عصر آذربایجان

گزارش خبر

چشم اميد پادگان اردبيل به مصوبه شوراي عالي معماري عدم توافق يا توافق بد؟

چشم اميد پادگان اردبيل به مصوبه شوراي عالي معماري عدم توافق يا توافق بد؟

1399/05/19

گروه اجتماعي:طرح انتقال پادگان اردبيل طي نيم دهه اخير روي ميز کار مسئولان استاني جا به جا شده و تنوع عقايد به حدي ظريف شده که امروز عدم توافق به جاي توافق بد مطرح مي‌شود.

ونوس بهنود

گروه اجتماعي:طرح انتقال پادگان اردبيل طي نيم دهه اخير روي ميز کار مسئولان استاني جا به جا شده و تنوع عقايد به حدي ظريف شده که امروز عدم توافق به جاي توافق بد مطرح مي‌شود.
 زماني پادگان اردبيل در داخل محدوده شهري محسوب نمي‌شد، اما با روند توسعه‌اي و گسترش شهر اين پادگان 27  هکتاري داخل محدوده‌اي گران‌قيمت از شهر اردبيل قرار گرفت.
بر همين اساس و از سويي فرسودگي ساختمان‌هاي اين پادگان موجب شد تا موضوع انتقال پادگان به خارج از شهر به منظور رعايت ضرورت‌هاي امنيتي مطرح شود. اما نبود برنامه منسجم که باز به خلأ‌هاي طرح جامع مديريت شهري و ابزارهاي اجرايي آن مرتبط بود در کنار اختيارات محدود متوليان شهري  موجب شده امروز طرح انتقال پادگان اردبيل از  ميزکار مسئولي به مسئول ديگر منتقل شود و اظهار نظرهاي متناقض اين مسئولان گواهي قابل توجه در ترديد آنها نسبت به اجراي قانون است.تا جايي که هر چند مسئولان در خصوص انتقال پادگان صراحتا نظرات مثبتي دارند اما در عمل مردد بوده و طرفين در کش و قوس مطالبات براي سرنوشت زمين پادگان منتظر مصوبه شوراي عالي معماري هستند.
نظر شوراي شهر در خصوص سهم درخواستي ارتش
در ماده 3 قانون فروش و انتقال پادگان‌ها آمده است: »به وزارت مسکن و شهرساز‌ي، شهرداري‌ها و ساير دستگاه‌هاي اجرايي اجازه داده مي‌شود با هماهنگي وزارت دفاع و پشتيباني نيروها‌ مسلح و نيروها‌ مسلح کشور، عرصه و اعيان پادگان‌ها و ساير اماکن موضوع اين قانون را به قيمت کارشناسي روز خريدار‌ي و يا براي جابه جايي توافق نمايند. ارزش زمين به صورت تفکيک  نشده سي و پنج درصد (35%) ارزش کاربري مسکوني تفکيک  شده و همجوار املاک موضوع خريداري يا توافق، منظور خواهد شد.«»طرح شهرسازي اراضي مذکور به منظور تأمين سرانه کاربري‌هاي عمومي شهري مورد نياز منطقه حداقل چهل درصد (40%) و نيز تأمين منابع مالي موردنياز براي انتقال مذکور، در اراضي کمتر از ده هکتار بايد به تصويب کميسيون ماده (5) قانون تأسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران مصوب 22/12/1351 و در اراضي با مساحت بيش از آن به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران برسد.«
عضو شوراي اسلامي شهر اردبيل معتقد است موضوع انتقال پادگان مطابق قوانين مورد پذيرش شورا بوده اما در خصوص تفکيک اراضي آن و سهم ارتش ما بايد منتظر تصميم قاطع و منطقي به نفع مردم باشيم.عليرضا پوستي با بيان اينکه ارتش مي‌گويد 35 درصد از اراضي بعد از تفکيک  واگذار شود که شامل 34 درصد مسکوني، 2 درصد خدماتي و 4 درصد تجاري است، افزود: بخشي از اراضي شامل معابر نيز حدود 12 درصد است که مجموع سهم درخواستي ارتش را به 50 درصد مي‌رساند.
وي با بيان اينکه براي انتقال پادگان سهم 35 درصدي حدود 10 هکتار و بر اساس ارزش ملک مجاور حدود 2 هزار ميليارد تومان است، گفت: براي تملک زمين بايد اين مبلغ به ارتش پرداخت شود که در توان شورا و شهرداري نيست.شورا دو راهکار دارد که يا سهم 35 درصدي اراضي پرداخت شود و يا منابع مالي تملک تامين شود که با توجه به سهم درخواستي مطالبات و اعتراض خود را به مسئولان استاني انعکاس داديم.عضو شوراي اسلامي شهر اردبيل متذکر شد: شورا دو راهکار دارد که يا سهم 35 درصدي اراضي پرداخت شود و يا منابع مالي تملک تامين شود که با توجه به سهم درخواستي مطالبات و اعتراض خود را به مسئولان استاني انعکاس داديم.
به گفته پوستي شورا آماده تخصيص 35 درصد قبل از تفکيک است تا در مابقي اراضي سالن اجتماعات، فضاي سبز و در 6 سوله ارتش موزه ايجاد کند و حتي ميداني مانند ميدان عالي قاپو در اصفهان احداث شود.
وي افزود: به اعتقاد بنده مي‌توان دو برج مسکوني براي ارتش پيش بيني کرد و مابقي اراضي به فضاي سبز تبديل شوند تا هم ارتش به مطالبه خود دست يابد و هم بخشي از کمبود فضاي سبز اردبيل جبران شود.عضو شوراي اسلامي شهر اردبيل با تاکيد به اينکه طرح انتقال با توجه به قوانين منتظر مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي است، تاکيد کرد: نمونه مطلوب انتقال پادگان، پادگان06 تهران بود که حدود 30 درصد کاربري عمومي و70 درصد فضاي سبز شد و از 30 درصد فقط 15 درصد به کاربري مسکوني اختصاص يافت.
شورا و شهرداري بارها نظر صريح خود را از ضرورت تبديل اراضي پادگان به فضاي سبز و کاربري‌هاي فرهنگي و گردشگري اعلام کرده‌اند و در عين حال، محل پادگان اردبيل به تعبير بسياري از کارشناسان به منزله تنفسگاه شهري است.
چرا پادگان اردبيل تنفسگاه شهري است؟
نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي معتقد است هدف از انتقال پادگان بايد تامين نيازهاي شهري از جمله فضاي سبز و کاربري گردشگري و تفريحي باشد.صديف بدري تاکيد کرد: در هر اقدامي لازم است نيازهاي شهرسازي ديده شود و در انتقال پادگان هم بايد به خلأهاي شهري پاسخ گفت که در حال حاضر با توجه به مکان پادگان از خلأ‌هاي جدي ما فضاي سبز براي بهبود کيفيت هواي منطقه است.از سوي ديگر اکبر بهنام جو استاندار اردبيل نيز با تاکيد به ضرورت تعريف کاربري گردشگري در خصوص انتقال پادگان اردبيل طي ماه‌هاي اخير تامين کاربري گردشگري و فضاي سبز را به عنوان اولويت مرکز استان عنوان کرده است.
بهنام جو تصريح کرد: احداث ميداني همچون ميدان نقش جهان اصفهان و اماکن گردشگري، پايگاه‌ها و مراکز فرهنگي و هنري در محل پادگان ارتش اردبيل با استفاده از ظرفيت‌ سالن‌هاي قديمي در اولويت است.در عين حال شهرداري اردبيل نيز بارها در اظهارات خود به کمبود فضاي سبز شهري اشاره داشته و بخشي از توان حوزه کاري خود را جبران آن قرار داده است.
اين در حالي است که سرنوشت 27 هکتار از مرغوب ترين اراضي به تعبير کارشناسان فعلا نامشخص بوده و برخي شائبه‌ها از سوداي تبديل بخش عمده‌اي از آن به کاربري مسکوني خبر مي‌دهد.
ضرورت مداخله مسئولان براي تنفس راحت تر شهر اردبيل
نظر شفاف مسئولان استاني در خصوص ضرورت بهرهگيري صحيح از اراضي پادگان فعلا معلق و بلاتکليف است. به مانند تغيير کاربري پارک ملي، کارشناسان نگران از انحراف در روند انتقال پادگان هستند.
در اين خصوص نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي گفته است با توجه به اهميت موضوع انتقال پادگان ارتش اردبيل لازم است نظر نماينده ولي فقيه در استان اردبيل لحاظ گردد.حجت الاسلام سيد کاظم موسوي افزود: زمين پادگان اردبيل متعلق به ارتش است و بايد نظر فرمانده معظم کل قوا و يا نماينده ايشان در استان اردبيل در اين خصوص اعمال گردد.موسوي تصريح کرد: لازم است نظرات فني و کارشناسي شوراي اسلامي شهر اردبيل و شهرداري اين شهر براي کاربري‌هاي آينده اين محل منظور شود.منتخب مردم اردبيل، نير ،نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: با توجه به اينکه اين زمين در مرکز شهر اردبيل قرار گرفته و نقش تنفس‌گاه را براي شهر اردبيل دارد بايستي مجموعه دولت محلي با نظرات کارشناسي شوراي شهر و شهرداري همراه و هماهنگ باشند.وي اظهار کرد: منتخبان مجلس نيز براي به ثمر نشستن هرچه سريع‌تر انتقال پادگان اردبيل نظرات نهايي نماينده ولي فقيه در استان و امام‌‌جمعه اردبيل، شوراي اسلامي شهر و شهرداري اردبيل را مورد تاييد قرار خواهند داد و در اين خصوص با مجموعه دستگاه‌هاي دولتي نيز همراه خواهيم بود.
انتقال پادگان نيازمند ساخت مکان جديد است
اظهارات مجمع نمايندگان استان، اظهارات شوراي شهر و اظهارات استانداري همگي در طيفي از توصيه به ضرورت‌ها در جريان است، اما واقعيت اين است که دولت نظر قطعي خود را براي مکان جديد پادگان اعلام نکرده و به قول معروف همچنان اجراي طرح بلا‌تکليف مانده است.
هر چند استاندار اردبيل طي ماه‌هاي اخير گفته بود که نقشه جديد براي انتقال پادگان تدوين شده و نقشه‌هاي قبلي بازنگري شده است، به تعبير فرمانده تيپ 40 متحرک هجومي اردبيل اگر قرار است پادگان انتقال يابد بايد محل جديد احداث شود.
محمود سليمانيان با اشاره به اينکه موضوع انتقال پادگان فعلا منتفي است و نيروي زميني فعلا دست نگه داشته است، اضافه کرد: مصلحت ارتش اين است که برابر دستور العمل ستاد کل و مصوبه مجلس پادگان‌هاي فرسوده  منتقل شده و پادگان جديد احداث شود.وي متذکر شد: نمي‌شود محل آن فضاي سبز شود و پادگان جديدي نداشته باشيم، به اين ترتيب لازم است اراضي فعلي تعيين تکليف شده و به فروش برسد تا از محل درآمد آن پادگان جديد احداث شود.
سليمانيان معتقد است مردم بايد مشتاق باشند که پادگان به پول تبديل شده و پادگان جديدي متناسب با تغييرات بافت شهري و مدرن‌تر از گذشته به منظور تامين امنيت منطقه احداث شود.وي با تاکيد به اينکه ارتش تامين کننده امنيت است و در مورد انتقال پادگان مطابق مصوبات قانوني مجلس رفتار مي‌کند، اضافه کرد: ما نمي توانيم بگوييم کاربري به چه شکلي باشد و در اين خصوص مطابق دستور العمل و مصوبه رفتار خواهيم کرد.
به گزارش عصر اذربايجان به نقل از تسنيم، اين اظهارات به حق نشان مي‌دهد براي پاسخ به نياز شهر و انتقال صحيح پادگان لازم است تدبير جدي براي مکان جديد پادگان هم انديشيده شده و مطابق مصوبات قانوني اقدام شود.
اما با  توجه به وضعيت نامشخص پادگاني جديد براي اردبيل فعلا موضوع انتقال پادگان در حال محک توانمندي مسئولان استاني است تا کمي از توصيه‌ها خارج شده و تصميمات عملي اتخاذ کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها