عصر آذربایجان

گزارش خبر

خونِ دلِ درياچه اروميه به رخسار نشست

خونِ دلِ درياچه اروميه به رخسار نشست

1396/04/25

گروه گزارش: همه‌ساله با فرا رسيدن تابستان و تغيير رنگ آب درياچه اروميه به قرمز بازار اظهارنظرهاي مختلف علمي و غيرعلمي و نيز حرف‌وحديث‌هاي فراوان حول اين موضوع داغ مي‌شود.

تابستان سال 89 اوج بحراني شدن وضعيت درياچه اروميه در پي افزايش تبخير و بالا رفتن ميزان غلظت نمک بود سالي که براي اولين بار درياچه تغيير رنگ داد و از همان سال با سرخ شدن اين تالاب اظهارنظرهاي مختلفي شکل گرفت و به‌سرعت در رسانه‌ها منتشر شد. هرچند کارشناسان محيط‌زيست بلافاصله با بررسي‌هاي دقيق اعلام کردند اين تغيير رنگ در پي توليد رنگ‌دانه‌هاي قرمزرنگ جلبک‌ها و باکتري‌هاي شور پسند است اما اعلام نظرهايي مبني بر »کشند قرمز« و مواد سمي ناشي از فاضلاب‌هاي ريخته شده به درياچه موجي از نگراني‌ها را ايجاد کرد. نکته قابل‌تأمل اينکه بر اساس اعلام مسئولان ستاد احياي درياچه اروميه در حال حاضر درياچه دوران تثبيت را طي کرده و مراحل احياي آن آغاز شده است اما اين ادعا نوک حملات منتقدان را بيش از پيش به‌سوي اين ستاد نشانه گرفته است. برخي از صاحب‌نظران اعتقاد دارند سرخ شدن درياچه اروميه گوياي کاهش آب و افزايش شوري است و اگر دوران تثبيت تمام و دوران احيا آغاز شده چرا درياچه اروميه قرمزرنگ‌تر از هر سال است؟
*سرخ شدن درياچه اروميه پديده‌اي کاملاً طبيعي است
مجري و دبير کارگروه ملي طرح نجات درياچه اروميه در پاسخ به اين سؤال منتقدان مي‌گويد: تغيير رنگ درياچه اروميه همه‌ساله در تابستان به دليل افزايش تبخير و بالا رفتن ميزان غلظت نمک روي مي‌دهد و پديده‌اي کاملاً طبيعي است. عيسي کلانتري با بيان اينکه وضعيت درياچه اروميه همچنان بحراني است مي‌افزايد: اينکه اعلام مي‌شود درياچه اروميه در دوره تثبيت قرار دارد حرف درستي است چرا که امسال در مقايسه با سال‌هاي گذشته که هر سال 40 سانتيمتر آب آن کاهش مي‌يافت وضعيت تثبيت شده است. وي با اشاره به اينکه تغيير رنگ درياچه اروميه به قرمز يک پديده طبيعي و زيست‌محيطي ناشي از افزايش غلظت نمک است ادامه مي‌دهد: هم‌اکنون اقدامات احياي درياچه اروميه ادامه دارد و اگر اين روند با موفقيت طي شود ديگر در سال‌هاي آتي با احياي درياچه اروميه شاهد تغيير رنگ درياچه نخواهيم بود. اين تناقض‌گويي و حرف و حديث‌هاي هرساله موجب شد موسسه تحقيقات علوم شيلاتي و مرکز تحقيقات آرتمياي کشور سال گذشته نتايج تحقيقات علمي خود را حول تغيير رنگ درياچه اروميه منتشر کند اما ماجرا به اينجا ختم نشد و امسال نيز با سرخ شدن درياچه اروميه دوباره همان حرف‌وحديث‌ها قوت گرفت.
*باکتري‌هاي شور پسند عامل اصلي سرخ شدن درياچه اروميه هستند
بر اساس اعلام گروه کارشناسي موسسه تحقيقات علوم شيلاتي، رنگ قرمز مايل به صورتي تا زرشکي آب درياچه اروميه به سبب باکتري‌هاي شور پسند پروکاريوت ايجاد شده است. نتايج اين تحقيقات نشان مي‌دهد: رنگ آب در همه درياچه‌ها و منابع آبي بزرگ و عميق تحت تأثير رنگ مواد محلول يا جوامع ميکروارگانيسم‌هاي موجود در آن‌ها متغير است. تغيير شرايط اقليمي و اکولوژيکي در درياچه اروميه باعث ايجاد تغيير در جمع‌ ميکروارگانيسم‌هاي آن شده است و اين امر به‌نوبه خود تغيير رنگ آب اين درياچه را در پي دارد. به گفته اين مرکز، درياچه اروميه درياچه‌اي بسته با شوري بالاتر از اشباع است که در شرايط دمايي بالا در وضعيت فعلي و کمبود اکسيژن  باکتري‌هايي نمک دوست از جنس‌هاي هالوباکتريوم و هولوکوکوس و آرکوباکترها به‌شدت تکثير پيدا کرده، به‌طوري‌که تراکم آن‌ها در اين شرايط به حدود 103 تا 105 عدد در ميلي‌ليتر آب دريا رسيده است. اين باکتري‌ها پروکاريوت هستند که رنگيزه هاي داخل سلول آن‌ها به‌صورت پراکنده در سيتوپلاسم و بدون غشاء محافظ قرارگرفته است، بنابراين به‌راحتي نور خورشيد را جذب و آن را منعکس مي‌کنند که اين امر باعث ايجاد رنگ قرمز مايل به صورتي تا زرشکي آب درياچه اروميه مي‌شود. در کنار اعلام نتايج اين تحقيقات علمي همان سال يعني سال 95 سازمان ملي هوانوردي و فضايي آمريکا (ناسا) نيز با انتشار تصوير جديدي از درياچه اروميه نسبت به تغيير رنگ درياچه اروميه واکنش نشان داد. ناسا در توضيح دليل اين تغيير رنگ از سبز به قرمز اعلام کرده است: همانند درياچه آرال (ازبکستان) درياچه شور اروميه در ايران نيز در طي دهه‌هاي گذشته رو به تحليل رفته است. هر چه اين درياچه کوچک‌تر شود، شوري آب آن نيز بيشتر خواهد شد و هر چه شورتر شود بر اثر فعاليت موجودات ميکروسکوپي داخل آن، رنگ اين درياچه به‌طور متناوب به رنگ‌هاي قرمز و نارنجي تغيير مي‌يابد.
*غلظت نمک درياچه اروميه به فوق اشباع رسيد
مديرکل حفاظت محيط‌زيست آذربايجان غربي نيز معتقد است سرخ‌رنگ شدن درياچه اروميه حالتي کاملاً طبيعي است و نتيجه فعل و انفعالات تالاب در پي گرم شدن شديد هوا، افزايش تبخير و غلظت نمک موجود است. پرويز آراسته با بيان اينکه درياچه اروميه وضعيت طبيعي ندارد و در حال سپري کردن روزهاي بحراني است مي‌گويد: هرسال با فرارسيدن فصل تابستان در پي بالا رفتن ميزان تبخير و غلطت نمک درياچه اروميه اکسيژن آب کاهش‌يافته و جلبک‌هاي زنده اين تالاب بين‌المللي براي ادامه حيات رنگيزه هاي قرمزرنگ توليد کرده و در نتيجه شاهد سرخ شدن درياچه اروميه مي‌شويم. وي مي‌افزايد: در سال‌هاي اخير بررسي و تحقيقات علمي زيادي در خصوص قرمزرنگ شدن درياچه اروميه انجام‌شده و نتايج اين تحقيقات نشان مي‌دهد جلبک شورپسند به نام »دوناليلا سالينا« که بومي درياچه است در شرايط نرمال که شوري درياچه به ميزان 150 گرم در ليتر بوده و اکسيژن کافي وجود دارد رنگيزه سبز رنگ توليد مي‌کند اما با افزايش تبخير و بالا رفتن ميزان نمک، اکسيژن آب کاهش داشته و اين جلبک براي ادامه حيات و مقاومت در برابر شوري بيش‌ازحد رنگيزه قرمز رنگ توليد مي‌کند.
*قرمز رنگ بودن درياچه اروميه براي مردم و شناگران مضر نيست
مديرکل حفاظت محيط‌زيست آذربايجان غربي با تأکيد بر اينکه سرخ رنگ شدن درياچه اروميه براي مردم و شناگران هيچ ضرري ندارد اما مي‌گويد: در پي بالا رفتن غلظت بيش‌ازحد نمک بهتر است افراد مسن و افرادي که فشارخون بالا و نيز بيماران قلبي از شنا و يا حضور زياد در آب درياچه اروميه خودداري کنند. آراسته با رد تمامي شايعات در خصوص تغيير رنگ درياچه اروميه ادامه مي‌دهد: با رخ دادن پديده قرمز رنگ شدن درياچه اروميه بازار شايعاتي چون ورود فاضلاب‌ها، مواد مضر و اينکه »کشند قرمز« موجب اين پديده شده نيز گرم مي‌شود که محيط‌زيست استان تمام اين شايعات را رد کرده و عنوان مي‌کند اين تغييرات کاملاً طبيعي و زيست‌محيطي است. وي با تأکيد بر اينکه در حال حاضر هيچ فاضلابي به درياچه اروميه سرازير نمي‌شود مي‌افزايد: بر اساس مصوبه ستاد احياي درياچه اروميه و با نظارت کامل محيط‌زيست استان هم‌اکنون پساب‌هاي تصفيه‌شده از تصفيه‌خانه‌هاي استان در راستاي احياي درياچه وارد اين تالاب مي‌شود که در اين خصوص نيز کارشناسان محيط‌زيست نظارت کامل دارند. آراسته در پاسخ به اينکه هم‌اکنون درياچه اروميه در چه وضعيتي قرار دارد؟ تأکيد کرد: بر اساس آخرين بررسي‌هاي صورت گرفته در 9 تيرماه سال جاري سطح تراز درياچه اروميه 1270.72 بوده و هر سال با گرم شدن هوا تبخير آب نيز افزايش مي‌يابد اما در سال‌هاي اخير با اقدامات ستاد احياي شاهد تثبيت وضعيت درياچه اروميه هستيم.
*تکثير جلبک و باکتري‌هاي درياچه اروميه عامل سرخ رنگ شدن هستند
رئيس پژوهشکده آرتميا و آبزي‌پروري دانشگاه اروميه نگاهي تحقيقي و علمي به پديده قرمز رنگ شدن درياچه اروميه دارد و مي‌گويد: در سال‌هاي اخير با قرمز رنگ شدن درياچه اروميه شاهد اظهارنظرهاي متفاوت و گاه بي‌پايه و اساس در خصوص اين پديده کاملاً طبيعي هستيم. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر،دکتر ناصر آق مي‌افزايد: قرمز رنگ شدن درياچه اروميه پديده‌اي کاملاً طبيعي و زيست‌محيطي است و نمونه مشابه آن در ساير درياچه‌هاي شور دنيا نيز رخ‌داده و جاي هيچ نگراني وجود ندارد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مرکز مطالعات کوهورت درياچه اروميه بزودي راه‌اندازي مي‌شود

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي در اروميه:
خروج

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي گفت: مرکز مطالعات کوهورت درياچه اروميه بزودي راه‌اندازي مي‌شود.

پرکردن چاه‌هاي آب اطراف درياچه اروميه به معني نابودسازي کشاورزي است

رئيس اتاق بازرگاني و کشاورزي اروميه:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي اروميه گفت: پر کردن 3000 چاه آب کشاورزان در اطراف درياچه اروميه پيش از اقدامات جايگزين به معني نابودسازي کشاورزي است.

شکوفايي اقتصادي با استفاده از نمک درياچه اروميه

معاون امور معادن سازمان صنعت ومعدن آذربايجان‌غربي اعلام کرد
خروج

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي گفت: چهارميليارد تن نمک در درياچه اروميه وجود دارد که بهره برداري ازين منبع عظيم مي تواند سبب شکوفايي استان شود.

رهاسازي آب سدها به درياچه از اواخر آبان آغاز مي‌شود

مجري ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي:
خروج

مجري ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌ غربي گفت: در قالب راهکارهاي 27‌گانه براي احيا رهاسازي آب سدها به درياچه اروميه از اواخر آبان آغاز مي‌شود.

173 پروژه احياي درياچه اروميه در دست اجراست

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي:
خروج

نماينده مجري ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي گفت: در حال حاضر 173 پروژه احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي و آذربايجان‌شرقي در حال اجراست، اجراي پروژه‌هاي اثربخش در اولويت است.

دولت به سرنوشت 15 ميليون حاشيه نشين درياچه اروميه بي توجه است

نماينده مردم سلماس در مجلس:
خروج

گروه خبر: نماينده مردم سلماس در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت به سرنوشت 15 ميليون نفر حاشيه نشين درياچه اروميه بي توجه است و روند فعلي تخصيص بودجه درياچه را احيا نمي‌‌کند.

اجراي عمليات نجات بخشي درياچه اروميه در 220 هزار هکتار

توسط اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي انجام مي‌شود
خروج

گروه خبر: مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي از اجراي عمليات نجات بخشي درياچه اروميه در 220 هزار هکتار از اراضي اطراف درياچه اروميه خبر داد.

تسريع در روند اجراي پروژه‌هاي درياچه اروميه نيازمند تزريق اعتبار است

نماينده مردم اروميه در مجلس:
خروج

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي گفت: تأخير در تخصيص به موقع اعتبارات احياي درياچه اروميه سبب تعطيلي و کندي سرعت پروژه‌هاي احيا شد و سرعت بخشي به روند اجراي آنها مستلزم تزريق اعتبار است.

احياي درياچه اروميه در قاب جشنواره

احياي درياچه اروميه در قاب جشنواره
خروج

دومين جشنواره فرهنگي هنري احياي درياچه اروميه در تبريز در حالي آخر هفته گذشته پايان يافت که گفته مي شود اين قبيل رويدادها بستر خوبي براي آگاهي بخشي و جلب مشارکت اجتماعات محلي اين پهنه آبي در معرض خطر محسوب مي شود. تجربه کشورهاي توسعه يافته در حوزه رفع مشکلات زيست محيطي و اجتماعي نشان مي دهد که آنان براي غلبه بر اين گونه مسائل و فائق آمدن بر مصائب و تبعات بعدي آن بيشتر بر بهره گيري از ظرفيت هاي اجتماعات محلي از طريق انجام اقدامات مشارکتي به ويژه بر بسترهاي کارهاي فرهنگي تاکيد مي کنند.

سيل دل تشنه درياچه اروميه را سير کرد

سيل دل تشنه درياچه اروميه را سير کرد
خروج

گروه گزارش: جاري شدن سيل که ناشي از تداوم بارش ها و آب شدن برف کوه ها بود سبب شد تا روند روبه رشد خشک شدن درياچه اروميه گرفته شود. به گزارش عصرآذربايجان، روزهاي گذشته شاهد بارش هاي متناوب و جاري شدن سيل در شهرهاي حاشيه درياچه اروميه بوديم که اين امر سبب شد تا درياچه اروميه که در وضعيت نامناسبي به سر مي برد و احتمال خشک شدن بخش قابل توجهي از آن را در تابستان سال جاري مي دادند، جان تازه اي به خود بگيرد. در اين ميان وارد شدن حجم بالاي آب به درياچه اروميه که ناشي از افزايش دماي هوا ذوب شدن برف ها و نزولات جوي بود، هر چند سبب بروز خسارت_هاي جاني و مالي به ساکنين حاشيه درياچه اروميه شده، ولي از روند رو به رشد خشکي درياچه اروميه جلوگيري کرد.

تبريز بيشترين آسيب را در صورت خشک شدن درياچه اروميه مي بيند

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست کشور در تبريز:
خروج

گروه خبر: رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست کشور با تاکيد بر اقدامات صورت گرفته در زمينه احياي درياچه اروميه اعلام کرد: اگر درياچه اروميه خشک شود، تبريز بيش ترين آسيب را مي بيند.

روند خشکي درياچه اروميه متوقف شده است

نماينده مردم اروميه در مجلس:
خروج

گروه خبر: نماينده مردم اروميه در مجلس با تاکيد بر توقف روند خشکي درياچه اروميه، گفت: سطح آب درياچه نسبت به دو سال گذشته 20 سانتي‌متر افزايش يافته و تا 7 سال آينده به طور کامل احيا اکولوژيک خواهد شد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها