عصر آذربایجان

گزارش خبر

سنگ کمبود اعتبار بر ريل قطار شهري تبريز

سنگ کمبود اعتبار بر ريل قطار شهري تبريز

1397/03/20

گروه گزارش: قطار شهري تبريز از مشکل کمبود اعتبار رنج مي برد و نيازمند شتاب بخشي عمليات اجرايي به منظور جلوگيري از فرسودگي تجهيزات و ماشين آلات و هدررفت سرمايه گذاري 2200 ميليارد توماني انجام شده براي اجراي آن است.

ناظران محلي با اشاره به حرکت سينوسي ساخت قطار شهري تبريز در 17 سال گذشته، مي گويند که تزريق نشدن به موقع اعتبار براي تکميل اين طرح زيرساختي مي تواند سرمايه گذاري هاي کلان انجام شده براي اجراي آن را با خطر فرسايش مواجه کند. 
از سوي ديگر با وجود اهتمام ويژه دولت تدبير و اميد براي به حرکت درآوردن سريع تر چرخ هاي قطار شهري تبريز در پنج سال گذشته، اجراي اين طرح حياتي حمل و نقل در کلان شهر 1.8 ميليون نفري تبريز همچنان با مشکل کمبود اعتبار دست به گريبان است.
هم اکنون 12 کيلومتر از مسير 18 کيلومتري خط اول قطار شهري تبريز با هزينه حدود 17 هزار ميليارد ريالي به بهره برداري رسيده و براي اجراي خط دوم آن نيز تاکنون حدود پنج هزار ميليارد ريال هزينه شده تا به پيشرفت فيزيکي 15 درصدي برسد. 
قطار شهري تبريز منطقه ايل‌گلي در جنوب شرقي اين شهر را پس از عبور از مرکز شهر به منطقه لاله در جنوب غربي متصل خواهد کرد تا سهم خود را در جابجايي مسافران درون شهري و کاهش بار ترافيکي ايفا کند. 
قطار شهري تبريز از 4 خط تشکيل شده که خط اول آن به‌ طول ?? کيلومتر ايل‌گلي را به کوي لاله، خط دوم به ‌طول ?? کيلومتر، دانشگاه آزاد را به منطقه قراملک، خط سوم به‌ طول ?? کيلومتر، ميدان آذربايجان را به بزرگراه شهيد کسايي و خط چهارم به‌ طول ?? کيلومتر، به ‌صورت حلقوي خطوط سه‌گانه را به هم وصل مي کند و در طول اين خطوط 62 ايستگاه ايجاد مي شود. 
استاندار آذربايجان شرقي از پيگيري سهم دولت براي پرداخت فوري و نقدي 370 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده براي سازمان قطار شهري تبريز در قانون بودجه امسال خبر مي دهد و مي گويد: 5 هزار ميليارد ريال نيز از طريق اوراق مشارکت و تسهيلات از طريق صندوق توسعه ملي براي خط دوم متروي تبريز پرداخت شده است. مجيد خدابخش اضافه مي کند: مسوولان استاني و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در خصوص آخرين وضعيت قطار شهري و بررسي موانع دريافت فاينانس خط دوم تصميم هاي مهمي اتخاذ کرده اند. 
وي با تاکيد بر ضرورت انجام پيگيري هاي لازم براي رفع موانع اجراي خط دوم قطار شهري تبريز تشريح مي کند: احداث پست هاي برق روستايي و منطقه لاله توسط شرکت برق منطقه اي از محل بدهي شرکت مذکور به شهرداري، تملک ايستگاه هاي خط دوم توسط شهرداري تبريز و طرح بررسي پيشنهاد توسعه خط حومه اي تبريز - سهند توسط دولت پيگيري مي شود.
مديرعامل سازمان قطار شهري تبريز نيز از پيشرفت 14.5 درصدي خط دوم متروي اين شهر خبر مي دهد و مي گويد: عمليات حفاري تونل اين خط بيش از 4.6 کيلومتر انجام شده و اميد است با رفع موانع موجود بر سر راه آن از جمله تملک اراضي ايستگاه ها، ادامه عمليات با سرعت بيشتري انجام شود. 
مصطفي مولوي با بيان اينکه افتتاح خطوط قطار شهري نيازمند توجه ويژه مسوولان استاني است، يادآور مي شود: مراحل حفاري خط يک متروي تبريز به اتمام رسيده و در مراحل اجراي آن نواقصي وجود دارد که اميد است تا اواسط سال آينده اين خط به بهره برداري کامل برسد.
وي ادامه مي دهد: اقدام هاي سازمان قطار شهري به دليل قرار داشتن فرآيند عمليات اجرايي در زيرزمين براي عموم مردم و مسوولان قابل مشاهده نيست. 
مولوي موانع عمده پيش روي قطار شهري تبريز را مسايل موجود در فرآيند اخذ تسهيلات فاينانس خط دوم، پيش بيني نشدن اعتبار کافي و تخصيص نيافتن به موقع و کامل اعتبارهاي پيش بيني شده در بودجه دولتي و آزادسازي اراضي توسط شهرداري و انتقال شبکه هاي برقي اعلام مي کند. 
رييس شوراي اسلامي تبريز نيز با بيان اينکه پيشرفت قطار شهري تبريز مستلزم همدلي و همکاري مسوولان استاني و شهري مي باشد، معتقد است تشخيص نيازهاي شهري و منافع نسل آينده اعم از سلامتي روحي و رواني شهروندان بر عهده مسوولان استاني و يکي از شاخص هاي اصلي آن توجه به حمل و نقل مسافران درون شهري از طريق خطوط ريلي است. 
شکور اکبرنژاد مي گويد: در زير خاک ماندن بيش از 22 هزار ميليارد ريال اعتبار هزينه شده براي قطار شهري تبريز براي مردم و مسوولان ملموس نيست و بايد با اتخاذ تدابير لازم هر چه سريع تر اين طرح به بهره برداري برسد. 
وي با تاکيد بر لزوم حل مسايل مربوط به آب شرب و فاضلاب شهري در طول مسير قطار شهري تبريز اضافه مي کند: اگر در اين زمينه پيش بيني هاي لازم انجام نشود در چند سال آينده با مشکل جدي روبرو خواهيم شد.
شهردار تبريز نيز با بيان اينکه پيشرفت و توسعه قطار شهري مستلزم اعطاي تسهيلات و کمک هاي نقدي دولتي است، تاکيد مي کند: اجراي طرح هاي کلان شهري تبريز نيازمند حمايت و همدلي مسوولان استاني دارد. 
ايرج شهين باهر با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفيت نمايندگان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي براي کمک به اجراي طرح هاي کلان شهري اضافه مي کند: نمايندگان مجلس مي توانند با رايزني با مسوولان ارشد کشور براي تخصيص اعتبارهاي دولتي، مجموعه شهرداري را در اجراي سريع تر قطار شهري و ساير طرح هاي کلان کمک کنند.
وي با بيان اينکه برخي از کلان شهرهاي کشور تسهيلات و کمک هاي بلاعوض از دولت دريافت کرده اند، يادآوري مي کند: کلان شهر تبريز از اعتبارهاي خاصي که برخي شهرها بهره مند شده اند، استفاده نکرده است و نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي مي توانند در اين راه به شهرداري کمک کنند. 
شهردار تبريز با اشاره به موانع دريافت فاينانس خط دوم متروي تبريز مي گويد: اگر تعطيلي و وقفه اي در احداث اين خط ايجاد شود، تجهيزات و تاسيسات مورد استفاده عملا فرسوده و غيرقابل استفاده خواهد شد.
شهين باهر ادامه مي دهد: در زمان کنوني هزينه سفر از طريق قطار شهري براي هر مسافر برابر با 650 هزار ريال مي باشد، در حالي که از هر مسافر 5 هزار ريال دريافت مي شود؛ بنابراين بايد خطوط قطار شهري هر چه سريع تر به بهره برداري برسند تا بتوان در کنار ارايه خدمات به مردم براي شهرداري نيز درآمدزايي کرد. 
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، اعضاي شوراي اسلامي تبريز نيز در جلسه اخير خود با تصويب لايحه دو فوريتي صدور مجوز دريافت وام يک هزار ميليارد ريالي به سازمان قطار شهري، خطر تعطيلي کارگاه هاي خط اول اين طرح حمل و نقل درون شهري را مرتفع کردند.

 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سنگ کمبود اعتبار بر ريل قطار شهري تبريز

سنگ کمبود اعتبار بر ريل قطار شهري تبريز
خروج

گروه گزارش: قطار شهري تبريز از مشکل کمبود اعتبار رنج مي برد و نيازمند شتاب بخشي عمليات اجرايي به منظور جلوگيري از فرسودگي تجهيزات و ماشين آلات و هدررفت سرمايه گذاري 2200 ميليارد توماني انجام شده براي اجراي آن است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها