عصر آذربایجان

گزارش خبر

رونق صنعت گردشگري زنجان مولفه توسعه استان

رونق صنعت گردشگري زنجان مولفه توسعه استان

1401/11/09

گروه فرهنگي: امروزه رونق صنعت گردشگري از مولفه‌هاي توسعه کشورها است که در صورت سرمايه گذاري، حمايت و از همه مهمتر مشارکت مردم به حوزه درآمدزا و موثر در پيشرفت کشور و استان تبديل مي‌شود.

گروه فرهنگي:  امروزه رونق صنعت گردشگري از مولفه‌هاي توسعه کشورها است که در صورت سرمايه گذاري، حمايت و از همه مهمتر مشارکت مردم به حوزه درآمدزا و موثر در پيشرفت کشور و استان تبديل مي‌شود.
 امروزه اهميت و جايگاه ميراث فرهنگي و کارکردهاي آن در ابعاد مختلف فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي بر کسي پوشيده نيست، به‌ واسطه همين اهميت و تأثيرات بنيادين آن است که جوامع مختلف سعي در حفظ، شناخت و شناساندن ميراث فرهنگي خود دارند.کشور ما نيز به واسط پيشينه تاريخي و فرهنگي بسيار غني، آثار و محوطه‌هاي تاريخي و فرهنگي بسياري را در خود جاي داده است که ضرورت حفاظت و پژوهش در حوزه ميراث فرهنگي را در کشور دوچندان مي‌کند.
با اين‌ حال، ميراث فرهنگي در ايران با چالش‌هاي متعددي رو به رو است، از طرفي وسعت زياد کشور، تعداد بسيار زياد محوطه‌هاي تاريخي و باستاني و تعدد عوامل و نهادهاي تأثيرگذار بر محوطه‌هاي باستاني، پايش و حفاظت از اين آثار و محوطه‌ها را به امري دشوار و هزينه‌بر بدل کرده و از ديگر سو فقدان آگاهي عمومي نسبت به اهميت و کارکردهاي ميراث فرهنگي و بي‌توجهي به آن در سياست‌گذاري‌ها موجب تخريب بسياري از محوطه‌هاي باستاني در اثر فعاليت‌هاي عمراني، توسعه کشاورزي و حفاري‌هاي غيرمجاز شده است.حفاظت مؤثر و موفق از ميراث فرهنگي نه در توان و امکانات يک سازمان يا نهاد که در گرو شکل‌گيري يک عزم ملي و جلب مشارکت و حمايت‌هاي عمومي و همچنين همکاري نهادهاي مختلف مدني و دولتي و بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي اين نهادها در امر حفاظت و پژوهش در حوزه ميراث فرهنگي است.به گفته مدير کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان،ظرفيت هاي گردشگري استان با توجه به دارا بودن ظرفيت هاي بي بديل و حتي منحصر به فرد مي تواند حرفي براي گفتن در سطح جهان داشته باشد.
در اين ميان مشارکت مردم براي سرمايه گذاري در اين صنعت و همکاري دستگاه هاي بين بخشي چشم انداز نويدبخشي را در افق آن ترسيم مي کند.خبرنگار ايرنا براي کسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه با سيدسعيد صفوي مدير کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان گفت و گو کرده و از او درباره اهميت اين بخش، اقدامات و ظرفيت هاي استاني پرسيده است.
* در خصوص اهميت حوزه کاري خود و اينکه چه تعداد اثر تاريخي در استان شناسايي شده توضيح دهيد؟
 صفوي: اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در گذشته نه چندان دور در قالب سه سازمان جداگانه و مستقل فعاليت داشت و 2 سال است با تصويب مجلس شوراي اسلامي به وزارتخانه تبديل شده و در استانها نيز اين سه حوزه در قالب يک مجموعه گرد آمده و وزارت نوپايي محسوب مي شود که ايجاد تعامل و انسجام در آن امري مهم تلقي مي شود.در واقع ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اضلاع مثلثي هستند که هر کدام از ضلع ها مهم است و بدون ديگري معنايي ندارد، در اين ميان ميراث فرهنگي از پايه هاي مهم به شمار مي رود، به جهت آنکه به گذشته و هويت ما ارتباط دارد پس لازم است حفاظت و صيانت شده و به شهروندان محله، استان، کشور و جهانيان معرفي شود. هم اکنون در استان بيش از 2 هزار اثر تاريخي شناسايي شده که نزديک به نيمي از آن با ساز و کارهاي لازم در فهرست ملي و جهاني به ثبت رسيده است.
در واقع به صورت دقيق 914 اثر در استان به ثبت رسيده که چهار کلاس آثار طبيعي، منقول، غير منقول و ميراث ناملموس را شامل مي شود که نقل ها، داستانها، آيين ها، بازي ها و غذاها و هر آنچه را که مربوط به زندگي گذشته است در بر مي گيرد.در اين راستا 10 پرونده براي ثبت جهاني آماده شده است.علاوه بر آن، اين استان اثر تاريخي ارزشمند پايگاه جهاني سلطانيه را در خود جاي داده که حدود 800 سال است گنبد فيروزه‌ايش بر آسمان مي سايد و در حال حاضر پيگير کارهايي براي مرمت، ساماندهي محوطه و پيرامون خيابان هاي اطراف آن هستيم.طي جلسه اي با قائم مقام وزير ميراث فرهنگي اقدامات خوبي در اين خصوص انجام شده و کارهاي کارشناسي در حال انجام است.
* استان زنجان به رغم آنکه آثار تاريخي فراوان و حتي اثر ملي دارد، آنگونه که بايد و شايد در جذب گردشگر موفق نبوده، علت آن چيست؟
 در حوزه گردشگري، ذهن ما با آلودگي و پالودگي صنعت عجين است درحاليکه گردشگري صنعتي تميز به شمار مي رود که سرمايه گذاري در اين بخش پايان ناپذير است و هر چقدر در آن سرمايه گذاري کنيم جا براي کار زياد دارد.بر مبناي همين عناصري که در حوزه فرهنگي وجود دارد و همچنين، موقعيت جغرافيايي و اقليم استان، پتاسيل خوبي را براي جذب گردشگران ايجاد کرده، به طوري که 10 استان از زنجان 100 تا 400 کيلومتر فاصله دارند که فرصت خوبي براي معرفي استان است.همچنين ايجاد و تکميل زيرساخت ها از قبيل 2 خطه شدن راه آهن، آزادراه ها و رونق دوباره فرودگاه زنجان مي تواند جهشي را در اين بخش و براي استان فراهم کند و مي توانيم اين بخش را به ايرانيان معرفي کنيم.يکي از ملزومات رونق گردشگري علاوه بر ايجاد زير ساخت ها و تاسيسات که دولت به آن توجه دارد در دستورهاي ويژه اي است که در سندي از سوي رييس جمهور به وزارت ميراث فرهنگي و استان ها ابلاغ شده که از اهميت اين حوزه حکايت دارد.متاسفانه در معرفي ظرفيت هاي استان زنجان در حوزه گردشگري کار زيادي نشده است و بايد توجه داشت فعاليت در اين بخش و رونق بخشي آن صرفا بر عهده يک دستگاه اجرايي نيست به عنوان مثال در حوزه خدمات ستاد سفر بيش از 20 دستگاه عضويت دارد و اين مهم، يک امر بين بخشي بوده و بدون حضور دستگاه هاي ديگر کار ناتمام است.
* با توجه به نقش و مشارکت مردم در حوزه گردشگري آيا صدور مجوزها تسهيل شده است؟
هر فردي بخواهد در حوزه گردشگري فعاليت داشته باشد، در صدور مجوزهاي لازم با رعايت قوانيني که وجود دارد، کمک حال او هستيم و تسهيلاتي نيز اعطا مي کنيم حتي در نهايت براي رونق و تبلغ آن نيز مساعدت مي کنيم که اين کار در حال شکل گرفتن است.به عنوان مثال در کنار گنبد سلطانيه سوغاتي ها، صنايع دستي، اقامتگاه هاي کوچک و بزرگ توسط مردم ايجاد شده که اين مهم پويايي، رونق و توسعه گردشگري را به دنبال دارد و اين کارها بر عهده دولت نيست و مردم بازيگران اصلي آن هستند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،براي رونق گردشگري در استان به برخي تاسيسات نياز است به عنوان مثال هتل پنج ستاره براي برگزاري رويدادهاي بزرگ بين المللي يکي از ملزومات مي باشد که در اين خصوص نيز موافقت اصولي اوليه صادر شده است.
تسهيل و تسريع سرمايه گذاري در اين حوزه مي تواند افق بهتري را فراهم کند و در اين زمينه بايد مسوولان استاني ياريگر ما باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها