عصر آذربایجان

گزارش خبر

روايت سخاوت آسمان و افزايش بارش‌ها در آذربايجان‌غربي

روايت سخاوت آسمان و افزايش بارش‌ها در آذربايجان‌غربي

1403/03/20

 

هر چند در مقايسه آماري نسبت به بلند مدت که 335.6 ميليمتر بوده افزايش ديده مي شود ولي همچنان اميد به ادامه بارندگي ها تا پايان آخرين ماه بهار و حتي تاشهريور و ارتقاي بيشتر اين ميانگين وجود دارد.آنچه که واضح است بارندگي هاي پاييزه تا بهاره در اين استان که در آن مبناي معيشتي مردم، کشاورزي است، نقش مهمي را در زندگي شهروندان و حفاظت از محيط زيست ايفا مي کند.طبق گفته کارشناسان، کاهش بارندگي ها و در کنار آن افزايش سطح زير کشت و مديريت نادرست مصرف آب، فشار بر آب هاي سطحي و سفره هاي زيرزميني را در پي داشته و نتيجه منفي بسياري در سال هاي گذشته بر محيط زيست استان بخصوص کاهش آب درياچه اروميه داشته و افزايش بارش ها مي تواند تاثير مهمي در تغيير اين شرايط ايفا کند.صاحب نظران بر اين اعتقاد هستند که بارش هاي نيمه دوم بهار موجب کاهش استفاده کشاورزان از آب هاي ذخيره شده از نوع سطحي يا زيرزميني مي شود و فشار بر آنها را کاهش مي دهد که اين امر در مديريت منابع آبي نقش بسزايي دارد.
حجم آب سدهاي آذربايجان‌غربي 115 ميليون مترمکعب افزايش يافت
آذربايجان غربي 14 سد دارد که هشت سد آن کمتر از 50 ميليون متر مکعب، 2 سد بين 50 تا 100 و چهار سد بيشتر از 100 ميليون مترمکعب در خرداد ماه سال جاري آب دارند و ظرفيت کامل 14 سد آذربايجان غربي به حدود 2 ميليارد مترمکعب مي رسد.مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي با اشاره به وضعيت مناسب سدهاي استان گفت: در حال حاضر حجم آب پشت سدهاي استان با 115 ميليون مترمکعب افزايش نسبت به سال گذشته به يک ميليارد و 386 ميليون مترمکعب رسيد.مجيد رستگاري افزود: طبق آخرين بررسي ها، يک ميليارد و 386 ميليون مترمکعب آب در پشت سدهاي آذربايجان غربي وجود دارد در حالي اين رقم در مدت مشابه سال گذشته يک ميليارد و 271 ميليون مترمکعب بود.
ميانگين بارندگي امسال در آذربايجان غربي 32 درصد افزايش يافت
رييس گروه تحقيقات هواشناسي کاربري اداره کل هواشناسي آذربايجان غربي گفت: ميانگين بارشهاي استان در سال آبي جاري و براساس آمار ثبت شده در ايستگاههاي سينوپتيک تا 12 خرداد ماه با 387.6 ميليمتر نسبت به سال آبي گذشته 32 درصد و نسبت به بلند مدت 15.5 درصد افزايش دارد.آزاد توحيدي با بيان اينکه اين بارندگي ها نسبت به سال گذشته در مدت زمان مشابه 94 ميليمتر افزايش يافته، اظهار کرد: اين بارندگي ها در مقايسه با بلند مدت 30 ساله 52 ميلي متر افزايش يافته است. رييس گروه تحقيقات هواشناسي کاربردي گفت: در تمام شهرستانهاي استان به غير از تکاب و شاهين دژ افزايش بارندگي نسبت به سال گذشته ثبت شده که شهرهاي شمالي آذربايجان غربي بيشترين ميزان افزايش بارندگي را دارند.وي با بيان اينکه در برخي شهرها مانند مهاباد، اشنويه و چالدران ميزان افزايش بارندگي ثبت شده تا حدود دوبرابر مي رسد، گفت: در اشنويه ميزان افزايش بارش نسبت به سال گذشته تا 109 درصد، مهاباد 93 درصد، چالدران 121 درصد ثبت شده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا،آذربايجان غربي استاني کوهستاني است که داراي بين 800 تا يک ميليون هکتار اراضي کشاورزي است و اقليم و بارندگي ها تاثير مستقيمي بر زندگي و معيشت مردم منطقه دارد.بارشهاي ثبت شده در اين استان گاهي در نقاط جنوبي از جمله سردشت و پيرانشهر تا هزار ميليمتر هم مي رسد که باعث شده تا اين مناطق و شهرها به بهشتي سرسبز در دامنه کوهها و دل جنگلهاي زيبا تبديل شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها