عصر آذربایجان

گزارش خبر

اردبيل در کانون توجه کشورهاي عضو اکو

اردبيل در کانون توجه کشورهاي عضو اکو

1402/02/10

گروه گزارش: شهر اردبيل که با جاذبه‌هاي طبيعي، تاريخي، اقتصادي و مذهبي، در سال ميلادي جاري از سوي اعضاي اکو به عنوان پايتخت گردشگري اين سازمان انتخاب شده، با برگزاري جشنواره بين‌المللي کوچ عشاير، در کانون توجه اعضاي اکو و کشورهاي منطقه قرار گرفته است. وزيران گردشگري کشورهاي عضو اکو در نشست مهر ماه 1398 در خجند تاجيکستان، شهر اردبيل را با توجه به ظرفيت‌هاي بزرگ گردشگري براي سال 2023 به عنوان پايتخت گردشگري اين کشورها انتخاب و تصويب کردند.

عيسي پاشاپور

گروه گزارش: شهر اردبيل که با جاذبه‌هاي طبيعي، تاريخي، اقتصادي و مذهبي، در سال ميلادي جاري از سوي اعضاي اکو به عنوان پايتخت گردشگري اين سازمان انتخاب شده، با برگزاري جشنواره بين‌المللي کوچ عشاير، در کانون توجه اعضاي اکو و کشورهاي منطقه قرار گرفته است. وزيران گردشگري کشورهاي عضو اکو در نشست مهر ماه 1398 در خجند تاجيکستان، شهر اردبيل را با توجه به ظرفيت‌هاي بزرگ گردشگري براي سال 2023 به عنوان پايتخت گردشگري اين کشورها انتخاب و تصويب کردند. اين انتخاب فرصتي براي معرفي جاذبه هاي گردشگري اردبيل و توسعه اين صنعت در راستاي توسعه پايدار استان اربيل به شمار مي‌رود.
سازمان همکاري‌هاي اقتصادي "اکو" در سال 1341 با عضويت سه کشور ايران، پاکستان و ترکيه و با عنوان "آر سي دي" يعني سازمان همکاري عمران منطقه‌اي شکل گرفت. بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، در سال 1372 با پيوستن کشورهاي افغانستان، جمهوري آذربايجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقيزستان، ازبکستان و تاجيکستان، اين سازمان با عنوان اکو شناخته شد.
اين سازمان اکنون با 10 عضو، نزديک به نيم ميليارد نفر جمعيت و حدود هشت ميليون و 700 هزار کيلومتر مربع وسعت و قرابتهاي فرهنگي، ظرفيتهاي بي بديلي براي توسعه همکاريهاي منطقه اي در ابعاد مختلف اقتصادي، فرهنگي دارد. هدف غايي سازمان اکو، توسعه پايدار اقتصادي و گردشگري براي بهبود زندگي و رفاه مردم اعضاي آن است.آئين افتتاح و آغاز به کار رسمي رويداد اردبيل 2023 با حضور جمعي از سفراي کشورهاي عضو اين سازمان از ششم تا هشتم ارديبهشت ماه در اردبيل برگزار خواهد شد. بر اساس برنامه اعلام شده برنامه اول اين رويداد در مجتمع فرهنگي و هنري فدک اردبيل برگزار خواهد شد و گفته مي شود دبيرکل اکو نيز در روز نخست اين برنامه‌ها حضور خواهد يافت.
اجلاس پنجم وزراي گردشگري اعضاي اکو امسال در اردبيل برگزار مي‌شود
خسرو ناظري دبيرکل اکو به تازگي در ديدار با استاندار و مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اردبيل اشتياق خود را از شنيدن جاذبه‌هاي گردشگرپذير اردبيل آشکار کرده و گفته است که با توصيف‌ها و تعريف‌هايي که از قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي گردشگري اين استان شنيده ام، بسيار علاقه مند به حضور در اردبيل و بازديد از زيرساخت‌هاي گردشگرپذير آن هستم و اين حس و علاقه را به اعضاي سازمان اکو منتقل کرده ام و آنان نيز به حضور در اردبيل ابراز علاقه مي‌کنند.
دبيرکل اکو همچنين اعلام کرده است که اجلاس پنجم وزراي گردشگري کشورهاي عضو اکو که اجلاس مهمي براي توسعه گردشگري اين کشورها است، امسال در شهر اردبيل برگزار خواهد شد و مسئولان اردبيل نيز مقدمات لازم براي ميزباني اين نشست و اجلاسيه با اهميت را فراهم کرده‌اند.
رويداد اردبيل 2023 ؛ فرصتي براي شکل‌گيري گفت و گوي بين فرهنگي
با توجه به سنخيت و تجانس دو مقوله گردشگري و فرهنگ، انتخاب اردبيل به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي عضو اکو مي‌تواند در توسعه تعاملات فرهنگي اعضا و فرصت سازي براي ترويج ارزش‌هاي والاي فرهنگي منطقه حائز اهميت باشد. طي سال‌هاي گذشته منطقه خاورميانه شاهد شيوع ويروس مهلک افراط گرايي در قالب گروه‌هايي مانند داعش و آسيب‌هاي غير قابل جبران آن بوده است.هر چند داعش با ايستادگي و مقاومت ملت‌هاي منطقه شکست خورد در عين حال نبايد اين را هم از ياد برد که بسترهاي شکل گيري و ظهور مجدد چنين جرياناتي با اسامي ديگر در منطقه وجود دارد و يکي از راهکارهاي مهم جلوگيري از چنين پديده مهلکي شکل گيري فرهنگ گفت و گو و تعاملات فرهنگي و از سوي ديگر توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است.
از اين جهت رويداد اردبيل 2023 مي تواند ضمن نشان دادن داشته‌هاي فرهنگي و گردشگري مشترک بين کشورهاي عضو، گام‌هاي بلند و محکمي در مسير همزيستي و تحکيم صلح و دوستي بردارد.
معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري عشايري؛ گام نخست رويداد اردبيل 2023
در رديف 18 برنامه رويداد اردبيل 2023 تدوين شده، جشنواره بين المللي کوچ عشاير در جعفرآباد مغان است که براي برگزاري آن از 32 طايفه عشاير استان دعوت شده است و در کنار برنامه‌هاي فرهنگي و هنري جشنواره، 60 غرفه براي معرفي صنايع دستي و توليدات عشاير برپا خواهد شد و برخي دستگاه‌هاي اداري مرتبط نيز در تعدادي از غرفه‌ها توليدات و توانمندي‌هاي خود را به نمايش خواهند گذاشت.ويژگي‌ها و مختصات عشاير شاهسون مغان از حيث آداب، رسوم، شيوه‌هاي زندگي و توليدات آن شايد در قياس با جوامع مشابه، بي نظير و منحصربفرد باشد و درست از همين زاويه ديد، تماشاي آلاچيق‌ها، غرفه‌هاي توليدات عشاير و طبخ نان، پخت آش و بافت جاجيم و نمايش صنايع دستي آنها در نگاه دبيرکل و سفراي سازمان اکو، بي شک وقايعي تکرارناشدني و بسيار جذاب خواهد بود و هر يک از ميهمانان خارجي، مشاهدات خود را به عنوان سفيران فرهنگي به هموطنان خويش منتقل خواهند کرد.
به راستي چه فرصتي و چه بهانه اي از اين بهتر و نيکوتر که به واسطه رويداد اردبيل 2023سفرا و وزراي گردشگري اکو و حتي برخي مقامات کشورهاي همجوار غيرعضو اکو، در بيله سوار مغان حضور يافته و از نزديک از داشته‌ها و سرمايه‌هاي بي بديل گردشگري، فرهنگي و تاريخي آن بازديد کرده و ايده‌هاي کارگشاي خود را براي توسعه و رونق زيرساخت‌هاي مربوطه ارائه کنند.بي شک اين اتفاق مبارک توجه جمعيت کثيري از علاقمندان و گردشگران کشورهاي همجوار و حوزه قفقاز را به خود معطوف خواهد ساخت. بديهي است نقش رسانه‌ها در معرفي ناگفته‌هاي گردشگري، اقتصادي، مواهب مرزي و طبيعي، ارزش‌هاي تاريخي و مذهبي استان اردبيل بسيار موثر است هرچند جشنواره بين المللي کوچ عشاير بهانه و فرصت خوبي براي معرفي اردبيل است در عين حال نبايد از ياد برد که اين جشنواره را مي‌توان نقطه عطفي در معرفي ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي گردشگري، فرهنگي و آداب و سنن غني اين منطقه تلقي کرد.يکي از هدف‌هاي برگزاري رويداد اردبيل 2023 در کنار تلاش براي توسعه و رونق صنعت گردشگري اين استان، جذب سرمايه گذاران و شروع فعاليت‌هاي اقتصادي با مشارکت بخش خصوصي است که بي شک، رويداد اردبيل 2023 اين ظرفيت را دارد که با احيا و شناساندن موقعيت‌هاي قابل سرمايه گذاري در عرصه‌هاي مختلف، نظر سرمايه گذاران را جلب کند و اراده آنان را براي فعاليت اقتصادي و کارآفريني در خطه سبلان برانگيزد.برابر اعلام کارشناسان، صنعت گردشگري نسبت به تجارت جهاني پيشرو است و اين صنعت، 10 درصد توليد ناخالص جهان را به خود اختصاص مي‌دهد و بيش از 330 ميليون شغل در جهان ايجاد کرده است و بخصوص در دوره پساکرونا که عطش سير و سفر، جسم و جان سياحان، طبيعت‌گردان و جهانگردان را فراگرفته است، اردبيل زيبا و گردشگرپسند مي‌تواند به شرط وجود برنامه‌ جامع و منسجم از ناحيه مسئولان، به عنوان پايتخت گردشگري اکو، بيشتر در مسير توسعه قرار گيرد.بر اين اساس آگاهي و اشراف اطلاعاتي صاحبان کار و سرمايه و کارآفرينان بزرگ و سرمايه گذاران داراي اهليت از موقعيت‌هاي منحصر بفرد اردبيل، مي تواند با سوق دادن ايده‌ها و سرمايه‌هاي آنان به اين سرزمين، زمينه‌هاي رشد و بالندگي هر چه بيشتر در حوزه‌هاي اقتصادي و اشتغال را براي استان فراهم کند و جوانان جوياي کار را که براي کاريابي به استان‌هاي ديگر کوچ کرده و جلاي وطن نموده اند، به ديار خويش بازگرداند.
همجواري استان اردبيل با استان‌هاي گيلان و آذربايجان شرقي، هم مرز بودن استان اردبيل با جمهوري آذربايجان و فعاليت فرودگاه‌هاي اردبيل و پارس آباد و گمرک بيله سوار در مرز جمهوري آذربايجان و وجود بزرگراه قفقاز در مسير ارتباطي ايران و کشور همسايه، ويژگي‌هاي بي بديلي را براي توسعه گردشگري و اقتصادي استان اردبيل ايجاد کرده است و از فرصت رويداد اردبيل 2023 که شايد بار ديگر تکرار نشود يا بعد از سال‌هاي مديدي دوباره نوبت به اردبيل برسد، بايد به بهترين شکل استفاده کنيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ،استان اردبيل با يک ميليون و 280 هزار نفر جمعيت و 12 شهرستان در شمال ايران واقع شده است و به داشتن مناطق طبيعي، تاريخي، مذهبي و اقتصادي يکي از مقاصد مهم گردشگران داخلي و خارجي محسوب مي‌شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها