عصر آذربایجان

گزارش خبر

غارت آثار تاريخي طارم در سايه بي‌تدبيري ميراث

غارت آثار تاريخي طارم در سايه بي‌تدبيري ميراث

1402/09/05

گروه فرنگي: پيدا کردن حفاران غيرمجاز تپه باستاني»منجوق« تبديل به يک چالش بزرگ هم براي اهالي روستاي»انذر« و هم براي ميراث فرهنگي شده است، چرا که اهالي روستاي انذر توپ را به زمين ميراث و ميراث هم توپ را به زمين اهالي روستا مي‌اندازد، اما در اين ميان آنچه اتفاق مي‌افتد اين است که تعداد حفاري‌هاي غير مجاز هر روز بيشتر مي‌شود.

گروه  فرنگي: پيدا کردن حفاران غيرمجاز تپه باستاني»منجوق« تبديل به يک چالش بزرگ هم براي اهالي روستاي»انذر« و هم براي ميراث فرهنگي شده است، چرا که اهالي روستاي انذر توپ را به زمين ميراث و ميراث هم توپ را به زمين اهالي روستا مي‌اندازد، اما در اين ميان آنچه اتفاق مي‌افتد اين است که تعداد حفاري‌هاي غير مجاز هر روز بيشتر مي‌شود. چند روز پيش تصاويري از حفاري‌هاي غيرمجاز در تپه باستاني»منجوق« در روستاي»انذر«واقع در شهرستان طارم توسط يکي از اهالي روستا ارسال شد.حفاري‌هاي جديد بود و به گفته اهالي هر روز بيشتر و بيشتر مي‌شود و کسي هم توان مقابله با ان و جلوگيري از ادامه اين روند را ندارد، حتي سازمان عريض‌وطويل ميراث‌فرهنگي!
به گفته اهالي حفاري‌هاي غيرمجاز در تپه مذکور توسط يک سري افراد غيربومي و سودجو و به‌اصطلاح سوداگران گنج اتفاق مي‌افتد اين در حالي است که طبق اذعان رييس يگان حفاظت اداره ميراث فرهنگي و صنايع‌دستي شهرستان طارم حفاري‌هاي غيرمجاز توسط خود اهالي انجام مي‌شود موضوعي که مديرکل ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي استان زنجان آن را رد نمي‌کند!شهرستان طارم از نظر تاريخي با داشتن آثار تاريخي و تپه‌هاي باستاني يکي از شهرستان‌هاي مهم استان زنجان به شمار مي‌رود و همين کافي است تا سوداگران گنج اقدام به حفاري‌هاي غيرمجاز کنند درحالي‌که نمي‌دانند تيشه بر ريشه هويت فرهنگي و تاريخي يک منطقه مي‌زنند.
تپه باستاني»منجوق« روستاي انذر واقع در بخش چورزق شهرستان طارم يکي از تپه‌هاي باستاني و داراي ثبت ملي شهرستان طارم است که در دل آن آثاري مربوط به عصر آهن و عصر تاريخي و دوارن پبش از اسلام نهفته است که هر از چند گاهي مورد بي‌مهري سوداگران گنج قرار مي‌گيرد.
 ميراث به فکر چاره باشد
يکي از اهالي روستاي انذر که خواست نامش در پيش ما محفوظ بماند در اين زمينه اظهار داشت: حفاري‌هايي غيرمجاز در تپه باستاني منجوق روستاي انذر يک سناريو تکراري است و توسط يک سري افراد غيربومي اتفاق مي‌افتد.وي با بيان اينکه اطراف تپه منجوق داراي زمين‌هاي زراعي و کشاورزي است که کشاورزان در فصول مختلف از سال مشغول کاشت، داشت و يا برداشت از مزارع خود هستند، گفت: اگر متوليان امر پايش و رصد کنند مطمئناً سوداگران گنج در دام مي‌افتند.اين شهروند طارمي در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است از خود اهالي اقدام به حفاري کنند يا خير، گفت: اهالي در اطراف اين تپه زمين‌هاي زراعي و حتي باغي هم دارند، به‌هرحال اگر بومي و غيربومي باشد بايد متوليان امر چاره‌اي بينديشند، اين در حالي است که اهالي با ديدن سوداگران به ميراث فرهنگي گزارش مي‌دهند.
پيگير هستيم شبانه نگهباني بدهيم
در اين زمينه عباس حسني، رييس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي شهرستان طارم با بيان اينکه متأسفانه حفاران شبانه اقدام به حفاري مي‌کنند، اظهار داشت: با همکاران يگان حفاظت و با هماهنگي پاسگاه شهر چورزق تا ? بامداد کمين کرديم ولي متاسفانه کسي  در محل حضور نداشت که بخواهيم دستگير کنيم.رييس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي شهرستان طارم گفت: براي پيداکردن افراد سودجو پيگير هستيم که شبانه نگهباني بدهيم.
 حفاران غيرمجاز اهالي روستا هستند
 همچنين در اين زمينه تيرافکن، رييس يگان حفاظت اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي شهرستان طارم با يادآوري اينکه تپه منجوق انذر در محاصره زمين‌هاي زراعي کشاورزان قرار گرفته است، اظهار کرد: از هر طرفه که به سمت تپه مي‌رويم کشاورزان هستند که کار مي‌کنند و مشخص نمي‌شود چه کسي اقدام به حفاري مي‌کند.رييس يگان حفاظت اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي شهرستان طارم با بيان اينکه يگان شهرستان حتي با هماهنگي‌هاي لازم مامور مخفي هم کار گذاشت اما نتوانسته‌ايم کسي را دستگير کنيم، ادامه داد: در نظر داريم قبل از اينکه غروب بشود در محل مذکور کمين کنيم تا بتوانيم اين افراد را دستگير کنيم.
 وي با تاکيد بر اينکه حفاري‌هاي غيرمجاز توسط خود اهالي انجام مي‌شود، گفت: متاسفانه يکي دو نفر هم نيستند کل اهالي حفاري مي‌کنند و همديگر را هم لو نمي‌دهند.آن طور که پيدا است پيداکردن حفاران غيرمجاز تپه منجوق شهرستان طارم تبديل به يک چالش بزرگ هم براي اهالي روستاي انذر و هم ميراث فرهنگي شده است چرا که اهالي روستاي انذر توپ را به زمين ميراث و ميراث هم توپ را به زمين اهالي روستا مي‌اندازد و اين توپ سفالي شکل روي هوا سرگردان است و فرود بيا هم نيست.
 ميراث کمبود نيرو و خودرو دارد
سيد سعيد صفوي مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان در اين زمينه با بيان اينکه در طول سال‌هاي گذشته در تپه منجوق انذر حفاري‌هاي غيرمجاز انجام شده است، اظهار داشت: طي چند شب گذشته يگان حفاظت ميراث و مسوولان محلي تا 4 بامداد کمين کردند اما متاسفانه هيچ افراد سودجويي در محل حضور نداشت.
مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان با بيان اينکه حفاران غيرمجاز بدون اطلاع از ارزش معنوي آثار تاريخي باعث تخريب تاريخ يک منطقه و استان و کشور مي‌شوند، گفت: حفاظت از ميراث يک کار بين بخشي است که نيازمند يک عزم ملي در استان است.وي با اذعان به اينکه کمبود نيروي انساني در يگان حفاظت و نيز کمبود خودرو گشت مزيد بر علت است، گفت: در استان زنجان 2 هزار ميراث شناسايي شده است که پايش و رصد آنها از عهده 13 يگان در استان امکان‌پذير نيست.
صفوي با يادآوري اينکه با وجود کمبود‌ها، توسط نيروي يگان حفاظت تلاش مي‌شود که به طور مستمر از آثار تاريخي و فرهنگي پايش‌ها اتفاق بيفتد، ادامه داد: در 7 ماهه گذشته بيش از 2 هزار و 100 پايش از آثار بناهاي تاريخي، فرهنگي انجام شده است.
مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان با بيان اينکه همچنين در طي 7 ماهه گذشته 600 گزارش دريافتي از مردم توسط يگان حفاظت دريافت شده است، افزود: در طي اين ايام 12 فلزياب، 107 قلم اقلام تاريخي مکشوفه، 49 مورد دستگيري، تشکيل 23 مورد پرونده، ثبت 100 مورد ساخت‌وسازهاي غير مجاز در استان انجام شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس، به هر حال در نبود تدبير و اقدامات عملي تپه‌هاي تاريخي شهرستان طارم اين روزها محل تاخت و تاز کساني است که بي‌توجه به ارزش و قدمت اشياي پنهان شده در دل اين اماکن تاريخي دنبال بيرون آوردن اشيا و فروش آنها به هر قيمتي هستند، بي‌توجه به اين وزارت عريض و طويل ميراث و اداره کل آن در استان زنجان کمبود نيرو دارد يا کمبود بنزين براي اعزام گشت‌!

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها