عصر آذربایجان

گزارش خبر

6 نقطه قوت بارز سياست‌هاي مديريتي مسعود پزشکيان

6 نقطه قوت بارز سياست‌هاي مديريتي مسعود پزشکيان

1403/07/29

گروه سياسي: پرهيز از هيجان‌زدگي و تغييرات ناگهاني- يکي از نقاط قوت مديريتي پزشکيان، پرهيز از رويکردهاي هيجاني و عجولانه در اتخاذ تصميمات است.


کمتر از 3 ماه از آغاز به کار رسمي دولت چهاردهم مي‌گذرد و طي اين مدت، عمده انتقادات وارده بر اين دولت از سوي کارشناسان، اهل رسانه و فعالان شبکه‌هاي اجتماعي را  اين گونه مي‌توان صورت‌بندي کرد: تداوم مشکلات معيشتي مردم، عدم شفافيت در تصميم‌گيري‌ها و فقدان رويکردي جامع در حل بحران‌هاي اجتماعي مثل فيلترينگ و قانون حجاب. در کنار اين مسائل، برخي منتقدان بر اين باورند که اين دولت هنوز نتوانسته است از تجربه‌هاي موفق قبلي درس بگيرد و در برخي موارد، سياست‌ها و تصميمات اتخاذ شده به دور از واقعيت‌هاي جامعه و نيازهاي آن هستند. اينها همه در حالي است که دولت جديد هنوز در مراحل ابتدايي تشکيل و تکوين و فعاليت خود قرار دارد و شايد هنوز موعد مناسب ارزيابي کامل عملکرد آن فرا نرسيده باشد.
از همين رو، آنچه مي‌توان اکنون درباره اين دولت گفت، ناظر بر برخي برداشت‌ها و پيش‌پنداشت‌ها است که اين يادداشت سعي دارد به آنها بپردازد. واقعيت اين است که در دنياي پيچيده و پرچالش سياست امروز، برخورداري از رويکردي که همزمان به مشارکت و تحول توجه داشته باشد، امري دشوار، اما بايسته و ضروري است. در اين بين، مسعود پزشکيان، به عنوان سياستمداري کارکشته و جراحي کارآزموده، گويا سوداي آن دارد تا سياست‌هايي را پيدا و پياده کند که نه تنها پاسخگوي نيازهاي روز جامعه باشد، بلکه به بهبود کيفيت زندگي مردم و ايجاد وفاق ملي نيز  بينجامد.در اين مطلب، به ‌طور خلاصه نقاط قوت سياست‌هاي مديريتي او و تمايزهاي آن با دولت‌هاي قبلي را بررسي خواهيم کرد.
1- مديريت مشارکت‌گرا- يکي از ويژگي‌هاي بارز سياست‌هاي پزشکيان - که بسآمد بالايي در سخنان وي دارد - توجه به مشارکت عمومي و مشاوره با نخبگان و اقشار مختلف جامعه است. او اهميت نظرات مردم را در فرآيند تصميم‌گيري به خوبي درک کرده و از ظرفيت‌هاي موجود براي برقراري فضايي باز و گفت‌وگومحور استفاده مي‌کند. در مقايسه با دولت‌هاي پيشين، به‌ويژه دولت‌هاي نهم، دهم و سيزدهم - که به نوعي با مديريت خودکفا و منفعل - به تصميم‌گيري‌هاي يک‌جانبه و خودبسنده تمايل داشتند و جامعه را بيشتر با نتايج تصميمات خود مواجه مي‌کردند تا با مشارکت در فرآيند تصميم‌گيري، سياست‌هاي پزشکيان بر تعامل و همکاري با مردم تأکيد دارد. اين تغيير شيوه مديريتي، بي‌ترديد در ميان‌مدت به تقويت اعتماد عمومي و بهبود ارتباط ميان دولت و مردم منجر مي‌شود و سعي در ترميم و بهبود وضعيت آن دارد.
2- رويکرد تحول‌گرا- پزشکيان در پي ايجاد تحولي بنيادين در ساختارهاي مديريتي و سياسي است و به خاطر برخورداري از سابقه موثر علمي و دانشگاهي، از روش‌هاي نوآورانه براي حل مشکلات استقبال مي‌کند و با وجود محدوديت‌هاي زماني که به‌واسطه تحريم و تورم انباشته براي برطرف کردن مسائل مزمن مملکت وجود دارد، او به تغييرات مثبت در سازمان‌ها و نهادها بي‌توجه نيست. اين تحول‌گرايي نمايانگر اراده او براي بهبود کيفيت خدمات و وضعيت کشور است. به‌طوري‌که با وجود سنگ‌اندازي‌هاي داخلي و خارجي که ممکن است به عنوان موانع بر سر راه اين تحولات قرار بگيرند، عزم پزشکيان براي ادامه اصلاحات و پيشرفت بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي دقيق ثابت و استوار است. اين اقدامات شبيه به يک جراحي موفق قلب است که نيازمند دقت، صبر و اجراي اصولي است.
3- پرهيز از هيجان‌زدگي و تغييرات ناگهاني- يکي از نقاط قوت مديريتي پزشکيان، پرهيز از رويکردهاي هيجاني و عجولانه در اتخاذ تصميمات است. او به مسائل با دقت و تأمل مي‌نگرد و سعي مي‌کند تصميمات خود را بر اساس تحليل‌هاي منطقي و مستند اتخاذ کند. همچنين، به نظر مي‌رسد که او به گفت‌وگوهاي منطقي با طرف‌هاي درگير در سپهر سياسي ايران اعتقاد دارد. به عبارتي، درست همان طور که فلاسفه‌اي چون پل ريکور و يورگن هابرماس بر اين باورند که در يک گفت‌وگوي موثر، بايد بپذيريم که بخشي از حقيقت نزد ديگري است، پزشکيان نيز با پذيرش ديدگاه‌هاي مختلف، سعي دارد تضادهاي بالقوه را به فرصت‌هايي مغتنم براي حل مسائل تبديل کند. او در اين مسير به دنبال برقراري رابطه‌اي تعاملي است که نيازمند همکاري ميان تمامي ذي‌نفعان باشد.
4?- توجه به تجربيات گذشته- پزشکيان به تجارب قبلي توجه دارد و در انتخاب مديران جديد، سعي مي‌کند از اين تجربيات بهره‌برداري کند. او به خوبي مي‌داند که هر مديريتي، چه درست و چه نادرست، درس‌هايي براي يادگيري دارد و در تلاش است تا از دانش و تجربيات گذشته براي پيشبرد سياست‌هاي خود بهره‌برداري کند. اين رويکرد نشان‌دهنده اهميت شناخت ريشه‌اي مشکلات و تلاش براي ارائه راهکارهاي موثر است. به عبارتي، او همچون جراحي که به آناتومي دقيق اعضاي بدن تسلط دارد، به پيچيدگي‌هاي مديريتي نيز توجه مي‌کند و سعي مي‌کند راه‌هاي درماني مناسبي براي آنها پيدا کند.
5- گردش آزاد نخبگان- پزشکيان، با وجود برخي محدوديت‌هاي ناگزير، به نظر مي‌رسد از همان ابتدا به گردش آزاد نخبگان و به کارگيري ايده‌ها و نظرات جديد توجه داشته باشد. اگر چه تا رسيدن به يک استاندارد جهاني در اين مورد، راه زيادي در پيش است، اما اين توجه پزشکيان به نخبگان و فعالان حوزه‌هاي مختلف مي‌تواند به عنوان منبعي ارزشمند براي پيشرفت کشور محسوب شود. در اين راستا، بازوي مشاورتي معاونت راهبردي رييس‌جمهور و محمدجواد ظريف نيز نقش مهمي در سياستگذاري‌ها و ياري رساندن به پزشکيان ايفا مي‌کنند. اين همکاري نه تنها به تقويت رويکرد مشارکت‌گرا کمک مي‌کند، بلکه به تسهيل روند تصميم‌گيري‌ها و ايجاد هماهنگي ميان نهادهاي مختلف نيز منجر مي‌شود.
6- توجه به مشکلات مزمن و حل آنها- پزشکيان با درک عميق از چالش‌هاي موجود، از جمله مشکلات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، در تلاش است تا به حل تدريجي و بنيادي اين مسائل بپردازد. او با وجود محدوديت‌هاي زماني، دست‌کم در مقام سخن سياست‌هايي را دنبال مي‌کند که بهبود وضعيت عمومي را در اولويت قرار دهد. اين توجه به مشکلات مزمن و تلاش براي حل آنها، از ويژگي‌هاي مثبت مديريت اوست. همان‌ گونه که يک جراح مي‌داند براي بهبود سلامت بيمار بايد به مشکلات بنيادي و مزمن توجه کند، پزشکيان نيز با تمرکز بر ريشه‌هاي مشکلات اجتماعي و اقتصادي، به دنبال ارايه راهکارهاي موثر با نتايج بلندمدت است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از خبرآنلاين،نتيجه‌گيري- سياست‌هاي مديريتي مسعود پزشکيان با تأکيد بر سه محور ساختاري مشارکت‌جويي، تحول‌گرايي و پرهيز از هيجان‌زدگي و نيز توجه به تجربيات گذشته و تأکيد بر گردش آزاد نخبگان، نقاط قوت بارزي دارد که تا همين مرحله آن را از دولت‌هاي قبلي متمايز مي‌کند. اين رويکردها، در بلندمدت نه تنها مي‌تواند به برقراري وفاق ملي در معناي واقعي کلمه کمک کند، بلکه به ارتقاي سطح کيفيت زندگي مردم و بهبود شرايط کشور نيز منجر خواهد شد و همين مي‌تواند به عنوان الگويي براي مديريت موثر در آينده مطرح مي‌شود و به تحقق اهداف راهبردي کشور ياري رساند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها