عصر آذربایجان

گزارش خبر

نقش طوايف بر مشارکت در آذربايجان غربي

نقش طوايف بر مشارکت در آذربايجان غربي

1402/08/14

گروه سياسي: کمتر از 5 ماه به آغاز دوازدهمين دوره انتخابات مجلس در اسفند ماه باقي مانده اما با اتمام ثبت نام قطعي کانديداها و فراهم شدن زيرساخت ها استان آماده برگزاري انتخابات باشکوه است.

  سکينه اسمي

گروه سياسي:  کمتر از 5 ماه به آغاز دوازدهمين دوره انتخابات مجلس در اسفند ماه باقي مانده اما با اتمام ثبت نام قطعي کانديداها و فراهم شدن زيرساخت ها استان آماده برگزاري انتخابات باشکوه است.
دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره انتخابات خبرگان رهبري روز جمعه 11 اسفندماه برگزار مي‌شود.آذربايجان غربي 12 کرسي در مجلس دوازدهم خواهد داشت که شامل سه کرسي براي اروميه، يک کرسي براي هر يک از شهرستان‌هاي سلماس، مهاباد و بوکان، يک کرسي براي سردشت و پيرانشهر، يک کرسي براي نقده و اشنويه، يک کرسي براي مياندوآب، باروق و چهار برج، يک کرسي براي تکاب و شاهين دژ، يک کرسي براي خوي و چايپاره و يک کرسي براي ماکو، شوط، پلدشت و چالدران است.امسال با يکي از مهم‌ترين انتخابات‌ها يعني انتخابات مجلس شوراي اسلامي و همچنين انتخابات خبرگان رهبري مواجه هستيم. با توجه به جايگاه مهم و اساسي اين دو نهاد در نظام حقوقي جمهوري اسلامي ايران، به همين نسبت اين امر مورد توجه و تاکيد مقام معظم رهبري قرار گرفته است.مشارکت بالاي عموم مردم و طيف‌هاي مختلف سياسي بدون شک سبب تقويت وحدت و انسجام ملي مي‌شود و اين مهم مي‌تواند به عنوان مهم‌ترين دستاورد برگزاري انتخابات مجلس در دوم اسفند تلقي شود.
دشمن به دنبال عدم مشارکت و مردم در پي نا اميدي دشمنان
گرچه همواره دشمنان نظام جمهوري اسلامي سعي در نااميد کردن مردم براي حضور کمرنگ در انتخابات‌ها گوناگون داشته‌اند اما مردم در تمام اين دوران به صورت گسترده پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شده‌اند.نکته قابل توجه در اين دوره از انتخابات با توجه به شرايط موجود کشور به خصوص در عرصه بين الملل افزايش مشارکت اجتماعي مردم در تعيين سرنوشت سياسي کشور است که موجب تأمين منافع آنها مي‌شود و نتايج خوبي را در عرصه بين المللي و ارائه خدمات داخلي به ارمغان مي‌آورد.عدم مشارکت مردم موجب انتخاب فرد ناکارآمد فاقد داراي شاخصه‌هاي کانديد مطلوب خواهد شد و مي‌تواند وضعيت کشور را نسبت به گذشته بدتر کند.امروز تبليغات دشمنان سوگندخورده‏ي اين ملت متوجه اين است که اين انتخابات را کمرنگ و بي‌رونق کند، در اين راستا هم وظيفه عوامل اجرايي انتخابات و هم افرادي که به عنوان نامزد اين دوره از انتخابات پاي در عرصه گذاشته‌اند و از سوي ديگر وظيفه مردم در کنار برگزاري يک انتخابات باشکوه خنثي کردن اين تهديدات و فتنه‌ها است.
اصل حضور مردم در صحنه انتخابات مهم است؛ زيرا مشارکت عمومي نشان دهنده همبستگي ملي است و همبستگي ملي مي‌تواند در مقابل توطئه‌هاي دشمنان به کشور مصونيت ببخشد. دشمن از اختلافات سود مي‌برد و از تشتت آرا مردم سو استفاده مي‌کند.انتخابات، فقط يک پديده سياسي نيست. انتخابات، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق و مظهر توانايي و اقتدار ملي براي يک کشور است… هم حق و هم تکليف مردم است که بيايند و سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معيّن کنند؛ زيرا که کشور متعلق به مردم است.
نگاهي به جغرافياي سياسي آذربايجان غربي
نگاهي گذرا به گذشته سياسي استان و انتخابات‌هاي برگزار شده نشان مي‌دهد به دليل موقعيت جغرافيايي، مرزي و ويژه اين استان حضور اقليت متعدد احزاب و گروه‌هاي سياسي در هيچ دوره‌اي اقبال چنداني نداشته و سرنوشت و نتايج انتخابات‌ها يا به دست تعصبات قومي و طايفه‌اي يا به دست افراد مستقل رقم خورده است.هر چند همانند ساير استان‌هاي کشور جناح و احزاب سياسي به خصوص دو طيف اصولگرا و اصلاح طلب سهمي در سرنوشت سياسي استان داشته‌اند اما اين سهم چندان تعيين کننده نبوده است.
نظرسنجي‌ها بيانگر مشارکت بالاي مردم در اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي است
رييس شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب استان آذربايجان غربي در خصوص انتخابات دوازدهم مجلس شوراي اسلامي در آذربايجان غربي گفت: بر اساس نظر سنجي هايي که انجام داده‌ايم نشان از اقبال عمومي و مشارکت بالاي مردم در اين دوره از انتخابات است.فخرعلي نيکبخت با اشاره به لزوم توجه به مطالبات مردم به عنوان پيش‌زمينه مهم براي افزايش مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: يکي از راه‌هاي افزايش مشارکت مردم در انتخابات پيش رو توجه به مطالبات و مشکلات معيشتي مردم است که اين موضوع را بايد نامزدهاي انتخابات مدنظر قرار دهند.وي با بيان اينکه روز چهارشنبه اتمام مهلت ثبت نام قطعي نامزدهاي انتخابات است، عنوان کرد: تا مشخص شدن ليست نهايي کانديداهاي انتخابات اظهار نظر قطعي در خصوص روند و فضاي سياسي اين دوره در استان کمي سخت است اما با توجه به ثبت نام چهره‌هاي جديد مي‌توان گفت فضاي رقابتي خوبي را شاهد خواهيم بود.نيکبخت با عنوان اينکه ضمن توجه ارگان‌هاي نظارتي و اطلاعاتي استان به ايجاد فضاي سالم رقابتي اضافه کرد: افرادي که اين دوره داوطلب حضور در انتخابات هستند نيز بايد به دور فضاي تخريب و بداخلاقي بايد با بيان برنامه‌ها و فعاليت‌هاي خود انتخابات را به سمت يک انتخاب اصلح و سالم پيش ببرند.رييس شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب استان آذربايجان غربي افزود: با نگاهي به انتخابات سال‌هاي گذشته اکثر فضاي انتخاباتي قومي و قبيله‌اي بود اما ارزيابي تاکنون نشان مي‌دهد اين دوره از انتخابات رنگ مسائل قوميتي کمتر رنگ تر باشد هر چند اين موضوع شايد بتواند مشارکت را افزايش دهد اما نمي‌تواند زياد منجر به انتخاب فرد اصلح باشد و در آينده به نفع استان نيست.نيکبخت با اشاره به بروز چهره‌هاي جديد در اين دوره از انتخابات توصيه کرد: احزاب و گروه‌هاي سياسي استان بايد به اين چهره‌هاي جديد فضا داده و از آنها حمايت کنند و با توجه به مطالبات مردم و نيازهاي توسعه استان مردم را به سمت انتخاب فرد اصلح راهنمايي کنند.وي با اشاره به لزوم توجه به مطالبات مردم به عنوان پيش‌زمينه مهم براي افزايش مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: قطعاً قابل انکار نيست که برآورده ساختن خواسته‌ها و مطالبات به حق و قانوني و مشروع مردم و آن چيزي که در قانون اساسي به عنوان حقوق مردم پيش‌بيني شده، در افزايش مشارکت بي تأثير نخواهد بود.
فضا دادن به تمام احزاب و گروه‌ها منجر به افزايش مشارکت مي‌شود
عليرضا ملامحمدي زاده يکي از فعالان سياسي استان نيز با اشاره به اهميت اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: يکي از راه‌هاي افزايش مشارکت مردم فضا دادن به تمام احزاب و گروه‌ها است يعني در تأييد يا رد صلاحيت‌ها بايد مسئولان به سلايق متعدد سياسي توجه کنند.
وي با بيان اينکه اظهار نظر در خصوص فضاي انتخاباتي استان با توجه به نهايي نشدن نامزدهاي انتخاباتي کمي سخت است، گفت: با توجه به استقبال در تعداد ثبت نام کنندگان پيش بيني مي‌شود شاهد افزايش مشارکت مردم در انتخابات باشيم اما به شرطي اينکه به سلايق مختلف فضا داده شود.ملامحمدي زاده با اشاره به مسائل و مشکلات متعدد به خصوص اقتصادي در جامعه عنوان کرد: افرادي که داوطلب اين دوره از انتخابات هستند بايد معيشت و نيازهاي توسعه‌اي مردم و استان را مدنظر قرار داده و برنامه‌هاي خود را به مردم اعلام کنند.اين فعال سياسي بيان واقعيت و ورود با برنامه از سوي نامزدهاي انتخاباتي را يکي ديگر از راه‌هاي افزايش مشارکت مردم در انتخابات دانست و افزود: اگر با صداقت واقعيت‌ها به مردم بيان شود و به دور از بداخلاقي و تخريب رقبا نامزدها برنامه‌هاي خود را براي رفاه و رفع مشکلات مختلف استان و مردم بيان کنند بي شک شاهد انتخاباتي پرشور و انتخاب اصلح خواهيم بود.وي با بيان اينکه مردم در طول انقلاب اسلامي تاکنون همواره پشتيبان نظام بوده و در تمامي برهه‌هاي حساس سياسي توطئه‌هاي دشمنان را خنثي کرده و در انتخابات حضور پرشوري داشتند، گفت: در اين دوره با توجه به فضاي حاکم در کشور و نيز رخدادهاي بين المللي مطالبات و نيازهاي مردم بايد مورد توجه مسئولان و نيز افرادي که داوطلب در اين دوره از انتخابات هستند مورد توجه قرار گيرد.
وي با اشاره به نقش مهم رسانه و فضاي مجازي در برگزاري انتخابات عنوان کرد: رسانه‌هاي استاني بايد تلاش‌ها و فعاليت‌هايي که از ابتداي انقلاب شده و خدماتي که نظام داشته و در برخي از زمينه‌ها مغفول باقي مانده را آگاهي‌بخشي کنند و به اطلاع مردم برسانند و زمينه را براي حضور هرچه بيشتر مردم در انتخابات به وجود آورند. اميدوارم با اميدبخشي به مردم، بتوانيم انتخابات پرشوري را دنبال کنيم.ملامحمدي زاده اضافه کرد: مردم با توجه به وفاداري و همراهي که با نظام داشته‌اند، انتظارات و توقعاتي نيز دارند. اين توقعات در قالب قانون و شرع و آن چيزي که قانون اساسي براي مردم به عنوان حقوق آن‌ها پيش‌بيني کرده، بايد برآورده و تلاش شود که زمينه مشارکت عمومي مردم فراهم آيد.
دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره انتخابات خبرگان رهبري روز جمعه 11 اسفندماه برگزار مي‌شود.
پيش از اين و در مرحله پيش‌ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي، حدود 49 هزار نفر در کشور و يک هزار و 397 نفر در آذربايجان غربي ثبت نام کرده بودند.
در حال حاضر جمعيت آذربايجان غربي به بيش از سه ميليون و 351 هزار نفر رسيده و تعداد واجدان شرايط نيز در انتخابات يازدهم مجلس شوراي اسلامي در استان از 2 ميليون و 299 هزار نفر به 2 ميليون و 380 هزار نفر افزايش يافته بود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،البته در 10 دوره پيشين، آذربايجان‌غربي 9 حوزه انتخابيه داشت که در دوره يازدهم با جدا شدن شاهين‌دژ و تکاب از مياندوآب، به 0 حوزه افزايش يافت و اين دوره نيز انتخابات در 10 حوزه برگزار مي‌شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها