عصر آذربایجان

گزارش خبر

روابط عمومي هاي خبر نويس

1398/03/06

گروه گزارش: کنگره، جهاني روابط عمومي' در تعريف روابط عمومي، آن را هنر و دانش اجتماعي تجزيه و تحليل گرايش ها، پيش بيني آثار آنها، مشورت با روساي موسسات و تهيه و اجراي برنامه هاي عملي در جهت منافع موسسه و مخاطبان مي داند. علم چرخه مديريت و ارتباط دهنده سازمان با مخاطبان از تعاريف ديگر روابط عمومي است.

به اعتقاد انديشمندان اين حوزه ، تبليغات و خبررساني تنها گوشه اي از وظايف مهم روابط عمومي ها مي باشد، فرق روابط عمومي با تبليغات در برنامه ريزي و اهداف است، روابط عمومي براي بلند مدت و کسب نتيجه پايدار و دلخواه در يک پروسه زماني برنامه ‌ريزي مي‌کند اما تبليغات در کوتاه ‌ترين زمان ممکن به دنبال نتيجه است.
بر اين اساس روابط عمومي ها نقش حساسي در شناسايي و شناخت ذائقه مخاطبان و ايجاد ارتباط منطقي بين سازمان با عموم مخاطبان خود دارند و در اين مسير اطلاع رساني و خبر رساني گوشه کوچکي از وظايف روابط عمومي هاست.
متاسفانه امروزه بويژه با توسعه فعاليت شبکه هاي اجتماعي، تعداد قابل توجهي از روابط عمومي ها تبديل به بنگاه هاي صرف خبر رساني آن هم از نوع غير حرفه اي شده اند، تب ايجاد پايگاه هاي اطلاع رساني از سوي دستگاه هاي اجرايي عمده کارکرد روابط عمومي ها را محدود به فعاليت در زمينه توليد اخبار يک سويه و اغراق آميز از فعاليت مديران دستگاه ها و نهادها کرده است.
افراط در اين زمينه موجب شده که امروزه روابط عمومي ها به رقيب بنگاه ها و نهادهاي خبر رسان تبديل شوند و بيشتر اوقات با فراموش کردن نقش خود در رصد ، آسيب شناسي و شناخت مخاطبان و ذائقه آنها با استخدام خبرنگاران و بکارگيري تجهيزات نوين به ارگان هاي صرفا تبليغي تبديل شوند.
جالب است که هم اکنون تعداد خبرنگاران و تجهيزات رسانه اي برخي از روابط عمومي هاي ادارات بويژه در استان ها بسيار بيشتر از رسانه ها و نهادهاي خبري است و هزينه توليد خبر و انتشار آنها نيز بمراتب هزينه اي سنگين مي باشد. تداوم چنين نقشي گرفتار شدن روابط عمومي ها در چنبره خود شيفتگي و خود بزرگ بيني ، رواج فرهنگ چاپلوسي در برابر مديران، غفلت از آسيب شناسي و شناسايي ضعف هاي سازمان و جبران آنها و در نتيجه سست شدن شالوده فعاليت سازماني است.
همانگونه که در ساليان گذشته صرف تابلو نويسي و تبريک و تسليت گويي روابط عمومي ها وظيفه اي به دور از شان و جايگاه روابط عمومي ها بوده امروز نيز صرف تبديل اين نهاد مهم و اساسي به خبرنويسي و تبليغ صرف خيانت به نقش و جايگاه آن مي باشد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، بهتر است که روابط عمومي هاي ادارات و سازمان ها بويژه در حوزه خبر رساني اين وظيفه را به خبرگزاري ها و بنگاه هاي مطبوعاتي و رسانه اي واگذار کرده و به نقش خود در ايجاد ارتباط مناسب با ارباب رسانه اکتفا کنند و به جاي آن با استفاده از فناوري هاي نوين و نيروهاي متخصص به کارهاي عميق علمي از جمله شناسايي آسيب هاي سازماني ، شناخت مخاطبان و ذائقه آنها با انجام نظرسنجي هاي علمي ، ارايه اطلاعات صحيح و به موقع به مديران، هدايت افکار عمومي و ارتباط دو سويه با ارباب رجوع بپردازند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

روابط عمومي هاي خبر نويس

خروج

گروه گزارش: کنگره، جهاني روابط عمومي' در تعريف روابط عمومي، آن را هنر و دانش اجتماعي تجزيه و تحليل گرايش ها، پيش بيني آثار آنها، مشورت با روساي موسسات و تهيه و اجراي برنامه هاي عملي در جهت منافع موسسه و مخاطبان مي داند. علم چرخه مديريت و ارتباط دهنده سازمان با مخاطبان از تعاريف ديگر روابط عمومي است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها