عصر آذربایجان

گزارش خبر

تک بناها تنها آثار به جا مانده از هويت تاريخي اردبيل

گزارش//

1399/04/02

گروه تاريخي:ساخت و سازهاي بي‌برنامه در سايه چشم پوشي ناظران، چهره شهراردبيل را مخدوش کرده و آشفتگي و عدم توازن به عينه قابل لمس است.

ونوس بهنود

گروه تاريخي:ساخت و سازهاي بي‌برنامه در سايه چشم پوشي ناظران، چهره شهراردبيل را مخدوش کرده و آشفتگي و عدم توازن به عينه قابل لمس است.  
با وجود اينکه بهره‌گيري از طرح جامع و تفصيلي شهرها چراغ راهنماي شهرداري‌ها محسوب مي‌شود، اما عملا در اردبيل طي دو دهه گذشته افزايش ساخت و سازها، آشفته و نامتوازن بوده و  کلمه توسعه را نمي‌توان به شهرک سازي‌هاي بي‌قواره اطلاق کرد.
عدم رعايت خط آسمان، بي‌توجهي به ضوابط ساخت و ساز، بي‌توجهي به الزامات ايمني، بي‌توجهي به بافت تاريخي و در مجموع تمرکز بر ساخت و ساز صرفا با هدف درآمدزايي يا منافع فردي و شخصي موجب شده شهر اردبيل نه بافت تاريخي خود را حفظ کرده و نه چهره مدرني داشته باشد.
اين در حالي است که جمعيت اين شهر رو به افزايش بوده و اردبيل در آستانه تبديل شدن به کلان شهر است.
رئيس کميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر اردبيل معتقد است اردبيل جزو شهرهايي است که ساخت و سازها در آن با مشکلات ريشه‌اي و اساسي مواجه است.
عليرضا غريبي در گفتگو با خبرنگار تسنيم با اشاره به گوشه‌اي از اين مشکلات تاکيد کرد: غفلت از معضلات و مشکلات به وجود آمده موجب مي‌شود در آينده نزديک نه تنها بافت تاريخي را از دست داد بلکه به شهري مدرن و پيشرفته نيز دست نيافت.
*طرح تفصيلي پاسخگوي نياز مردم نيست
وي با ذکر مثالي به وضعيت تراکم عمودي ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه اردبيل به شهر دندانه‌اي تبديل شده و زماني که شما در خيابان‌ها و کوچه‌ها قدم مي زنيد، ارتفاع يکدستي مشاهده نمي‌شود و ساختمان‌هاي هيچ خيابان و کوچه‌اي  همسطح نيست.غريبي افزود: در واقع خط آسمان به ندرت براي 5 ساختمان مجاور هم رعايت شده و ارتفاع ساختمان‌ها يک دست و همسطح نيست. عوامل مختلفي منجر به بروز اين مشکل شده و بخشي از اين معضل به طرح تفصيلي باز مي‌گردد.وي در پاسخ به اين سوال که آيا تخلف سازندگان در تعداد طبقات ساختمان که با پرداخت جريمه حل و فصل مي شود را محرز شده مي‌دانيد يانه گفت: متاسفانه اين موضوع صحت دارد و اگر مردم به سمت تخلف کردن مي‌روند يعني طرح تفصيلي شهر پاسخگوي نيازهاي مردم نيست.
عضو شوراي اسلامي شهر اردبيل تاکيد کرد: در واقع قيمت زمين موجب مي‌شود که فرد به ساخت و ساز عمومي راغب شده و دست به تخلف هم بزند.
غريبي با بيان اينکه در کميسيون ماده 100 اقداماتي براي جلوگيري از ساخت و سازهاي بي‌رويه آغاز شده است، گفت: هر چند پليس اجراييات داريم اما لازم است تقوي شود تا از بروز تخلف ممانعت کرد.
وي گفت: در واقع ناتواني در برخورد با ساخت و ساز غيرمجاز موجب مي‌شود که بعدها بحث تخريب ساخت و سازهاي غيرمجاز مطرح شود و انرژي و سرمايه قابل توجهي را به خود اختصاص دهد.
*ظاهر بيروني ساختمان‌ها دچار مشکلات اساسي است
عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اردبيل همچنين به مشکلات نما و ظاهر بيروني ساختمان ها اشاره کرد و گفت: با وجود اينکه کيفيت و ايمني ساختمان‌ها افزايش يافته اما در ظاهر بيروني با مشکل مواجه هستيم.
غريبي تاکيد کرد: زماني در اردبيل ساختمان‌ها متجاوز از دو طبقه نبود اما امروز ساختمان هاي 15 تا 20 طبقه احداث مي‌شود که اين موضوع با همکاري مهندسان، ناظرات و طراحان محقق شده است.وي با اشاره به اينکه در نظام مهندسي ساختمان اقداماتي براي کيفيت بخشي به ساختمان‌ها آغاز شده است، ادامه داد: هر چند در ساخت و سازهاي جديد درصدي از ساختمان‌ها کيفيت لازم را ندارد اما در مجموع استحکام ساختمان‌ها در اردبيل با افزايش همراه است.
غريبي معتقد است ميزان مقاومت در برابر زلزله يکي از دلايل تائيد استحکام ساختمان‌ها است و مشکلات سازه‌اي در ساختمان‌هاي شهر مشاهده نمي‌شود.
*برخي ادارات بدون توجه به ضوابط ساخت و ساز مي‌کنند
وي در پاسخ به اين سوال که وضعيت ساخت و سازها با مالکيت دستگاه‌هاي اجرايي به چه شکلي است؟ گفت: گاهي دستگاه اجرايي بدون توجه به ضوابط و بدون پرداخت عوارض ساخت و ساز دارد.
رئيس کميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر اردبيل، تاکيد کرد: متاسفانه برخي نهادهاي اجرايي حتي بدون پرداخت عوارض اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند و متاسفانه زماني که اعتراضي صورت مي‌گيرد با مقاومت همراه است.
وي در خصوص ميزان توان اجرايي شورا براي مداخله در وضعيت کيفي ساخت و سازهاي سطح شهر گفت:  براي شوراي شهر وظايفي تعيين شده و متاسفانه هر چند شوراي شهر نماينده مردم است اما اختيارات و ابزار لازم را ندارد.به گفته غريبي به عنوان مثال شوراي شهر در کميسيون ماده 5 حضور مي‌يابد که 5 دستگاه اجرايي شامل جهاد کشاورزي، استانداري، راه و شهرسازي، شهرداري و ميراث فرهنگي در آن حق رأي دارند اما نماينده شوراي شهر حق رأي ندارد.وي تاکيد کرد: اين چنين محدوديت‌هايي پذيرفته نيست و فلسفه وجودي حضور شوراي شهر در جلسه اي که حق رأي ندارد مشخص نيست. چرا که عملا تاثيري در تصميم گيري‌ها ندارد.
*نمي‌توان با افزايش تعرفه، فشار مالي به مردم تحميل کرد
رئيس کميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر اردبيل در تشريح وضعيت کيفي و کمي پروژه هاي عمراني شهرداري اردبيل نيز گفت: در استان اردبيل، مشکل مالي عمده ترين مشکل اجراي پروژه‌ها است.
وي اظهار کرد: در حالي که در استان‌هاي ديگر سال‌ها قبل کارخانه‌هاي متعددي احداث شده و سهم ارزش افزوده آن به شهرداري پرداخت مي‌شود، در اردبيل سهم ارزش افزوده شهرداري بسيار اندک و ناچيز است.
وي گفت: در واقع درآمد شهرداري از جيب مردم تأمين شده و مجددا با اجراي خدمات و پروژه‌ها از محل عوارض به مردم بازمي‌گردد اما نمي‌توانيم با وضعيت مالي حاکم در شهر، با افزايش تعرفه‌ها به عنوان مثال به دنبال تکميل يک پروژه عمراني برويم.
غريبي تصريح کرد: با توجه به محدود بودن درآمد شهرداري از محل عوارض که بخشي از آن صرف خدمت رساني مي‌شود، لازم است حمايت بخش دولت به اين حوزه افزايش يابد.
وي با ذکر مثالي به پروژه پل قدس اشاره کرد و گفت: اين پروژه به دليل مشکلات مالي متوقف شده است و در حالي که اگر دولت نيازمالي آن را تأمين کند مي‌توانيم امسال آن را به اتمام برسانيم.
*تک بناها تنها آثار به جا مانده از هويت تاريخي شهر
رئيس کميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر اردبيل در پاسخ به اين سوال که چقدر ساخت و سازها با اصالت و هويت تاريخي شهر همخوان است، گفت: متاسفانه ما طي 20 سال اخير با دست خودمان هويت تاريخي شهر را نابود کرديم.به گفته غريبي هويت شهري ميراث گذشتگان است. در يزد بافت تاريخي شهر جدا شده و به شکل مطلوبي حفظ شده است. حتي براي جذب گردشگر از آن استفاده مي‌کنند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازتسنيم،وي افزود: اين در حالي است که در اردبيل، از بافت تاريخي صرفا تک بناها باقي مانده که بخشي از آن نيز رو به نابودي است.عضو شوراي اسلامي شهر اردبيل متذکر شد: در واقع تلاش کرديم طي سال‌هاي اخير شهري مدرن بسازيم اما عملا نه تنها اين موضوع محقق نشد بلکه به بافت تاريخي نيز لطمات جبران ناپذير وارد شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها