عصر آذربایجان

گزارش خبر

افزايش قيمت شن و ماسه پس از انتخابات رياست جمهوري

افزايش قيمت شن و ماسه پس از انتخابات رياست جمهوري

1403/05/01

گروه اقتصادي: افزايش نرخ ماسه در زنجان آن هم پس از انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري منجر به واکنش فعالان حوزه ساخت و ساز و برخي از شهروندان شده است، هر چند منتقدان افزايش قيمت ماسه از 185 هزار تومان در هر تن به 250 هزار تومان را منطقي نمي‌دانند اما مديرکل صمت استان زنجان با رد اين اظهارات مي‌گويد: تقريبا يکسال بود که هر گونه قيمت‌گذاري را به علت اجراي پروژه مسکن ملي متوقف کرده بوديم از اين رو قيمت شن و ماسه در زنجان نسبت به استان‌هاي مجاور نظير قزوين، اردبيل، گيلان، البرز و غيره پائين بود.

ليلا محمدي

گروه اقتصادي: افزايش نرخ ماسه در زنجان آن هم پس از انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري منجر به واکنش فعالان حوزه ساخت و ساز و برخي از شهروندان شده است، هر چند منتقدان افزايش قيمت ماسه از 185 هزار تومان در هر تن به 250 هزار تومان را منطقي نمي‌دانند اما مديرکل صمت استان زنجان با رد اين اظهارات مي‌گويد: تقريبا يکسال بود که هر گونه قيمت‌گذاري را به علت اجراي پروژه مسکن ملي متوقف کرده بوديم از اين رو قيمت شن و ماسه در زنجان نسبت به استان‌هاي مجاور نظير قزوين، اردبيل، گيلان، البرز و غيره پائين بود.
در افزايش نرخ قيمت ماسه که چند روز پيش مجوز آن صادر شد؛ با قيمت هر تن ماسه 220 هزار موافقت شد که البته در مقايسه با استان‌هاي همجوار نيز رقم پائيني است! موافقت با افزايش نرخ ماسه آن هم بعد از انتخابات رياست جمهوري منجر به واکنش مردم و فعالان حوزه ساخت و ساز در زنجان شده است. هر چند مسئولان صمت استان تاکيد دارند که اين مجوز ارتباطي با مسائل سياسي ندارد اما برخي از فعالان مسکن از مسئولان مي‌پرسند: در شرايطي که نه افزايش نرخ دلار داريم نه تقاضا براي ماسه زياد شده نه افزايش قيمت آهن آلات در بازار هست، چرا بايد نرخ ماسه افزايش يابد؟ آن هم در اواسط سال و بعد از اعلام نتايج رياست جمهوري؟
سه مورد از مصالح پرمصرف در صنعت ساختمان، شن و ماسه، سيمان و بتن هستند. شن و ماسه و سيمان از ابتدايي‌ترين مرحله ساخت تا آخرين مرحله کاربرد دارند و چون از آن‌ها در توليد بتن هم استفاده مي‌شود، نوسانات قيمت آن‌ها بر قيمت بتن نيز تأثير مي‌گذارد.
به گفته فعالان حوزه ساخت و ساز  به طور متوسط در کشور از اواخر سال 1401 تا اسفندماه 1402، نشان مي‌دهد که قيمت شن و ماسه به جز در دو مرحله، تغييرات آن‌چناني نداشته است. قيمت سيمان به طور هفتگي دچار نوسان مي‌شده، اما تلرانس تغييرات آن تنها در تابستان بالا بوده است. و در نهايت، قيمت بتن آماده هم متاثر از قيمت ماسه و سيمان تنها يک بار افزايش چشمگير داشته است.
تغييرات قيمت شن و ماسه
 تغييرات قيمت شن و ماسه معمولا درون استاني است و ممکن است قيمت آن‌ها عليرغم ثابت بودن در ساير استان‌ها، در يک استان دچار تغيير شود. البته عواملي هم هستند که به طور کلي بر قيمت شن و ماسه در کل کشور تأثير بگذارند. عناصر اصلي سازنده بتن، ماسه و سيمان هستند. و همان‌طور که تغييرات قيمتي که در بازار سيمان و شن و ماسه در سال 1402 اتفاق افتاد، هر دو باعث تغيير قيمت بتن آماده شدند، مي‌توان گفته که هرگونه نوسان قيمتي براي اين دو مصالح، متعاقبا منجر به نوسان قيمت بتن آماده خواهد شد.
چرا آقايان در اواسط سال يادشان افتاده که ماسه را گران کنند؟
 موضوعي که يکي از فعالان ساخت و ساز در زنجان نسبت به آن واکنش نشان داده مي‌گويد: به نظر مي‌رسد مسئولان استان زنجان پيش از اينکه همه چيز را سر تورم و گراني بياندازند صراحتا اعلام کنند که تصميمات و برنامه‌شان چقدر سبب شده که بازار ماسه در زنجان نرخ‌هاي بالا را تجربه کند وقتي که نه افزايش نرخ دلار داريم نه تقاضا براي خريد ماسه زياد شده نه افزايش قيمت آهن آلات داريم! بهتر نيست مسئولان علت افزايش قيمت ماسه را تشريح کنند؟
اين فعال حوزه ساخت و ساز مي‌گويد: مسئولان ذيربط مجوز افزايش قيمت ماسه را داده‌اند به اين شکل که ماسه زنجانرود با احتساب هزينه‌هاي سربار نظير کرايه تحويل زنجان تا حالا دو ميليون و پانصد هزار تومان بود اما بعد از مجوز گراني؛ ماسه قيمت ماسه به سه ميليون و پانصد تومان رسيده است! چه اهدافي پشت سر گراني ماسه وجوددارد؟
قيمت هر تن ماسه در زنجان نسبت به کشور؛ پائين است
مجيد گلشني‌منفرد، مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نيز در اين رابطه ميانگين قيمت ماسه در کل کشور بدون ارزش افزوده را 230 هزار و 400 تومان اعلام و عنوان مي‌کند: قيمت هر تن ماسه در زنجان 220هزار تومان بدون ارزش افزوده است که در مقايسه با استان‌هاي همجوار کمترين قيمت را داراست.
طبق آخرين نرخ شن و ماسه استاندارد در سال 1403 البته «با لحاظ 10 درصد ارزش افزوده» نرخ ماسه شسته، مخلوط نخودي و بادامي، ماسه ملاتي به ترتيب در تهران، اردبيل، کرمانشاه، کردستان به ترتيب 280 هزار و 500، 220 هزار، 165 هزار تومان و 247 هزار و 500، 247 هزار و 500، 247 هزار و 500 و 2 ميليون و 618 هزار و 550، 248 هزار و 193، 2 ميليون و 618 هزار و 550 و 259 هزار و 875، 254 هزار و 375، 259 هزار و 875 تومان بوده است.
تاريخ اعلام قيمت در تهران، اردبيل، کرمانشاه و کردستان نيز به ترتيب 16 ارديبهشت، 8 ارديبهشت، 12 ارديبهشت و 11 فروردين امسال بوده است.لازم به ذکر است؛ استان قزوين 15 خرداد ماه 1403 نرخ اعلامي ماسه شسته را 269 هزار و 500 تومان و مازندران در خردادماه امسال نرخ آن را 247 هزار و 500 تومان اعلام کرد.با اين وجود يکي از فعالان حوزه مسکن مي‌گويد: تا چند ماه پيش هر تن ماسه را به قيمت حدود 185 تومان تهيه مي‌کردم اما اخير با افزايش بيش از 30 درصدي اين کالا را به قيمت 250 هزار تومان خريداري مي‌کنم که البته با احتساب هزينه حمل، هر تن 320 تا 330 هزار تومان مي‌شود.
مجيد گلشني‌منفرد، مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان مي‌گويد: شن و ماسه جزو گروه‌ کالايي است که قيمت آن توسط انجمن مربوطه آن اعلام مي‌شود اما با توجه به اينکه هر گونه تغيير قيمتي در ساخت و ساز تاثير مستقيم و مسکن دارد به علت همکاري، انجمن هر گونه تغيير قيمت اعلامي را به تائيد صمت مي‌رساند وگرنه اين روال مورد تاکيد قانون نبوده و نيست.
مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به انتقاداتي مبني بر «چرا نرخ ماسه به جاي اوايل سال در اواسط سال اعلام شده است آيا اين دستور ارتباطي به پايان دولت سيزدهم و تشديد نابساماني در بازار مسکن با به روي کار آمدن دولت چهاردهم دارد؟ مي‌گويد: قيمت‌گذاري برخي از کالاها توسط اتحاديه‌ها از جمله قاليشويي‌ها در فصل زمستان اعلام مي‌شد، که به کليه اتحاديه‌ها و انجمن‌ها اعلام شد که نرخ‌گذاري‌ها را در ابتداي سال و بهار هر سال اعلام کنند و تا پايان سال نيز به نرخ اعلامي؛ بازار اداره شود. به شخصه با نرخ‌گذاري دستوري مخالفم، البته برخي از رسته‌ها که قيمت‌گذاري در آن‌ها مشکلاتي را ايجاد کرده است؛ نرخ مشخص اعلام شود با اين اوصاف به علت اينکه آفت قيمت گذاري دستوري زياد است و گاها کارشناسي‌شده نيست و کاهش کيفيت در نبود رقابتي بودن بازار؛ به دنبال قيمت گذاري دستوري نيستيم.مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه مي‌دهد: شن و ماسه در ساخت و ساز و مسکن براي ما اهميت دارد؛ انجمن مربوطه قيمت مدنظر را احصا و در کميسيون نظارت جهت بررسي بيشتر اعلام مي‌کند. تقريبا يکسال بود که هر گونه قيمت‌گذاري را به علت اجراي پروژه مسکن ملي متوقف کرده بوديم از اين رو قيمت شن و ماسه در زنجان نسبت به استان‌هاي مجاور نظير قزوين، اردبيل، گيلان، البرز و غيره پائين بود. در اين راستا قيمت گذاري را اصلاح و پائين‌ترين نرخ را اعلام کرديم.
البته ناگفته نماند که چه بازار مسکن و چه بازار مصالح تحت تاثير عوامل بسياري قرار دارند که تا حدي پيش‌بيني قيمت آن‌ها را غيرممکن مي‌سازند. عوامل اقتصادي و سياسي مختلف، از جمله فشار تحريم‌ها، نرخ ارز و تورم به طور مستقيم و غيرمستقيم بر قيمت مصالح تأثيرگذارند. در چنين شرايطي، اقدام راهبردي براي خريد مصالح ساختماني با بهترين قيمت، پيدا کردن بازارهايي است که سياست‌گذاري آن‌ها در راستاي کنترل قيمت‌ها و عرضه با کمترين سود است.
با توجه به اينکه زنجان يکي از استان‌هاي پيشگام در اجراي پروژه مسکن ملي است برخي از شهروندان نيز با افزايش نرخ ماسه نگران شده و اميدوارند تا دولت چهاردهم بتواند به دور از حواشي بازار مسکن را به ثبات برساند.
مجيد گلشني‌منفرد، مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در پاسخ به اينکه چرا ماسه در زنجان پس از انتخابات افزايش يافت؟ آيا اين موضوع ارتباطي به پيشگام بودن زنجان در پروژه مسکن ملي در سطح کشور و شيطنت برخي دارد؟ عنوان مي‌کند: قبل از انتخابات اين روند اجرا مي‌شد. تقريبا بعد از شهادت سيدابراهيم رئيسي (رئيس دولت سيزدهم)، اقدامات‌کارشناسي شروع شده بود. انجمن مربوطه نيز ارديبهشت‌ماه 1403 نامه ، صمت استان زنجان نيز روند مربوط به اخذ استعلام و بررسي را در پيش گرفته بود اما با آغاز انتخابات رياست جمهوري، گفته شد که روند تا اعلام نتيجه رياست جمهوري متوقف شود از اين رو نزديک به 2 هفته دست نگه داشتيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از صداي زنجان،مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هر گونه اخلال در بازار مسکن به بهانه گراني ماسه از سوي برخي مديران فعلي را در حد ادعا و حرف دانسته و اضافه کرد: به شخصه چه مدير باشم چه نباشيم، خود را موظف به انجام وظيفه مي‌دانم. چرا بايد به همشهري خود خيانت کنم؟ تا وقتي عهده‌دار وظيفه‌ام، امور محوله را به پيش خواهم برد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع