عصر آذربایجان

گزارش خبر

جولان دلالان در گندمزارهاي زنجان

1398/02/16

سرويس اقتصادي: با نزديک شدن به زمان برداشت و خريد تضميني گندم در زنجان، شايعه پيش خريد گندم توسط دلالان استانهاي همجوار بانرخ هر کيلوگرم 25 تا 30هزار ريال نقل محافل شده است و با اينکه مصداقي در برخي شهرستانها ندارد اما در ماهنشان واسطه ها در حال عقد قرارداد با گندم کاران هستند.

گندم محصول راهبردي کشور به شمار مي رود و همچنان نقش مهم و انکار ناپذيري در تامين امنيت غذايي دارد.
طي سال هاي گذشته با برنامه ريزي‌هاي انجام شده و بارش هاي قابل توجه، توليد گندم در کشور و استان زنجان نيز رشد قابل توجهي داشت به طوريکه سال گذشته با برداشت 500 هزار تن، رکورد توليد اين محصول در استان شکسته شد.
استان زنجان با داشتن کشاورزاني توانمند و زمين هاي مستعد براي کشت گندم، در توليد اين محصول راهبردي در کشور نقش قابل توجهي دارد چرا که مازاد بر نياز اين محصول را از طريق ريلي و جاده اي به استان هاي يزد، خراسان رضوي، البرز، تهران، گيلان، اصفهان، سيستان و بلوچستان ارسال و بخشي ديگر در صنايع غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد.
اما امسال با توجه به نزديک شدن به زمان برداشت گندم و آغاز خريد تضميني آن از کشاورزان شايعه پيش خريد اين محصول در شهرستان هاي خدابنده، ابهر، خرمدره با نرخ هاي 30 تا 25 هزار ريال توسط دلالان از استان هاي همسايه نقل محافل شده است و با وجود اينکه اين وضعيت در برخي شهرستانها شايعه اي بيش نيست اما در شهرستان ماهنشان واسطه ها در حال عقد قرارداد با گندمکاران و دادن بيعانه هايي با مبالغ 2 هزار ميليون ريال براي پيش خريد هستند.
** صادرات گندم ممنوع است
مدير فني و سرپرست کميته خريد گندم شرکت غله و خدمات بازرگاني منطقه 14 زنجان گفت: امسال بر اساس قيمت شوراي اقتصاد هر کيلوگرم گندم به قيمت 17 هزار ريال از کشاورزان به صورت تضميني توسط اين شرکت خريداري مي شود که اين قيمت نسبت به سال قبل چهار هزار ريال افزايش دارد.
ستار رحمني تاکيد کرد: در حال حاضر با بررسي و تحقيق هاي انجام شده توسط دستگاه هاي نظارتي در استان زنجان رد پايي از دلالان براي پيش خريد اين محصول با نرخهاي بالا وجود ندارد. وي اظهارداشت: اين مساله فقط براي ملتهب کردن جو جامعه است چرا که گندم کالاي اساسي به شمار مي رود و صادرات آن توسط دلالان يا هرشخص ديگري ممنوع است.
مدير فني و سرپرست کميته خريد گندم شرکت غله و خدمات بازرگاني منطقه 14 زنجان يادآور شد: سلف خري از زمانهاي قديم بوده و اين مساله جديدي نيست و ممکن است کساني اين محصول را براي مصارف دام و طيور، صنف و صنعت خريد کنند.
رحمني تاکيد کرد: مصداقي از واسطه گري براي خريد گندم در استان زنجان وجود ندارد.
** کشاورزان زنجاني 550 هزار تن گندم برداشت خواهند کرد
مدير امور زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان گفت: در سال زراعي جاري 303 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي استان زير کشت گندم رفته است.
حسين عامري، ميزان برداشت گندم از اين ميزان زمين را 550 هزار تن بيان کرد و افزود: 510 هزار تن از آن به صورت تضميني توسط شرکت غله از کشاورزان خريداري خواهد شد.
وي يادآوري کرد: 40 تن مابقي گندم براي بذر و خود مصرفي کشاورزان پيش بيني شده است.
مدير امور زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان گفت: سال گذشته ميزان برداشت گندم 500هزار تن بود که 455 هزار تن از آن به صورت تضميني از کشاورزان خريداري شد.
عامري خاطرنشان کرد: استان زنجان 285 هزار هکتار زمين ديم و 18 هزار هکتار نيز زمين آبي براي کشت گندم دارد.
وي تاکيد کرد: خوشبختانه زمين هاي زراعي استان زنجان بويژه گندمزارها از بارندگي و سيلاب فروردين امسال خسارتي نديده است.
** براي افزايش نرخ خريد گندم برنامه ريزي شود
مهدي آذرنژاد از گندمکاران شهرستان ماهنشان گفت: در حال حاضر وجود دلالان براي پيش خريد گندم با نرخ بالا صحت دارد.
وي تاکيد کرد: اين افراد از 20 روز قبل از استان هاي همجوار گندم را با نرخ 22 هزار تا 30 هزار ريال از گندمکاران پيش خريد کرده اند.
اين گندمکار ماهنشاني افزود: چنانچه دولت براي افزايش نرخ خريد تضميني گندم از کشاورزان فکر اساسي نکند در آينده با مشکل مواجه خواهد شد.
آذرنژاد يادآوري کرد: هم اکنون کشاورزان عزم خود را براي فروش گندم با نرخ بالا به دلالان جزم کرده اند.
** گندم را با نرخ 24 هزار ريال به دلالان پيش فروش کرده ام
حمدلله معصومي يکي ديگر از کشاورزان ماهنشاني ادامه داد: سالانه يکهزار و 500 تن گندم برداشت مي کنم که امسال يکهزار تن آن را با نرخ 24 هزار ريال به دلالان پيش فروش کرده_ام.
وي تاکيد کرد: بيعانه يکهزار تن گندم را در حال حاضر در قالب تفاهم نامه منعقد شده با اين نرخ دريافت کرده ام.
اين گندمکار ماهنشاني يادآوري کرد: اين ميزان گندم هنگام برداشت و بارگيري از مسيرهاي کوهستاني استان کردستان و آذربايجان غربي از شهرستان خارج خواهد شد.
** دلالي براي خريد گندم وجود ندارد
غلام عباس همانلو از گندمکاران شهرستان خدابنده درباره وجود دلالان براي خريد گندم با نرخ بالا گفت: در اين شهرستان فقط اين موضوع در حد حرف و شايعه است و کشاورزان با دلالي براي پيش فروش گندم مواجه نشده اند.
اين گندمکار خدابنده اي ادامه داد: هيچ گندمکاري اجازه نمي دهد اين محصول راهبردي از استان خارج شود.
همانلو خاطرنشان کرد: سالانه يکهزار و 700 تن در روستاي کهلا گندم برداشت مي کنم.
حسنعلي آرام بين يکي از گندم کاران ابهري نيز در اين خصوص گفت: اين موضوع را در شهرستان شنيده ايم اما کشاورزي از فروش گندم خود به دلالان به دليل غيرقانوني بودن آن استقبال نخواهد کرد.
اين کشاورز تاکيد کرد: امسال نرخ خريد تضميني گندم از کشاورزان با درصد ناچيزي افزايش يافته است چرا که قيمت انواع قطعات ماشين آلات کشاورزي نسبت به سال گذشته تا 6 برابر افزايش دارد که اين مسائل لحاظ نشده است.
آرام بين خاطرنشان کرد: قيمت خريد تضميني گندم با نرخ تمام شده اين محصول همخواني ندارد و کشاورز با نرخ 17 هزار ريالي متضرر مي شود که بايد جهادکشاورزي و متوليان آن براي اين مساله برنامه ريزي جدي داشته باشند.
وي اظهارداشت: اگر نرخ خريد تضميني گندم سالانه با درصد کمي افزايش يابد، چنانچه دلالي براي خريد گندم با نرخ بالا وجود داشته باشد کشاورزان مجبور به فروش محصول خود خواهند کرد.
اين گندمکار ابهري ميزان توليد گندم سالانه خود را بدون سرمازدگي و آفت 200 تا 300 تن بيان کرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

جولان دلالان در گندمزارهاي زنجان

خروج

سرويس اقتصادي: با نزديک شدن به زمان برداشت و خريد تضميني گندم در زنجان، شايعه پيش خريد گندم توسط دلالان استانهاي همجوار بانرخ هر کيلوگرم 25 تا 30هزار ريال نقل محافل شده است و با اينکه مصداقي در برخي شهرستانها ندارد اما در ماهنشان واسطه ها در حال عقد قرارداد با گندم کاران هستند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها