عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي مسئولان خبري از روزگار غريبِ قشر وسيع جامعه ندارند

وقتي مسئولان خبري از روزگار غريبِ قشر وسيع جامعه ندارند

1400/03/02

گروه اجتماعي: در روزهاي غريبي که مردم نگراني و اندوه خود را زير ماسک خود پنهان مي‌کنند، مسئولان خبري از وضعيت قشر وسيعي از جامعه ندارند که چه روزهاي سختي را شب مي‌کنند.

گروه اجتماعي: در روزهاي غريبي که مردم نگراني و اندوه خود را زير ماسک خود پنهان مي‌کنند، مسئولان خبري از وضعيت قشر وسيعي از جامعه ندارند که چه روزهاي سختي را شب مي‌کنند.
 ثبت روزهاي سخت زندگي در سال‌هاي اخير و به خصوص بعد از ورود کرونا شرايط بسيار سختي را براي مردم ايجاد کرد، به طوري که دغدغه‌ها و مشکلات معيشتي مردم نه تنها کم‌تر نشد بلکه نارضايتي‌ها هم همچنان روبه افزايش است و کار به جايي رسيده که برخي حتي براي کسب يک لقمه حلال درمانده‌ مانده‌اند.
کاهش آمار ازدواج و افزايش آمار طلاق افزايش قيمت‌هاي سرسام‌آور تمامي کالاها در بازار، بيکاري جوانان و عدم رغبت آنان براي ازدواج، نداشتن مسکن و سرپناه مناسب و بسياري از مشکلات ديگر، سبب شده تا مردم بيشتر از گذشته نااميد شوند و در اين ميان تأثير سياست‌هاي غلط مديران و مسئولان در اين زمينه بسيار دخيل بوده و اين مشکلات را چندين برابر کرده است.
در شرايطي که بسياري از کسب و کارها به خاطر کرونا تعطيل شد، اما افزايش قيمت‌ها اوج گرفت و کسي به حال وخيم اقتصادي مردم فکر نکرد، بلکه با ادامه برخي اشتباهات اين روند تا جايي ادامه پيدا کرد که موج‌هاي بعدي از راه رسيدند و مردم در سيلاب گرفتاري‌ها غرق شدند.
اين در حالي است که در وضعيتي که يک بيمار کرونايي مجبور است تا مبلغ 8 ميليون تومان را براي درمان خود هزينه کند، هزينه بالاي پزشکان از طرفي، هزينه بالاي داروها از طرف ديگر و هزينه ملزوماتي که بايد براي مصرف روزانه غذايي داشته باشد براي افراد محروم جامعه غيرممکن خواهد بود و در اين ميان کسي نيست که جوابگو باشد و هر کسي افزايش قيمت‌ها را گردن ديگري مي‌اندازد و براي خودش توجيهي دارد.
اين موضوع فقط به موضوع پزشکي بسنده نمي‌کند و با جديت مي‌توان گفت که اقتصاد مردم از هر طرف که فکرش را هم بکني فلج و نااميد شده و تمامي ندارد.اين در حالي است که مقام معظم رهبري به پشتيباني‌ها، مانع‌زدايي‌ها و رونق توليد تأکيد ويژه دارند و اميدآفريني را مهم‌ترين مقوله براي رسيدن به اهداف تعالي و پيشرفت مي‌دانند که توجه به اين مسئله راه رسيدن به بسياري از اهداف را ميسر مي‌کند و اگر توجه به اين موضوع مورد توجه واقع شود، بي‌شک مثمرات بسياري را به دنبال خواهد داشت.
به خصوص در وضعيتي که تلاش قوه قضائيه براي برقراري عدالت و رونق‌بخشي به اقتصاد استان در احياي کارخانه پارچه سبلان و کشت و صنعت مغان در اين شرايط بد اقتصادي، روزنه اميدي براي مردم اين مرز و بوم شد و توانست در اين مسير پر پيچ و خم مرهمي بر دردهاي اين دردمندان باشد.
در شرايطي که اين سرمايه‌ها سال‌ها به خاطر عدم مديريت مناسب در رکود به سر مي‌بّرد، در حالي که مي‌توانست در طول ساليان گذشته در رونق توليد بسيار مؤثر باشد مورد بي‌توجهي‌هاي فراوان قرار گرفت و چرخ توسعه اقتصادي استان گرفتار ندانم‌کاري‌ها شد و اقتصاد منطقه را تا حد قابل توجهي تحت تأثير قرار داد.
بي‌توجهي به آفت‌هاي کوچک اقتصادي دلال‌بازي‌ها، رانت‌خواري هم‌اکنون به موج‌هاي بزرگي از فسادهاي اقتصادي تبديل شده که مشکلات اقتصادي را گسترش مي‌دهد، در حالي که بايد اين به مسائل از ريز و درشت توجه مي‌شد و به جاي اين که بعد از احتکار شکر روغن، مرغ و اقلام ديگر دست به کار مي‌شدند قبل از اين اتفاقات براي جلوگيري از اين برنامه‌ها اقدامات لازم انجام مي‌يافت.
از طرفي ديگر در طول اين سال‌ها به خاطر نداشتن سرپناه مناسب و افزايش اجاره مسکن و وضعيت بد اقتصادي براي بسياري از مردم حاشيه‌نشيني به وفور مشاهده شد، وضعيتي اسف‌بار که جوانان را با ديدن آن از ازدواج منحرف کرد و خيلي‌ها ديگر حتي به تشکيل خانواده هم فکر نکردند.
افزايش قيمت خودرو هم با شرايط کنوني خودي نشان داد و کم نياورد، خودروهاي خارجي به تنهايي کم از قيمت مسکن ندارند و يک شبه افزايش قيمت صد ميليوني پيدا کردند و خودروهاي ايراني هم که براي اقشار متوسط و ضعيف جامعه وارد بازار مي‌شوند، براي قشر وسيعي از مردم به روياي‌نشدني تبديل شد و اين‌ها دردهاي مردم است که بايد گفته شود.
سفره‌هايي که ديگر رنگ و بوي گذشته را ندارد و هر روز در حال جمع شدن است و نگراني‌هايي که تمام‌نشدني است، فقر و محروميتي که تمامي ندارد و دغدغه‌هايي که خيال ندارند مردم را وقت خواب هم راحت بگذارند و در اين ميان بسياري از مردم براي اين که از زن و بچه شرمنده نشوند به کارگرهاي روزمزدي تبديل شده‌اند که هيچ پشتوانه و حمايتي ندارند و نگران فرداهايشان هستند که شايد نتوانند ديگر کار کنند.
در اين ميان چه پروژه‌ها و ابَرپروژه‌هايي که در طي اين سال‌ها زمان بهره‌برداري از آن‌ها هر سال تمديد شد و به سال ديگر موکول شد و چه طرح‌ها و مطالباتي که هنوز هم خاک مي‌خورد و مردم هم به خاطر دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتشان وقت ندارند به اتمام اين طرح‌ها فکر کنند و برايشان مهم نيست که اردبيل قطاري داشته باشد يا نداشته باشد؟ کارخانه‌اي در آن احداث شود يا نشود؟ و چند سال بعد به اردبيل يک استان صنعتي بگويند يا نگويند؟
 سياست‌هاي غلط اقتصادي مشکلات اقتصادي را مضاعف‌تر کرد
صديف بدري، رئيس مجمع نمايندگان استان اردبيل در اين خصوص اوج‌گيري قيمت بازار ارز را عامل اصلي گراني‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: به‌ خاطر سياست‌هاي غلط اقتصادي شاهد افزايش بسياري از مشکلات هستيم به خصوص اين که ارز دولتي به جاي حل مشکلات مردم سبب ايجاد رانت شده است.وي بيان کرد: اين که برخي در تأمين مايحتاج زندگي خود مانده‌اند اما برخي ديگر فقط به دنبال کسب منافع شخصي هستند و اين يعني فساد اقتصادي در جامعه که مي‌تواند بسيار خطرآفرين باشد و اقتصاد را دچار بحران کند و مشکلات از اين که در حال حاضر وجود دارد بيشتر هم شود.
بدري ادامه داد: حل مشکلات اقتصادي مردم نيازمند مديريت مناسب است تا بتواند زخم‌ها و آسيب‌هايي که ديده ترميم کند و رسيدگي به وضعيت و اقشار محروم جامعه اولويتي اساسي و مهم است که بايد با جديت در دستور کار قرار گيرد و برنامه‌ريزي‌هاي لازم در اين زمينه انجام يابد.
وي تصريح کرد: بايد براي حل مشکل بيکاري و اقتصادي مردم راه‌حلي انديشيده شود چرا که مردم به خاطر بسياري از مشکلات توان ادامه زندگي را ندارند و نمي‌توانند با شرايط اقتصاد کنوني و درآمد کنوني به ادامه زندگي بپردازند.
  دولت هيچ اقدام مناسبي در کاهش قيمت‌ها انجام نداد
حجت‌الاسلام سيد کاظم موسوي، نائب رئيس کميسون اقتصادي مجلس  نيز در اين باره گفت: دولت روحاني هيچ اقدام مؤثري در راستاي کاهش قيمت‌ها در بازار خودرو، مسکن و کالاهاي اساسي انجام نداده و اين موضوع سبب بروز مشکلات اساسي در کشورمان شده است.
وي بيان کرد: انتظار داريم دولت آينده سياسي‌کاري‌ها را کنار بگذارد و تنها هدفش را براي رونق توليد و رفع محروميت‌زدايي متمرکز کند تا بلکه بخشي از مشکلات و دغدغه‌هاي مردم برطرف شود و بيشتر از اين شاهد نارضايتي و فقر در چهره قشر عظيمي از مردم نباشيم.
موسوي بيان کرد: مردم هم‌اکنون نياز به حمايت دارند تا بتوانند مشکلات انبار شده خود را از سر راه بردارند و از دولت آينده انتظار داريم با اميدآفريني و حمايت و پشتيباني‌ها طبق منويات مقام معظم رهبري اين مشکلات را در نظر بگيرند و براي حل آنان اقدامي اساسي انجام دهند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم،  همين طور است، کارنامه دولت در سال‌هاي گذشته بسيار ضعيف بود و صبر مردم از بي‌پولي و جيب‌هاي خالي ته کشيده و انتظار دارند تا دولت آينده براي رفع مشکلات مردم راهکارهاي اساسي ارائه دهد و به جاي وعده و وعيد در عمل اقدام کند تا بخشي از مشکلات اقتصادي در جامعه برطرف شود و دوباره اميد به زندگي به خانه‌هاي مردم بازگردد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها