عصر آذربایجان

گزارش خبر

فروش نان خارج از شبکه توزيع توسط برخي نانوايان در زنجان

فروش نان خارج از شبکه توزيع توسط برخي نانوايان در زنجان

1402/03/07

گروه اقتصادي: طرح هدفمندسازي يارانه نان، به عنوان طرحي براي اصلاح فرآيند توليد و توزيع نان قرار بود مسيرهاي قاچاق آرد و توزيع خارج از شبکه نان را محدود يا از بين ببرد. فرايندي که با همه تدابير انديشيده شده باز هم نتوانست مانع از سوداگري‌ها در اين حوزه شود.

گروه اقتصادي: طرح هدفمندسازي يارانه نان، به عنوان طرحي براي اصلاح فرآيند توليد و توزيع نان قرار بود مسيرهاي قاچاق آرد و توزيع خارج از شبکه نان را محدود يا از بين ببرد. فرايندي که با همه تدابير انديشيده شده باز هم نتوانست مانع از سوداگري‌ها در اين حوزه شود.
طي يک سال اجراي طرح هوشمندسازي يارانه نان، اين طرح با فراز و نشيب‌هاي زيادي مواجه بوده است و برخي نانوايي‌ها در روند اجراي اين طرح با ترفندهاي مختلف آرد و نان را خارج شبکه به فروش رسانند و به عبارت ديگر به قاچاق آرد پرداختند ولي نانواياني که در قبل از اجراي طرح براساس قائده به پخت و فروش نان مي‌پرداختند به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.
چونه هاي کم، نان‌هاي بي کيفيت و بالاتر از نرخ اعلام شده از سوي متوليان امر، توسط برخي نانوايي‌ها باعث نارضايتي شهروندان ايجاد صف‌هاي طولاني در نانوايي‌هاي شده که نان باکيفيت با قيمت مصوب به شهروندان عرضه مي‌کنند، شده است.
طرح هدفمندسازي يارانه نان براي نخستين بار در کشور ارديبهشت ماه سال گذشته با تجهيز نانوايي‌هاي زنجان به کارتخوان‌هاي هوشمند به صورت آزمايشي در اين استان آغاز شد و تا به امروز فراز و فرود و مشکلات زيادي را پشت سر گذاشته است تا به اهداف و چشم انداز مورد نظر دست يابد.ارديبهشت ماه سال گذشته با حذف ارز ترجيحي چهار هزار و 200 توماني، قيمت تعدادي از اقلام اساسي به نرخ جديد اعلام شد اما با تدابير اتخاذ شده قيمت نان به عنوان قوت غالب مردم ثابت ماند.
تخلفات صورت گرفته در زنجيره توليد آرد تا مصرف، عرضه خارج از شبکه و قاچاق اين محصول راهبردي موجب شد تا مسئولان به دنبال روش‌هايي براي پيشگيري از اين تخلفات در حوزه آرد و نان باشند که هوشمندسازي يارانه‌هاي مربوط به آن از مهمترين تصميمات اجرايي در اين زمينه بود.
شناورسازي سهميه آرد، پرده از تخلف 400 تني برخي نانوايي‌هاي زنجان برداشت
مديرکل غله و خدمات بازرگاني استان زنجان با بيان اينکه از هفتم اسفندماه مرحله سوم طرح هوشمندسازي و يا به نوعي شناورسازي سهميه آرد ابلاغ شد، مي‌گويد: بر اساس عملکرد واحد نانوايي که از طريق وزارت امور اقتصادي و دارايي رصد، کنترل و پايش مي‌شود، سهميه آرد در صورت صحت عملکرد واحد نانوايي 10 درصد افزايش و در صورت تخلف و يا نداشتن صحت عملکرد، اين سهميه 10 درصد کاهش پيدا مي‌کند.
ولي‌الله زماني ، با يادآوري اينکه از زمان آغاز طرح شناورسازي سهميه تا به امروز نزديک به 300 الي 400 تن سهميه آرد نانوايي‌هايي استان کاهش پيدا کرده است، اظهار مي‌کند: بررسي‌هاي انجام شده توسط مجري و متولي طرح، حاکي از اين مقدار کاهش سهميه آرد نانوايي‌ها در سطح استان دارد.وي با اشاره به اينکه قبل از اجراي مرحله سوم اين طرح، نسبت به تأمين آرد فوق‌العاده از تهران اقدام و در مقاطعي که شاهد بروز مشکلي بوديم، ورود پيدا کرده و بعد از هماهنگي با کارگروه مربوطه نسبت به ايجاد شيفت در واحدهاي نانوايي اقدام کرديم، تصريح مي‌کند: در 17 مرحله قبل از آغاز طرح شناورسازي سهميه آرد، اقدام به دو شيفته کردن واحدهاي نانوايي در سطح استان کرديم اما بعد از اجراي اين طرح ديگر دخل و تصرفي در اين قضيه نداشته و ورود پيدا نکرديم.اين مسئول با بيان اينکه بعد از اجراي اين طرح (? اسفندماه) کم‌کم وارد ايام عيد نوروز و همزمان با آن ماه مبارک رمضان شديم، مي‌افزايد: بيشترين ذائقه مردم در اين ماه عزيز به سمت نان سنگک و بربري است، لذا همه مباحث در خصوص وضعيت نان در اين ايام مربوط به اين دو نوع نان بود، هر چند با توجه به اينکه از آرد مکشوفه بهره‌مند بوديم، در اين زمينه نيز ورود پيدا کرده و به واحدهاي نانوايي بربري و سنگک، روزانه يک کيسه آرد اضافه کرديم تا در ماه مبارک رمضان مشکلي به لحاظ تأمين نان شهروندان به وجود نيايد که خوشبختانه با اين اقدام هيچ‌گونه مشکلي در اين خصوص به وجود نيامد.
زماني با اشاره به اينکه بعد از ماه مبارک رمضان، ذائقه مردم در حوزه نان کم‌کم به روند عادي خود بازگشت و شاهد استقبال مردم از نان لواش نيز بوديم، ادامه مي‌دهد: با توجه به کاهش سهميه آرد و نيز عملکرد نامتعارف واحدهاي نانوايي، شاهد بروز مشکلاتي در اين زمينه در سطح شهر بوديم که نمونه بارز آن شلوغي صف‌هاي نان در برخي از نانوايي‌ها بود که با هماهنگي معاونت اقتصادي استانداري زنجان، مقرر شد از 13 ارديبهشت‌ماه امسال بحث بازرسي از واحدهاي نانوايي به واسطه تأمين نيروي انساني از سوي ساير دستگاه‌ها توسط اين اداره‌کل انجام شود تا شرايط به حالت عادي بازگردد.مديرکل غله و خدمات بازرگاني استان زنجان در ادامه با اشاره به خريد 100 تن سهميه آرد از تهران و توزيع آن بين 40 واحد نانوايي که در مرکز اصلي شهر واقع شده بود، ابراز مي‌کند: اين امر باعث شد تا ساعات کاري اين واحدهاي نانوايي را تا ساعت 16 افزايش دهيم که اين اقدام با هماهنگي کارگروه آرد و نان استان و به صورت خودجوش انجام شد که خوشبختانه امروز وضعيت نسبت به روزهاي گذشته رو به بهبودي است.
زماني با تاکيد بر اينکه معتقديم مشکل در اين زمينه به طور کامل مرتفع نشده است، عنوان مي‌کند: اين بدان خاطر است که نتايج و بررسي‌هاي به عمل آمده حاکي از آن است که نان در حال خروج از چرخه اصلي خود بوده و در خارج از شبکه عرضه مي‌شود و اين نتايج به دست آمده حاصل دو هفته رصد شبانه‌روزي بازرسان و همکاران است.
طرح هدفمندسازي يارانه نان موفق نبوده است
در اين ميان رئيس اتحاديه نانوايان استان زنجان معتقد است: طرح هدفمندسازي يارانه نان موفق نبوده و فقط به نفع دولت است و موجب نارضايتي مردم و ضرر نانوايان شده است.مهدي بيات در خصوص طرح هدفمندسازي يارانه نان اظهار مي‌کند: اين طرح در استان زنجان نيز مثل ساير استان‌هاي کشور در حال اجرا است و قرار بود با اجراي آن کيفيت نان افزايش يابد، پخت نان در نانوايي‌ها بيشتر و مديريت شود و مردم در صف نايستند اما هيچ‌کدام از اهداف ان محقق نشده است.
وي با اشاره به اينکه هر 3 عدد بربري وزني معادل يک کيلو و 200 گرم دارد، ابراز مي‌کند: هر کيلو بربري قيمتي حدود 4 هزار تومان دارد در حالي که ضايعات نان کيلويي 7 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
رئيس اتحاديه نانوايان استان زنجان مي‌گويد: بعد از اجراي طرح هدفمندسازي يارانه نان درآمد نانوايي‌ها و کارکنان آن‌ها نصف يا کمتر شده و نانوا با پخت دو کيسه آرد مي‌تواند يک کيلو گوشت بخرد و اين موضوع انگيزه آن‌ها براي ارتقاي کيفيت نان را کاهش داده است.
وي با اشاره به اينکه دولت 30 درصد هزينه‌هاي نانوايي را به عنوان يارانه پرداخت مي‌کند، تصريح کرد: کسي که درآمد زير يک ميليون تومان دارد، 30 درصد آن مبلغ چشمگيري نيست و هزينه‌هاي نانوايي با اين مبالغ جبران نمي‌شود.بيات با بيان اينکه سود فروش آرد خام از پخت نان بيشتر است، خاطرنشان مي‌کند: بايد اصلاح قيمت‌ها منجر به اين شود که نانوا تمايلي به فروش آرد خام نداشته باشد، البته تخلفاتي در توزيع آرد خارج از شبکه وجود دارد اما آماري از آن‌ها در دست نيست و در اين مورد مراجع ذي‌ربط بايد پاسخگو باشند.
310 تن از سهميه آرد نانوايي‌ها کم شده است
وي در مورد کمبود نانوايي‌ها در سطح شهر اظهار مي‌کند: افزايش تعداد نانوايي‌ها اگر تدبير و مديريت داشته باشد، براي خدمت‌رساني به مردم بهتر است و از طرف ديگر براي ساير نانواها رقيب محسوب مي‌شود و ممکن است به کاهش سهميه نانوايي‌ها يا کمبود کارگر منجر شود.
رئيس اتحاديه نانوايان استان زنجان طرح هدفمندسازي يارانه نان را طرحي ناموفق خوانده و مي‌گويد: چيزي که قبل از اجراي طرح به نانوايان معرفي شده بود مورد اجرا قرار نگرفت و قرار بود با ساماندهي وضعيت، کار به نفع مردم، نانوا و هم دولت انجام شود.وي با اشاره به اينکه حدود 310 تن از سهميه آرد نانوايي‌ها کم شده است، ادامه مي‌دهد: اجراي اين طرح در حال حاضر فقط به نفع دولت است و نانواها متضرر شدند و جوابگوي نياز مردم نيست و صف‌ها را طولاني کرده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،برخي نانوايان براي هر وضعيتي راهکاري براي فرار از قانون و فروش خارج از شبکه توزيع دارند. کساني که تنها به سود چندبرابري خودشان مي‌انديشند. مسئولان اگر به دنبال دفاع از حقوق عامه مردم هستند و مي‌خواهند طرح هوشمندسازي يارانه نان دولت سيزدهم موفق شود و به عاقبت طرح‌هاي عقيم گذشته دچار نشود بايد از رابطه بازي و وارد شدن در تعارفات و چشم پوشي هاي جناحي و انتخاباتي پرهيز کنند و قاطعانه و بدون تعارف با متخلفين برخورد کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها