عصر آذربایجان

گزارش خبر

انتقاد و نه نق زدن حق مسلم رسانه‌هاست

انتقاد و نه نق زدن حق مسلم رسانه‌هاست

1397/04/03

گروه گزارش: يک فعال و کارشناس رسانه‌ معتقد است که رسانه‌ها بايد ضمن بيان واقعيت‌ها و طرح انتقادهاي به موقع، از پيچيده‌تر شدن شرايط جلوگيري کنند.

 سيد وحيد عقيلي، رييس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي درباره عملکرد رسانه‌هاي داخلي در قبال پرهيز از گسترش نااميدي و ايجاد توقعات بي‌جا در بين مردم، معتقد است که »به طور کلي بهتر است اگر ادعايي وجود دارد با روش علمي سنجش افکار و آراء بررسي و با مستندات و جداول مربوطه ارائه شود. درست است که در واقعيت برخي از روزنامه‌نگاران و توليدکنندگان محتوا در فضاي مجازي به صورت حرفه‌اي انجام وظيفه نمي‌کنند و قطعا اين موضوع قابل بررسي است؛ اما در عين حال اينکه بخواهيم درباره‌ي کل رسانه‌ها به طور مطلق اين ادعا را داشته باشيم، نيازمند تحقيقات علمي است تا بتواند صحت و سقم اين ادعا را اثبات کرد.« او با اشاره به تاثير مالکيت رسانه‌ها در توليد محتوا، بيان کرد: بايد به اين نکته توجه کرد که لفظ عام رسانه شامل رسانه‌هاي زيادي از جمله خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني، رسانه‌هاي اجتماعي و ... مي‌شود که همگي با توجه به مالکيت به گونه‌هاي مختلف حزبي، صنفي، جکومتي، دولتي، ارگاني، خصوصي، نيمه خصوصي و ...، محتواي متفاوتي توليد مي‌کنند؛ بنابراين مي‌توان ادعاي گسترش نااميدي و ايجاد توقعات بالا توسط رسانه‌ها را در رسانه‌هاي مشخصي مورد بررسي قرار داد، اما نمي‌توان اين ادعا را درباره‌ي کل رسانه‌ها مطرح کرد. مي‌توان ادعاي گسترش نااميدي و ايجاد توقعات بالا توسط رسانه‌ها را در رسانه‌هاي مشخصي مورد بررسي قرار داد، اما نمي‌توان اين ادعا را درباره کل رسانه‌ها مطرح کرد. آنچه با اطمينان ‌مي‌توان گفت اين است که هيچ حکم کلي نمي‌توان درباره رسانه‌ها داد. رييس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي با تأکيد بر اينکه »حق انتقاد و نه نق زدن حق مسلم رسانه‌هاست«، يادآور شد: اينکه بگوييم از بيان برخي واقعيت‌ها چشم‌پوشي کنيم تا باعث نااميدي نشود، بسيار موضوع کلي است. به شخصه معتقدم که برخي رسانه‌ها اخباري منتشر مي‌کنند که شايد ناآگاهانه تضادهاي موجود در جامعه را بيشتر مي‌کند که به نفع جامعه نيست. اما اين موضوع اصلا به اين معني نيست که بخواهيم حقايق را کتمان کنيم. شايد به همين دليل است که بحث »خبر خوب« در فضاي رسانه‌اي کشور مطرح شده است که البته نيار به تعريف مشخصي دارد؛ اينکه خبر خوب خبري است که تشنج‌زدايي کند، به مردم اميد بدهد، اوضاع‌ را وخيم‌تر از آنچه که هست نکند و  موارد ديگر که بايد کاملا مشخض شود. اما در کل صرف طرح اين موضوع گوياي اين است که انتشار برخي از اخبار در فضاي رسانه‌اي فارغ از واقعي بودن آنها فقط به پيچيده شدن اوضاع کمک مي‌کند. عقيلي در ادامه گفت: به عنوان مثال هم اکنون ما در تحريم‌ هستيم، اوضاع مالي و اقتصادي خوب نيست، ارزش ريال و قدرت خريد مردم نيز پايين آمده است. در اين شرايط سوال اينجاست که وظيفه رسانه‌ها چيست؟ به بيان جزئيات بيشتر بپردازند يا حرف نزنند؟. فکر مي‌کنم رسانه‌ها بايد واقعيت‌ها را به درستي منعکس و در عين حال از بيان اخباري که به پيچيده شدن اوضاع کمک مي‌کند، پرهيز کنند. اين موضوع بسيار پيچيده است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا،او با تاکيد بر سخت بودن کار حرفه‌اي رسانه‌اي، يادآور شد: در کل مي‌توان گفت که روزنامه‌نگاران بايد واقعيت و حقيقت (الزاما واقعيت با حقيقت انطباق ندارد) را منعکس کنند و از مديراني که کم کاري مي‌کنند انتقاد کنند و به موقع به آنها هشدار دهند که در خدمت جامعه عمل کنند. اگر رسانه‌اي نتواند نقد کند، بهتر است که اصلا نباشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

انتقاد و نه نق زدن حق مسلم رسانه‌هاست

انتقاد و نه نق زدن حق مسلم رسانه‌هاست
خروج

گروه گزارش: يک فعال و کارشناس رسانه‌ معتقد است که رسانه‌ها بايد ضمن بيان واقعيت‌ها و طرح انتقادهاي به موقع، از پيچيده‌تر شدن شرايط جلوگيري کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها