عصر آذربایجان

گزارش خبر

روند 8ساله دولت تحريم‌ها را دو برابر کرد

روند 8ساله دولت تحريم‌ها را دو برابر کرد

1400/02/19

گروه سياسي: عضو شوراي راهبردي روابط خارجي گفت:روند 8 ساله دولت نه تنها از تحريم‌ها نکاست، بلکه آن‌ها را دو برابر کرد.

گروه سياسي: عضو شوراي راهبردي روابط خارجي گفت:روند 8 ساله دولت نه تنها از تحريم‌ها نکاست، بلکه آن‌ها را دو برابر کرد.
سعيد جليلي در گفتگويي رسانه‌اي، با بيان اينکه مبناي انتخاب دولت فعلي در انتخابات 92 و 96 اين بود که مدعي بودند مي‌توانند با تحريم‌ها مقابله کنند، گفت: در حال حاضر 802 تحريم پيش از برجام به بيش از 1500 تحريم تبديل شده است؛ يعني روند هشت ساله دولت نه تنها از تحريم‌ها نکاست، بلکه آن ها را دو برابر کرد.
وي با بيان اينکه، مردم به نتيجه اهميت ميدهند و نه تحليل‌هاي مختلف، تصريح کرد: امروز نتيجه اين است که تحريم‌ها بيشتر شده است.دبير سابق شورايعالي امنيت ملي کشورمان با يادآوري سخنان خود در نشست کميسيون ويژه برجام در مجلس دهم، گفت: همان زمان در کميسيون ويژه برجام در مجلس نيز بيان کرديم که بسياري از تحريم‌ها باقي مي‌ماند؛ امروز مردم قضاوت مي‌کنند که تحريم‌ها رفع »شد« يا »نشد«!؟جليلي افزود: تمام توان دولت در اين هشت سال اين بود که همان مسيري را که براي رفع تحريم پيشنهاد کرده است، به جد دنبال کند؛ ما آن زمان مي‌گفتيم اين مسير نه تنها جواب نمي‌دهد بلکه مسير اشتباهي است. اين مسير دشمن را جري مي‌کند و در نهايت عليرغم انجام تعهدات، تحريم‌ها برداشته نشد.
وي با بيان اين نکته که بايد اهرم تحريم از دست دشمن خارج شود، اظهار داشت: اگر امروز دشمن ما تحريم را به صورت يک اهرم در دست گرفته و عليه ما به کار مي‌برد، بايد اين مسئله مطرح شود که چگونه مي‌توانيم اين اهرم را از دست او خارج کنيم؟
عضو شوراي راهبردي روابط خارجي افزود: دشمن در اين مسير احساس کرد اگر تحريم يک اهرم کارساز است که طرف مقابل حاضر است در برابر امتياز بدهد و از حقوقش منصرف شود، پس مي‌تواند از آن بيشترين استفاده را ببرد.جليلي با طرح اين نکته که نمي‌توان کشور را معطل تصميمات طرف مقابل گذاشت، تاکيد کرد: در شرايطي که دشمن به طمع مي‌افتد، تحريم را اهرم مناسبي براي اعمال فشار مي‌داند و ادعا مي‌کند هروقت که بخواهد زياده‌خواهي کند از آن استفاده مي‌نمايد، آيا مي‌توان فضاي اقتصادي کشور را معطل چنين مسيري کرد؟
وي دراين‌باره اضافه کرد: مردم و فعالان اقتصادي انتظار دارند شرايطي مهيا باشد که تنها به اداره کشور اکتفا نشود، بلکه کشور رشد داشته پيشرفت کند و ارتقاء نيز بيابد. بنابراين، اين شرايط نيازمند يک محيط با ثبات در عرصه اقتصادي است که نمي‌تواند معطل فلان گفتگو يا نظر فلان فرد خارجي بماند.نماينده رهبرانقلاب در شورايعالي امنيت ملي در ادامه با رد گزاره‌ي «مذاکره‌ براي رفع تحريم خطاست»، خاطرنشان کرد: من مخالف مذاکره براي رفع تحريم نيستم اما نوع مذاکره به خودي خود بسيار مهم است؛ تاکيد من اين است که نبايد معطل مذاکره ماند.
جليلي در اين‌باره تصريح کرد: مشخصا مي‌گوييم که مذاکره اگرچه لازم است اما کافي نيست؛ براي بي اثر کردن تحريم، بايد راه‌هاي اساسي و محکم دنبال شوند که مذاکره مي‌تواند يکي از ابزارهاي اين برنامه جامع باشد.
وي با اشاره به نتيجه نگرفتن دولت از تمرکز 8 ساله بر سر مذاکره، گفت: مهم‌ترين کارويژه‌ي دولت، ايجاد يک بستر ثبات اقتصادي است؛ شما نمي‌توانيد اقتصاد کشور را معطل اموري کنيد که نه تنها قابل اتکاء نيستند بلکه تابع اراده ديگران نيز بوده و نتيجه آن صرفا دست شما نيست.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه مقابله با تحريم نيازمند يک مجموعه کار بوده و تک‌بعدي نيست، افزود: اينطور نيست که اراده دشمن هميشه پيروز بوده و هروقت خواست بتواند از اهرم تحريم استفاده کند؛ همان دشمني که اولين تحريم‌ها را در صنايع دفاعي ايجاد کرد امروز با پيشرفته‌ترين صنايع دفاعي و نظامي در ايران مواجه است.جليلي در ادامه با اشاره به پيشرفت‌هاي فناورانه به ويژه در زمينه صنعت هسته‌اي، گفت: پيشرفت صنايع ما در زمينه دفاعي و هسته‌اي و ... به خوبي نشان مي‌دهد که مي‌توان تحريم‌ها را بي‌اثر کرد.وي با طرح اين پرسش که وقتي مي‌توانيم تحريم موشکي را بي اثر کنيم، آيا نمي‌توان مشکلات مرغ و ... را بي اثر کرد، عنوان داشت: امروز مردم نيز به خوبي اذعان دارند که روند 8 ساله اين دولت در قبال تحريم‌ها، جواب نداده است. اگر نگاه به تحريم جامع و درست نباشد، علاوه بر عوارض اقتصادي، اين تحريم‌ها مي‌تواند عوارض سياسي و امنيتي نيز داشته باشد.
عضو شوراي راهبردي روابط خارجي تاکيد کرد: اعمال سياست‌ فشار حداکثري پس از اعمال تحريم‌ها محصول شرايطي بود که عده‌اي فکر ميکردند مي‌توانند با مذاکره تحريم را برطرف کنند.جليلي با بيان اينکه اگر دشمن احساس کند که تحريم براي شما ترسناک کرد، جري خواهد شد، تاکيد کرد: نبايد فرصت استفاده از تحريم مجددا براي دشمن معتبر شود؛ شما بايد نشان بدهيد که ملت شما مي‌تواند اين تحريم‌ها را بي اثر کند.وي افزود: نبايد علامتي بدهيم که طرف مقابل هنوز هيچ اقدامي نکرده، احساس کند مي‌تواند با واسطه و غير مستقيم مجددا با شما شروع به گفتگو و چانه‌زني کند. آنها فهميده بودند که ترامپ از فشار حداکثري نتيجه نگرفت و بعد با جسارت تمام در گفتگوهاي اخير مطرح مي‌کنند که تحريم‌ها سه دسته‌اند و يک دسته آنها هرگز رفع نخواهد شد!نماينده رهبرانقلاب در شورايعالي امنيت ملي تاکيد کرد: بايد در عمل اقداماتي انجام بدهيم که دشمن احساس کند تحريم‌ها ديگر جواب نمي‌دهد. بايد دوباره در عرصه ميدان و به شکل واقعي و به دور از شعار نشان بدهيم که مي‌توان تحريم‌ها را بي اثر کرد.وي با کنايه به برخي که به صورت افراطي و اغراق‌آميز، آب خوردن مردم را هم به تحريم‌ها ربط ميدادند، اظهار داشت: بسياري از مشکلات به اذعان فعالان اقتصادي و مردم، ربطي به تحريم ندارد و واقع امر نيز همين‌طور است.جليلي افزود: آن موضوعاتي را که متاثر به تحريم نيست، بايد با قوت مديريت و پيگيري نمود و همچنين بايد مشخص کرد که چه ميزان و تا چه حد از مسائل اقتصادي مرتبط با تحريم‌هاست.
عضو شوراي راهبردي روابط خارجي با بيان اينکه يکي ديگر از راه‌هاي مقابله با تحريم‌ها نظير مذاکره، دور زدن آنهاست، خاطرنشان کرد: »دور زدن تحريم« همچون »مذاکره«، مسير ديگري براي مقابله با تحريم‌هاست که ممکن است در آن راه درست يا غلط طي شود و بايد جلوي خطاي آن را گرفت اما علاوه بر اين دو راه، مسير ديگري نيز وجود دارد.جليلي، بي‌اثر کردن تحريم‌ها را راه سوم مقابله با تحريم برشمرد و اذعان داشت: »بي‌اثر کردن تحريم«، راه سوم مقابله با تحريم‌هاست که پايدار، جدي و قابل اتکاست. براي بي‌اثر کردن تحريم، علاوه بر وجود نگاه سياسي و امنيتي، بايد يک نگاه اقتصادي متفاوت داشت.وي با يادآوري مسئله تهديد به تحريم بنزين از سوي آمريکايي ها، تصريح کرد: وقتي کشور قرار بود با تحريم بنزين مواجه شود، ما مي‌توانستيم هريک از راه‌هاي مذکور را طي کنيم هم مي‌توانستيم مذاکره کنيم، امتياز بدهيم تا اين تحريم اعمال نشود و هم ميتوانستيم از مسير هاي مختلف با دور زدن تحريم بنزين، مايحتاج کشور را تهيه کنيم.عضو شوراي راهبردي روابط خارجي افزود: اما راه پايدار و قابل اتکايي که پيگيري شد، تکيه بر توان موجود داخلي بود؛ نفت و گاز مزيت نسبي ماست و ما توانستيم با توليد بنزين نه تنها تحريم آن را بي‌اثر کرده و اهرم را از دست دشمن بگيريم، بلکه امروز به صادر کننده آن نيز تبديل شديم.
جليلي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه تحريم نفتي در سال 91، چگونه مديريت شد، گفت: تحريم يک شوک به اقتصاد کشور وارد کرد. دو ميليون فروش نفت ما به 700 هزار بشکه رسيد اما با تدابيري توانستيم در شش ماهه نخست سال 92، متوسط فروش نفت و فرآورده‌ها به يک و ميليون بشکه در روز برسانيم.وي با بيان اينکه مجموعه اقدامات آن زمان بيشتر مبتني بر راه‌حل دوم يا همان دور زدن تحريم‌ها بود، خاطرنشان کرد: همزمان با پيگيري مسير دور زدن تحريم‌ها، ما مدعي بوديم که بايد به يک راه‌حل پايدار برسيم. پيگيري تشکيل پورتال ارزي در دبيرخانه شورايعالي اولين اقدام در اين زمينه بود.دبيرسابق شورايعالي امنيت ملي کشورمان با بيان اينکه تمرکز دشمن بر جنگ اقتصادي در يک دهه گذشته، نشانگر برآورد آنها از ضعف دستگاه‌هاي اقتصادي کشور است، گفت: وقتي دشمن احساس مي‌کند که استفاده از فشار در حوزه اقتصادي که ضعف داريد، کارساز است، شما بايد متقابلا اين ضعف‌ها را برطرف کنيد. نمي‌توانيد بگوييد من ميروم مذاکره مي‌کنم تا دشمن روي نقاط ضعف من دست نگذارد؛ راه‌حل درست و پايدار اين است که شما نقطه ضعف کشور را برطرف کنيد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش با اشاره به اعمال مجدد تحريم نفتي در دو سه سال اخير، اظهار داشت: دوستان مي‌گفتند که نمي‌شود نفت فروخت و ما مي‌گفتيم مي‌شود تا دو ميليون بشکه هم فروخت. همان موقع راهکارهاي اين ادعايمان را براي آنها ارسال کرديم؛ من چند صفحه براي آقاي رئيس جمهور نامه نوشتم و گفتم با اين روش‌ها مي‌توانيد اقدام به فروش نفت کنيد.
جليلي تصريح کرد: همان دوستانيکه آن زمان مي‌گفتند اين حرف‌ها شعار است، سال گذشته در بودجه خود مبنا را فروش دو ميليون و سيصد هزار بشکه قرار دادند! پس معلوم شد مي‌شود اين اقدام را انجام داد. مهم اين است که شما در تصميم دچار خطا نشويد تا دشمن را جري کنيد.وي در پاسخ به سوالي مبني بر چگونه بي‌اثر کردن تحريم نفتي، شرح داد: شما مي‌توانيد به جاي آنکه نفت را بشکه‌اي پنجاه دلار بفروشيد، آن را تبديل به فرآورده کنيد تا ارزش افزوده بيشتري ايجاد کند و چندين برابر ارزآوري داشته و به تبع آن بتوانيد ده‌ها شغل ايجاد کنيد.عضو شوراي راهبردي روابط خارجي افزود: در سه سال گذشته که گفته مي‌شود بدترين فشارها و فشار حداکثري بر کشور اعمال شد، خود دوستان دولت اذعان دارند که ما در فروش فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي هيچ مشکلي نداشتيم و توانستيم هرچقدر که مي‌توانيم، صادر کنيم.
جليلي با اشاره به مصوبه مهم مجلس دهم مبني بر قانوني شدن توسعه پتروپالايشگاه‌ها در کشور با پيگيري کميسيون انرژي وقت، تصريح کرد: با مزيت نسبي کشور در نفت و گاز، به جاي خام فروشي مي‌توان محصولات پتروشيمي را فروخت که باعث رونق اقتصادي، ايجاد شغل مي‌شود. همچنين با مشارکت‌دادن واقعي مردم در سرمايه‌گذاري در اين حوزه، حتي سرمايه‌هاي خرد مي‌توانند در اين زمينه شريک شده تا مردم دچار معضلاتي در بورس و ... با آن مواجه بودند، نشوند.وي با بيان اينکه پشتوانه مذاکره، ميدان است، اظهار داشت: مذاکره‌کننده هر چقدر هم قوب باشد، اگر با دست خالي به مذاکره برود، نميتواند عايدي داشته باشد.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازمهر، وي با بيان اينکه عرصه مقابله اقتصادي با دشمن نيز مرد ميدان مي‌خواهد، تصريح کرد: اگر مي‌خواهيم با تحريم به جد مقابله کنيم، بايد شيوه‌ها و توان‌مندي‌هاي کشورمان را به خوبي بشناسيم و ابتکار عمل بلد باشيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها