عصر آذربایجان

گزارش خبر

کودکان کار در استان زنجان ساماندهی می‌شوند

کودکان کار در استان زنجان ساماندهی می‌شوند

1401/02/25

عصز آذربایجان- "کودک کار" یک پدیده اجتماعی است که طی سال‌های گذشته نمود بیشتری پیدا کرده و گروه‌های زیادی از کودکان به سمت کار در خیابان کشیده شده‌اند، حال قرار است این کودکان ساماندهی شوند.

عصر آذربايجان- "کودک کار" يک پديده اجتماعي است که طي سال‌هاي گذشته نمود بيشتري پيدا کرده و گروه‌هاي زيادي از کودکان به سمت کار در خيابان کشيده شده‌اند، حال قرار است اين کودکان ساماندهي شوند.

 "کودک کار" واژه نه، آسيبي است که همه استان‌هاي کشور با آن دست و پنجه نرم مي‌کند، سر خيلي از چهارراه‌هاي مرکز شهر سال‌ها است که شاهد مظلوميت و سخت کوشي اين کودکان بوده و حال قرار است اين "نان آوران کوچک" ساماندهي شوند.

دستمال‌هاي آلوده در دستشان براي فروش که رد دوده‌هاي هزاران خودرو بر روي آنها مشهود است فاصله آنها از کودکي که حق مسلم آنهاست را نشان مي‌دهد.

نگاه‌هاي پر حسرت اين کودکان به خودروهايي که همسن و سالانشان با ناز بر صندلي تکيه زده‌اند دل هر رهگذري را به درد مي‌آورد. گاه صداي قهقهه آن‌ها همراه با دويدن در چهارراه‌هايي که مي‌تواند گذرگاه مرگ آن‌ها باشد بيانگر اين است که کودک درونشان لحظاتي هر چند کوتاه ظهور و بروز مي‌کند.

اين در حالي است که دلايل ايجاد اين پديده، ارزان بودن دستمزد اين کودکان است که اغلب بي‌سرپرست يا بدسرپرست هستند و توسط افراد سودجو بکارگيري مي‌شوند يا داراي والديني هستند که مشکلات مالي دارند و از کودکانشان سوءاستفاده مالي مي‌کنند.

"طرح ساماندهي کودکان کار" در استان زنجان، يکي از دستاوردهاي دولت سيزدهم براي قشر آسيب‌ديده است که به زودي در استان اجرايي مي‌شود.

پرويز خالقي، فرماندار زنجان در اين راستا در گفت‌وگو با تسنيم با تاکيد بر اينکه بايد کودکان کار حمايت شوند، اظهار داشت: تکريم حقوق کودکان کار و خياباني همچنين بايد مورد نظر باشد.

وي با بيان اينکه پديده کودکان کار يکي از مسائل اجتماعي است که به دليل کم تواني خانواده‌ها و يا بدسرپرست بودن يا بي سرپرست آن‌ها شکل گرفته است، افزود: در واقع اين کودکان از نظر سلامت رواني و جسمي در خطر هستند و بايد ساماندهي شده و مورد حمايت قرار گيرند.

در اين راستا، سلمان حسيني سرپرست اداره کل بهزيستي استان زنجان نيز در پاسخ به تسنيم از اجراي طرح حمايت از کودکان کار و خياباني در استان خبر داد و اظهار داشت: اين طرح در قالب "طرح دوستدار کودک" و در راستاي شناسايي و ساماندهي اين کودکان اجرا مي‌شود.

وي با بيان اينکه 16 دستگاه اجرايي در اجراي اين طرح به سازمان بهزيستي استان زنجان کمک خواهند کرد، تصريح کرد: بهبود زندگي کودکان کار و خياباني از مهم‌ترين اهداف طرح است.

سرپرست اداره کل بهزيستي استان زنجان خاطرنشان کرد: در مرحله نخست کودک کار در استان شناسايي مي‌شود و سپس دلايل اشتغال به کار وي، شرايط توانمندسازي خانواده و بازگشت به تحصيل کودک مورد بررسي قرار گرفته و اقدامات لازم صورت مي‌گيرد.

وي نحوه ساماندهي کودکان کار را شامل کودک و نوجوان دانست و يادآور شد: سن کودکان کار زير 7 سال، بين 7 تا 15 و 15 تا 18 سال تعيين شده است.

حسيني از تهيه بانک اطلاعاتي جامع از کودکان کار خبر داد و گفت: الگوي کار کودکان خياباني، تابعي از زمينه‌هاي اجتماعي، خانوادگي، اقتصادي و فرهنگي است، رفتار اين کودکان در خيابان شکل مي‌گيرد.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها