عصر آذربایجان

گزارش خبر

ساعات فراغت جوانان اوقات بطالت مي‌شود

1397/12/13

گروه گزارش: در هياهوي زندگي ماشيني و در دقايقي که فرصت خودسازي پيش مي‌آيد، نيازمند تدوين برنامه‌هايي هستيم که روح و جسم نوجوانان و جوانان را پرورش دهد. برنامه ريزي براي غني سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان زماني شکل و شمايل اصولي و منسجمي به خود خواهد گرفت که از زيرساخت‌هاي منطقي برخوردار بوده و تعدد دستگاه‌هاي متولي با ساماندهي صحيح زمينه‌ساز دستيابي به هدفي واحد به دور از اقدامات سليقه محور شود.

*علاقه‌مندي‌هايي که به زور والدين تحميل مي‌شوند
رئيس هيئت ورزش‌هاي همگاني استان اردبيل در اين خصوص مي‌گويد: تصور توجه به غني سازي اوقات فراغت با ناديده گرفتن ورزش امکان پذير نبوده و گرايش حداکثري جوانان به سمت و سوي برنامه‌هاي ورزشي نشانگر مقبوليت اين قبيل از رشته‌هاست. تاج‌مهر بر اين اعتقاد است که نوجوانان و جوانان ارزشمندترين منابع انساني جامعه بوده و در کنار توجه به شيوه‌هاي تربيتي بايد در همگاني سازي ورزش و آشتي فرزندانمان با فعاليت‌هاي فيزيکي پيشگام شد. رئيس هيئت ورزش‌هاي همگاني استان اردبيل اضافه کرد: والدين بايد با احترام به علايق فرزندان خود رشته ورزشي خاصي را به آنان تحميل نکنند تا موجبات دلزدگي و عدم ادامه ورزش فراهم نشود. اين مربي و پيشکسوت ورزشي يادآور شد: اولويت والدين براي پرکردن اوقات فراغت فرزندانشان تنها نبايد معطوف به کلاس‌هاي علمي و فرهنگي باشد و با توجه به نيازهاي جسمي و روحي جوانان بايد برنامه‌هاي ويژه‌اي براي فعاليت فرزندان در باشگاه‌ها و محيط‌هاي ورزشي درنظر گرفته شود. تاج‌مهر به ارزش زمان و ضرورت پرهيز از اتلاف وقت که توسط بسياري از جوانان ناديده انگاشته مي‌شود تاکيد کرد و يادآور شد: حضور در محيط‌هاي ورزشي بهترين فرصت براي دوري گزيدن از آسيب‌هاي اجتماعي و مديريت انرژي بوده و مسئولان بايد از تمامي توان خود براي افزايش حضور جوانان در مکان‌هاي سالم ورزشي بهره‌ گيرند. 
*غني‌سازي اوقات فراعت دريچه‌اي به سوي خوشبختي
يکي از محققين و اساتيد دانشگاهي استان اردبيل نيز در راستاي ضرورت توجه مضاعف به غني سازي اوقات فراغت جوانان مي‌گويد: با صنعتي شدن جوامع و از قرن 20 به بعد توجه به اوقات فراغت و پرکردن هر چه مناسب آن در بين اقشار مختلف مردم مورد اقبال عموم قرار گرفت. پورپناهي بر اين اعتقاد است که غني سازي اوقات فراغت دريچه جديدي به سمت توسعه علمي، اجتماعي، فرهنگي و ورزشي باز خواهد کرد و چنانچه به دنبال جلوگيري از تحميل هزينه‌هاي سنگين به جامعه هستيم بايد به غني سازي اوقات فراغت پرداخت اصولي داشته باشيم. وي بسياري از بزهکاري‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي رايج در جامعه را نتيجه غفلت از اوقات فراغت دانست و افزود: در تدوين سند تحول ورزش از توسعه ورزش همگاني به عنوان گزينه مناسبي براي رشد شخصيتي و بازيابي سلامتي جسمي و رواني قشر جوان ياد شده است.
*بازي با آينده نوجوانان با بي‌توجهي به اوقات فراغت
اين استاد دانشگاه يادآور شد: هر گونه سياست و برنامه‌اي که ترويج دهنده گرايش جوانان به حضور در محيط‌هاي مثبت و سازنده جامعه باشد بايد مورد حمايت واقعي و همه جانبه مسئولان قرار گيرد و غفلت از چنين موضوع مهمي بازي کردن با سرنوشت و آينده جوانان خواهد بود. پورپناهي اوقات فراغت را پديد آورنده فرصت ارزشمند شکوفايي استعدادها و جلوگيري از اتلاف بيهوده وقت دانست و افزود: چنانچه در موفقيت طرح‌هاي مربوط به اوقات فراغت با نواقصي مواجه مي‌شويم، دليل آن را تنها نبايد در ناکارآمد بودن مديران يا عقيم بودن برنامه‌ها خلاصه کنيم بلکه اقشار مختلف مردم در فرهنگ پذيرش برنامه‌هاي مورد تاييد و گرايش به فعاليت‌هاي هدفمند با مشکلاتي دست به گريبان هستند. وي در ادامه به تشريح فوايد حضور همه جانبه و تاثيرگذار نوجوانان و جوانان در عرصه‌هاي اجتماعي، علمي، فرهنگي و هنري براي پر کردن اوقات فراغت پرداخت و اضافه کرد: کمرنگ‌ شدن توجه‌ها نسبت به حضور قشر جوان در ميادين ورزشي که بهترين عامل براي کاهش تنش‌هاي موجود و افزايش اعتماد به نفس و مهارت‌هاي اجتماعي است به شدت آسيب‌زا خواهد بود. اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: برنامه‌هاي مربوط به غني سازي اوقات فراغت نبايد تنها به نواحي و مناطق محدود و خاص استان معطوف شود و با گسترش برنامه‌هاي مورد نظر که از چاشني فرهنگ و هنر نيز بهره‌مند هستند مي‌توان در جذب تمامي سلايق موفق ظاهر شد.
*ساعات فراغت جوانان تنها تابستان نيست
مديرکل ورزش و جوانان استان اردبيل در اين راستا تصريح کرد: اغلب افراد بازه زماني آغاز اوقات فراغت را مربوط به ايام تابستان و بعد از پايان امتحانات تحصيلي عنوان مي‌کنند در شرايطي که چنين تفکري باطل و ناصحيح است. آقاخاني افزود: بايد در تمامي فصول سال به پرکردن اوقات فراغت جوانان که بخش عمده و تاثيرگذار جامعه را شامل مي‌شوند، توجه کرد و وظيفه تمامي دستگاه‌ها برنامه‌ريزي براي انسجام مناسب چنين برنامه‌هايي است. به گفته وي نقطه کور ارتباط بين دانشگاه‌ها و مراکز ورزشي بايد  به هم متصل شده و با بهره‌گيري از ظرفيت مدرسين توانمند و پياده‌سازي دستاوردهاي جديد علمي و مطالعه شده در توسعه برنامه‌هاي فرهنگي و ورزشي جوانان موفق شد. 
*انرژي‌هاي غليان کرده جوانان نيازمند مديريت است
توجه به پرکردن هر چه مناسب اوقات فراغت نوجوانان و جوانان که خود بهترين راه براي توسعه استعدادها و تکميل شخصيت فعال‌ترين قشر جامعه خواهد بود رابطه بسيار تنگاتنگي با دوري از ناهنجاري‌هاي اجتماعي داشته و ورود آگاهانه همراه با نيازسنجي منطقي راهکار بهره‌مندي از تاثيرات مثبت چنين رويکردي است
توجه به اوقات فراغت جوانان که از جمعيت ميليوني نيز برخوردار هستند را نمي‌توان به سادگي ناديده گرفت و وظيفه مهم دولت و نهادهاي مرتبط فراهم آوردن شرايطي مطلوب براي بهره‌مندي از تمامي ظرفيت‌هاي موجود در غني سازي اوقات فراغت است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، اوقاتي که نبايد تنها به زمان‌هاي تعطيلي مدارس و يا تابستان‌ها محدود شود تا انرژي‌هاي غليان کرده جوانان را به بهترين شکل ممکن مديريت کرده و به تمامي هيجان‌هاي عمومي و جوش و خروش‌هاي اين قشر فعال به بهترين شکل ممکن پاسخ دهد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ساعات فراغت جوانان اوقات بطالت مي‌شود

خروج

گروه گزارش: در هياهوي زندگي ماشيني و در دقايقي که فرصت خودسازي پيش مي‌آيد، نيازمند تدوين برنامه‌هايي هستيم که روح و جسم نوجوانان و جوانان را پرورش دهد. برنامه ريزي براي غني سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان زماني شکل و شمايل اصولي و منسجمي به خود خواهد گرفت که از زيرساخت‌هاي منطقي برخوردار بوده و تعدد دستگاه‌هاي متولي با ساماندهي صحيح زمينه‌ساز دستيابي به هدفي واحد به دور از اقدامات سليقه محور شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها