عصر آذربایجان

گزارش خبر

افشاگري ها عليه قاليباف؛ از اهداف کوتاه مدت تا برنامه ريزي بلندمدت

افشاگري ها عليه قاليباف؛ از اهداف کوتاه مدت تا برنامه ريزي بلندمدت

1403/02/23

گروه سياسي: اگر طيف مخالف قاليباف اين روزها هزينه زيادي براي زدن او مي‌کند، براي »شفافيت« و اين دست مسائل نيست؛ بلکه به دنبال اهدافي کوتاه مدت و بلند مدت هستند.


حملات و افشاگري‌هاي جديدي درباره محمدباقر قاليباف در حال انجام است؛ خودش، همسرش، فرزندانش و البته مشاورانش و دستگاه‌هاي منتسب به او؛ همگي هدف اين افشاگري‌ها يا حملات هستند و در همه موارد پاي قاليباف هم وسط است.
محمدباقر قاليباف در بازه زماني نيمه دوم سال گذشته تا روزهاي منتهي به دور اول انتخابات مجلس دوازدهم، تحت حملاتي از همين دست بود؛ اما آنچه سوال‌ برانگيز شده اين موضوع است که مواد اوليه و خام افشاگري‌ها چه اندازه کثرت دارند که دو دور انتخابات را پوشش داده‌اند! البته اينها غير از موضوعات افشا شده در دوران رياست بر مجلس و قبل‌تر در جريان دو دور انتخابات رياست‌جمهوري است که درباره او منتشر شده بودند.افشاگري‌ها درباره قاليباف و اطرافيانش به دو صورت انجام مي‌شود؛ نخست توسط چهره‌هاي سياسي و دوم توسط حساب‌هاي توييتري در فضاي مجازي. هدف هم قاعدتا در کوتاه مدت، جلوگيري از رياست قاليباف بر مجلس دوازدهم است که احتمالا طيف جبهه پايداري و تندروها بيشترين سهم را خواهند داشت.
بخش اول چگونه کار مي‌کند؟
يک شکل از افشاگري ها، توسط برخي نمايندگان مجلس يا چهره‌هاي سياسي است که صورت مي‌گيرد؛ آنها در قالب توييت و مصاحبه مواردي را بيان مي‌کنند. آنهايي که در اين بخش از سناريو نقش‌آفريني مي‌کنند، بيشتر عملکرد مديريتي و سياسي قاليباف را زير سوال مي‌برند و از بابت چهره‌هاي نزديک به او مانند مشاورانش سخن به ميان مي‌آورند.به عبارت ديگر آنکه اين دسته از افراد سعي مي‌کنند به روايت خودشان، بر اساس قاعده بازي‌هاي سياسي رفتار کنند و وارد مسائل خانوادگي نشوند. از سوي ديگر، بستري که اين افراد بر آن اقدام به بيان سخنانشان يا به عبارت بهتر افشاگري‌هايشان مي‌کنند، معمولا سايت‌ها و خبرگزاري‌هايي هستند که موضع‌گيري‌هايي عليه قاليباف دارند.
مثلا روز گذشته، بيژن نوباوه‌وطن نماينده مجلس يازدهم و از منتقدان قاليباف، با خبرگزاري دولت يعني ايرنا گفت‌وگو کرده است. اين گفت‌وگو واجد هر دو شرط بود؛ يک چهره سياسي منتقد رئيس مجلس با خبرگزاري دولت که زاويه‌اي جدي با مجلس و بخصوص قاليباف دارد، سخن گفته است. او در اين گفت‌وگو تاکيد کرده »در بسياري از مواقع مي‌بينيم دست‌هايي بيش از مطالبات نمايندگان در کار است يعني افرادي که نمي‌خواهم اسم ببرم مشخصا در بودجه دخالت مي‌کنند«. او در بخش ديگري مستقيما مشاوران قاليباف را هدف قرار داده و در انتقاد از آنها گفته »مشاوران رئيس مجلس هر بودجه اي را بررسي مي‌کنند نمي‌دانم اين موضوع قانوني است يانه؟ مي‌آيند و مي‌روند و اينقدر طول مي‌دهند که نماينده به چيزي رأي مي‌دهد که نمي‌خواهد. اينجا قدرت و اختيار نماينده است که سلب مي‌شود و اين خطر است.« نوباوه‌وطن که به تفکرات جبهه پايداري مشهور است، اين بار به مشاوران قاليباف اتهام زده است: »گاهي افرادي که به عنوان مشاور در مجلس دائما رفت وآمد مي‌کنند و در ميان نمايندگان مي‌نشينند و اينها تصميم سازي و فکرسازي و راي‌سازي مي‌کنند. يک نفر را مي‌خواهي راي بدهي اينها هستند که مي‌گويند به چه کسي راي بدهند و به چه کسي راي ندهند. قول مي‌دهند که فلان کار را براي شما مي‌کنيم فلان وام را مي‌دهيم در حوزه انتخابيه‌تان فلان کار را مي‌کنيم.«
نوباوه بخش ديگري از سخنانش را در راستاي خط خبري چند روز اخير خبرگزاري دولت بيان کرده است؛ يعني فشار و حمله به مرکز پژوهش‌هاي مجلس بابت انتشار گزارش‌هايي بر خلاف ميل دولتي‌ها. او گفته »بعضي از کارمندان مرکز پژوهش‌ها هنگام بررسي بعضي از طرح‌ها و يا لوايح، اعمال نفوذهاي فردي و سياسي مي‌کردند و جريان خاصي را آنجا مشاهده کرديم به خصوص در مورد ساماندهي طرح فضاي مجازي که صددرصد از طريق رسانه‌ها مستقيم از طريق فضاي مجازي و اينترنت پخش مي‌شد ما شاهد بوديم قبل از اينکه حتي مصوباتش بخواهد به تصويب برسد و يا راي‌گيري صورت بگيرد در فضاي مجازي از طريق مرکز پژوهش‌ها منتشر مي‌شد.«در هفته‌هاي اخير به صورت مسلسل‌وار اقدام به انتشار مصاحبه‌هايي کرده که مشخصا مرکز پژوهش‌هاي مجلس را زير ضرب برده است. مصاحبه‌هاي ايرنا با نمايندگاني بود که منتقد عملکرد قاليباف از يک سو و از سوي ديگر حامي دولت هستند. آنها عملکرد مرکز پژوهش‌ها را مورد انتقاد قرار داده‌اند که از اين طريق، سقلمه‌اي هم به قاليباف مي‌خورد.
بخش دوم چگونه عمل مي‌کند؟
بخش دوم سناريويي که اين روزها در ارتباط با قاليباف در حال اجراست، افشاگري درباره خانواده‌اش است. برخي اکانت‌هاي توييتري که بعضا هم بدون نام و نشان واقعي هستند، اقدام به انتشار مدارکي درباره فرزندان قاليباف مي‌کنند؛ مدارکي درباره تحصيل اسحاق قاليباف در استراليا و مراودات مالي دو پسر قاليباف(اسحاق و الياس) و همچنين همسر رئيس مجلس.از قرار معلوم مدارک منتشره در دسترس اين طيف منتقد اين روزهاي قاليباف بوده است؛ البته منظور نه منتشرکنندگان، که آنهايي منظورند که اين مدارک را در اختيار منتشرکنندگان قرار داده‌اند. به عبارت ديگر، آنها اين مدارک را در کشوهايشان نگه داشته بودند تا در موعد مقرر و زماني که لازم است قاليباف زير ضرب افکار عمومي برود، منتشر کنند.
يعني آنها مشغول استفاده ابزاري از قاليباف بوده‌اند و حالا که پاجوش‌هايشان در حال رشد است، ديگر انگار نيازي به حضور قاليباف لااقل در صندلي رياست ندارند. از همين رو افشاگري‌، پشت افشاگري درباره قاليباف در حال انجام است.هرچند برخي معتقدند که مسائل خانوادگي نبايد وارد دعواهاي سياسي شود، اما اين نکته قابل چشم‌پوشي نيست که افرادي نظير قاليباف و ديگر چهره‌هاي تصميم‌گير، که شب و روز بر شعارهايشان پافشاري مي‌کنند، آيا توانسته‌اند اين شعارها را در خانواده خود نيز جاري و ساري کنند يا خير؟ آيا توانسته‌اند فرزندان خود را متقاعد کنند تا بر اساس سبک زندگي‌اي که خودشان مبلغ آن هستند، زندگي کنند؟ قاعدتا با افشاي سفرها و مخارج و سبک زندگي فرزندان قاليباف، او زير ضرب شديدي قرار گرفته است اما همچنان همان شعارها را فرياد مي‌زند.
اهداف چند لايه از افشاگري‌ها
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبرآنلاين،قاعدتا با بررسي و کنار هم قرار دادن ردپاهاي موجود در اين اقدامات عليه قاليباف، آن طيف سياسي که مشغول زدن رئيس مجلس است، مشخص مي‌شود. آنها اهدافي چند لايه داشته و دارند که تا الان به توفيقي نسبي دست پيدا کرده‌اند.نخست عدم راهيابي قاليباف به مجلس بود که البته هدفي بلند پروازانه بود و آنها تمرکزشان را بيشتر بر روي راهيابي يک قاليباف ضعيف شده به مجلس گذاشته بودند. آنها به اين هدف نخستشان دست پيدا کردند و قاليباف که نفر اول راي‌گيري 1398بود، پايين‌تر از محمود نبويان، حميد رسايي و اميرحسين ثابتي قرار گرفت؛ ‌البته که همه اينها به لطف پايين‌ترين مشارکت در انتخابات مجلس در تاريخ جمهوري اسلامي است.دومين هدف، پايين کشيدن قاليباف از صندلي رياست است که آنها در اين برهه زماني تا زمان انتخابات هيات رئيسه مجلس جديد بر آن تمرکز دارند؛ اگر موفق شوند که قاليباف را از کرسي رياست به زير بکشند، عملا توانسته‌اند که او را از حيض انتفاع در سياست ساقط کنند. چرا که در اين صورت، هدف سوم‌شان که خنثي‌شدن توان سياسي قاليباف براي انتخابات رياست‌جمهوري 1404 و رقابت با ابراهيم رئيسي است، عملا به صورت اتوماتيک کسب مي‌شود.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از خبرآنلاين، بنا بر اين اگر طيف مخالف قاليباف اين روزها هزينه زيادي براي زدن او مي‌کند، براي »شفافيت«و اين دست مسائل نيست؛ بلکه به دنبال اهدافي کوتاه مدت و بلند مدت هستند؛ کوتاه مدت؛ ‌نشستن قاليباف بر صندلي نمايندگي در صحن و نه هيات رئيسه و بلند مدت، قاليباف‌زدايي از سياست و عدم توانايي سياسي‌اش براي رياست‌جمهوري 1404.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها