عصر آذربایجان

گزارش خبر

معتاد نجات‌يافته: با اعتياد زندگي‌ام را به تباهي کشاندم//

پهن‌بودن دام مواد مخدر براي جوانان

1396/09/19

گروه اجتماعي: اعتياد کلمه اي که شايد اين روزها هر جواني پس از شنيدن آن ابتدا فرد معتاد را مورد ملامت قرار دهد اما در صورت نبود مراقبت ها و آموزش هاي لازم در اين خصوص بعدها ممکن است خود او گرفتار اين دام شده و زندگي سالمش را به سياهي و تباهي بکشاند.

کشور ما به دليل موقعيت جغرافيايي مورد هجمه کشورهاي همسايه قرار مي‌گيرد و هر روز نام يک ماده مخدر جديد به گوش هموطنان مي‌خورد.
تا چندي پيش مردم ما درگير مواد مخدر سنتي بودند اما اکنون مواد مخدر صنعتي جايگزين مواد سنتي شده و به دليل عوارض ناشناخته و اغواکننده در بين جوانان رواج پيدا کرده‌اند.
مواد مخدر جديد عوارض و اثرات جبران‌ناپذيري دارند که گاهي با مصرف چندباره فرد را به نابودي و مرگ مي‌کشاند.
مصرف مواد مخدر به‌ويژه در جوانان يکي از نگراني‌هاي جدي والدين محسوب مي‌شود، بررسي نشان مي‌دهد که درصد بالايي از مردم  اعتياد و گرايش به مواد مخدر را مهم‌ترين عامل تهديد‌کننده رفاه، امنيت اجتماعي و سلامت فردي مي‌دانند.
کشور ما به دليل شرايط خاص اجتماعي مانند جوان بودن جمعيت و بالا‌بودن آمار بيکاري و موقعيت جغرافيايي و همسايگي با پاکستان و افغانستان با مشکل مصرف مواد مخدر دست به گريبان است.
اين دست به گريبان بودن دور از آذربايجان‌غربي نمانده و جوانان و نوجوانان را دچار اين مشکل کرده است.
اما جوانان به دليل داشتن ويژگي‌هايي چون استقلال‌طلبي، کنجاوي، هيجان‌خواهي، پيروي از گروه هم‌سالان بيشتر در معرض خطر مصرف مواد هستند و جزو آسيب‌پذير‌ترين گروه‌هاي سني به شمار مي‌روند، از اين رو يکي از دستاورد‌هاي مهم پيشگيري از اعتياد آگاه‌بودن مردم از خطرات و مضرات مصرف آن و نشانه‌هاي اعتياد در نوجوانان و جوان‌ها است که خانواده‌ها با آگاهي از آن بتوانند در کمترين فرصت نسبت به بازيابي سلامت فرزندانشان اقدام کنند.
شنيدن اين خبر که جواني از اطرافيان در سياه‌چاله مواد مخدر گرفتار شده دل هر شنونده‌اي را به درد مي‌آورد، جوانان کم سن و سالي که با مصرف مواد مخدر دچار ايست قلبي شده و خانواده خود به‌خصوص پدر و مادرشان را داغدار مي‌کنند.
اين روزها ديگر مواد مخدر سنتي جاي خود را به مواد مخدر صنعتي داده‌اند و باعث بروز مشکلاتي بسيار فاجعه‌آميز و نگران‌کننده شده‌اند.
اين روزها جوانان علاوه بر مواد مخدر صنعتي همچون شيشه، معتاد به اتفاقي به نام قليان شده‌اند.
در هر گوشه و کنار شهر وارد هر قليان‌سرايي که مي‌شويم تنها چيزي که بيشتر از همه چشمانمان را آزار مي‌دهد وجود جوانان در سنين مختلف و در برخي اوقات نيز زنان و دختران است.
قليان‌کشي، پديده فعلي جامعه ما نيست، سال‌ها در ميان اقشار مختلف جامعه ايراني بوده و از آن به‌عنوان وسيله‌اي براي تفنن و سرگرمي ياد مي‌شد.
در تاريخچه مصرف قليان در ايران، اصلي‌ترين قشري که قليان دامن‌گير آنان شده زناني بوده‌اند که در حاشيه شهرهاي استان‌هاي جنوبي کشور زندگي مي‌کردند.
امروزه به‌طور قطع مي‌توان قليان را به‌عنوان زمينه ساز اعتياد صنعتي جوانان عنوان کرد.
*اعتياد زندگيم را به تباهي کشاند/ فکر نمي‌کردم روزي معتاد شوم
خبرنگار اروم‌نيوز در همين زمينه به سراغ يکي از معتادان نجات‌يافته از مواد مخدر رفت.
اين معتاد به مدت 6 سال در دام اعتياد گرفتار بوده است. وي ابتدا در دام مواد مخدر سنتي بوده و بعدها به اظهار وي اين مواد براي او تکراري مي‌شود و رو به مواد مخدر صنعتي مي‌آورد تا هم پيش هم‌سالان خودي نشان دهد و هم احتياجات خماري خود را رفع کند.
اما غافل از اينکه اين اشتباه او را از چاله‌اي بيرون آورده و درون چاهي عميق انداخته است.
اين معتاد نجات يافته، اظهار داشت: در واقع معتاد فردي بيمار است که ندانسته و برخلاف ميلش به اين بيماري گرفتار مي‌شود.
وي، مي‌گويد: متاسفانه خيلي از مردم بر اساس رفتارهاي ناهنجار يک فرد معتاد که آن هم تحت‌تاثير مواد مخدر انجام مي‌دهد راجع به او قضاوت مي‌کنند.
اين فرد، عدم آگاهي را دليل اصلي گرايش جوانان به اعتياد دانست و گفت: متاسفانه باورهاي غلط نوجوانان را به‌سمت مصرف مواد مخدر سوق مي‌دهد در حالي که اگر شخصي از خسارت‌ها و آسيب‌هاي مواد مخدر مطلع باشد هرگز آلوده به مواد مخدر نمي‌شود. وي، نقش خانواده‌ها و رسانه‌ها را در آگاه‌ساختن جوانان نسبت به مضرات و خسارت‌هاي مواد مخدر بسيار موثر خواند و افزود: اگر آگاه بودم که مواد مخدر زندگيم را تباه مي‌کند و چه تبعات ناگوراي برايم به‌دنبال دارد هيچ گاه معتاد نمي‌شدم.
اين نجات يافته از دام اعتياد، به تلخي‌ها و سختي‌هاي 10 سال مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: هيچ وقت فکر نمي‌کردم روزي معتاد شوم، چون با خود مي‌گفتم هرگاه بخواهم آن را کنار مي‌گذارم اما کار به جايي رسيد که به خاطر اعتياد همه چيز خودم را کنار گذاشتم.
وي، افزود: خدا را سپاس مي‌گويم از زماني که اعتياد را ترک کرده‌ام و بهبودي برايم حاصل شده به روزهاي عادي زندگي برگشته‌ام و نگاه خانواده و جامعه که زماني نسبت به من منفي شده بود اکنون مثبت شده است.
اين معتاد بهبود يافته، گفت: من اکنون سعي در جبران خسارت‌هاي گذشته دارم و معتقدم براي هرکسي که بخواهد خود را از اهريمن اعتياد نجات دهد خواستن توانستن است. زيرا هر شروعي تولدي دوباره براي انسان است.
*نجات معتاد نجات جامعه است نه فرد
بيشتر جوانان و نوجوانان ناخواسته گرفتار دام وحشتناک اعتياد مي‌شوند و در اذهان خود بر اين باورند که اين استفاده تفريحي بوده و در هر زماني که اراده کنند مي‌توانند به راحتي اين اعتياد را کنار بگذارند.
اما غافل از اينکه غول سياه مخدر تمام وجود آنان را در احاطه خود گرفته و در صورت پيشگيري نکردن مشکلات بسياري برايشان به بار خواهد آمد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، بايد به اين باور برسيم که معتاد يک بيمار است نه يک مجرم و هرکدام از افراد جامعه موظفند در هر شرايطي به ياري اين بيماران شتافته و آنان را از گرفتاري که خود را دچار آن کرده‌اند نجات دهند و از قضاوت در مورد آن‌ها و طرد کردن نابجاي خود استعفا دهند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

معتاد نجات‌يافته: با اعتياد زندگي‌ام را به تباهي کشاندم//

پهن‌بودن دام مواد مخدر براي جوانان
خروج

گروه اجتماعي: اعتياد کلمه اي که شايد اين روزها هر جواني پس از شنيدن آن ابتدا فرد معتاد را مورد ملامت قرار دهد اما در صورت نبود مراقبت ها و آموزش هاي لازم در اين خصوص بعدها ممکن است خود او گرفتار اين دام شده و زندگي سالمش را به سياهي و تباهي بکشاند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها