عصر آذربایجان

گزارش خبر

توسعه گردشگري روستايي

توسعه گردشگري روستايي

1396/09/05

گروه سيري در استان ها: روستاهاي هدف گردشگري و سرمايه گذاري در اين بخش نقش موثري در توسعه اقتصادي و جذب بيشتر گردشگران دارد و در اين ميان استان زنجان نيز به لحاظ برخورداري از اين نوع روستا موقعيت مناسبي براي جذب گردشگران داخلي و خارجي در کشور دارد.

امروزه صنعت گردشگري بويژه گردشگري داخلي جايگاه ويژه اي در اقتصاد کشورها دارد و نقش اثر گذار آن در تمامي ابعاد و ارتقاي ساختار هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بر کسي پوشيده نيست. حجم مبادلات بالاي بين المللي گردشگري و اختصاص سهم عمده اي از منابع کشورها به اين امر مهم بيانگر توجه دست اندرکاران به امر سرمايه گذاري در اين بخش است. در اين راستا توسعه گردشگري در روستاهاي هدف گردشگري مي تواند به توزيع عادلانه ثروت، ايجاد مشاغل و توسعه پايدار، حفظ منابع طبيعي، ايجاد اشتغال در بخشهاي صنايع دستي و از همه مهمتر اشتغالزايي زنان منجر شود.
بر اساس اعلام مسئولان زنجان، هم اکنون 341 هزار نفر جمعيت روستايي در 920 روستاي استان ساکن هستند و با آنکه در ساليها 90 تا 95، 24 هزار نفر از جمعيت روستايي اين استان کاسه شده اما ظرفيت هاي بي بديل روستاهاي هدف گردشگري نشان از توسعه اين بخش داشته و در اين ميان وجود موانعي انجام اقدامات اساسي را قدري دشوار کرده است. مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري زنجان در ارتباط با ظرفيت هاي روستاهاي گردشگري استان گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقده بين بنياد مسکن انقلاب اسلامي و اداره کل ميراث فرهنگي صنايع دستي ،گردشگري اين استان وظايف هر کدام در ارتباط با روستاهاي هدف گردشگري اعلام شده و در واقع نسبت به شناسايي و طرح ها اقدام مي_کنند. علي محمودي افزود: به عنوان مثال روستاي درسجين ابهر به عنوان روستاي هدف گردشگري، داراي بافت با ارزش بوده و عمليات بهسازي آن با توجه به حريم اعلام شده آن از سوي ميراث فرهنگي توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان در سال گذشته به پايان رسيد و تاکنون به جذب بيشتر گردشگران منجر شده است. وي اظهار کرد: براين اساس روستاي قلعه زنجان توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان  به عنوان روستاي بافت با ارزش شناسايي شده که طرح مورد نيز با همکاري اين ارگان در حال تهيه بوده که عمليات اجرايي ان نيز از سال آينده آغاز خواهد شد. مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري زنجان ادامه داد: مطالعات اوليه نشان مي دهد روستاهايي داراي ظرفيت گردشگري در مناطق مختلف استان شناسايي شده که سرمايه گذاري روز افزون مي تواند به رونق اين بخش و جذب گردشگران داخلي و خارجي منتهي شود. وي بيان کرد: روستاهاي بهستان در ماهنشان، روستاهاي شيت و وليدر در طارم  خوئين و گلابر در ايجرود، روستاهاي درسجين و قروه در شهرستان ابهر ، روستاي وير در سلطانيه و روستاهاي هدف ماري، شيلان دره و قلعه نير در شهر زنجان شناسايي شده که طرح هاي بهسازي آنها با همکاري دهياري ها و بنياد مسکن انقلاب اسلامي در حال اجراست.
محمودي افزود: در مجموع 16 روستاي هدف گردشگري در مناطق مختلف اين استان شناسايي شده که هر کدام داراي شرايط خاص آب و هوايي بوده و از معماري بومي و محلي و حتي صنايع دستي خاصي برخوردار هستند. به گفته اين مسئول، روستاهاي هدف گردشگري اين استان وقتي مي توانند پذيراي گردشگران داخلي وخارجي باشند که امکانات و زير ساخت هاي لازم آن فراهم باشد و البته تحقق اين مهم به همکاري دستگاههاي متولي امر نياز دارد. وي اظهار کرد: ايجاد واحدهاي بوم گردي از جمله امکانات اساسي در جذب گردشگران روستاهايي هدف گردشگري به شمار مي رود که اين کار با ارائه تسهيلات لازم آغار شده و حتي با مشارکت روستاييان برخي روستاهاي هدف گردشگري در حال اجراست.
مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري زنجان ، نبود زيرساخت هاي لازم از قبيل ايجاد واحدهاي اقامتي پذيرايي و آموزش را از مهمترين چالش هاي پيش رو در توسعه و رونق روستاهاي هدف گردشگري عنوان کرد و گفت که اين مهم با مشارکت بيشتر سرمايه گذاران محقق مي شود و البته در ارتباط نبايد از نقش و مشارکت مردم غافل بود. محمودي افزود: اين دفتر، طرح توسعه و معيشت اشتغال را در 33 روستا مورد توجه قرار داده که يکي از اهداف در نظرگرفته شناسايي روستاهاي مستعد و ايجاد واحدهاي اقامتي با اعطاي تسهيلات لازم بوده و اين کار از طريق کارشناسان در حال انجام است. مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان زنجان نيز ادامه داد: با برنامه ريزي هاي انجام شده در بخشهاي مختلف برنامه ششم توسعه، پنج روستاي هدف گردشگري و 2 روستاي داراي بافت با ارزش براي استان زنجان در اين بخش تصويب شده است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، سجاد صنعتي منفرد افزود: در بخش گردشگري روستايي برنامه ششم توسعه ، توجه به روستاهاي داراي قابليت گردشگري جايگاه ويژه_اي دارد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

توسعه گردشگري روستايي

توسعه گردشگري روستايي
خروج

گروه سيري در استان ها: روستاهاي هدف گردشگري و سرمايه گذاري در اين بخش نقش موثري در توسعه اقتصادي و جذب بيشتر گردشگران دارد و در اين ميان استان زنجان نيز به لحاظ برخورداري از اين نوع روستا موقعيت مناسبي براي جذب گردشگران داخلي و خارجي در کشور دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها