طنز قرار است آدم را تکان بدهد
طنز قرار است آدم را تکان بدهد
1400/09/28
گروه فرهنگي: استاد روزنامه نگاري، گفت: طنز قرار است آدم را تکان بدهد نه لزوماً بخنداند. خنده طنز از سرخوشي نيست، ناشي از دکمهاي است که ذهن روشن ميکند. نشست »دگرخند« با موضوع طنز مطبوعاتي، مطبوعات طنز و ماهنامه سه نقطه که بعد از تقريباً 2 سال از شيوع کرونا، بهصورت غيرحضوري برگزار ميشد، بهصورت حضوري برگزار شد.
گروه فرهنگي: استاد روزنامه نگاري، گفت: طنز قرار است آدم را تکان بدهد نه لزوماً بخنداند. خنده طنز از سرخوشي نيست، ناشي از دکمهاي است که ذهن روشن ميکند. نشست »دگرخند« با موضوع طنز مطبوعاتي، مطبوعات طنز و ماهنامه سه نقطه که بعد از تقريباً 2 سال از شيوع کرونا، بهصورت غيرحضوري برگزار ميشد، بهصورت حضوري برگزار شد.
در اين نشست که با موضوع طنز مطبوعاتي، مطبوعات طنز و ماهنامه سه نقطه برگزار شد، علي اکبر قاضيزاده، مهدي محسنيانراد، اسماعيلاميني، هادي مقدمدوست و احسان عبديپور، به بيان نظرات خود پيرامون طنز مطبوعاتي خصوصاً مجله سهنقطه پرداختند. طنزخواني اميد مهدينژاد، مريم حسنزاده، فاطمه فهيمي و رضا سعيدي ورنوسفادراني، از ديگر برنامههاي اين نشست بود.
کار سخت طنز
در ادامه استاد علي اکبر قاضيزاده با تعريف واژههاي معرفت و ظريف، گفت: ظريف بودن برخلاف معرفت داشتن کسبش خيلي سخت و ذاتي است. ظريف کسي است که موقعيتهاي مختلف را کنار هم بگذارد و يک چيز جالب از آن در بياورد که لزوماً خندهدار نيست.
اين استاد روزنامهنگاري با بيان اينکه طنز قرار نيست خندهدار باشد آن نکتهايي که خنده دارد کمدي است، مطرح کرد: طنز قرار است آدم را تکان بدهد نه لزوماً بخنداند. خنده طنز ناشي از سرخوشي نيست ناشي از عبرت و ناشي از دکمهاي را در ذهن ما روشن ميکند، است. لبخندي که از شنيدن طنز بر لبان مينشيند بيشتر ناشي از عبرت است. يک نويسنده زماني که در انواع نوشتنيها استاد شد به شرطي که صفت ظريفي را داشته باشد ميتواند طنز بنويسد. طنز سختتر از بقيه نوشتههاست.
نظر قاضيزاده درباره مجله سهنقطه اين بود: اين مجله نوع ديگري از طنز است يک نوع طنز سرشار، سرخوشانه و خواندني. معتقدم مطلب زماني خوب است که خواندني، گفتني و شنيدني باشد. سهنقطه را ميشود خواند و يک نوع حرکت رو به جلو در سهنقطه ميبينم.
حرفي براي گفتن
در ابتداي جلسه عباس حسيننژاد دبير دفتر طنز حوزه هنري، ذکر خيري از مرحوم استاد ابوالفضل زروئي نصرآباد به عنوان بنيانگذار دفتر طنز حوزه هنري کرد و با بيان اينکه دفتر طنز سعي دارد در دوره جديد از کشف استعداد دور شود، از استعدادهاي طنزنويسي دعوت کرد به اين دفتر مراجعه کرده تا ضمن بررسي آثارشان اگر قابليت کتاب شدن داشته باشد، به چاپ برسد.
حسيننژاد از مجله سهنقطه به عنوان مجلهاي نام برد که اين روزها حرفي براي گفتن دارد و ادامه داد: از بهترين کارهاي آقاي مهدينژاد کشف استعدادهايي بود که شايد خودشان نميدانستند ميتوانند طنز بنويسند و الان طنزپردازند. همچنين دوستاني که از فضاي طنز دور شدند را آقاي مهدينژاد به طنزنويسي دعوت کردند.دبير دفتر طنز حوزه هنري، همچنين طنزپردازان را به شرکت در جشنواره »طنز و کاريکاتور بحران« دعوت کرد.
متفاوتنويسي سهنقطه
در ادامه، اميد مهدينژاد سردبير مجله طنز سهنقطه به مراحل شکلگيري اين مجله اشاره کرد و از راه سختي گفت که اين مجله طي کرده تا به شماره سياُم برسد.
اسماعيل اميني شاعر و طنزپرداز نيز با بيان اينکه در روزگاري قرار گرفتيم که فاصله بين مؤلف و مخاطب و تأليف و انتشار کم شده است، گفت: در روزگاري که انحصار مؤلف بودن از بين رفته است، هر کسي که توانايي داشته باشد ميتواند مؤلف باشد و کارش را منتشر کند و بهراحتي به دست مخاطب برساند.
اين پژوهشگر به موج مخاطب پرشمار اشاره کرد و از آن با عنوان بلاي بزرگ نام برد که اين مخاطب بيشمار چون تبحر ندارد، با موجها جابه جا ميشود و سرنخ موجها دست مراکز قدرت است. همه جاي عالم اينطور است و اين عيب را در همه حوزهها ميبينيم و در حوزه ما بيشتر ديده ميشود.
وي ادامه داد: روزگاري بود که ظاهر افراد دستمايه طنز ميشدند و خوشبختانه از اين مسير عبور کرديم که ظاهر افراد دستمايه طنزنويسي نيستند. اما هنوز اين نقص بزرگ را داريم که تصور ميکنيم سياست خيلي مهم است. اصل حرف اين است که بعضي از چيزهايي که حس ميکنيم خيلي مهم است، اگر از منظر هنرمندانه نگاه کنيم ميفهميديم جايگاهش کجاست. گمان ميکنم طناز به ما يادآوري ميکند چه چيزهايي اولويت دارد و چه چيزهايي الکي اولويت شدند. از اين نظر سهنقطه مهم است چون متفاوت مينويسند.
هرچه بهتر، بيشتر
در ادامه هادي مقدمدوست به گفته خودش حاشيه کوچکي به صحبتهاي استاد اميني زد و گفت: در دورهاي که بيشتر بودن نشان بهتر بودن است، کار مجلهاي مثل سهنقطه سخت است تا مؤلفههاي جمعيت پرشمار را پيدا کند و آنها را تکرار کند. اين مجله ميخواهد با خلاقيت جمعيت پرشمار مخاطب را پيدا ميکند تا نظريه هرچه بهتر، بيشتر تحقق پيدا کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،نشريه طنز »سهنقطه« به صاحب امتيازي و مديرمسئولي اميد مهدينژاد نويسنده و شاعر طنزپرداز از شمار مجلاتي است که توانسته با وجود مشکلات ناشي از کمبود کاغذ همچنان فعلاً تاب بياورد. مجلهاي که سابق بر اين با حمايت حوزه هنري منتشر ميشد و با وقفهاي دو ساله از اسفند 96 در قالب تحريريه مستقل روانه پيشخوان مطبوعات و کتابفروشيهاي بزرگ شد. نشريه سهنقطه در دوره جديد و با کمک شماري نويسندگان طنزنويس برآمده از نشستهاي »حلقه رندان« حوزه هنري و ديگران، مشکلات امروز و ديروز جامعه ايراني را با بيان خندهدار و گاه مبالغهآميز مطرح ميکند.
منبع :