عصر آذربایجان

گزارش خبر

توسعه ريلي در آذربايجان‌غربي مغفول مانده است

گزارش//

1399/04/02

گروه اقتصادي: راه آهن اروميه – مراغه سال 97 بعد از حدود 2 دهه وقفه در عمليات اجرايي به بهره‌برداري رسيد، اما در طول سال هنوز طرح به‌صورت نهايي تکميل نشده و اتمام آن نيازمند 100 ميليارد تومان است.

 گروه اقتصادي: راه آهن اروميه – مراغه سال 97 بعد از حدود 2 دهه وقفه در عمليات اجرايي به بهره‌برداري رسيد، اما در طول سال هنوز طرح به‌صورت نهايي تکميل نشده و اتمام آن نيازمند 100 ميليارد تومان است.
 خط راه آهن اروميه – مراغه از سال 80 با هدف اتصال مرکز آذربايجان غربي به شبکه سراسري راه آهن کشور به طول 184 کيلومتر احداث و در سال 97 افتتاح شد ولي در حال حاضر ايستگاه‌هاي اين طرح در اروميه، نقده و… ناقص بوده و عملاً بهره برداري اين طرح بيشتر نمايشي به نظر مي‌آيد.
موقعيت جغرافيايي ويژه آذربايجان غربي دسترسي آسان کشورمان به بازارهاي جهاني را فراهم کرده است به طوري که جاده و ريل‌هاي ارتباط با اروپا و به ويژه مبادي اصلي ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربايجان غربي قرار دارد، اما متأسفانه شاخص‌هاي توسعه‌اي حمل و نقل به ويژه ضريب نفوذ شبکه ريلي کمتر است.
نبود اداره کل راه آهن مجزا، ناقص بودن ايستگاه‌هاي راه آهن موجب شده اجرايي شدن اين طرح نيز نتواند استان را از بن بست ريلي خارج کرده و با توجه هم مرز بودن با سه کشور ترکيه، عراق و جمهوري آذربايجان، استان آذربايجان‌غربي به عنوان شاهراه ارتباطي ايران به اروپا تأثيري در محروميت زدايي اين منطقه در بخش ريلي نداشته باشد.
کاهش مصرف سوخت در جابجايي مسافر و بار و نيز حق دسترسي عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي، ايمني بالا سيستم حمل و نقلي ريلي، استفاده کمتر از اراضي در توسعه طرح‌هاي ريلي در قياس با حمل و نقل جاده‌اي و نيز پايين بودن هزينه نگهداري ناوگان ريلي نسبت به ناوگان جاده‌اي از مزيت‌هاي اجراي راه آهن اروميه – مراغه به شمار مي‌رود و مزيت‌هايي که تاکنون عملاً به منحصه ظهور نرسيده است.
در همان سال بهره برداري خبر از انتقال مراحل تکميلي مطالعات، انتقال بخش مسافري به داخل شهر و ادغام آن با ايستگاه راه‌آهن سريع‌السير اروميه - تبريز در کنار پايانه مسافري شهر اروميه در حال انجام بود، اما با گذشت بيش از 2 سال هنوز خط سريع‌السير اروميه - تبريز محقق نشده است.مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در خصوص آخرين وضعيت راه آهن اروميه – مراغه گفت: اين طرح هنوز به صورت کامل به بهره برداري نرسيده و بسياري از ايستگاه‌هاي آن از جمله اروميه و نقده ناقص است.
محسن سيد حمزه‌لو با بيان اينکه در حال حاضر 15 ميليارد تومان از محل اجراي اين طرح به پيمانکار بدهکار هستيم، اضافه کرد: اتمام کامل طرح راه آهن اروميه – مراغه نيز 100 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
وي با اشاره به اينکه در کنار اجراي ناقص ايستگاه‌هاي راه آهن اروميه – مراغه بخش سوخت‌گيري، بارگيري نيز طرح به‌صورت ناقص اجرايي شده است، عنوان کرد: وجود اين نواقصات موجب شده طرح به‌صورت کامل در دسترسي قرار نداشته و با مشکلاتي در اين بخش مواجه شويم.
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي اضافه کرد: طرح قطار سريع‌السير اروميه - تبريز از مصوبات دولتي و کشوري بود و مراحل اداري و اجرايي آن مورد پيگيري و بررسي است که بعد از به تصويب رسيدن ماده 23 و تأمين اعتبار و تعيين پيمانکار شروع به فعاليت مي‌کنند.
حمزه‌لو خاطرنشان کرد: با توجه به جايگاه خاص استان در خصوص حمل و نقل مرزي که يک چهارم پايانه‌هاي مرزي کشور را دارد، در اين راستا سياست‌هاي وازرت راه و شهرسازي و دولت بر افزايش مبادلات مرزي است و بحث ترانزيت کالا از اولويت‌هاي اول و اصلي استان است.
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان‌غربي گفت: راه‌هاي آذربايجان‌غربي زيربناي توسعه استان است که شامل راه‌هاي زميني و ريلي مي‌شود، اما در بحث ريلي سرمايه‌گذاري اوليه عظيمي نياز است که اين بخش توسعه يابد و با توجه به شرايط کنوني اوضاع اقتصادي کشور نياز به سرمايه گذاري عظيم و کمک گرفتن از بخش خصوصي و خارجي است.
حمزه‌لو اظهار کرد: پروژه‌هاي راهسازي و ريلي از لحاظ بار مالي بسيار هزينه بر است و بايد از لحاظ مالي تأمين شود تا طرح‌ها به مرحله اجرا برسد در اين‌باره با چند سرمايه‌گذار حوزه اقتصادي و حتي قرارگاه خاتم صحبت‌هاي انجام شد، اما در حال حاضر هيچ‌کدام از اين رايزني‌ها مثمرثمر نبود و منجر به نتيجه مثبت نشده است.
استاندار آذربايجان غربي در ديدار با مديرعامل راه آهن کشور با گلايه از کم توجهي به توسعه ريلي در آذربايجان غربي، اظهار کرد: توسعه ريلي در اين استان مغفول مانده و يکي از سياست‌هاي جدي توجه به زيرساخت‌هاي ريلي براي توسعه مراودات اقتصادي است.
محمدمهدي شهرياري با تاکيد بر موقعيت ويژه استان در مراودات تجاري و بهره مندي از پايانه‌هاي مرزي، تصريح کرد: توسعه حمل و نقل ريلي مي‌تواند در آباداني منطقه سهم به‌سزايي ايفا کند.
استاندار آذربايجان غربي با اشاره به نبود اداره کل راه آهن در آذربايجان غربي، بيان کرد: استقرار اداره کل راه آهن آذربايجان غربي در سرعت و انسجام بخشي به فعاليت‌هاي ريلي بسيار مؤثر خواهد بود.
وي يادآور شد: هم اکنون از اولويت‌هاي اول و اصلي ايجاد اداره کل راه‌آهن در آذربايجان‌غربي است که طرح توجيهي آن براي ارائه به سازمان راه‌آهن کشور نوشته و تنظيم شده است و سازمان راه‌آهن کشور نامه‌نگاري‌هاي لازم با معاونت امور استخدامي در خصوص چارت سازماني اداره کل انجام داده و در مراحل پاياني قرار دارد.
در اين ديدار که نماينده مردم خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشت، در خصوص راه اندازي اداره کل مستقل راه آهن آذربايجان غربي، راه‌هاي ريلي آنتني نقده به تمرچين، اروميه به سرو، استقرار زيرساخت‌هاي گمرکي و ريلي ايستگاه قره تپه خوي و مطالعه ايستگاه مسافري خوي بحث و گفتگو شد.
ايستگاه راه آهن اروميه 16 هزار متر مربع وسعت دارد که يکي از بزرگ‌ترين ايستگاه‌هاي راه آهن در سطح کشور محسوب مي‌شود.
ظرفيت‌هاي گسترده انتقال بار و مسافر و راحتي و سهولت در ارتباطات و امنيت در مسافرت‌هاي طولاني از بزرگ‌ترين مزاياي خط آهن است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،از استان آذربايجان غربي به‌دليل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکيه، عراق و جمهوري آذربايجان به‌عنوان شاهراه ارتباطي ايران به اروپا ياد مي‌شود، اما اروميه با وجود ضرورت و اهميت توسعه زيرساخت‌هاي راه و حمل‌ونقل، همچنان محروم از شبکه ريلي است.

منبع : مهر

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

توسعه ريلي در آذربايجان‌غربي مغفول مانده است

گزارش//
خروج

گروه اقتصادي: راه آهن اروميه – مراغه سال 97 بعد از حدود 2 دهه وقفه در عمليات اجرايي به بهره‌برداري رسيد، اما در طول سال هنوز طرح به‌صورت نهايي تکميل نشده و اتمام آن نيازمند 100 ميليارد تومان است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها