عصر آذربایجان

گزارش خبر

بارش برف روندبازسازي رابه تعطيلي کشاند

1398/11/13

گروه اجتماعي: روستاهاي زلزله‌زده شهرستان ميانه اين روزها به کارگاه عمراني تبديل‌شده ولي بارش برف که از هفته پيش آغازشده باعث تعطيلي روند بازسازي منازل آسيب‌ديده از زلزله شده است. ساعت 2:17 بامداد جمعه 17 آبان ماه زلزله‌اي به بزرگي 5.9 ريشتر آذربايجان شرقي و دو شهرستان سراب و ميانه را به‌شدت لرزاند.

بر اثر وقوع اين زمين‌لرزه 5 نفر در روستاي ورنکش شهرستان ميانه جان خود را از دست دادند. همچنين به دنبال وقوع اين زلزله که در بيشتر استان‌هاي شمال غرب کشور احساس شد 584 نفر مصدوم شدند و دو نفر نيز در بخش ترکمانچاي در چادر به علت گازگرفتگي جان باختند.
بعد از وقوع اين زمين‌لرزه مسئولان مختلف دولتي و غيردولتي عازم مناطق زلزله‌زده شدند و بر ضرورت تسريع در امدادرساني و بسيج امکانات در اين مناطق تأکيد کردند.
در اين زلزله بيش از 5000 واحد مسکوني آسيب ديد و عمليات بازسازي اين واحدها و احداث واحدهاي مسکوني جديد از اوايل آذرماه آغاز شد.
حالا بعد از گذشت بيش از دو ماه از آغاز بازسازي اين خانه‌ها و احداث اماکن اسکان دائمي شاهد رشد قابل‌توجه عمليات عمراني در روستاهاي زلزله‌زده دو شهرستان ميانه و سراب هستيم.
البته با تمام اين اوصاف هنوز نواقص زيادي در منطقه مشاهده مي‌شود که نياز است هرچه سريع‌تر اقدامات لازم انجام شود. به‌خصوص اينکه بارش شديد برف در اين هفته‌هاي اخير باعث کند شدن روند احداث خانه‌هاي روستاييان شده و برخي‌ها را نيز با مشکل مواجه کرده است.
*کسي در چادر زندگي نمي‌کند
مديرکل مديريت بحران استانداري آذربايجان شرقي در خصوص برخي شايعات مبني بر زندگي مردم مناطق زلزله‌زده در داخل چادرها مي‌گويد: همه اين‌ها شايعه بوده و صحت ندارد، کسي در چادرها زندگي نمي‌کند و همه زلزله‌زدگان يا داخل واحدهاي پيش‌ساخته زندگي مي‌کنند و يا خانه‌هايي را براي خود با هزينه دولت اجاره کرده‌اند.
محمدباقر هنربر با اشاره به اينکه تمام مردم مناطق زلزله‌زده و مسئولان براي اتمام احداث واحدهاي مسکوني جديد تلاش مي‌کنند، مي‌افزايد: البته در اين روزها و هفته‌هاي اخير بارش شديد و بي‌سابقه برف در اين مناطق کار را براي مسئولان سخت کرده است.
وي مي‌گويد: عمليات بازسازي خانه‌هايي که آسيب جزئي ديده بودند تمام‌شده است و ديگر خانه‌هاي مسکوني نيز در حال احداث است.
*وام به تمامي کساني که خانه‌هايشان در حادثه زمين لرزه تخريب شده است، تعلق مي‌گيرد
وي ادامه مي‌دهد: 2 هزار و 636 خانوار زلزله‌زده استان درخواست کمک بلاعوض 10 ميليون توماني کرده‌اند که از اين تعداد 2 هزار و 130 خانوار اين کمک بلاعوض اسکان موقت را به‌طور کامل دريافت کرده‌اند.
هنربر با بيان اينکه براي 3 هزار نفر پرونده تسهيلات معيشتي تشکيل‌شده است، مي‌گويد: اين وام به‌تمامي کساني که خانه‌هايشان در حادثه زمين‌لرزه تخريب‌شده است، تعلق مي‌گيرد.
مديرکل مديريت بحران استانداري آذربايجان شرقي ادامه مي‌دهد: به‌منظور اسکان دائمي زلزله‌زدگان بتن‌ريزي 100 واحد، اسکلت 40 واحد، ديوارچيني 10 واحد و احداث سقف 10 واحد اجراشده است.
*اتمام بازسازي خانه‌هاي مناطق زلزله زده تا تابستان 99
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي نيز در خصوص آخرين وضعيت مناطق زلزله‌زده ميانه مي‌گويد: تا قبل از شروع بارش‌ها شاهد سرعت بسيار خوبي در مناطق زلزله‌زده سراب و ميانه بوديم.
جواد رحمتي ادامه مي‌دهد: تلاش مي‌کنيم تا سرعت بالاي ساخت واحدهاي اسکان دائم را به همين شکل ادامه دهيم و خانه‌هاي مردم و همچنين واحدهاي دامي تا تابستان سال 99 به‌صورت کامل و در تمام مناطق زلزله‌زده سراب و ميانه به پايان برسد.
وي با تأکيد بر اينکه عمليات آواربرداري بيش از دو هزار مسکوني در اين مدت انجام شد، مي‌گويد: بعد از آواربرداري روند احداث واحدهاي مسکوني جديد و ساخت‌وساز براي احداث مسکن بيش از سه هزار خانواري که منزل مسکوني آن‌ها تخريب‌شده بود، آغاز شد.
بعد از آواربرداري روند احداث واحدهاي مسکوني جديد و ساخت و ساز براي احداث مسکن براي بيش از سه هزار خانوار آغاز شد
رحمتي با تأکيد بر اينکه کسي از مردم در محل اسکان‌هاي موقت حضور ندارد، اظهار مي‌کند: وضعيت همه مردم اين مناطق تعيين تکليف شده است.
وي ادامه مي‌دهد: بر اساس تصميم دولت 50 ميليون تومان تسهيلات براي واحدهاي شهري و 40 ميليون تومان براي واحدهاي روستايي با سود 4 درصد و همچنين 10 ميليون تومان نيز تسهيلات بلاعوض به زلزله‌زدگان پرداخت شد.
رحمتي مي‌افزايد: علاوه بر اين تسهيلات 15 ميليون تومان نيز براي تهيه اسباب و اثاثيه مسکن به زلزله‌زدگان پرداخت مي‌شود که 5 ميليون تومان آن بلاعوض است.
*پايان عمليات بازسازي تمام واحدهاي تعميري تا اوايل اسفند
مديرکل بنياد مسکن آذربايجان شرقي نيز در اين خصوص مي‌گويد: در اين دو ماه علي‌رغم هواي سرد و زمستاني نيروهاي بنياد مسکن حاضر در مناطق زلزله‌زده سنگ تمام گذاشتند و شاهد کارهاي خوبي در اين مناطق هستيم.
حافظ باباپور با تأکيد بر اينکه در زلزله اخير آذربايجان شرقي درمجموع سه هزار واحد مسکوني دائمي روستايي و1500 واحد تعميري آسيب‌ديده داشتيم، مي‌افزايد: حدود 61 روستا در شهرستان ميانه و 45 روستا در شهرستان سراب آسيب جدي ديده بودند که به 300 نفر کانکس واگذار شد و به 2700 نفر پول نقد 10 ميليون توماني بابت اجاره‌بها پرداخت شد.
تلاش مي‌کنيم تا اوايل اسفند ماه سال جاري تمام واحدهاي تعميري و تا پايان تيرماه سال 99 تمام واحدهاي دائمي به پايان برسد
وي مي‌گويد: آواربرداري بيش از 2250 واحد تاکنون انجام‌شده و براي واحدهاي دامي تاکنون 1000 مورد تشکيل پرونده شده که تلاش مي‌کنيم تا اوايل اسفندماه سال جاري تمام واحدهاي تعميري و تا پايان تيرماه سال 99 تمام واحدهاي دائمي به پايان برسد.
باباپور همچنين مي‌افزايد: تسهيلات اسکان موقت زلزله‌زده‌هاي آذربايجان‌شرقي پرداخت‌شده است و نيروهاي ما همچنان و در اين هواي سرد و برفي در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.
وي مي‌گويد: هيچ مشکلي ازنظر تأمين آب براي شست‌وشو و آشاميدن در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، با تمام اين اوصاف و اظهاراتي که مديران و مسئولان مربوطه مي‌کنند، بايد روند احداث واحدهاي اسکان دائمي زلزله‌زدگان تسريع شود و در کنار احداث واحدهاي مسکوني و دامي بايد به زيرساخت‌هاي مناطق زلزله‌زده همچون احداث بيمارستان، راه‌سازي، امکانات خدماتي و رفاهي نيز توجه کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها