي استفاده از آن

دوچرخه سواري و مزاياي استفاده از آن
خروج

خوشبختانه امروز با تغيير نگرش ايجاد شده و احساس نياز به داشتن زندگي سالم تر و شاداب تر, تعداد افرادي كه به ورزش كردن روي آورده اند, روز به روز, رو به افزوني است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها