عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرا کودک خود را لوس مي کنيم

چرا کودک خود را لوس مي کنيم

1396/07/30

اگر در حال لوس کردن فرزندتان هستيد، خيلي راحت از رفتارهاي آنها متوجه خواهيد شد. آنها در برابر شما و بزرگسالان ديگر رفتار گستاخانه‌اي خواهند داشت.

همچنين با اطرافيان خودسلطه جويانه عمل کرده و مي‌خواهند همه چيز براي آنها باشد. علاوه بر اين، کودکان لوس به شما پاسخگو نبوده و دستورات و قوانين تان را زير پا مي‌گذارند. بيشتر مواقع اگر از خريد يک اسباب بازي جديد يا هر چيز لذت بخش ديگر امتناع کنيد، با گريه  جيغ و داد و همچنين لگد زدن به زمين و در و ديوار مواجه خواهيد شد. در ضمن  هنگامي که کودکان لوس پا به دوران نوجواني مي‌گذارند، به مشکلاتي چون خود خواهي مفرط، عدم توانايي در کنترل رفتار خويش، اضطراب و افسردگي بيش از نوجوانان ديگر مستعد هستند و با بروز چنين رفتارهايي مي‌توانيد متوجه شويد که کودک‌تان را لوس کرده‌ايد. متخصصان پرورش کودکان و نوجوانان بر اين باورند که اگر والدين بيش از حد به فرزندان خود توجه کنند و همه چيز را در اختيار آنان قرار دهند، کار به جايي مي‌رسد که فرزندان شان ديگر با هيچ چيزي راضي نخواهند شد. اما اگر والدين دست از لوس کردن فرزندان خود بردارند، نه تنها کمتر از رفتارهاي کودکان خود نااميد مي‌شوند، بلکه آنها را براي برخورد مناسب با مسائل زندگي شان آگاه مي‌کنند. البته ياد دادن اينکه کودکان در آينده چگونه از پس زندگي خود برآيند بسيار سخت است. بنابراين  چاره کار چيست و از کجا بايد شروع کرد؟ در ادامه روش‌هايي ارائه شده است که با استفاده از آنها مي‌توانيد اوضاع را کنترل کنيد.
*براي خاتمه دادن به لوس کردن کودک_تان، تصميم قاطع بگيريد
بايد متعهد شويد که از لوس کردن فرزندتان دست مي‌کشيد. حتي اگر اين کار را نصفه و نيمه هم اجرا کنيد، بهتر از هيچ است. تجربه نشان مي‌دهد که هرگاه والدين در انجام ماموريت جديد خود، مصمم باشند، روند بهبود رفتاري در کودکان شان تسريع مي‌يابد. مثلا روي کودک 10 ساله اي که از بدو تولد لوس شده، نيازي نيست 10 سال کار معکوس صورت گيرد تا رفتارش اصلاح شود. زيرا، کودکان باهوش بوده و دوست دارند که در مسير درست قرار بگيرند؛ بنابراين  بهبود رفتار آنها زياد طول نخواهد کشيد.
*تهديدهاي توخالي را با دستورالعمل‌هاي شفاف، کوتاه و آرام عوض کنيد
زماني که والدين مدام کودکان در حال گريه خود را با الفاظي مثل »بس کن! اين ديگه آخرين باره!« تهديد مي‌کنند، در واقع به آنها ياد مي‌دهند که والدين خود را ناديده بگيرند. زيرا کودکان مي‌دانند که بعد از کلي نق زدن و اهميت ندادن به حرف پدر و مادر، سرانجام به خواسته خويش مي‌رسند. توصيه روانشناسان به والدين در اينگونه مواقع، گفتن جمله »منظورت از انجام اين کارها چيست؟« به فرزندشان مي‌باشد. اين جمله موثر بوده و باعث مي‌شود که در ادامه، والدين مجبور به داد و فرياد زدن بر سر کودکان خويش  نشوند. علاوه بر اين، سر مسائل معمول مانند مسواک زدن، خاتمه دادن به بازي رايانه‌اي و يا رفتن به رختخواب، به هيچ وجه درگير توضيح اضافي و يا چانه زني بي‌انتها با کودکان خود نشويد. زيرا  فرزندان شما به اندازه کافي باهوش هستند که اهميت بهداشت فردي و يا سر موقع خوابيدن را بفهمند؛ بنابراين، نيازي نيست که اين موارد را هزاران بار براي آنها يادآوري کنيد.
*نظم دايمي ايجاد کنيد و عواقب آن را توضيح دهيد
»دوصد گفته چون نيم کردار نيست.« بنابراين  به صحبت کردن غير موثر خاتمه داده و پيامدهاي سفت و سختي را بنا کنيد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از سلامت نيوز، مثلا اگر کودک شما در مسواک زدن اهمال مي‌کند، به جاي تهديد کردن، خوردن شکر و شيريني‌هاي مورد علاقه وي را به مدت يک روز ممنوع کنيد. يا مثلا اگر اسباب‌بازي‌هايش را جمع نمي کند  چند روزي آنها را دور از دسترس فرزند خود قرار دهيد. احتمالا کودک‌تان گريه و زاري خواهد کرد، اما نبايد با او با خشم و غضب برخورد کنيد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

چرا کودک خود را لوس مي کنيم

چرا کودک خود را لوس مي کنيم
خروج

اگر در حال لوس کردن فرزندتان هستيد، خيلي راحت از رفتارهاي آنها متوجه خواهيد شد. آنها در برابر شما و بزرگسالان ديگر رفتار گستاخانه‌اي خواهند داشت.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها