عصر آذربایجان

گزارش خبر

خرد بودن اراضي، از مهمترين چالش هاي بخش کشاورزي

خرد بودن اراضي، از مهمترين چالش هاي بخش کشاورزي

1397/11/17

گروه گزارش: رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي خرد بودن اراضي کشاورزي را يکي از مهمترين چالش هاي بخش کشاورزي عنوان کرد و گفت: کوچک شدن اراضي کشاورزي پيامد منفي اقتصادي و سياسي زيادي به دنبال دارد که از جمله آنها نبود امکان مديريت و برنامه ريزي درست براي کاهش مصرف آب و استفاده بهينه ازخاک، نيروي انساني و ماشين آلات کشاورزي است که نهايتا منجر به افزايش هزينه توليد و جلوگيري از توليد محصول با کيفيت مطلوب و استاندارد مي گردد.

به گزارش عصرآذربايجان، رسول جليلي در مراسم گراميداشت هفتم بهمن سالروز تأسيس سازمان امور اراضي کشور با تبريک سالروز تاسيس سازمان اموراراضي کشور بر ضرورت صيانت از اراضي زراعي و باغي به عنوان بستر توليدات كشاورزي و تامين امنيت غذايي در جامعه تاكيد كرد و اظهار داشت: مباحث و فرايندهاي امور زمين داراي جوانب فني و حقوقي پيچيده اي است و از اين رو لازم است همکاران بر قوانين و مقررات مربوطه اشراف حداكثري داشته و در ارايه خدمات به كشاورزان و احترام و تکريم ارباب رجوع اهتمام داشته باشند. 
وي ادامه داد: با توجه به بحران کم آبي درياچه اروميه و اهميت يکپارچه سازي اراضي کشاورزي در مديريت بهينه منابع آبي و خاکي،  نقش تشکل ها و تعاوني هاي توليد روستايي و تمرکز سرمايه گذاري ها و مديريت عوامل توليد در قالب ساختارهاي تعاوني در جهت تجميع اراضي و افزايش بهره وري اراضي کشاورزي بسيار موثر و مهم است.
وي با اعلام اينکه سالانه بيش از 200 هزارنفر بهره بردار به طور ميانگين در سطح  820 هزار هکتار از اراضي آبي و ديم در استان مشغول فعاليت کشاورزي هستند، تصريح کرد: اجراي قانون اصلاحات اراضي در قبل از انقلاب و قوانين مشابه آن در بعد از انقلاب يکي از عوامل مهم خرد شدن اراضي کشاورزي مي باشد، و همچنين مهمترين عامل کوچک شدن زمين هاي کشاورزي در ايران، قوانين مربوط به ارث است و بهمين دليل سالانه حجم زيادي از اراضي كشاورزي خرد و كوچك تر مي شود که توجيه اقتصادي ندارد.
جليلي با اشاره به واگذاري وظايف غيرحاکميتي امور اراضي به سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي استان تاکيد کرد : با توجه به حجم بالاي کار مديريت امور اراضي بهتر است از ظرفيت فارغ التحصيلان  بخش کشاورزي عضو  سازمان نظام مهندسي کشاورزي در استان در اين زمينه استفاده شود تا با اين واگذاري ها زمينه اشتغال اعضاء سازمان در مواردي همچون تهيه گزارش هاي فني و اجرايي درخصوص اجراي طرح هاي واگذاري زمين و مجوزهاي تغيير کاربري و ...  فراهم شود.
*500 هزار هکتار طرح کاداستر اراضي کشاورزي استان در دست اجراست 
مدير امور اراضي سازمان جهاد کشاورزي  آذربايجان غربي، مهدي سرخوش  نيز اظهار داشت: حفظ کاربري، يکپارچگي، ساماندهي و توسعه اراضي، حوزه هاي اصلي ماموريتي سازمان در جهت مديريت بر اراضي کشاورزي و واگذاري اراضي براي طرح هاي کشاورزي و غير کشاورزي است. 
وي خاطرنشان کرد: در بهمن ماه ???? از ادغام تشکيلات سازمان اصلاحات اراضي و ستاد مرکزي هياتهاي هفت نفره، سازمان اموراراضي کشور تاسيس و مدتي بعد اساسنامه اين سازمان از سوي هيات دولت تصويب شد که سازمان امور اراضي کشور از اين تاريخ به عنوان سازماني مستقل و وابسته به وزارت کشاورزي با تنوعي از وظايف و ماموريت هاي حاکميتي فعاليت مي کند. 
وي با تشريح اقدامات و فعاليتهاي مديريت امور اراضي استان از ابتداي سال جاري تا کنون با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مهندسي و حدنگاري اراضي کشاورزي تصريح کرد: در زمينه ساماندهي و توسعه اراضي کشاورزي در استان در سطح حدود 465 هزار هکتار ازاراضي کشاورزي اقدامات رفع تداخلا ت و درنزديک به 500 هزار هکتار نيز طرح کاداستر اراضي کشاورزي در دست اجراست . 
سرخوش بر لزوم افزايش سطح اطلاع رساني و آگاه سازي مردم در خصوص راه اندازي سامانه 131  و اهداف آن از طريق رسانه استاني تاکيد و تصريح کرد: اين سامانه  به زودي در استان در قالب يگان حفاظت از اراضي کشاورزي به فعاليت خود ادامه خواهد داد و اميدواريم با راه اندازي اين يگان  شاهد افزايش  ضريب حفاظت از اراضي کشاورزي  از سوي مردم و کشاورزان در استان باشيم .
 وي ادامه داد: عدم اجراي طرح آمايش سرزميني و تغيير غير مجازاراضي کشاورزي و نبود اسناد کاداستر اراضي کشور در قبل از انقلاب و وجود قوانين بازدارنده  و کمبود امکانات در اين زمينه از چالش هاي اساسي دربخش مديريت امور اراضي است. 
مدير امور اراضي سازمان جهاد کشاورزي  آذربايجان غربي تاکيد کرد: در حال حاضر ظرفيت هاي قانوني براي بهره برداري اصولي از اراضي استان وجود دارد و اين سازمان آماده همکاري با متقاضياني است که از دستگاه هاي ذيربط براي فعاليت هاي قانوني خود مجوز دريافت کرده اند. وي تصريح کرد: با توجه به اهميت و وظايف خطير کارکنان مديريت امور اراضي استان، تامين تجهيزات،امکانات مورد نياز و کمبود نيروي انساني شاغل در اين بخش در راستاي خدمات رساني بهينه به مردم ، بايد بيشتر از گذشته مورد اهتمام و توجه مسئولان استاني و کشوري قرار گيرد.
*لزوم ترويج فرهنگ حفظ کاربري اراضي زراعي و باغي و انتقال آن به نسل هاي آينده
مسئول حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي، حجت الاسلام و المسلمين سيد حامد ساجدي نژاد در اين مراسم بر ترويج فرهنگ حفظ کاربري اراضي زراعي و باغي و انتقال آن به نسل هاي آينده تاکيد کرد و اظهار داشت: عدم جلوگيري از تخريب اراضي کشاورزي خيانت به نسل هاي آينده است.
وي به اهميت حفاظت از زمين از ديدگاه قرآن و ائمه معصومين اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند براي هر چيزي حدود و اندازه قرار داده است که استفاده نادرست از مواهب و نعمت هاي الهي مسئوليت دارد و اين زمين فقط مختص نسل حاضر نيست که آن راتخريب کنيم و از بين ببريم .
مسئول حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي متذکر شد: تغيير کاربري اراضي به ساختمان و موارد غير کشاورزي کار خلاف و نوعي جرم است و نياز است همه مردم در حفظ و نگهداري اراضي کشاورزي و جلوگيري از پديده زمين خواري تلاش نمايند.
وي نبود وجود مديريت يکپارچه اراضي ، استفاده هاي تجاري، پائين بودن فرهنگ عمومي مردم در مورد محيط زيست ، منابع طبيعي ، ورود تکنولوژي هاي جديد در زندگي انسان ، مسائل و مشکلات قانوني ، عدم آموزش هاي مختلف نحوه واگذاري اراضي را از جمله چالش هاي موجود در حوزه مديريت امور اراضي ذکر کرد. 
ساجدي نژاد با اشاره به تاکيدات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري درزمينه حفظ آب و خاک ، تصريح کرد: استراتژي و برنامه ريزي هاي سازمان جهادکشاورزي در حوزه اراضي در راستاي فرامين معظم له است و بايد با قاطعيت از اراضي محافظت شود و به عنوان انفال الهي جلوي تعدي سودجويان به اراضي کشاورزي گرفته شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

خرد بودن اراضي، از مهمترين چالش هاي بخش کشاورزي

خرد بودن اراضي، از مهمترين چالش هاي بخش کشاورزي
خروج

گروه گزارش: رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي خرد بودن اراضي کشاورزي را يکي از مهمترين چالش هاي بخش کشاورزي عنوان کرد و گفت: کوچک شدن اراضي کشاورزي پيامد منفي اقتصادي و سياسي زيادي به دنبال دارد که از جمله آنها نبود امکان مديريت و برنامه ريزي درست براي کاهش مصرف آب و استفاده بهينه ازخاک، نيروي انساني و ماشين آلات کشاورزي است که نهايتا منجر به افزايش هزينه توليد و جلوگيري از توليد محصول با کيفيت مطلوب و استاندارد مي گردد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها